Kilometerheffing

Allerlei
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Kilometerheffing

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 20:32

Mijn laatste jaarlijkse productieoverschot was 2555 kWh (kan in de toekomst nog verhogen).
De dagelijkse WW afstand (van de partner) bedraagt 50 Km.
Gemiddeld aantal werkdagen 188 x 50 = 9400 km.
Gemiddeld verbruik van 16 kWh/100 km = 1504 kWh
Actieradius EV minimum 350 km (ruim voldoende om de laadpalen op het werk dus niet te moeten gebruiken bij dagladen).
Dagen dat er minimaal overdag kan thuis geladen worden: 3
Stroom van het net (bij onbeschikbaarheid voldoende zon en/of bij nachtladen) wordt geladen via Ecopower.

Lijkt me dat er ruimschoots stroom voorhanden is. Zelfs grotendeels "groen" (rechtstreeks via eigen PV, anders via Ecopower).

YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door YveST3 » 02 jan 2019, 22:17

blsq1970 schreef:
30 dec 2018, 15:35
Die kilometerheffing heb je nu ook al : die taksen en accijnzen op je brandstof. Dus waarom nog een extra taks ? Die is alleen uit te leggen van overheidsinkomsten.
Het probleem is dat al de vrachtwagens en auto's van ons noorder en zuiderburen niets betalen en ook onze wegen verslijten en de files langer maken, die tanken waar het goedkoopst is en doorkruisen ons land zonder te moeten tanken en zo komen zij niet tussen in de kosten.
Vermits men iedereen op dezelfde manier moet taxeren volgens EU, kan je geen vignet verplichten aan buitenlanders en de belgen op een ander manier taxeren zoals het nu gebeurd en vermits ze nu al die palen geplaatst hebben voor de kilometerheffing voor vrachtwagen gaan ze er nog een beetje bijleggen voor de auto's en zo zal iedereen die onze wegen gebruiken betalen volgens verbruik. Ik met mijn 3.000 km/jaar ietsje minder als jou :mrgreen:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 22:48

De km-heffing voor het vrachtverkeer werkt niet volgens het principe van vaste (camera)palen maar met een draadloos satellietsignaal vanuit een individueel digitaal gps toestel (OBU).
Die mobiele palen die je soms langs de provinciale wegen ziet staan is een extra controlemiddel om de fraudeurs er tussenuit te halen.
Op de autosnelwegen zijn er ook vaste controlepunten die via de glasvezel verbonden ANPR portieken worden aangestuurd maar dat is ook een controlemiddel en geen tariferingsmiddel.
En tot slot zijn er nog controlevoertuigen welke via DSRC de vrachtwagens ook al rijdend 'uitlezen'. Om fraude tegen te gaan, kunnen deze met een lasersysteem ook de omvang van het voertuig meten.

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door Mari » 03 jan 2019, 08:23

ivob schreef:
27 dec 2018, 10:55
Dacht je nu echt dat al die ANPR camera's er alleen gekomen zijn om je veiligheid te waarborgen?
Sommige steden kan je nu al niet meer in of uit zonder dat je doen en laten geregistreerd werd.
Ja dan krijg je alleen maar toestanden zoals in Engeland.
Vervalste nummerplaten zullen alleen maar toenemen.
Wat betalen, niks betalen, maar op andermans nummerplaten rijden.
Daar wordt je blij van ( echt niet dus )

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 03 jan 2019, 09:14

Of voor wie het juridisch kan verantwoorden: een buitenlandse nummerplaat?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 10:12

Gaat niet lang werken.
Als je in België gedomicilieerd bent mag je op het Belgisch grondgebied, behoudens wat uitzonderingen, niet met een in het buitenland geregistreerd voertuig rondrijden. En aan die uitzonderingen hangt ook een adres vast.
Valse nummerplaten, tja dan zijn we weer aan het frauderen.
Je kan nu ook het risico nemen om met rode diesel te rijden. Als je dan betrapt wordt, en het risico is veel kleiner, ben je er de eerste keer met 500 € vanaf. Bij valse nummerplaten ben je je auto kwijt.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 03 jan 2019, 11:57

bruma schreef:
02 jan 2019, 20:10
Al hier neergepend, indien in NL 5.000.000 wagens vervangen worden door hun elektrische evenknie is er maar 14% meer elektriciteit nodig.
Indien die productie niet groen kan gebeuren: bij een CO2 centrale is de uitstoot onder controle én minutieus gecontroleerd, aan de pijp van de wagen niet.
Klopt waarschijnlijk, maar op welk moment van de dag is die 14% extra nodig? 's avonds en 's nachts als de meeste mensen thuis zijn en hun auto willen laden.
Ik heb het er hier laatst met een paar managers op het werk ook over gehad. Als iedereen hier met een EV zou komen werken zitten we met +/- 150 auto's op de parking die allemaal willen opladen. Dus 150 (200 als t bedrijf nog wat groeit) oplaadpunten voor EV's? Voor de vloot van 5-10 bedrijfswagens zouden ze dat nog wel overwegen, maar voor elk personeelslid? => dus thuis laden als er geen zon meer is...

En die nachtelijke laadbeurten zijn moeilijk op te vangen met groene stroom. Maakt toch niet uit waar CO2 de lucht in gaat? T gaat de lucht in.

Er zijn naar mijn gevoel nog wel punten waar op bespaart kan worden als t op CO2 ed aankomt.
Afgelopen dagen zag ik bij mij in t straat dagelijks tussen de 5 en 10 witte camionettekes door rijden, de ene moest iets leveren op nr 9, de volgende op nr 13 enz. En de 10de had een 2 pakske voor nr 9 bij.
Daar heeft niemand iets op tegen, want ze hebben gisteren iets op t internet besteld voor onder de kerstboom, en vandaag komt iemand dat "gratis" brengen.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 03 jan 2019, 12:23

Joske_ schreef:
03 jan 2019, 11:57

Ik heb het er hier laatst met een paar managers op het werk ook over gehad. Als iedereen hier met een EV zou komen werken zitten we met +/- 150 auto's op de parking die allemaal willen opladen. Dus 150 (200 als t bedrijf nog wat groeit) oplaadpunten voor EV's? Voor de vloot van 5-10 bedrijfswagens zouden ze dat nog wel overwegen, maar voor elk personeelslid? => dus thuis laden als er geen zon meer is...
Die 150 personeelsleden tanken nu ook op het bedrijf?
En waarom zou je evenveel oplaadpunten nodig hebben dan EV's? Met een bereik van 400km kan je wel enkele dagen zonder "tanken" als het nodig is.
Joske_ schreef:
...
Daar heeft niemand iets op tegen, want ze hebben gisteren iets op t internet besteld voor onder de kerstboom, en vandaag komt iemand dat "gratis" brengen.
Wat denk je dat het meest vervuilend is, een camionette die met 50 pakjes van deur tot deur rijdt of elk individu apart dat voor één pakje naar de winkel rijdt...

Waar ik dan weer wel de kriebels van krijg en waar echt op bespaart kan worden zijn de talloze ijspistes die in deze periode kunstmatig aangelegd worden. 't Is begot 10°C buiten...
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 12:44

Joske_ schreef:
Klopt waarschijnlijk, maar op welk moment van de dag is die 14% extra nodig? 's avonds en 's nachts als de meeste mensen thuis zijn en hun auto willen laden.

En die nachtelijke laadbeurten zijn moeilijk op te vangen met groene stroom. Maakt toch niet uit waar CO2 de lucht in gaat? T gaat de lucht in.

Er zijn naar mijn gevoel nog wel punten waar op bespaart kan worden als t op CO2 ed aankomt.
Afgelopen dagen zag ik bij mij in t straat dagelijks tussen de 5 en 10 witte camionettekes door rijden, de ene moest iets leveren op nr 9, de volgende op nr 13 enz. En de 10de had een 2 pakske voor nr 9 bij.
Nou dat eerste zou in de toekomst nog wel eens kunnen meevallen. Iedereen zit te zagen over de babyboomers en de dure vergrijzende bevolking. Die groeiende groep kan dan als eerste op andere tijdstippen hun auto gaan laden. ;-)
Komt daar nog bij dat een deel van de industrie na de werkuren gevoelig minder stroom verbruikt.
Zoals gezegd, waarom moeten die werknemers hun EV ineens gelijktijdig staan opladen op de parking van hun bedrijf? Hier is dat in elk geval al deels opgelost. Iedere werknemer heeft een app die zegt wanneer zijn voertuig is opgeladen. Er gaat dan ook een berichtje naar de volgende dat het laadpunt beschikbaar is. Gaat deze daar niet op in gaat er een bericht naar de volgende. Maar eigenlijk is dat nooit een probleem. De meeste werknemers met een EV verkiezen deze, om voor de hand liggende redenen, thuis op te laden.
Als je je stroom afneemt van een groene leverancier is de totaliteit van je stroom in principe wel groen. En ik heb toch liever dat die CO2 vrijkomt in een industriegebied gebundeld door een filter dan langs mijn fietspad, laat staan voor mijn tuin.
Uiteraard zijn er nog legio mogelijkheden om CO2 af te remmen. Maar de enige zekere weg is er zelf mee te beginnen, onafhankelijk hoe lang de anderen wachten om actie te ondernemen of zitten te loeren tot een ander iets onderneemt.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 04 jan 2019, 08:29

Die moeten niet gelijktijdig opladen. Dat mag zelfs van mij slim gestuurd worden door overschot aan stroom, maar hoe gaat ge dat praktisch doen?
Als iemand zijn auto vol is moet die uitklokken, de straat over steken om zijn auto te verplaatsen, en de volgende moet dan hetzelfde doen?

Waarom iedereen zijn auto zou willen/moeten/kunnen opladen? Omdat ge dan pas optimaal gebruik kunt maken van de energie die de zon levert. Tijdens de werkuren "gratis" zonne-elektriciteit, 's avonds met een volgeladen auto naar huis rijden, thuis inpluggen en een deel van die energie thuis gebruiken.
Dan zijt ge op de goeie weg. Maar vooraleer ge autofabrikanten in dat verhaaltje mee gekregen hebt zijn we vrees ik nog 10-15j verder.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 jan 2019, 08:43

Uitklokken? De straat oversteken?
Sommige werkgevers zijn al wel geëvolueerd hoor. :-)
De laadpalen staan hier op de parkeerplaatsen van het bedrijf zelf. En iedere werknemer bepaalt, in de mate van de praktische mogelijkheden, zijn eigen werkuren en de plaats van het werk. Er is zelfs een vlakke structuur in plaats van een top-down hiërarchie. Je kan dus beter even naar buiten gaan om je voertuig te verplaatsen dan om een sigaretje te gaan roken. :-)
Het zijn niet alleen de voertuigen die met hun tijd moeten meegaan. :oops:
Uw gratis zonne-energie tijdens de werkuren is trouwens een niet bestaand gegeven. Iemand moet de kostprijs van die infrastructuur betalen.

Wat jij beschrijft als oplossing is de ideale wereld. Dat is bij mijn weten uitsluitend een TV programma dat zichzelf niet eens ernstig neemt. Voor de rest ga je die nergens tegenkomen. Nu niet en niet in de toekomst. De enige zekerheid is om je eigen wereld zo ideaal mogelijk in te richten. En dan nog.

De autofabrikanten? Deze bieden alleen voertuigen aan. Die voeren geen beleid. Het tekort aan EV's is, in de huidige omstandigheden, trouwens niet te wijten aan de autofabrikanten maar aan de producenten van batterijen die niet aan de vraag kunnen voldoen.
Vergeet niet dat we aan het begin van een transitieperiode zitten. Dat gaat altijd gepaard met groei- en overgangspijnen.
Al goed dat de industrie en wat individuen er, al zij het nog schoorvoetend, in mee willen stappen.
De overheid, wiens taak het normaal is om sturend te werken, is voorlopig niet verder gekomen dan een intentieverklaring tot het stopzetten van kernenergie. En vervolgens jaren niets meer te doen. Zelfs geen aanzet tot het geven van een alternatief. Met als gevolg de grootste verwarring en onzekerheid bij investeerders. Zowel uit de bedrijfswereld als bij individuelen. En dat is nu de grootste rem op de transitie.
En nu zit iedereen naar elkaar te kijken en af te wachten. Op wat?

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 04 jan 2019, 09:10

Parkeerterrein van het bedrijf hier ligt aan de andere kant van de weg. En er is toegangscontrole zodat niet iedereen zomaar binnen en buiten kan lopen. Toegangscontrole = tikklok.
Hier is ook een vlakke structuurn, maar productiemedewerkens kunnen hun uren niet echt zelf kiezen.

En idd, misschien is mijn idee wel de ideale wereld. Maar wel eentje die technisch perfect mogelijk zou kunnen zijn.
Ja, autofabrikanten. Ik denk niet dat er op dit moment veel EV fabrikanten zijn die toelaten om de batterij van de auto ook als 'thuisbatterij' te gebruiken. Bij mijn weten enkel Nissan zou het kunnen. (doet het in Japan al wel dacht ik)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 jan 2019, 09:19

Het lijkt me eerder het voorrecht van je werkgever om dit toe te laten dan deze van de autofabrikant.
Dat laatste is louter een technische kwestie.
Wat betreft die "tikklok", waarom geeft je werkgever dan niet gewoon iedereen een badge? Dan kunnen ze toch gaan en staan waar ze willen.

Dat niet iedereen zijn uren vrij kan kiezen daar ben ik van op de hoogte, zie mijn punt "8-17 jobs".
Maar het staat wel "iedereen" vrij om een andere job te kiezen.
In theorie dan toch. Want als iedereen dat doet begint de economie te haperen bij gebrek aan basis werkkrachten. En dan moeten ze deze van elders importeren. En dan begint men daar weer tegen te morren. En enz. enz. :D

Ik weet de globale oplossing ook niet hoor (toch niet doorgevoerd op een vreedzame wijze waarbij iedereen er gelukkiger van wordt). Ben al lang blij dat ik individueel mijn zaakjes op orde krijg. Alleen, maar dat is een persoonlijk standpunt, dat het zo ook niet langer verder kan.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 04 jan 2019, 10:00

u vraagt wij draaien, althans volgens KIA (Hyundai groep):
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... let-laden/
Nog even wachten dus.

Indien er een overaanbod aan groene energie wordt geinstalleerd, dan zal er tijdens de minder groene momenten voldoende stroom zijn en tijdens groene momenten een over aanbod. Dit overaanbod kan gebruikt worden om inderdaad via batterijen (EV's?) op andere ogenblikken ter beschikking gesteld worden. In Japan werden de eerste stappen gezet maar daar vanuit het oogpunt dat je stroom nodig hebt in moeilijke tijden. Enkel nog de transitie maken naar dagelijkse moeilijke tijden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 jan 2019, 13:22

bruma schreef:
04 jan 2019, 10:00
Enkel nog de transitie maken naar dagelijkse moeilijke tijden.
:?:

Plaats reactie