Kilometerheffing

Allerlei
Wallace
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door Wallace » 29 dec 2018, 18:58

@ janus

Dat riedeltje dat het de gemeenschap is die betaald daar zijn we aan voorbij he.
Kijk maar wat in die stinkende pot die politiek heet allemaal gebeurd.
Ik denk dat de mensen dat stilaan wel beu worden.

En ja ze hebben nog niks belist.
Vergeet niet dat we nu al voor elke km 3 keer betalen , wegenbelasting biv brandstoftax....
Reken daar je kmheffing en je digitale meterverhaaltje bij en dan zullen vele ‘medeburgers’ wel weten waar ze staan.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 30 dec 2018, 15:35

m2ts schreef:
29 dec 2018, 12:22
blsq1970 schreef:
28 dec 2018, 12:53
Je lijkt hier dus te wijzen op het argument van het algemeen belang dat door politici nogal vaak (mis)(ge)bruikt wordt om ons dergelijke maatregelen te laten slikken terwijl ze vooral hun eigen voordeel en dat van hun ambtenaren voor ogen hebben.
Het klopt idd dat politici er soms alles lijken aan te doen, zodat de burger vooral a-politiek wordt :-(. Het is te vaak geen fraai schouwspel :-(.
blsq1970 schreef:Maar alle gekheid op een stokje, in de basis heb je wel gelijk. De economie gaat er niet op vooruit gaan. Mobiliteit is één van de redenen waarom de economie zo gegroeid is. Die gaan ze dus vernietigen. Ze doen maar.
Je bedoelt waarschijnlijk automobiliteit? Dat zal waarschijnlijk idd één vd redenen zijn dat de economie gegroeid is, die ons heel wat welvaart heeft bezorgd. Maar geef toe: er zijn toch grenzen aan zowel een stijgende automobiliteit, als een groeiende economie:
  • De auto van Ivan laat je 'de auto' eens vanuit een ander perspectief zien. Zo moet je werken, om die auto te kunnen betalen. Zelf proberen we in het gezin zoveel mogelijk met de fiets te doen, maar doordat de overheid best veel investeert in automobiliteit (en te weinig in fietsmobiliteit), worden bepaalde basisvoorzieningen verder uit elkaar gezet. Gevolg: fietsers worden sneller in de auto gedwongen.
  • We gebruiken dus vaak de fiets, maar hebben toch soms de auto nodig (verre afstand, transport,...). Pff, ik kan me opjagen in traag verkeer. Ik zou wel eens willen weten wie rondom mij dan éigenlijk de fiets had kunnen nemen (zo ligt de gemiddelde afstand woon-werk niet superhoog). Als dié automobiliteit vernietigt zou worden, dan heb ik daar geen probleem mee :D.
  • Die automobiliteit heeft ook een economische kost door de files, parkeerplaatsen,... Als een km-vergoeding ervoor zorgt dat die economische kost vermindert, dan zou het best kunnen dat we als maatschappij erop vooruitgaan, maar individuele gevallen misschien wel achteruitgaan.
Dat zo'n km-vergoeding zaligmakend is wil ik ook niet beweren: het gevaar bestaat dat ze zo wordt verkocht, maar (deels) wordt gebruikt als melkkoe. Dan nog lijkt het me beter dan de huidige situatie... en heb ik de hoop dat ze bijgestuurd wordt, waar nodig.
Die kilometerheffing heb je nu ook al : die taksen en accijnzen op je brandstof. Dus waarom nog een extra taks ?
Die is alleen uit te leggen van overheidsinkomsten.
Een niet officieel geband forumlid dat het zwijgen werd opgelegd door de mods omdat de argumenten hen niet aanstaan. Als men zich afvraagt waarom het hier leegloopt en niemand nog reageert, moet je daar de reden zoeken.

omerpr
lid

Bericht door omerpr » 30 dec 2018, 15:58

Elke verkiezing krijgen we hetzelfde antwoord van onze heren ministers en co ! we gaan de belastingen verminderen, maar elke keer komen er verdoken belastingen voor in de plaats bij ! wie denk je betaald de km heffing van het vrachtvervoer ! wordt tenslotte toch doorberekend aan de eindgebruiker ? wij toch !!! en de aankomende km heffing voor onze auto"s dat wordt hetzelfde plaatje !
Tracker Deger NT9000 met ( 42 x 240 Wp )10.080 Wp ; Zonneboiler met 5 vlakplaten en 500L backup ,Warmtepomp verwarming 12kw water/water met ventilo's

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 30 dec 2018, 22:44

blsq1970 schreef:
30 dec 2018, 15:35
Die kilometerheffing heb je nu ook al : die taksen en accijnzen op je brandstof. Dus waarom nog een extra taks ? Die is alleen uit te leggen van overheidsinkomsten.
Klopt die huidige kilometerheffing is eenvoudig en privacy-vriendelijk... maar blijkbaar niet sturend genoeg. Getuige de toenemende problemen die er zijn met file, parkeren, vervuiling, lawaai, grondstoffen, ruimteinname, ongevallen,... Als er iets beters bestaat dan de nieuwe kilometerheffing, zodat 1 of meerdere van die problemen aangepakt worden, dan is dat uiteraard aan te raden. Wat lijkt jou een beter voorstel?

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 08:17

m2ts schreef:
30 dec 2018, 22:44
blsq1970 schreef:
30 dec 2018, 15:35
Die kilometerheffing heb je nu ook al : die taksen en accijnzen op je brandstof. Dus waarom nog een extra taks ? Die is alleen uit te leggen van overheidsinkomsten.
Klopt die huidige kilometerheffing is eenvoudig en privacy-vriendelijk... maar blijkbaar niet sturend genoeg. Getuige de toenemende problemen die er zijn met file, parkeren, vervuiling, lawaai, grondstoffen, ruimteinname, ongevallen,... Als er iets beters bestaat dan de nieuwe kilometerheffing, zodat 1 of meerdere van die problemen aangepakt worden, dan is dat uiteraard aan te raden. Wat lijkt jou een beter voorstel?
Wat leidt jou tot de conclusie dat dit wel sturend gaat zijn. De files zijn vooral 's morgens en 's avonds. Wat zegt dat ? Dat dit is omdat de mensen naar hun werk gaan. Dit moeten ze nog steeds doen ook al betalen ze kilometerheffing. Alleen wordt het financieel minder interessant om te gaan werken.

alternatieven :
- zorg dat bedrijven zich niet alleen in Brussel en Antwerpen vestigen.
- investeer in degelijk onderzoek naar degelijke alternatieven voor fossiele brandstof (en neen, elektrische auto's zijn dit niet tenzij je met een piepkleine lichtgewicht batterij komt die en actieradius garandeert van 1000 km).
- verbeter je openbaar vervoer zodanig dat iedereen snel en goedkoop ter plaatse kan komen. Dit betekent dus niet het werken met een betonstop om iedereen te verplichten om naar de steden te verhuizen.
Een niet officieel geband forumlid dat het zwijgen werd opgelegd door de mods omdat de argumenten hen niet aanstaan. Als men zich afvraagt waarom het hier leegloopt en niemand nog reageert, moet je daar de reden zoeken.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 13:49

Waarom zou een autobatterij een actieradius van 1000 km moeten garanderen?

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 13:53

Waarom niet. Mijn huidige diesel doet ook 1000 km met een tank.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 31 dec 2018, 14:25

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 08:17
Wat leidt jou tot de conclusie dat dit wel sturend gaat zijn.
Ik ben bijna zeker dat de nieuwe kilometerheffing sturend zal zijn, omdat het systeem in Kopenhagen al zijn nut heeft bewezen. Zo blijkt uit de gelinkte video:
Jonas Eliasson schreef:Eén of twee euro is niet heel veel geld, in vergelijking met parkeer- en onderhoudskosten. Je zou verwachten dat chauffeurs niet echt zouden reageren op zo'n klein bedrag. Niets daarvan. Eén of twee euro volstond om 20 procent van de auto's weg te jagen uit de spitsuren. Misschien denk je dat 20 procent best veel is, maar er blijft nog 80 procent van het probleem over. Je zit nog met 80 procent van het verkeer. Dat is ook fout, want verkeer is een niet-lineair fenomeen: eens je boven een bepaalde drempel zit, gaat het infarct opspelen, heel snel.
blsq1970 schreef:alternatieven :
- zorg dat bedrijven zich niet alleen in Brussel en Antwerpen vestigen.
- investeer in degelijk onderzoek naar degelijke alternatieven voor fossiele brandstof (en neen, elektrische auto's zijn dit niet tenzij je met een piepkleine lichtgewicht batterij komt die en actieradius garandeert van 1000 km).
- verbeter je openbaar vervoer zodanig dat iedereen snel en goedkoop ter plaatse kan komen. Dit betekent dus niet het werken met een betonstop om iedereen te verplichten om naar de steden te verhuizen.
Dat zou idd ook helpen. Zelf denk ik dat voor velen die actieradius van 1000km niet het struikelblok is, wel de hoge aanschafprijs en het onbekende. De betonstop betekent niet per definitie dat iedereen in steden moet wonen, wel het tegengaan van lintbebouwing, huizen die té afgelegen zijn,... Dit vind ik een goed principe (want de huidige ruimtelijke ordening zadelt ons als burger met heel wat kosten op. In het verleden hadden ze beter andere beslissingen genomen). De uitwerking wordt moeilijker: hoe gaat de overheid de bestaande gronden ruilen voor de gronden rond kernen.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:31

Vergis je niet met testen. Dit is nog iets heel anders dan een feitelijk uitvoering van een systeem. Bovendien zijn wij geen Denen.

Met de babyboomers die stilaan de pijp uit zullen gaan zal het wel zo zijn dat het aantal voertuigen op de wegen automatisch zal verminderen. Dus wat is het probleem. Buiten het gegeven dat de politiek die vermindering dan wel zal aangrijpen om het te verkopen als de kilometerheffing die een succes is. Ondertussen hebben ze dat groot zwart gat van een Belgische begroting weer een beetje meer dicht gereden ten koste van de overblijvers die ten eeuwige dagen in de miserie zitten.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 dec 2018, 14:40

De babyboomers gaan nog maar net op pensioen en t zijn er nog van de soort die rijk zijn.
Dus zullen die wel veel op schok gaan.
Net die grote groep is een gemakkelijke prooi om te pluimen (van hun nog riant pensioen), wat men langs de ene kant geeft pakt men gegarandeerd langs een andere kant zeker en vast terug (principe tax-shift)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:45

bruma schreef:
31 dec 2018, 14:40
De babyboomers gaan nog maar net op pensioen en t zijn er nog van de soort die rijk zijn.
Dus zullen die wel veel op schok gaan.
Net die grote groep is een gemakkelijke prooi om te pluimen (van hun nog riant pensioen), wat men langs de ene kant geeft pakt men gegarandeerd langs een andere kant zeker en vast terug (principe tax-shift)

Conclusie is dus wat ik al eerder stelde : het gaat om het geld en om niets anders (al helemaal niet om het milieu)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 dec 2018, 14:50

Ok ge krijgt gelijk
En ge zijt de eerste met de conclusie

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 02 jan 2019, 09:55

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:53
En hoeveel km doe je effectief per dag?
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 02 jan 2019, 10:22

blsq1970, vergelijk jouw "Vergis je niet met testen. Dit is nog iets heel anders dan een feitelijk uitvoering van een systeem. Bovendien zijn wij geen Denen." eens met "Met de babyboomers die stilaan de pijp uit zullen gaan zal het wel zo zijn dat het aantal voertuigen op de wegen automatisch zal verminderen."

Ik geef een link naar een behoorlijk grote, concrete, al uitgevoerd rekeningrijden. Terwijl jij al beweert dat het aantal voertuigen op de weg zál verminderen door de babyboomers die op pensioen gaan. Sorry, maar het lijkt erop dat je voor jezelf al hebt vastgelegd dat rekeningrijden niets wordt en dat je niet meer breder wil kijken. Nog een onderzoek: deze keer van België: "Mobiliteitsorganisatie Touring is niet formeel tegen het invoeren van een kilometerheffing op alle wegen in Vlaanderen, maar vraagt in ruil daarvoor wel flankerende maatregelen. ( ...) Smagghe meldt dat Touring betrokken was bij een proefproject jaren geleden, dat wel beperkt was in tijd en in oppervlakte, en dat er toen toch een lichte gedragswijziging te zien was."

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 10:59

Koidream schreef:
02 jan 2019, 09:55
blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:53
En hoeveel km doe je effectief per dag?
300 gemiddeld

Plaats reactie