digitale meter, protest zoals gele hesjes

Allerlei
Plaats reactie
mysteryliner
junior lid
Installatie Land: België

digitale meter, protest zoals gele hesjes

Bericht door mysteryliner » 28 nov 2018, 18:16

dag iedereen,
  • Het jarenlange wanbeheer van ons elektriciteitsnetwerk is van België een derdewereldland aan het maken, en de verbruiker zal er meer en meer de rekening voor betalen.
  • De digitale meters, die de mensen zullen straffen die voor groene energie hebben.
Wij hebben ook al enkele jaren warmtepompen om van de vervuilende verwarmingsketel af te stappen, en zonnepanelen om het verbruik van elektriciteit te compenseren. met de huidige vooruitzichten, zullen we hiervoor afgestraft worden, ofwel:

- in de zomer de airco moeten laten draaien met de ramen open om maar niets op het net te injecteren.
- of enkele strings van de zonnepanelen afkoppelen.

- En in de winter de vervuilende hout en kolen-kachel terug uit de kelder halen om te verwarmen.

Met de protesten in Frankrijk en Wallonië dacht ik aan een manier om te proberen om protest te tonen aan deze problemen.
En, we moeten er zelfs ons huis niet voor buiten te komen!!!

Wat denken jullie dat de gevolgen kunnen zijn indien we allemaal een protestmoment afspreken.
bijvoorbeeld elke winter avond om 18u30. daarop zet iedereen die wil protesteren zoveel mogelijk verbruikers in huis aan, voor een minuut of 10.
En op 18u40 zetten we die allemaal weer stipt uit.

- Zou ons net dit aankunnen? indien we met enkele tienduizenden allemaal tegelijk 15-20 kW beginnen te verbruiken.
(bij de protesten in Parijs waren er 100.000 man afgereisd!)

- indien het wel in stand kan worden gehouden, wat 10 minuten lager, wanneer er teveel capaciteit is, en geen vraag meer?

- En zouden de leveranciers hier enigszins door geraakt worden?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: digitale meter, protest zoals gele hesjes

Bericht door janus » 28 nov 2018, 18:30

Mogen we de rekening van de schade en mogelijk levensgevaarlijke situaties naar jouw doorsturen?
Overigens zijn dit soort oproepen al vaker op het forum verschenen en is nooit veel vervolg op gekomen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 28 nov 2018, 19:56

Hoeveel km snelwegen hebben we in Vlaanderen?
Weet wel dat er een HS kabinet staat om de 2,5km om de snelweg verlichting van stroom te voorzien en die kan allemaal met 1 druk op de knop aan of uitgezet worden. Begin maar te rekenen hoeveel MW dit is en hoeveel particuliere PV installaties dit zou vertegenwoordigen.
En met zo'n hoeveelheid geeft ons net geen krimp.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

mysteryliner
junior lid

Bericht door mysteryliner » 29 nov 2018, 01:15

janus schreef:
28 nov 2018, 19:56
Hoeveel km snelwegen hebben we in Vlaanderen?
Weet wel dat er een HS kabinet staat om de 2,5km om de snelweg verlichting van stroom te voorzien en die kan allemaal met 1 druk op de knop aan of uitgezet worden. Begin maar te rekenen hoeveel MW dit is en hoeveel particuliere PV installaties dit zou vertegenwoordigen.
En met zo'n hoeveelheid geeft ons net geen krimp.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Geen idee. Het interesseert me vooral of het technisch gezien mogelijk is. Protesteren door je verbruik te sturen.

Wanneer bijvoorbeeld 40.000 mensen zouden protesteren, met 4 Electrische kookvuren, en weet ik wat nog, kom je makkelijk aan 12000 - 15000kW (480 - 600MW)

@Janus zoals de meeste Belgen, ben ik te lui om iets te organiseren zoals een protest beweging.
En, blijft het meestal bij wat klagen, en als de persoonlijke rekening te hoog gaat worden, veranderen we iets.

(zoals de kolenkachel terug binnen zetten. en de oude mazoutketel die voor backup of extreme winter nog aan de CV circuit hangt, terug laten draaien)

En zo kunnen we met z'n allen rustig verder slapen,

De jaarlijks meer dan 10.000 doden in België ten gevolge van luchtverontreiniging /fijn stof zal alvast niet dalen. Maar dat zijn problemen voor diegene die tot de statistieken horen, en onze volgende generaties.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 29 nov 2018, 08:15

Jama, dat kookvuur aanzetten is geen probleem. Maar wat moet ik er dan mee doen? Als ik daar geen pannen op zet werkt dat niet, en ineens zoveel beginnen koken voor mij alleen...
+ als ik dat doe valt mijn warmtepomp uit, want t is warm genoeg binnen.
Mijn huis is niet ingericht om zoveel mogelijk energie te verspillen, maar wel om zo energiezuinig mogelijk te zijn. :oops:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 nov 2018, 10:09

Je bent het perfecte levende voorbeeld dat zo'n actie niet zal werken:
mysteryliner schreef:
29 nov 2018, 01:15
Het interesseert me vooral of het technisch gezien mogelijk is. Protesteren door je verbruik te sturen.
versus:
mysteryliner schreef:
29 nov 2018, 01:15
zoals de meeste Belgen, ben ik te lui om iets te organiseren zoals een protest beweging.
En, blijft het meestal bij wat klagen, en als de persoonlijke rekening te hoog gaat worden, veranderen we iets.
En de door U verkozen politici weten dat ook.

Toch bedankt voor je eerlijke tussenkomst waar je zelf al het antwoord op gegeven hebt.
Het schijnt dat er tegen 2050 iets zou moeten beginnen te bewegen :vraag: )
[ironic mode]We hebben dus nog even de tijd om verder te soezen. [/ironic mode]

mysteryliner
junior lid

Bericht door mysteryliner » 29 nov 2018, 11:45

Joske_ schreef:
29 nov 2018, 08:15
Jama, dat kookvuur aanzetten is geen probleem. Maar wat moet ik er dan mee doen? Als ik daar geen pannen op zet werkt dat niet, en ineens zoveel beginnen koken voor mij alleen...
Mijn huis is niet ingericht om zoveel mogelijk energie te verspillen, maar wel om zo energiezuinig mogelijk te zijn. :oops:
Ja. Dus 10minuten 4x water koken.
Indien je dan direct in staat bent om je hele woning te verwarmen, zul je een zeer energie efficiënte woning hebben.
Hier is het perfect mogelijk om 4 ketels water te koken,
Microgolf, grill, waterkoker, boiler, stofzuiger, (om enkele voorbeelden te geven van grootverbruikers in huis)
en gelijktijdig in een ander deel van de woning te verwarmen zonder dat de 1 actie op enkele minuten tijd invloed heeft op het andere.

... Ik veronderstel dat het idee van je woning buiten energiezuinig, ook was om zuinig te zijn kwa kosten. Met de huidige plannen gaat deze vlieger niet meer op.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 29 nov 2018, 11:54

mysteryliner schreef:
29 nov 2018, 11:45
Joske_ schreef:
29 nov 2018, 08:15
Ja. Dus 10minuten 4x water koken.
Indien je dan direct in staat bent om je hele woning te verwarmen, zul je een zeer energie efficiënte woning hebben.
Hier is het perfect mogelijk om 4 ketels water te koken,
Microgolf, grill, waterkoker, boiler, stofzuiger, (om enkele voorbeelden te geven van grootverbruikers in huis)
en gelijktijdig in een ander deel van de woning te verwarmen zonder dat de 1 actie op enkele minuten tijd invloed heeft op het andere.

... Ik veronderstel dat het idee van je woning buiten energiezuinig, ook was om zuinig te zijn kwa kosten. Met de huidige plannen gaat deze vlieger niet meer op.
Misschien beter beginnen met je woning beter te isoleren en energiezuinig te maken, ipv zo'n onzinnige acties te ondernemen.
Als je verbruik lager is, heeft de digitale meter ook minder impact, dus het een hangt wel aan het ander.

Ik vind de digitale meter wel een mogelijkheid om de zaken beter aan te pakken, maar zou van de overheid ook graag een langetermijn visie ivm. groene energie en energie-transitie willen zien.
Want momenteel, en de afgelopen jaaaren hebben ze maar wat aangemodderd....

mysteryliner
junior lid

Bericht door mysteryliner » 29 nov 2018, 11:55

ivob schreef:
29 nov 2018, 10:09
Je bent het perfecte levende voorbeeld dat zo'n actie niet zal werken:

---------------------------------------

En de door U verkozen politici weten dat ook.

Toch bedankt voor je eerlijke tussenkomst waar je zelf al het antwoord op gegeven hebt.
Het schijnt dat er tegen 2050 iets zou moeten beginnen te bewegen :vraag: )
[ironic mode]We hebben dus nog even de tijd om verder te soezen. [/ironic mode]
Weet ik niet. Het lukt toch meermaals per jaar om 100.000 man in Brussel te krijgen om te betogen?

Wel, deze problemen raken iedereen die elektriciteit gebruikt, en.... voor dit protest moet je zelfs niet naar Brussel af te reizen.

-------------------------------

Verder is er ook niet ingegaan op de vraag of er technisch gezien iets merkbaar zou zijn op het stroomnet bij zulke actie. (buiten de comment over straatverlichting, waarvoor dank)

Bij protest van 40.000 man, kun je een toename hebben van ongeveer 500Mw

Optimistisch, zou men aan 100.000 komen, zoals de jaarlijkse grote betogingen: 1 - 1.5 Gw extra, van de een op andere minuut.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 nov 2018, 13:11

mysteryliner schreef:
29 nov 2018, 11:55
Verder is er ook niet ingegaan op de vraag of er technisch gezien iets merkbaar zou zijn op het stroomnet bij zulke actie. (buiten de comment over straatverlichting, waarvoor dank)
Als er al direct een goed argument ter zake wordt aangevoerd moeten anderen daar niet meer op ingaan. Dan is je uitgangspunt al gecounterd. ;-)
Onafgezien van de praktische vraag hoe je (het was tenslotte jouw voorstel) 40-100D mensen gaat mobiliseren om thuis in hun eigen vingers te gaan snijden in naam van het "algemeen belang". Best eerst een cursus groepsgedrag doornemen. ;-)

U gaat evenwel wel voorbij aan het argumenten dat je zelf aanhaalt, dat je te lui bent om dergelijke actie zelf op poten te zetten.
Je wenst dus gewoon "anderen" voor uw kar te spannen om nadien (in het onwaarschijnlijke geval dat het een ander wel lukt) van de resultaten te
kunnen profiteren? Of, wat meer voor de hand ligt, een oud thema weer op te rakelen om alleen wat "commotie" te schoppen op het forum. Waarvan iedereen hier al weet dat het tot niets concreets leidt.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 29 nov 2018, 13:59

Uitkijkend naar bericht 7.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 30 nov 2018, 08:26

mysteryliner schreef:

Dat is een logisch gevolg, geen doel.

En ik ben misschien t buitenbeentje hier op t forum, maar ik heb al ontelbaar keren bij Infrax een "slimme meter" gevraagd, maar krijg er gene.
Ik wil mijn verbruik zelf kunnen opvolgen zonder elke keer naar de garage te moeten lopen. Daarvoor is mijn BA-systeem perfect, maar ik kan die stomme analoge meter niet zomaar uitlezen.
Ik heb dan maar zelf een digitale meter in mijn kast bijgezet die alles meet en via modbus doorgeeft naar mijn (nu nog) excelformulierkes. $*

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 30 nov 2018, 14:45

Joske_ schreef:
30 nov 2018, 08:26
mysteryliner schreef:

Dat is een logisch gevolg, geen doel.

En ik ben misschien t buitenbeentje hier op t forum, maar ik heb al ontelbaar keren bij Infrax een "slimme meter" gevraagd, maar krijg er gene.
Ik wil mijn verbruik zelf kunnen opvolgen zonder elke keer naar de garage te moeten lopen. Daarvoor is mijn BA-systeem perfect, maar ik kan die stomme analoge meter niet zomaar uitlezen.
Ik heb dan maar zelf een digitale meter in mijn kast bijgezet die alles meet en via modbus doorgeeft naar mijn (nu nog) excelformulierkes. $*
En kun jij daar al conclusies uit trekken naar de verhoudingen tussen injectie, afname en aandeel direct eigen verbruik?

De overheid probeert ons, met alle mogelijke middelen, toch te overtuigen van de voordelen van een digitale meter. Want dat is het doel van deze voorspeller.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 30 nov 2018, 14:56

DaanW schreef:
30 nov 2018, 14:45

En kun jij daar al conclusies uit trekken naar de verhoudingen tussen injectie, afname en aandeel direct eigen verbruik?

De overheid probeert ons, met alle mogelijke middelen, toch te overtuigen van de voordelen van een digitale meter. Want dat is het doel van deze voorspeller.
Neen, nog niet, mijn huis is pas sinds mei operationeel. Ik heb de winter nog niet in de cijfers zitten. :-)

Maar logisch gezien zit ik met winterverbruik wat ik in de zomer opwek.
L/W warmtepomp + PV-installatie op t zuid-oosten.
PV-installatie is 'maar' juist groot genoeg om mijn warmtepompverbruik/jaar te dekken. +/-3000kWh/jaar. (theoretisch gezien)

mysteryliner
junior lid

Bericht door mysteryliner » 01 dec 2018, 11:02

DaanW schreef:
30 nov 2018, 14:45
Joske_ schreef:
30 nov 2018, 08:26

joske
Zelf gebruik ik Smappee voor het gebruik van elektriciteit /water in het oog te houden. Daarmee zie je ook verbruik, opbrengst, eigenverbruik en export solar, en import vanaf het net.
... Ben ook benieuwd naar uw resultaten /kosten per dag tussen injectie en afname.

@DaanW
Inderdaad. De overheid probeert. Maar lijkt dit te doen door zeer optimistische simulaties.
Berekenen gebeurt op gemiddelden op een jaar verbruik/opbrengst...... Optimistisch en fout.
Naar mijn inziens moet je (zonder batterijen) alle dagen individueel bereken.

In de zomer ga je veel te veel injecteren, zonder voordeel. Want je gaat maar 10% van je eigen productie kunnen verbruiken.
Terwijl je zelfvoorziening graad maar op 50-60% ligt.
..... Omdat je in de donkere uren nog stroom verbruikt.

Op een regenachtige winterdag,
Dan is je verbruik van eigen productie 90%, maar is je niveau van zelfvoorziening maar 10%

In de zomer ga je gestraft worden omdat je stroom weggeeft op momenten dat deze gratis is.

In de winter ga je veel teveel betalen, omdat het net en productie van stroom in ons land al decennia lang slecht beheerd word.

Plaats reactie