Laster eandis meterstand

Allerlei
Plaats reactie
Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Laster eandis meterstand

Bericht door Sylvester » 22 nov 2018, 06:16

Misschien een heel domme vraag maar ik snap de TS niet goed. Als je meter een bepaalde waarde aangeeft, waarom zou je dan een andere waarde willen aangeven, in dit geval (ongeveer) dezelfde als het jaar voordien?
pascal waltenier schreef:
20 nov 2018, 11:22
Nu geef ik uiteraard steeds sindsdien de startwaarde op van de teller , alsook zaten we net op de kantelfase van ons verbruik.
Vermits deze zinscontstructie raar is, is het mij niet duidelijk wat hij precies bedoelt.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 nov 2018, 09:59

Het eerste omdat je graag een nulfactuur zou krijgen of geen overproductie wil afstaan?
Het tweede deel van zijn zin begrijp ik ook niet zo goed in de veronderstelde context. Want ik maak daar dan op uit dat (kantelmoment verbruik)
betekent dat hij tussen twee meterstanden evenveel geproduceerd zou hebben als opgenomen. Dan had hij evengoed de werkelijke meterstand kunnen doorgeven. Maar in zijn eerste deel suggereert hij inderdaad iets anders. Dat een perfect nulverbruik eens kan voorkomen is overigens geen probleem. Dat het bij herhaling gebeurt wel en trekt uiteraard de aandacht van de meteropnemer.
Deze doet vervolgens, als ik de tekst van TS goed begrijp, gewoon zijn werk en vraagt gewoon een herbevestiging van de meterstand. Wat dit met laster te maken heeft kan ik niet uit zijn tekst opmaken. Het feit, door TS zelf aangehaald, dat men al in de fase zit van een aangetekend schrijven zit doet wel vermoeden dat er meer aan de hand is.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 22 nov 2018, 11:27

Ik was eigenlijk een bedoeling in zijn tekst aan het zoeken om ervoor te zorgen dat je toch je jaarlijks voordeel van terugdraaiende meter kan bereiken op een legale correcte manier.
Maar dat zal del niet de bedoeling zijn. Misschien dat de TS zelf het eens kan verhelderen?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 nov 2018, 13:10

Het is perfect mogelijk en volledig legaal om maximaal voordeel te halen uit de terugdraaiende teller.
Gewoon je verbruik en opgewekte energie op elkaar afstemmen tegen de meteropname.
Als je periodiek je eigen cijfers bijhoudt (kan al in een eenvoudige xls sheet) heb je een goed zicht op de gemiddelde opbrengsten en verbruik in
welke periode dan ook.
Dat dit ieder jaar niet exact nul zal zijn zou iedereen moeten weten.
Je kan dan kiezen tussen de legale weg (een deel overproductie afstaan of gedeelte overconsumptie bijbetalen) of de niet legale weg (frauderen met je meterstand). De meerwaarde van dat laatste is trouwens zeer beperkt gezien je vroeg of laat (tussen 2 en 4 jaar) toch een fysieke controle krijgt en dus je bijeengespaarde overproductie alsnog moet afstaan of je gecumuleerde tekorten in één keer moet bijbetalen (en dan nog het risico loopt dat dit, gezien de stijgende elektriciteitsprijzen, tegen een hogere prijs is).
Nu één voordeel van de digitale meter is dat hij twijfelende prosumenten van deze keuzestress zal ontlasten. ;-)

Disclaimer: hiermee wil ik op generlei manier suggereren dat TS zou gefraudeerd hebben. De opmerkingen zijn van algemene aard. TS kan steeds verheldering brengen met betrekking tot zijn tekst en, voor mij, tot verwarring leidende topic titel.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 22 nov 2018, 19:09

De 2/4j regel: normaliter krijg je het ene jaar een meteropnemer die langskomt, het andere jaar krijg je een kaartje in de bus zodat je zelf de standen kan doorgeven. De 2j regel.
Het zou kunnen zijn dat je een keer een meteropnemer en zijn herhalingsbezoek mist, dan krijg je ook de uitnodiging om zelf de standen door te geven. Echter tussen 2 bezoeken van de meteropnemer mag nooit méér dan 4j zitten. De 4j regel.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Plaats reactie