Elektrische auto-Teruglevering aan het net

Allerlei
Plaats reactie
Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Elektrische auto-Teruglevering aan het net

Bericht door Luc6580 » 29 okt 2018, 17:03

In de toekomst zouden elektrische auto's kunnen terugleveren aan het net om "het net te helpen stabiliseren".
Onafgezien van het feit dat ik het een zot idee vind om daarvoor je batterij te "verslijten" en de kans te lopen op "een lege batterij wanneer je onverwachts wil rijden", vraag ik me af of dit wettelijk gezien reeds kan.
Bij gelijk welke teruglevering aan het net moet de installatie gekeurd (omvormers zonnepanelen, windmolens,WKK, batterijpacks enz...).
Vallen de mensen die éénfasig aangesloten zijn en reeds 5Kw omvormers hebben dan uit de boot voor teruglevering en hoe zal men dit verhinderen wannneer de auto dit technisch gezien kan?
Hoe groot is het mogelijk terug te leveren vermogen van een elektrische auto?
Over dit alles is weinig of geen info te vinden.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Elektrische auto-Teruglevering aan het net

Bericht door bruma » 29 okt 2018, 17:11

Zoek even op leaf en V2G, V2B of V2H en je zal al voor dat voertuig info vinden.
Ook de Outlander heeft die mogelijkheid maar daar zal je nog niet teveel info van vinden.
Uniform in NL heeft een pré productie inverter gemaakt die PV, on grid en de EV kon opladen en ik meen me te herinneren ook kon terug leveren.

Via de stuurdraden en het protocol praten ze met de bi-directionele lader van de wagen.

Een elektriciteitsleverancier is in Oostenrijk en Duitsland al bezig met testen waarbij een 'bix' bij de klant staat, die stuurt apparaten en EV aan, waar die ook ingeplugd is.
Je geeft aan wanneer je welk traject wil uitvoeren en bij vertrek heb je voldoende reserve.
Momenteel zouden ze je een premie geven van tussen de 50 à 75€ per maand om zeg maar je accu te mogen aansturen (laden en ontladen wanneer het hen past) mét de garantie om op bestemming te geraken zoals ingegeven.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

bke
Senior lid

Bericht door bke » 29 okt 2018, 19:06

Het gaat maar over het ter beschikking stellen van een fractie van de accucapaciteit, bv. 5%. Zo heb je er weinig last van.

bob83
Donateur
Donateur

Bericht door bob83 » 30 okt 2018, 08:27

bke schreef:
29 okt 2018, 19:06
Het gaat maar over het ter beschikking stellen van een fractie van de accucapaciteit, bv. 5%. Zo heb je er weinig last van.
Op aanvulling van deze een linkje hoe Eneco in NL te werk gaat met een jaarlijkse vergoeding van 400 a 500,- op een thuisbatterij; https://www.eneco.nl/energieproducten/crowdnett/
44x Solarwatt 280WP
1x Solaredge 7sek

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 01 nov 2018, 12:04

naar het net is niet echt de bedoeling volgens mij
wel terugsturen naar je woning voor onmiddellijk verbruik

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 01 nov 2018, 12:34

bijkomende vraag in het kader van de nieuwe nettarieven, als ik teruglever naar het net, telt mijn slimme meter ook de teruggave op, en daar zal ik dan weer op moeten betalen voor het gebruik van het net? Dus distributietarief betalen op stroom die ik op het net zet om hun systeem te stabiliseren? Dacht het niet....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Plaats reactie