Marghem, wij kunnen U helpen

Allerlei
Plaats reactie
Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Marghem, wij kunnen U helpen

Bericht door Luc6580 » 06 okt 2018, 14:32

Christiaan schreef:
06 okt 2018, 12:35
Luc6580 schreef:
06 okt 2018, 12:08
Christiaan schreef:
06 okt 2018, 11:51

Er zal altijd een minimum stroom vloeien omdat de omvormer een hogere spanning opwekt dan wat hij op het net "ziet". Als dat niet het geval zou zijn , m.a.w. als hij niet meer kan detecteren dat die externe bron voor hem bestaat , dan gaat hij zijn eigenfrequentie moedwillig "driften" en zijn uitgangspanning verlagen tot wanneer hij terug het net "ziet" , of gaat zichzelf afschakelen als dat niet meer lukt. Dat garandeert echter niet dat alle stroom die de panelen "zouden" kunnen afgeven dat ook effectief doen. Die worden op dat moment minder belast , dus net een beetje alsof ze niet met een omvormer verbonden zijn.

Die uitleg houdt geen steek
Hoe werkt het dan volgens u wel ? Ik leer altijd graag iets bij. ;-)
"Wanneer hij niet meer kan detecteren dat die externe bron bestaat":Dan mag en kan hij helemaal niks leveren.
Als aan de vroeger vermelde voorwaarden voldaan is, levert hij zijn maximum op dit ogenblik mogelijk vermogen(in functie van instraling, rendement omvormer) af aan het net.
Voor de recentere omvormers geldt:(C10/C11norm):
Wanneer niet voldaan is (bijvoorbeeld de netfrequentie is te hoog) , dan moet de omvormer zijn uitgangsvermogen reduceren.

De stroom vloeit inderdaad steeds van hoog naar laag, zodat de uitgangsspanning van de omvormer altijd iets hoger moet zijn dan de netspanning, anders is er geen levering.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 06 okt 2018, 15:03

Nog een vraagje waar ik tot nu toe geen antwoord heb op gekregen: als alle misnoegde zonnepaneelbezitters op een koude zonnige winterdag hun omvormer om 12u00 zouden uitschakelen, wat kan er gebeuren ? :evil:
Vermoedelijk zal het net sterk ontregeld raken met mogelijk levensgevaarlijke gevolgen.
Alle initiatieven hier toe op het forum zal ik dat ook direct verwijderen!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 okt 2018, 15:11

Als je weet dat je met 1 druk op de knop de snelwegverlichting kan in- of uitschakelen.
Elke 2km5 een HS cabine en dat van Oostende tot Ternat en van net onder Antwerpen tot aan de Franse grens
en dat het net geen krimp geeft ... welk verogen heeft het private PV park, indien ze nog alle samen zouden doen, op t zelfde ogenblik en dat op een beperkte (qua productie) winterse dag.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 okt 2018, 15:12

janus schreef:
06 okt 2018, 15:03
Nog een vraagje waar ik tot nu toe geen antwoord heb op gekregen: als alle misnoegde zonnepaneelbezitters op een koude zonnige winterdag hun omvormer om 12u00 zouden uitschakelen, wat kan er gebeuren ? :evil:
Vermoedelijk zal het net sterk ontregeld raken met mogelijk levensgevaarlijke gevolgen.
Alle initiatieven hier toe op het forum zal ik dat ook direct verwijderen!
Levensgevaarlijk misschien niet meteen , maar iemand die via e-mail of facebook of wat dan ook hier zou toe oproepen vliegt meteen "den bak" in wegens aanzetting tot anarchie. :!:

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 okt 2018, 15:32

Luc6580 schreef:
06 okt 2018, 14:32
Christiaan schreef:
Luc6580 schreef:
06 okt 2018, 12:08

Die uitleg houdt geen steek
"Wanneer hij niet meer kan detecteren dat die externe bron bestaat":Dan mag en kan hij helemaal niks leveren.
Als aan de vroeger vermelde voorwaarden voldaan is, levert hij zijn maximum op dit ogenblik mogelijk vermogen(in functie van instraling, rendement omvormer) af aan het net.
Wanneer niet voldaan is (bijvoorbeeld de netfrequentie is te hoog) , dan moet de omvormer zijn uitgangsvermogen reduceren.

De stroom vloeit inderdaad steeds van hoog naar laag, zodat de uitgangsspanning van de omvormer altijd iets hoger moet zijn dan de netspanning, anders is er geen levering.
Dat klopt allemaal , maar er zijn nog een paar details die ook een rol spelen. Veronderstel eens dat je de netaansluiting zoudt afkoppelen, dus net na de ferraris teller , en dat je gans je binnenhuisnetwerk incluis je omvormer zoudt aansluiten op een stroomgroep , netjes draaiend , die 230 V levert en exact 50 Hz. Wees gerust , die generator gaat het overleven en zal daarom niet sneller beginnen te draaien of wat ook , maar de stroom van de zonnepanelen zal hij niet opnemen ! En wat zal dan het verschil zijn dat je omvormer als uitgestuurd ( gegenereerd ) vermogen aangeeft ( of een stroomtang-multimeter ) , als je a) alle apparaten in huis aanschakelt , b) alle apparaten in huis uitschakelt ?

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 06 okt 2018, 16:03

Christiaan schreef:
06 okt 2018, 15:32
Luc6580 schreef:
06 okt 2018, 14:32
Christiaan schreef:

Dat klopt allemaal , maar er zijn nog een paar details die ook een rol spelen. Veronderstel eens dat je de netaansluiting zoudt afkoppelen, dus net na de ferraris teller , en dat je gans je binnenhuisnetwerk incluis je omvormer zoudt aansluiten op een stroomgroep , netjes draaiend , die 230 V levert en exact 50 Hz. Wees gerust , die generator gaat het overleven en zal daarom niet sneller beginnen te draaien of wat ook , maar de stroom van de zonnepanelen zal hij niet opnemen ! En wat zal dan het verschil zijn dat je omvormer als uitgestuurd ( gegenereerd ) vermogen aangeeft ( of een stroomtang-multimeter ) , als je a) alle apparaten in huis aanschakelt , b) alle apparaten in huis uitschakelt ?
Al eens geprobeerd?
Volgens mij stijgt dan de spanning zeer snel tot 261??volt; daarna schakelt de omvormer zich uit;zakt de spanning terug tot 230v (geleverd door generator); start de omvormer terug op;spanning stijgt tot 261 enz...

Een op en af schakelen van de omvormer en spanning pendelen tussen 230 en 261v.

Bij het aan schakelen van apparaten blijft de spanning op 230v zolang de stroomgroep moet leveren (belasting groter dan levering omvormer).

Lijkt mij geen gezonde situatie voor alle apparatuur (stroomgroep, omvormer, verbruikers).

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 06 okt 2018, 17:58

In tegenstelling van wat velen liever graag anders zouden geloven is de zonneenergie maar marginaal denk ik, maar het zou een interessant experiment kunnen zijn. Als het zo overweldigend was zouden de omvormers geregeld uitgeschakeld worden omwille van de te hoge spanning, maar daar heb ik nog nooit cijfers van gezien, vermoedelijk omdat het zeer lokaal is. Maar bij een vaste weerstand neemt bij stijgende spanning het vermogen exponentieel toe, hetgeen helpt het zaakje te stabiliseren. Met de moderne electronica en zijn vele omvormers zijn vele belastingen niet meer geheel resistief (=vaste weerstand) maar hoe dit momenteel zit nu weet ik niet. Als je zonnepanelen de netspanning doet stijgen verbruiken (en betalen) je buren meer energie.

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 06 okt 2018, 18:09

Foroa schreef:
06 okt 2018, 17:58
In tegenstelling van wat velen liever graag anders zouden geloven is de zonneenergie maar marginaal denk ik, maar het zou een interessant experiment kunnen zijn. Als het zo overweldigend was zouden de omvormers geregeld uitgeschakeld worden omwille van de te hoge spanning, maar daar heb ik nog nooit cijfers van gezien, vermoedelijk omdat het zeer lokaal is. Maar bij een vaste weerstand neemt bij stijgende spanning het vermogen exponentieel toe, hetgeen helpt het zaakje te stabiliseren. Met de moderne electronica en zijn vele omvormers zijn vele belastingen niet meer geheel resistief (=vaste weerstand) maar hoe dit momenteel zit nu weet ik niet. Als je zonnepanelen de netspanning doet stijgen verbruiken (en betalen) je buren meer energie.
Er zijn nog weinig belastingen die het verbruik doen stijgen bij stijgende netspanning.
De gloeilamp en TL lamp met oude ballast doen dat wel, maar er zijn er nog weinig.
Elektrische boilers of fornuizen of elektrische vuurtjes mag men niet meetellen omdat de thermostaten dan vroeger uitschakelen en de opgenomen totale energie gelijk blijft.
De meeste toestellen (die nu allemaal schakelende voedingen hebben) verbruiken niet méér bij stijgende netspanning.

Bij stijgende netspanning is het meerverbruik dus te verwaarlozen, dus stabiliseert het net niet vanzelf, dit wordt bijgestuurd bij de productie.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 okt 2018, 19:38

Luc6580 schreef:
06 okt 2018, 16:03
....
Al eens geprobeerd?
Volgens mij stijgt dan de spanning zeer snel tot 261??volt; daarna schakelt de omvormer zich uit;zakt de spanning terug tot 230v (geleverd door generator); start de omvormer terug op;spanning stijgt tot 261 enz...
Een op en af schakelen van de omvormer en spanning pendelen tussen 230 en 261v.
Nee , niet geprobeerd. :D . Ik geef toe dat de gemiddelde spanning ietwat zal stijgen , maar ik betwijfel zeer sterk dat de omvormer zichzelf zal afschakelen. De anti-islanding schakeling die de omvormer afschakelt bij een te hoge spanning of bij een afwijkende frequentie is eigelijk een heel apart circuit dat op zich niets met de omvormer te maken heeft , en vooral , tijd neemt vooraleer te beslissen om de omvormer uit te schakelen ( instelbaar en gespecifeerd in elke goede omvormer datasheet ). Moest het zo zijn dat de omvormers meteen reageren , dan zou dit al heel veel her en der moeten optreden , tenzij dat de laagspanningscabine zelf die overspanning kan afleiden i.p.v. de stroom het middendspanningsnet trachten op te sturen.

Zolang de netspanning en de eigen gegenereerde spanning perfect in faze zijn is de omvormer kompleet "blind" over wat zich op het net afspeelt. En daarom moet de omvormerfrequentie driften ( bij een trage drift treedt eerst een fazeverschuiving op ) , ook al om te weten te komen of de netfrequentie zelf niet op drift is. Bij het driften maakt men electronisch of via een transformator een verschilspanning aan tussen de netspanning en de zelf gegenereerde spanning. Hierdoor wordt een derde sinusspanning gegenereerd , met dezelfde frequentie , maar wel verschillend in faze met zowel de netspanning als de eigen spanning. De grootte van die spanning is een maat voor de fazeverschil. Op basis van die verschilspanning gaat men het vermogen ( en eigen spanning ) verlagen en de eigen faze ( eigelijk frequentie ) lichtjes bijsturen , om daarna het vermogen terug te doen stijgen. En nu komt het ! De verschilspanning is ook groter bij eenzelfde fazeverschuiving maar als het verschil tussen netspanning en eigen spanning ook groter is. De omvormer denkt hierbij dat er een grote fazeverschuiving plaats vindt en gaat dus terug zijn vermogen laten dalen. De tijd die nodig is om de eigen faze in orde te brengen is echter korter , waardoor de omvormer ook sneller terug in zijn "driftfaze" kan komen. Het resultaat is dat de periodes waarbij de omvormer zijn eigen vermogen ( uitgangspanning ) naar beneden haalt sneller mekaar opvolgen , en daardoor het gegenereerde vermogen over een langere periode ook lager is. De anti-islanding reageert op die fluctuaties niet omdat de spanning niet lang genoeg op dezelfde hoge waarde blijft staan.

Een lager eigen gegenereerd gemiddeld vermogen betekent dus ook dat de zonnepanelen niet al hun energie kwijt kunnen geraken. De uitval van de omvormer(s) die zich het verst van de cabine bevinden is hiermee ook te verklaren , die omvormer gaat zijn spanning niet veel moeten verlagen waardoor de anti-islanding getriggerd kan worden om de omvormer af te schakelen.

Plaats reactie