Marghem, wij kunnen U helpen

Allerlei
dyckie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Marghem, wij kunnen U helpen

Bericht door dyckie » 30 sep 2018, 12:06

hier een reactie van engie electrabel op een bericht op twitter:

@ENGIEelectrabel heeft geen monopolie wat de productie van elektriciteit in België betreft. 50% van de productie is in handen van andere bedrijven. Electrabel is de eerste investeerder in groene energie van het land.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 30 sep 2018, 12:12

robbe_15 schreef:
30 sep 2018, 10:33
Ik vind dit een prima voorstel. Prosumenten vergoeden voor de opgewekte stroom.
Dit is eigenlijk de kern van de zaak waardoor er veel opgelost zou kunnen worden. Dit wil men helaas niet! De DNB's eigenen zich de teveel opgewekte stroom gewoon toe met als toekomstig hulpmiddel de digitale meter ! Mijn buurman betaalt de volle pot voor mijn overschotten waarvoor ik niets ontvang, 2 maal kassa.Ik zou beter een verlengkabel over de omheining kunnen gooien. Men koopt liever dure stroom uit het buitenland dan hier een deftig beleid uit te stippelen waar zonnepaneelbezitters een plaats in hebben !
Je vat in enkele zinnen bondig samen wat - meen ik - veel prosumenten denken!

We kunnen hier op dit forum zoveel posten als we willen, ik heb niet de indruk dat de stem van de prosumenten écht gehoord wordt (als ze al een stem hebben). En als die stem al gehoord wordt, dan wordt daar klaarblijkelijk weinig rekening mee gehouden.

Begrijp me niet verkeerd, het is een goede zaak dat dit forum bestaat. Dit forum brengt al een deel van de prosumenten samen. Wat mij betreft mag het echt nog een stap verder gaan. Met 290.000 prosumenten en een gemiddelde installatie van 3-4 (?) kWpiek hebben we al een productievermogen van een grote kernreactor (circa 1000 MW). Lijkt me dat de prosumenten echt wel wat meer in de pap te brokken hebben dan nu het geval is.
Ik vermoed dat er nog een hele weg af te leggen is om pakweg 10% van de 290.000 prosumenten op dit forum te krijgen en een stem te geven... @janus Of hebben we al 29.000 leden? :mrgreen:
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Speciall
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Speciall » 30 sep 2018, 12:42

Hey Allen,
Ik dacht eigenlijk net hetzelfde, en heb die vraag ook op de site van Tommelein gesteld.

Kleine nuance,
Ik zou het al geweldig vinden als het dag / nacht verschil weggewerkt wordt.

Situatie: onlangs huis gekocht met zonnepanelen en dag / nacht teller aanwezig.
Wegens komst van mogelijke digitale meter nog geen wijziging laten doen voor enkelvoudig tarief te hebben.

Als ik niets zou doen qua verbruiksplanning: 3000Kwh verloren op dagtarief en +/- 3000Kwh dat we ' teveel' verbruiken 's nachts.

Dus inderdaad: als we thuiskomen na het werk rond 17 - 18h : warmtepomp & Olieradiators op: 3*2Kw tot 22h voor zover nodig, want om 22h begint nachttarief. Electrische boiler is nu ook gepland om nog te warmen rond 20h.

Indien ik: ofwel zou terugkrijgen wat ik over heb, of dag / nacht tarief gelijk zou zijn, dan kan ik dit beter plannen.
Ik ben niet van zin om een 850€ weg te smijten en nog is extra met gas te verwarmen.

Indien de regeling wordt afgesproken dat er voor onze aansluiting dag & nacht wordt opgeteld om zo het compleet verbruik te hebben, zou dat al een zeer leuke regeling zijn.
Indien we de volledige prijs per kwh terugkrijgen van hetgeen we in min staan, kan ik meer met gas verwarmen.

allez, @Tommelein heeft werk en een overvloed aan goede ideëen

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 30 sep 2018, 12:48

dyckie schreef:
30 sep 2018, 12:06
hier een reactie van engie electrabel op een bericht op twitter:

@ENGIEelectrabel heeft geen monopolie wat de productie van elektriciteit in België betreft. 50% van de productie is in handen van andere bedrijven. Electrabel is de eerste investeerder in groene energie van het land.
Ah nee, een monopolie pur sang is het niet. Dat is correct. Het is een quasi monopolie of bi-polie of whatever je het ook mag noemen. Punt is dat als je 50% van de productie capaciteit in handen hebt, je relatief veel macht hebt en daarmee een normale marktwerking kan verstoren. En - even los van het ethische aspect - tonen de feiten aan dat energiebevoorrading in België niet hoog op de agenda staat van dit bedrijf. Waar blijft de CREG waakhond?

In België is er 14 GigaWatt (of 14.117 MegaWatt) aan energieproductie. Daarvan is 11 GW (11.238 MW) in handen van Electrabel. Ik hou het op 80% van het productievermogen. De achterliggende cijfers vind je op de webstek van Elia.
Elia_prod.png
En dan ga ik nog voorbij aan het feit dat Electrabel de meerderheid van de aandelen van EDF Luminus in handen heeft. En de facto dus 88% van het productievermogen in België in handen heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 30 sep 2018, 16:29

Nu het vet van de soep is zoekt Engie (Frankrijk) een "graceful" exit uit het avontuur om aan de kosten van de nucleaire opkuis te ontsnappen. Ze probeerden de centrales aan EDF te verlappen, maar er hingen vermoedelijk te veel haken aan. De verdriedubbeling van de marktprijs zou hun wel moeten toelaten om een flink deel van het verlies van de stilstaande centrales te recupereren. Als je niet kan leveren is het goed indien de schaarste de prijs tot ongeziene hoogten stuwt.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180926 ... o-a-friend

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 sep 2018, 17:31

Als ik me niet vergis worden bij het onderhoud deze keer ook de uraniumstaven vervangen. M.a.w. de oude wil men eerst volledig opstoken. Iemand in mijn buurt wist me te vertellen dat er nieuwe bunker wordt of werd gebouwd waar men het hoog reactief afval stockeert. De bouw ervan plus de koelinstallatie kost stukken van mensen , en er wordt niet eens gediscussieerd over de prijs , als het maar veilig genoeg is. Ik ga trachten te weten te komen wat de bouw van die bunker kost.

A propos , als een stilgelegde kerncentrale van elders geen stroom kan binnenhalen , ontploft ze ! :eek:

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 sep 2018, 17:42

@robbe_15
Indien ze, zoals nu op tafel ligt, we gratis onze productie op t net kunnen zetten en het later terug vragen mits betaling van de netkosten dan stelt zich een andere problematiek die je aankaart nl. je zou dus dit kunnen opsoeperen op een andere locatie (met slimme meter) op t ogenblik van productie bv EV wagen opladen.
Je hebt enkel een internet of things nodig voor de exacte injectie maar eigenlijk zou de DNB u dat kunnen leveren die data.
Maar eigenlijk is de slimme meter een lege doos. Het is een overheidsinstelling die straks voor ons zal bepalen wanneer we mogen wassen, strijken, e.a. wanneer we niet-eigen opgewekte stroom mogen verbruiken. Een soort dictatuur tegen betaling.
Immers wanneer we wat willen doen met elektriciteit is een contractuele afspraak, indien slim gestuurd, tussen verbruiker en producent. En dat terwijl een DNB hier dictator gaat spelen tussen beide.
En slimme sturingen van producenten zijn er al ook bij mensen zonder slimme meter, dus overbodig dat ding.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Laatst gewijzigd door bruma op 30 sep 2018, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 sep 2018, 17:55

@janus Of hebben we al 29.000 leden?
Het aantal leden op het forum is geen geheim en kun je op de homepage aflezen
Aantal leden 7148
Helaas zijn er daar maar een paar honderd actief van, de rest zie je niet meer terug als hun vragen beantwoord zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 sep 2018, 18:35

bruma schreef:
30 sep 2018, 17:42
....
Immers wanneer we wat willen doen met elektriciteit is een contractuele afspraak, indien slim gestuurd, tussen verbruiker en producent. En dat terwijl een DNB hier dictator gaat spelen tussen beide.
En slimme sturingen van producenten zijn er al ook bij mensen zonder slimme meter, dus overbodig dat ding.
.
Oplossing : off-grid ( ! ) , en dan hoeft al dat "slim" gedoe met IoT ( internet of things ) niet. Je hebt hier ten lande den wel een extra energie bron zoals gas of stookolie ( of biodiesel ) nodig , but so what.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 30 sep 2018, 18:38

janus schreef:
30 sep 2018, 17:55
@janus Of hebben we al 29.000 leden?
Het aantal leden op het forum is geen geheim en kun je op de homepage aflezen
Aantal leden 7148
Ahjaaaaa! Helemaal onderaan. Zo ver was ik nog niet geraakt :lol:
janus schreef:
30 sep 2018, 17:55
Helaas zijn er daar maar een paar honderd actief van, de rest zie je niet meer terug als hun vragen beantwoord zijn.
Het grootste aantal gebruikers online was 2189 op 28 mei 2018, 17:47
Naar aanleiding van welke PR stunt? Voor herhaling vatbaar? :D

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 30 sep 2018, 18:45

Christiaan schreef:
30 sep 2018, 17:31
Als ik me niet vergis worden bij het onderhoud deze keer ook de uraniumstaven vervangen. M.a.w. de oude wil men eerst volledig opstoken. Iemand in mijn buurt wist me te vertellen dat er nieuwe bunker wordt of werd gebouwd waar men het hoog reactief afval stockeert. De bouw ervan plus de koelinstallatie kost stukken van mensen , en er wordt niet eens gediscussieerd over de prijs , als het maar veilig genoeg is. Ik ga trachten te weten te komen wat de bouw van die bunker kost.

A propos , als een stilgelegde kerncentrale van elders geen stroom kan binnenhalen , ontploft ze ! :eek:
Engie spreekt van 600 M€ voor de reparaties. Gederfde inkomsten onbekend, maar ze hebben er wel alle belang bij dat de marktprijs zo hoog mogelijk gaat, dus schaarste is hun virend. Met verdriedubbeling in een jaar zijn ze goed op weg.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 02 okt 2018, 14:23

Luc6580 schreef:
29 sep 2018, 18:24
In de komende koude maanden worden de "overtollige" Kwh opgestookt door middel van elektrische vuurtjes.
Dit is ook de periode dat er stroomtekort dreigt.
Indien er nu nog snel beslist wordt de "negatieve" Kwh op de meter te vergoeden tegen een redelijke prijs (de marktprijzen zijn nu ook hoog en zullen nog stijgen(zie Belpex)), dan zijn dat heel veel Kwh die niet zullen verbruikt worden.
Ook zijn er een groot aantal mensen (waarbij ondergetekende), die een warmtepomp + extra zonnepanelen geinstalleerd hebben de afgelopen tijd,
met de bedoeling die opgebrachte Kwh te gebruiken om te verwarmen.
Wie echter nog beschikt over zijn aardgasketel zou verder op aardgas kunnen stoken, op voorwaarde dat de "overtollige" Kwh vergoed worden.
In mijn geval zou dat 2000Kwh zijn die niet verbruikt worden.
Alle "overschotten" en"te vervangen door andere methoden Kwh" samen, komt men opeen groot getal dat in mindering kan komen op het totale verbruik.

Wij reiken U de hand; aan U om aan te nemen.
Goed idee!:-)

Zoals ik hier al ooit schreef is de komende black-out gesubsidieerd.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 okt 2018, 15:01

Blijkbaar is het probleem voor de maanden november en december opgelost. De Fransen ( Engie ? ) bieden ons gedurende die maanden 1000 GW aan. Rest nu nog een ander land met schuldgevoelens te vinden dat ons in januari en februari 1 TW kan aanbieden. Misschien Duitsland die "gratis" zijn stroom over ons net van het noorden naar het zuiden transporteert ? We kunnen volgens de Nederlanders via de onlangs aangelegde verbinding met Nederland stroom "pikken". :D Lees https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/25/ni ... n-a1775817 De laatste passage "Om de haverklap" is heel interessant om lezen , vooral met wat er in 2014 is gebeurd. De bevolking wordt dingen verzwegen om toch maar de electriciteitsprijs te kunnen opdrijven.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 okt 2018, 00:05

Tegen 2030 ( dus binnen 12 jaar ) wil Europa 40 % minder uitstoot van CO2 door auto's. Lees :
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 55487.html

40 % van de 5 miljoen auto's die in Belgie rondtuffen en die electrisch moeten rijden , betekent dat 2 miljoen aan 20.000 km per jaar een totaal aan 6000 GWh aan electrische energie gaan verbruiken - dus ook jaarlijks ( 20.000 km x 15 kWh/100km x 2.000.000 = 6000 GWh )

Waar gaan we dat halen ? Op 12 jaar tijd bouw je géén nieuw park van kerncentrales met een productie van 6000 GWh per jaar !

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 04 okt 2018, 12:14

Die auto’s moeten minder uitstoten.Niemand heeft gezegd dat ze daarom elektrisch moeten zijn...
En dan nog het opladen van een EV daargelaten , wie kan hem aankopen ?
Ben ook eens benieuwd wie een tweedehandse EV van pakweg 3 a 4 jaar zal willen aankopen wanneer de batterij haar beste jaren achter zich heeft.
Wij zullen zien......

Plaats reactie