Marghem, wij kunnen U helpen

Allerlei
Plaats reactie
Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Marghem, wij kunnen U helpen

Bericht door Luc6580 » 29 sep 2018, 18:24

In de komende koude maanden worden de "overtollige" Kwh opgestookt door middel van elektrische vuurtjes.
Dit is ook de periode dat er stroomtekort dreigt.
Indien er nu nog snel beslist wordt de "negatieve" Kwh op de meter te vergoeden tegen een redelijke prijs (de marktprijzen zijn nu ook hoog en zullen nog stijgen(zie Belpex)), dan zijn dat heel veel Kwh die niet zullen verbruikt worden.
Ook zijn er een groot aantal mensen (waarbij ondergetekende), die een warmtepomp + extra zonnepanelen geinstalleerd hebben de afgelopen tijd,
met de bedoeling die opgebrachte Kwh te gebruiken om te verwarmen.
Wie echter nog beschikt over zijn aardgasketel zou verder op aardgas kunnen stoken, op voorwaarde dat de "overtollige" Kwh vergoed worden.
In mijn geval zou dat 2000Kwh zijn die niet verbruikt worden.
Alle "overschotten" en"te vervangen door andere methoden Kwh" samen, komt men opeen groot getal dat in mindering kan komen op het totale verbruik.

Wij reiken U de hand; aan U om aan te nemen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Marghem, wij kunnen U helpen

Bericht door janus » 29 sep 2018, 19:24

Ik snap je bericht niet?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 29 sep 2018, 19:31

In 't kort:
Marghem, beloon ons royaal voor onze overproductie die we in de zomer hebben gegenereerd, dan beloven wij dat we deze overproductie niet gaan opsmossen in de winter (en dus enkel gaan verbruiken wat nodig is).
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 29 sep 2018, 20:02

En wie of wat is Marghem?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 29 sep 2018, 20:05

Die overproductie zit al lang in de pocket van de producenten die de burger hebben laten betalen voor de stroom die ze niet eens zelf hebben geproduceerd. Ga je financiele compensaties van de aandeelhouders mogen verwachten ? Forget it ! Diegenen die nog steeds "het net als een batterij" bekijken mogen eens flink met de kop tegen de muur lopen om die onzin eruit te krijgen.

( Marghem is de federale minister van energie , een vrouw die waarschijnlijk niets van electriek afweet :D )

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 29 sep 2018, 20:15

Marghem heeft hiermee niets te maken, ze is zoals Christiaan zegt federale minister, het is onze Tommeleintje die verantwoordelijk is voor Vlaanderen, wat we zelf doen, doen we beter en daarmee is alles gezegd pfff :mrgreen:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 29 sep 2018, 20:29

Wallonië zit nochtans in hetzelfde schuitje. Maar stel je voor , Belgie zo groot als een vliegescheet op de wereldbol , met drie ministers van energie , en ... we zitten zonder electriek. Gelukkig dat Trump dat niet weet , die zou meteen tweeten dat hij zich vergist heeft en dat België geen "hellhole" is maar een "black hole" :D

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 29 sep 2018, 21:18

@Christiaan mis, vier ministers van energie, 1 federale en 1 voor elk gewest (Vlaanderen, Wallonië en Brussel hoofdstedelijk gewest) nu weet ik niet als de Duitstalige ook geen hebben ?
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 sep 2018, 00:36

Verdorie , ge hebt gelijk , een zekere Céline Fremault is minister van energie voor Brussel. ;-)

robbe_15
lid

Bericht door robbe_15 » 30 sep 2018, 10:03

Wel een interessante denkpiste. Alle beetjes zouden in deze situatie helpen.Het elektriciteitstekort zou toch al voor een deel opgelost geraken, nl koude winterdagen als er voldoende zon is, wat meestal het geval met koude vriestemperaturen.Helaas is men meer bezig met zonnepaneelbezitters proberen zoveel mogelijk uit te melken, dixit beloofde compensatieregeling die er geen blijkt te zijn .
Ik zit ook met een overschot doordat oudste kind apart gaan wonen is en jongste op kot: zou die "slimme meter" slim genoeg zijn om mijn overschotten in mindering te brengen van mijn uit huis getrokken kind ? Dit is gewoon een kwestie van optellen bij de ene en verschil maken bij de andere, een eenvoudig rekensommetje uit de lagere school doch te moeilijk voor slimme meter en DNB's !
Energiebeleid bestaat niet in België, noch Vlaams, noch federaal en zeker niet in Brussel waar de tunnels op instorten staan !
Ik ben kwaad en er komt bij mij een (kwaad) idee opborrelen door al deze leugens van onze "(wan)beleidsmakers": Wat als alle misnoegde zonnepaneelbezitters op een koude zonnige winterdag om 12 u00 hun omvormer zouden uitschakelen als protest tegen het huidige (gebrek aan) beleid ? Wat zou er gebeuren ?
11 x LG Neon 2 320 Wp
Solar Edge SE3000H, 147° Z-ZO , 42°

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 30 sep 2018, 10:13

YveST3 schreef:
29 sep 2018, 20:15
Marghem heeft hiermee niets te maken, ze is zoals Christiaan zegt federale minister, het is onze Tommeleintje die verantwoordelijk is voor Vlaanderen,
Federaal minister voor energie Marghem heeft hier alles mee te maken. Toch als het over energiebevoorrading gaat (kerncentrales, hoogspanningsnet, ...). De oplossing ervoor ligt niet bij haar alleen. Vlaams minister voor energie Tommelein is ook voor een bepaald gedeelte bevoegd, net zoals de distributienetbeheerders, de Vlaamse + federale reguleringscommissies VREG + CREG. Last but not least, de eigenaar en beheerder van de kerncentrales Engie-Electrabel.
De reactoren van Doel & Tihange zijn tussen 30 en 40 jaar oud. Dat deze situatie niet op 1 jaar tijd ontstaat mag wel duidelijk zijn. Alle politieke partijen die het laatste decennium gezeteld hebben (in de meerderheid én oppositie) zijn mee verantwoordelijk. Zie reportages van de openbare omroep die teruggaan tot 2011 en zelfs 2007.

Maar goed, als het waar is wat beweerd wordt, dat Engie-Electrabel een "gewone" minister te min vindt om mee te onderhandelen en enkel met de eerste minister wil praten, dan kan je je inderdaad de vraag stellen wat minister Marghem hier mee te maken heeft.

Op dit moment zijn Doel 1,2,4 en Tihange 2, 3 buiten dienst. We moeten het op dit moment dus doen met 2000 MW (Doel 3 en Tihange 1) aan nucleaire stroom. Binnenkort gaat ook Tihange 1 buiten dienst. M.a.w. van de totale nucleaire capaciteit van 7000 MW blijft er nog 1000 MW over. Het mooie is wel dat Engie er transparant over is. Ze hebben er zelfs een "transparency" website van gemaakt.
Ook op de website van hoogspanningsnetbeheerder Elia vind je daarover informatie terug.

Laat ons even anticiperen op 2019. Anticiperen dus, een eigenschap die de groep van bovenvermelde actoren blijkbaar vreemd is.
Dat Doel 3 (1000 MW) in de zomer van 2019 anderhalve maand gepland staat voor onderhoud zal wellicht geen punt van discussie zijn. De 94% van de gezinnen die geen PV installatie hebben zouden de 6% prosumenten dankbaar mogen zijn. Doch dit geheel terzijde.
In de winter van 2019 staat gepland onderhoud van Tihange 1 (1000 MW), Doel 1 (500 MW) en Doel 2 (500 MW). Scheurtjes in het beton, iemand die de kraan van de koelinstallatie heeft opengedraaid, ... Gezien onze overjaarse nucleaire reactoren zullen er dan ook wel weer een aantal reactoren ongepland uit dienst zijn genomen. Weet iemand mij te vertellen waarom dergelijk onderhoud blijkbaar vooral in de wintermaanden gepland wordt?

on topic
Luc6580 schreef:
29 sep 2018, 18:24
Indien er nu nog snel beslist wordt de "negatieve" Kwh op de meter te vergoeden tegen een redelijke prijs (de marktprijzen zijn nu ook hoog en zullen nog stijgen(zie Belpex)), dan zijn dat heel veel Kwh die niet zullen verbruikt worden.
Ik vind dit een prima voorstel. Prosumenten vergoeden voor de opgewekte stroom. Een systeem dat in andere landen (Duitsland, Nederland, ...) wel kan, maar die onze vooruitziende politici schijnbaar niet kunnen realiseren. Het zou alvast het perverse effect dat prosumenten in de maanden oktober, november, december hun overschot aan PV productie opstoken met elektrische vuurtjes en warmtepompen kunnen temperen.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 30 sep 2018, 10:28

Mijn vraag is waarom doen ze het onderhoud in de wintermaanden nu er dit jaar zo een goede zomer was dat de zonnepanelen zoveel hebben opgebracht. Dat ze deze werken in de zomer hadden geplant dan was er geen stroom tekort want dan konden ze terug vallen op wat de zonnepanelen opbrengen en het verbruik in de zomer is sowiezo ook al minder dus slechte planning van Engie Electrabel. Maar deze vraag wordt er helemaal niet door niemand gesteld he waarom ze dit niet in de zomermaanden hebben geplant als er minder stroomverbruik is tegenover de wintermaanden als er meer stroomverbruik is. dus er is maar 1 schuldige aan dit en dat Engie Electrabel met hun planning.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

robbe_15
lid

Bericht door robbe_15 » 30 sep 2018, 10:33

Ik vind dit een prima voorstel. Prosumenten vergoeden voor de opgewekte stroom.
Dit is eigenlijk de kern van de zaak waardoor er veel opgelost zou kunnen worden. Dit wil men helaas niet! De DNB's eigenen zich de teveel opgewekte stroom gewoon toe met als toekomstig hulpmiddel de digitale meter ! Mijn buurman betaalt de volle pot voor mijn overschotten waarvoor ik niets ontvang, 2 maal kassa.Ik zou beter een verlengkabel over de omheining kunnen gooien. Men koopt liever dure stroom uit het buitenland dan hier een deftig beleid uit te stippelen waar zonnepaneelbezitters een plaats in hebben !
11 x LG Neon 2 320 Wp
Solar Edge SE3000H, 147° Z-ZO , 42°

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 30 sep 2018, 11:31

dyckie schreef:
30 sep 2018, 10:28
Mijn vraag is waarom doen ze het onderhoud in de wintermaanden nu er dit jaar zo een goede zomer was dat de zonnepanelen zoveel hebben opgebracht. Dat ze deze werken in de zomer hadden geplant dan was er geen stroom tekort want dan konden ze terug vallen op wat de zonnepanelen opbrengen en het verbruik in de zomer is sowiezo ook al minder dus slechte planning van Engie Electrabel. Maar deze vraag wordt er helemaal niet door niemand gesteld he waarom ze dit niet in de zomermaanden hebben geplant als er minder stroomverbruik is tegenover de wintermaanden als er meer stroomverbruik is.
Niemand? Ik was je 15 minuten voor met die vraag :D
Alle gekheid op een stokje, we zullen wel niet de enige zijn die zich die vraag stellen. Van de politiek of van Engie verwacht ik weinig. Welke (onderzoeks)journalist weet hierop het antwoord te vinden?
Of hebben we het antwoord al? Electrabel speelt de openingszet van een schaakspel met premier Michel.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 30 sep 2018, 11:39

Bj0rn schreef:
30 sep 2018, 11:31
dyckie schreef:
30 sep 2018, 10:28
Mijn vraag is waarom doen ze het onderhoud in de wintermaanden nu er dit jaar zo een goede zomer was dat de zonnepanelen zoveel hebben opgebracht. Dat ze deze werken in de zomer hadden geplant dan was er geen stroom tekort want dan konden ze terug vallen op wat de zonnepanelen opbrengen en het verbruik in de zomer is sowiezo ook al minder dus slechte planning van Engie Electrabel. Maar deze vraag wordt er helemaal niet door niemand gesteld he waarom ze dit niet in de zomermaanden hebben geplant als er minder stroomverbruik is tegenover de wintermaanden als er meer stroomverbruik is.
Niemand? Ik was je 15 minuten voor met die vraag :D
Alle gekheid op een stokje, we zullen wel niet de enige zijn die zich die vraag stellen. Van de politiek of van Engie verwacht ik weinig. Welke (onderzoeks)journalist weet hierop het antwoord te vinden?
Of hebben we het antwoord al? Electrabel speelt de openingszet van een schaakspel met premier Michel.
Beste,

Ik heb die vraag ook al op twitter gegooid de 24ste september maar daar krijg je dan geen antwoord op van niemand.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Plaats reactie