Onmiddelijk verbruik inschatten

Allerlei
Plaats reactie
waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door waldonk » 25 aug 2018, 08:53

bartgo schreef:
24 aug 2018, 23:17
Enfin, ik blijf verder tweaken aan mijn onmiddellijk verbruik en overweeg een waterval van COO.
Is er een manier om het onmiddellijk verbruik min of meer te bepalen met deze parameters.
Ik ben overdag thuis.
Ik kook elke dag een warm middagmaal voor 2 personen.
De kleine afwas is met de hand en een waterkoker.
Wekelijks 3 à 4 wasbeurten en 1 was drogen in de droogkast, wordt gedaan in de voormiddag.
Verwarmen met een LL WP en bij vorst overdag verwarmen met de CV op gas.
Jaarlijkse opbrengst ongeveer 5600 kWh.

Ik hoop dat iemand hiermee iets kan.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Onmiddelijk verbruik inschatten

Bericht door janus » 25 aug 2018, 09:00

Even afgesplitst van "Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)" omdat het iets teveel off topic gaat.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 25 aug 2018, 09:35

Heel moeilijk in te schatten omdat we je verbruikers niet kennen, of toch niet hun specifiek verbruik.
Misschien is het interessant om een energiemeter te kopen en deze te gebruiken voor een wasmachinebeurt, een vaatwasmachinebeurt, het opwarmen van je water, enz. Zo krijg je een idee van wat elk toestel per beurt/ uur verbruikt.
Verder is het dan aan u om de vermenigvuldiging en en optellingen te doen.

PS: energiemeters zijn er al vanaf 15€
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 25 aug 2018, 10:41

@waldonk Bedoel je met onmiddellijk verbruik enkel het verbruik op dat moment, of bedoel je de geproduceerde energie die onmiddellijk verbruikt wordt?
Ik ben uitgegaan van dat laatste. M.a.w. je bent op zoek naar de graad van zelfconsumptie.

Zoals @Koidream al aanhaalde kennen we de consumptie niet. Met energiemeters krijg je daar een idee van.
Ook de productie is onbekend. Ook het tijdstip van de productie/consumptie speelt een belangrijke rol. Je kan dat allemaal inschatten, maar het blijft een inschatting.

Om te illustreren met een voorbeeld: met 19 kWh aan productie en 6 kWh aan consumptie, wat is de graad van zelfconsumptie?
Je produceert meer dan je zelf verbruikt. Op het eerste zicht is dat 100%.
Breng je ook de factor tijd in rekening, dan krijg je een gans ander beeld. De onmiddellijke (zelf)consumptie bedraagt 54%:
Screenshot at 2018-08-25 10-37-15.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 25 aug 2018, 10:52

Die graad van onmiddellijke zelfconsumptie meet ik dus al met de sunny home manager 2.0 om de 15 minuten. En wordt elke dag ook zo getoond. Dan kun je tweaken en tunen zoals ik in een ander topic toonde. Misschien kan een beheerder de topics met mijn grafieken en dit topic samenvoegen?

Bjorn, kan je dat blok verbruik rechts niet opschuiven naar links? Bij mij was dat een late opwarming van warm water voor de douche. Nu gewoon wat vroeger op de dag gezet en een graadje warmer zodat het ook langer warm blijft na stilstandverliezen.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 25 aug 2018, 11:11

bartgo schreef:
25 aug 2018, 10:52
Die graad van onmiddellijke zelfconsumptie meet ik dus al met de sunny home manager 2.0 om de 15 minuten. En wordt elke dag ook zo getoond. Dan kun je tweaken en tunen zoals ik in een ander topic toonde.
Is Sunny home manager iets wat je met een SMA omvormer kan krijgen. Ik heb 2 SMA omvormers beiden zijn aangemeld op sunny portal.

Gixxer21
junior lid

Bericht door Gixxer21 » 25 aug 2018, 11:15

De Home manager ken ik ook niet.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 25 aug 2018, 11:28

Yep is een toestelletje dat je moet aankopen en op de rail net voor je 30ma diff moet zetten. Meet injectie en afname. Daarna kun je eventueel nog van die slimme stopcontacten toevoegen en krijg je meer details van je verbruik te zien in sunny portal.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 25 aug 2018, 12:20

bartgo schreef:
25 aug 2018, 10:52
Bjorn, kan je dat blok verbruik rechts niet opschuiven naar links? Bij mij was dat een late opwarming van warm water voor de douche. Nu gewoon wat vroeger op de dag gezet en een graadje warmer zodat het ook langer warm blijft na stilstandverliezen.
Dat blok rechts is niet iets structureel. Gewoon deze dag uitgepikt om het tijdsaspect van productie/consumptie te illustreren.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 25 aug 2018, 12:28

bartgo schreef:
25 aug 2018, 11:28
Yep is een toestelletje dat je moet aankopen en op de rail net voor je 30ma diff moet zetten. Meet injectie en afname. Daarna kun je eventueel nog van die slimme stopcontacten toevoegen en krijg je meer details van je verbruik te zien in sunny portal.
Waar kan ik dat toestel aankopen. Kan je mij ook uitleggen hoe en welke draden er moeten op aangesloten worden of is daar een gedetaileerd schema bij.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 25 aug 2018, 12:32

Bj0rn schreef:
25 aug 2018, 10:41
Om te illustreren met een voorbeeld: met 19 kWh aan productie en 6 kWh aan consumptie, wat is de graad van zelfconsumptie?
Breng je ook de factor tijd in rekening, dan krijg je een gans ander beeld. De onmiddellijke (zelf)consumptie bedraagt 54%:
18,9 kWh productie en 6,3 kWh verbruik, is juist 1/3. Hoe kom je aan 54% zelfconsumtie dat is meer dan de helft.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 25 aug 2018, 12:38

Waldonk, ik raad je aan om hem in Duitsland te kopen, omdat ze daar al langer metingen moeten doen en dus die dingen sowieso goedkoper zijn.
Is een investering van rond de 500 euro. Maar ik heb hem destijds mee onderhandeld...
Bijvoorbeeld hier: https://www.dp-solar-shop.de/Anlagenueb ... r-2-0.html

De plugs moet je zoeken. Ze zijn eigenlijk superslecht, maar de enige die compatibel zijn met SMA. Je zoekt dus best gefrustreerde gebruikers en koopt ze over voor een prikje (het is niet anders). Ik heb er zelf 11 gekocht voor 17 eur/stuk. Normale prijs is 50 eur/stuk. Model is: Edimax 2101W. Versie 1 of 2 maakt niet uit.

Installatie van de SHM2.0 heb ik wel laten uitvoeren. Ik ken er echt zelf te weinig van. Dat ding moet verplicht als eerste verbruiker staan na de diff. Dus nog voor de zonnepanelen zelfs! Hij krijgt via netwerk de gegevens door van de zonnepanelen (ook SMA dus). Hij meet zelf alles wat je van het net neemt, en doet dan de berekeningen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 25 aug 2018, 12:57

waldonk schreef:
25 aug 2018, 12:32
Bj0rn schreef:
25 aug 2018, 10:41
18,9 kWh productie en 6,3 kWh verbruik, is juist 1/3. Hoe kom je aan 54% zelfconsumtie dat is meer dan de helft.
18,9 kWh PV productie = 100% productie
15,5 kWh PV injectie = 82 % productie (om op een ander moment te verbruiken)
6,3 kWh dagverbruik = 100 % dagverbruik
3,4 kWh direct PV verbruik = 54 % dagverbruik
2,8 kWh netafname = 42 % dagverbruik (als er geen of teweing PV productie is)

Die 15,5 kWh injectie zal je in de winter kunnen verbruiken maar dan is dit gewoon netafname waarvoor alleen het deeltje energiekost niet moet betaald worden( voorlopig toch nog.)
Een goed gedimentioneerde PV installatie levert op zomerdagen soms tot 400% van de stroombehoefte die dag. In de winter mag je al blij zijn als ze 10% van je dagbehoefte kan dekken.
Als je dan ziet dat op zonnige zomerdagen slechts 54% van je dagbehoefte direct is afgedekt. Hoe gaa je dan op jaarbasis aan 28% geraken.
Het moet ondertussen voor iedereen duidelijk zijn waarom de digitale meter prioritair bij PV bezitters moet geplaatst worden. Daar valt voor de DNB en Energieleveranciers op termijn het meeste winst te halen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 aug 2018, 13:01

Die SHM2.0, hoe meet die, excuus zonder te zoeken naar de handleiding of folder?
Moet ik denken aan een dubbele domme meter of is het gelijk hun omvormers een gemiddelde?

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 25 aug 2018, 13:14

De SHM meet in 2 richtingen, dus opbrengst en verbruik simultaan en via sunny portal weet je meteen hoeveel energie je op het net stuurt en hoeveel je meteen verbruikt.

Hier een screenshot van deze moment via de Sunny Portal app:
IMG_4237.PNG
En zoals Bartgo al aangaf, de SMH kan via plugs of via reeds compatibele toestellen deze aansturen (aan/uit schakelen) volgens uw opbrengst op een bepaald moment.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

Plaats reactie