verbruik tunen

Allerlei
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 10:57

Nog even wat betreft die sturing met de zon en de wolkjes die dan plots je afwas zouden tegenhouden: je kunt alles zo programmeren dat het programma moet doorlopen eens gestart, dus dan zit je wel met netverbruik, maar je afwas is wel klaar. De Siemens toestellen met EEbus kunnen wel hun programma tijdelijk stopzetten als er een wolk is, maar je kunt vooraf ook wel aangeven: kijk, doe wat je wil, maar om 16u moet alles klaar zijn. Ook de (recentere) Daikin WP's zou je met zo'n SMA kunnen sturen, maar mijn WP valt er net buiten... Ik moet het dus handmatig met klokje instellen.

Natuurlijk kosten die slimme toestellen veel geld, maar ik moest toch alles nieuw kopen en ik maak me sterk dat ik nauwelijks meer heb betaald, weliswaar door keihard onderhandelen en zoeken (en de tijd daarvoor hebben/maken). Dat kan niet iedereen.

We hebben zelf ook inductie en daar gelden inderdaad andere parameters dan de zon (met name mijn vriendin, die eens vreemd zou kijken als ik haar zou vragen om enkel te koken als de zon schijnt :)). Geen comfort inleveren dus, dat is wel het uitgangspunt. Je kan dus nooit echt 100% zonder netafname werken... Je wint nooit van de overheid helaas.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: verbruik tunen

Bericht door janus » 23 aug 2018, 13:13

ik heb Bartgo zijn bericht en de reacties daarop even afgesplitst , want dat ging wel erg off topic.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 13:14

Merci janus. Sorry voor de off-topic. Het was on topic in de zin dat het een oplossing is voor de nieuwe voorgestelde regelingen.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 23 aug 2018, 14:06

Indien de regeling is zoals er nu wordt gepleid (betalen op de afname) denk ik dat je volgens uw grafieken moet rekening houden met de zelfvoorzieningsgraad (links in de kolom). Indien dat percentage boven de 28% zit, dan zit je 'goed' omdat je dan meer eigen stroom hebt verbruikt ivm de afname

Zo zie ik het toch, correct me if i'm wrong.

Het komt er gewoon op neer, doe de was en plas tijdens de dagperiode.

De tip van de regenpomp neem ik ook mee want ik moet hier ook nog mijn kleine (~2500 l) put aansluiten
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 15:04

Ik denk uiteindelijk dat het het rechtse % is omdat de prosumententaks berekend wordt op een fictief onmiddellijk verbruik en dan de maximale opwek capaciteit.

In de nieuwe regeling waarbij je toch nog 2/3de betaalt van je energie tijdens afname, moet je zo weinig mogelijk afname hebben dus zo veel mogelijk van je verbruik ter plekke opwekken. Dat is het linkse %.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 23 aug 2018, 15:18

Ah nu snap ik het plaatje, dan telt inderdaad het linkse.
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 23 aug 2018, 16:02

Steven DCr schreef:
23 aug 2018, 09:41
Waarschijnlijk krijg je maar 6 à 7 cent maar alles is beter niets zoals het nu is met je overschot. Ze wouden dat vooral doen om te vermijden dat iedereen elektrische vuurtjes ging opzetten om zijn overschot weg te werken.
Alles hangt af van wat de wetgever gaat opleggen aan de energieleveranciers. Gemiddelde minimumprijs of marktprijs volgens het moment van injectie of ...
Ik vrees echter dat energieleveranciers maar tussen de 4 en max. 6 €cent per geinjecteerde kWh zullen willen betalen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 23 aug 2018, 16:45

bartgo schreef:
23 aug 2018, 15:04
Ik denk uiteindelijk dat het het rechtse % is omdat de prosumententaks berekend wordt op een fictief onmiddellijk verbruik en dan de maximale opwek capaciteit.

In de nieuwe regeling waarbij je toch nog 2/3de betaalt van je energie tijdens afname, moet je zo weinig mogelijk afname hebben dus zo veel mogelijk van je verbruik ter plekke opwekken. Dat is het linkse %.
Ik heb even gekeken in de V-test voor Limburg (Infrax-Interenerga) toch een van de goedkoopste netbeheerders.
Bij enkele goedkope leveranciers (niet ecopower) voor 4000 kWh zowel voor enkelvoudig als 2000/2000 kWh dag-nacht tarief.
De vaste vergoeding die een leverancier wel of niet vraagt heeft een invloed op de eenheidsprijs energie ;-)

Het energieaandeel( incl. vaste vergoeding + kosten voor groene stroom en WKK) zit tussen de 38,67 % en de 41,11% van de totale factuur alles incl BTW.
De kosten voor distributie, transport en heffingen blijven per regio gelijk, ongeacht de energieleverancier. Dit aandeel zit voor Limburg tussen de 58,89% en de 61,33%
Bij een andere netbeheerder bijv. Gaselwest zullen deze verhoudingen heel anders zijn en kan het aandeel voor de DNB oplopen tot 70% of misschien meer. Maar dat moet iemand anders maar een berekenen. Je kan dit doen door bij de V-Test de klikken op de detail per leverancier. zie link Meer achter de prijs.
Een duurdere leverancier maakt ook dat de verhouding in het voordeel van DNB wijzigd ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 23 aug 2018, 17:25

Voor Infrax-West ligt de goedkoopste (niet enecopower) op 63,56% voor distributie etc en dus 36,44% voor elektriciteit.
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 17:47

GianniV schreef:Voor Infrax-West ligt de goedkoopste (niet enecopower) op 63,56% voor distributie etc en dus 36,44% voor elektriciteit.
De facto is ecopower de goedkoopste voor nulverbruikers op jaarbasis omdat je geen meterkosten hebt en gewoon 1 prijs per regio. De distributiekosten enz zijn inderdaad in heel de regio dezelfde. In mijn geval interenerga.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 24 aug 2018, 14:45

11221 schreef:
23 aug 2018, 08:24
Bartgo, in je regenwatercircuit zou je een drukvat kunnen inbouwen van een paar honderd liter, dat je op druk laat komen als de zon schijnt of als de druk onder een minimum komt.
Het zijn vooral de opstartpieken van een pomp die veel stroom vreten en die de levensduur van je pomp inperken. Als ze eenmaal draait valt dat mee.
Dus beter af en toe langer laten draaien om het drukvat op druk te krijgen dan de pomp iedere keer te laten opspringen als er iets van water wordt afgenomen.
Hoe groter het vat, hoe langer je water kan afnemen zonder dat de pomp moet aanspringen.
Wel de voordruk juist zetten van het vat op moment van installatie want dat is voor iedere installatie anders en bepaalt wel het rendement van je vat.
Het probleem is dus dat de pomp gedimensioneerd is op 2 douches, maar tegelijk ook voor een dom kraantje dat even openstaat meteen begint te lopen. Het verbruik is dan hoog. Ik heb de optie nog eens besproken met de installateur en volgens hem lost een drukvat van pakweg 400 liter nog niks op. Je zal van dat vat maar 200 liter kunnen verbruiken voor de pomp aanschiet en dan 5 minuten moet werken. Een douche met 20 liter/minuut verbruikt al snel meer dan die 200 liter. Daarna begint de pomp dus toch, en langer. De pomp heeft ook bij kort werken zoals huidige toestand een trage start waardoor er sowieso al geen piekvermogens getrokken worden. En toch verbruikt ze veel elektriciteit... We zoeken verder naar een oplossing...

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 24 aug 2018, 14:55

1) langer als 10 minuten douchen onder een douche van 20 liter/min is ook een beetje overdreven :mrgreen:

2) Wat doet je pomp nu als je 15min onder de douche staat? Springt deze maar 1 keer op en blijft deze dan 15min draaien? Of springt deze op/af/op/af/op/af/op...

3) Staan je wc's en wasmachine ook op die pomp? Want die verbruiken wel aanzienlijk minder, waardoor ze toch niet iedere keer als je de wc doorspoelt hoeft aan te springen.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 24 aug 2018, 15:06

2. Ze blijft constant draaien tijdens de douche. Wat betreft 1.: Heb het al eerder gezegd, er zijn parameters (mijn vriendin) waar ik weinig invloed op heb :)

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 25 aug 2018, 13:24

Mijn keukenboiler (10 liter) heb ik sinds vandaag voorzien van een tijdsschakelaar, tijdens de nachtperiode slaat deze ongeveer kort ~ 5 maal aan om het water op temperatuur te houden. Dit zal nu niet meer gebeuren, vnf 8u smorgens terug wel tot savonds 20u.

Alle beetjes helpen :-)
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 aug 2018, 17:31

Vroeger bestond er een systeem waarbij je op een knop kon drukken en een boilertje van 10l werd warm in een kwartier, het systeem schakelde zich uit eenmaal op temperatuur.
Echter dit systeem met een drukknop was redelijk duur.
Nu kan je een BT afstandsbediende schakelaar kopen die hetzelfde doet voor een pak minder.
Kijk daarvoor even bij sonoff. Hierbij moet je wel wat knutselen om het in te bouwen.
Alternatief is een modern klokje dat kan aftellen. Je stelt de afteltijd in om onder winterse omstandigheden het water op temperatuur te krijgen. Heb je warm water nodig druk je even op de startknop voor het aftellen.
Ook bij sonoff kan je niet de tempgestuurde versie maar de gewone gebruiken, minder knutselwerk.
Voordeel is wel dat er veel minder stilstand verliezen zijn, er wordt water gewarmd 15 min vóór je het nodig hebt ipv vaste tijdstippen en 15 min is nu niet echt een struikelblok.

Plaats reactie