verbruik tunen

Allerlei
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

verbruik tunen

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 07:43

Ik ben deze week al begonnen met mijn onmiddellijk verbruik te tunen. Ik probeer zo veel mogelijk zware verbruikers op directe zon te laten werken:
-warmtepomp: stond voor Sww geprogrammeerd om 1x uur om 7u en 1x om 22u op te warmen tot 44 graden. Nieuwe regeling: 1x om 8u (zonsopgang) tot 44gr en 1x om 16u tot 48 Gr. Die 48 graden heeft weinig stilstandsverliezen: tegen 23h wanneer er gedoucht wordt is het nog 45gr en tegen de ochtend nog 40 Gr. De warmtepomp maakt dus meer gebruik van onmiddellijk beschikbare zonne-energie.
-ik heb 2 Synology servers die elk 60W permanent verbruiken. Die bleven de hele dag en nacht aan staan. Overdag omdat ik ze van thuis of onderweg gebruik, snachts omdat ze naar elkaar backuppen. Nu worden ze niet zo intensief gebruikt dus ik heb de backup tijden nu rond de middag gezet en de backup server draait nu per dag nog maar 2u. De hoofdserver gaat ook snachts na het werk uit.

Ik heb ook geprobeerd om optimaal gebruik te maken van ingebouwde batterijen in bv laptop zn fiets.
-laptop: wordt zelden buitenshuis gehouden en batterij wordt dus in praktijk permanent op 100% gehouden. Nieuwe regeling: de sunny home manager 2.0 beslist wanneer de laptop stroom krijgt, namelijk enkel als er gedurende 10 minuten voor 95% benodigde stroom uit pv gehaald kan worden. Nadien verplicht 20 minuten op batterij. Ik win hier 2x mee: meer instant verbruik en mijn laptop batterij moet werken en wordt dus minder lui. Ik kan in principe een dag werken doorkomen op die batterij dus waarom ze niet inschakelen in de besparingsronde. Snachts gaat laptop ook uit wat vroeger niet zo was. Dat adaptertje verbruikte namelijk 30w volgens meting.

-fietsbatterij/acculader: zelfde systeem: mag enkel laden als er gedurende minuten ononderbroken geladen kan worden als er 95% zonne-energie is. Daarna 5 minuten verplichte pauze (om de systemen niet constant te laten aanspringen en te verslijten).

Het zijn kleine beetjes maar vooral die servers verbruiken nu minder. Ik gebruik sunny home manager van Sma die slimme stopcpntacten van edimax kan aansturen afhankelijk van de beschikbare zon. In Moederland Duitsland van SMA moeten ze namelijk al langer op hun instant verbruik letten wegens taksen.

Er is nog werk aan de winkel: zo verbruiken mijn regenwaterpompen (ook douche) erg veel. Ook wasmachine kan nog geprogrammeerd worden.

Hier een screenshot van de nieuwe% instant verbruik. Je ziet alleszins dat de pieken groener zijn (=zelf opgewekt). Rood is aangekochte stroom. Maar: Kan iemand me zeggen welk % links of rechts nu eigenlijk de waarde is die ik moet vergelijken met de forfaitprijs van prosumententaks?

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... 250154.png[/IMG]

11221
Senior lid

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door 11221 » 23 aug 2018, 08:24

Bartgo, in je regenwatercircuit zou je een drukvat kunnen inbouwen van een paar honderd liter, dat je op druk laat komen als de zon schijnt of als de druk onder een minimum komt.
Het zijn vooral de opstartpieken van een pomp die veel stroom vreten en die de levensduur van je pomp inperken. Als ze eenmaal draait valt dat mee.
Dus beter af en toe langer laten draaien om het drukvat op druk te krijgen dan de pomp iedere keer te laten opspringen als er iets van water wordt afgenomen.
Hoe groter het vat, hoe langer je water kan afnemen zonder dat de pomp moet aanspringen.
Wel de voordruk juist zetten van het vat op moment van installatie want dat is voor iedere installatie anders en bepaalt wel het rendement van je vat.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 aug 2018, 08:40

@bartgo
indien ik je grafiek bekijk dan merk ik op dat legende en grafiek toch een ander beeld geven.
Ik vermoed dat het groene gedeelte de hoeveelheid energie is die je injecteert na aftrek van eigen verbruik.
De legende vertelt iets anders nl dat je 35kWh zou geinjecteerd hebben aangeduid met een gele kleur.
Soit,
Neem nu aan dat je injectie of je verbruik die groene curve is (is zeker zo voor rood maar dat is het ogenblik dat de zon niet uit zit), hoe ga je in godsnaam je toestellen opstarten zodat je net geen stroom van het net afhaalt waarvoor je moet betalen, de as links toont aan 1 wat betekent dat je iets moet opstarten dat net geen 1 verbruikt of je neemt al stroom van het net. Zoveel verbruikers zullen er wel niet zijn die dit perfect verbruiken.
Op grafieken die ik publiceerde is te zien dat, afhankelijk van moment, de productie nogal kan fluctueren zodat je tamelijk snel in een verbrui/injectie/verbruik/injectie verhaal zit. Tot op heden ken ik geen slimme toestellen die dit kunnen opvangen. De enige mogelijkheid is met een batterij inverter die het in/uitgaande vermogen gaat opmeten en dit probeert te minimaliseren.

Tenzij er een verborgen agenda zit in het hele verhaal: nl. nu de mensen netkosten te laten betalen voor reeds geinjecteerd verbruik om later die te overtuigen om naar nieuwe tarieven over te stappen die dan wel saldering per bv 15min zou toelaten. Periodes waarin dit zou kunnen toegepast worden lijken dan evident, deze met (te)veel zonneschijn.
Met andere woorden, ons eerst op kosten jagen om dan achteraf met een oplossing te komen waarbij het lijkt dat we goedkoper uit zijn.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 23 aug 2018, 08:47

Ik ben akkoord dat er mogelijkheden zijn om het eigenverbruik te verbeteren.
Deels kan dit door gewoontes aan te passen, maar om het resultaat van je ingrepen te kunnen monitoren (en eventueel automatisch bijsturen) moet je alweer gaan investeren in extra apparatuur. De meeste consumenten hebben geen sunny home manager in hun installatie (kostprijs 550 à 600€ zonder installatie).
Wij op dit forum zijn begaan met het onderwerp en zullen de investering misschien ook nog maar eens doen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 23 aug 2018, 08:52

Wat bijna in elke reactie terugkomt is het direct verbruiken van opgewekte energie.
Dan hebben we niks meer aan het nachttarief ?

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 23 aug 2018, 09:01

@Wallace je verbruik zo veel mogelijk verschuiven gelijktijdig met de productie is de beste manier om te de distributiekosten te vermijden.
Maar dat is uiteraard bijzonder moeilijk voor een hoop verbruikers.
Het nachttarief is niet zinloos maar daar zal je veel meer de distributiekosten gaan betalen aangezien je in die periode minder productie hebt.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 23 aug 2018, 09:01

Dat klopt. Het nachttarief willen ze al lang supprimeren. Er was zelfs even sprake van 4 à 6 tijdszones. Maw een verschillende prijs volgens het tijdstip waarop je verbruikt. Ook dat was één van de achterliggende plannen van de digitale meter. uiteraard zou één van de duurste zones tussen 17u en 20u zijn. Als werkende mensen thuiskomen...
Maar ondertussen al even niet meer van gehoord, maar zoiets kan snel toegepast worden met digitale meters natuurlijk.
Nee nee, we zijn nog niet aan de nieuwe aardappelen (zegswijze)...

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 09:20

11221: bedankt voor de tip van de drukvaten. Nu schiet die pomp dus letterlijk aan voor elk (regenwater)kraantje dat je openzet omdat ze eigenlijk voorzien is om 2 douches tegelijk te kunnen bedienen. Die kracht wordt ook ingezet als er maar 1 kraantje opengedraaid wordt. Mijn installateur geloofde niet in drukvaten toen ik hem dat voorstelde maar ga hem de cijfers eens onder de neus houden. Daarnaast is de aparte putpomp ook nog eens aangestuurd door een vlotter die af en toe blijft hangen. Zo kan die soms een uur staan draaien voor niks tegen 750W (ik overdrijf niet). Er valt nog wat te winnen dus.

Bruma. Ik denk dat ik wat meer duiding moet geven bij de grafiek van Sunny Home Manager 2.0.
Rood+groen = mijn totale verbruik / Geel+groen = mijn totale opgewekte vermogen. In de grafiek rood/groen is het groene gedeelte dus mijn instant verbruik, wat ik zelf heb opgewekt en wat ik meteen weer kan gebruiken. De rode toplaag is wat ik moet bijkopen.

Ik heb op de website even een printscreen gemaakt van het volledige verhaal. De geel/groene grafiek is opwekking, waarbij geel en groen tesamen mijn opwekking zijn. Geel is overschot, wat ik al meteen kan terugleveren en sparen op het net. Groen is wat ik instant kan verbruiken.
Screen Shot 2018-08-23 at 09.06.52.jpg
Je kunt dus echt wel sturen. Al zijn er dingen die je niet kunt vermijden, en dat is bijvoorbeeld de warmtepomp. In onderstaande grafiek zie je rond 8u15 ineens een piek afname van het net. Waarom? Dat is het warm water voor de douche. Om 7u30 staat dat nog op 40 graden, maar daaronder is het echt te koud. Als ik dus laat douche, om 8u45 ofzo, moet ik het water opwarmen. En dat kan bijna nooit op de zon, te vroeg op de dag. Zie deze grafiek met ook de andere gebruikers (regenwaterpomp):
Screen Shot 2018-08-23 at 09.27.12.jpg
Maar met welk percentage moet ik nu vergelijken met de forfaitaire prosumententaks die rekening houdt met 28% instant verbruik. Welk getalletje is dat dan bij mij? Totaalverbruik = 10000kwh = Totale opbrengst panelen (oost-west). Omvormer (besteld in tijden van mijn onwetendheid) is wel te groot: 10kw 3-fase met O-W panelen 13000kwp. Ook hieraan moet nog gesleuteld worden door de strings wat correcter bij elkaar te zetten (gebeurt binnenkort).

Nog ter aanvulling: de SMA home manager 2.0 heb ik bij mijn panelen onderhandeld (terugverdientijd 10 jaar met oude verbruik weliswaar). De smart plugs kosten als je een beetje goed zoekt 17 euro per stuk. Ik heb er nu 11. Om maar te zeggen dat je echt wel wat kunt sturen als je weet wat je verbruikt. Enkel, als iemand mij eens kan helpen met die %...? Dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 23 aug 2018, 09:41

Zoals het nu in de ontwerptekst staat, is het volgens mij je 52% die overeenkomst met de 28%.
De tekst spreekt niet over het betalen van kosten op hetgeen je teruggeeft, dat zou al helemaal absurd zijn. Bovendien werd in het Vlaams Parlement al eens geopperd en beslist???? dat daarvoor een vergoeding zou worden gegeven vanaf 2018. Op de site van de vreg staat duidelijk vermeld dat dit uitgesteld is naar 2020 voor particulieren. 2020 wordt een spannend jaar denk ik...
Waarschijnlijk krijg je maar 6 à 7 cent maar alles is beter niets zoals het nu is met je overschot. Ze wouden dat vooral doen om te vermijden dat iedereen elektrische vuurtjes ging opzetten om zijn overschot weg te werken.

Let wel op, in de winter zal je % er helemaal anders uitzien omdat je meer verbruikt voor je pompen en veel minder ophaalt pop je PV.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 23 aug 2018, 10:07

@bartgo
Dank voor de duiding
voor uw % denk ik dat je geel+groen moet samen nemen over een volledig jaar en dit bekijken ten opzichte van groen over dezelfde periode. Dit geeft u de verhouding van wat opgewekt is en wat ogenblikkelijk verbruikt werd.

[update]
O ja, er was inderdaad sprake van een opkoopregeling van 6ct/kWh echter gezien TD voor veel zaken niet bevoegd is zullen dat maar loze beloftes zijn die bij de volgende regering zullen opduiken wanneer hij het schip verlaten heeft. Immers stroom, wanneer die op zonnige dagen geproduceerd wordt, haalt met moeite 2ct/kWh.

naar sturing toe, inderdaad je kan zelf aan de slag gaan, een voorbeeld:
een wasmachine is uitgerust met een verwarmelement van pakweg 2kW.
Onze wasmachine manual vermeld dat er geen klok of sturing gebruikt mag worden op het snoer, misschien kan ik wel eens sturing zetten enkel en alleen op het verwarmelement.
Het resultaat zal zijn dat de witte was geen 3u30 of 4u15 zal duren maar dat gewacht zal worden om een volgend onderdeel van de was aan te vangen totdat het water op temperatuur is. Stel nu nog dat dit zou lukken, ik weet niet wat een programma doet indien het water te lang koud zou blijven. Je programmeert je start van de wascyclus 's morgens, menselijke interactie die het weerbericht kan interpreteren. Echter deze voorspelling is ook nooit locatie correct, je was start, er is meer productie dan 2kW en je remote schakelaar laat toe dat er water gewarmd wordt in de wasmachine. Echter wolken gooien roet in het eten waardoor er geen verdere >2kW productie meer is. Dan kom je 's avonds thuis en is die was nog steeds in lauw water aan het draaien.

OK voor een wasmachine is er slechts 1 kortere periode waarbij het water gewarmd wordt en op temperatuur wordt gehouden.
Een afwasmachine is een paar andere mouwen, die gebruikt 3 of 4 water cycli die telkens opnieuw opgewarmd moet worden en dit over een tijdspanne van 3u (excl het drogen dat quasi niks meer verbruikt)

Misschien kleine verbruikers voor wie een 10kWp installatie hebben echter met een 3kWp installatie wel belangrijk.

Of indien we over EV spreken ook voor grotere installaties belangrijk gezien je daar normaliter nog geen flexibele stroominstelling kunt instellen. Er is wel handshaking over de stroomhoeveelheid bij het opladen tussen wallbox en interne lader in de wagen en ik denk dat er voor Chademo ondertussen een open source protocol versie bestaat maar het afstemmen op de PV productie ben ik nog niet tegen gekomen.
CSS is volgens mij nog niet in een open source versie verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door bruma op 23 aug 2018, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 10:10

Ik denk zelf ook dat het het linker % is.
Links % = instant verbruik (donkergroen) / totale verbruik (rood+groen)
Rechts % = instant verbruik (donkergroen) / totale productie (geel+groen)

In de winter is het de bedoeling de WP te ondersteunen met een grote zonneboiler op het zuiden op 60 graden hoek. Dat zou het water toch iets moeten voorverwarmen. Huis zelf heeft niet veel warmte nodig. Eerder koeling. En die staat in deze grafiek trouwens gewoon aan (vloerkoeling), dus wellicht geen verschil tussen zomer en winter hier.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 10:17

@bruma
Dus jij denkt het rechtse %. Kan ook, want prosumententaks is inderdaad gebaseerd op de omvormer, dus wat je maximaal kan opwekken, niet op wat je verbruikt. Dat zou ik wel goed moeten weten om te kunnen sturen.

Ik heb ongeveer volledige jaarcijfers, weliswaar zonder tweaken en dus bijvoorbeeld met warmtepomp en pompen en servers en heel de bazar op volle kracht ook 's nachts. Dat geeft dit:

2018:
Screen Shot 2018-08-23 at 10.13.02.jpg
De kracht van de digitale meter is dit eigenlijk toch wel he, maar dan zonder de taksen die het Graafschap Vlaanderen zal opleggen (ik ga ons land zo noemen vanaf nu zolang we te maken hebben met een kneuterige politiestaat vol regeltjes). Door mijn tweaks en door de cijfertjes te kennen hoef ik echt niks nada van comfort in te leveren maar verbruik ik wel minder.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 aug 2018, 10:35

@bruma
De problemen met vaatwasser enz die je aanhaalt: blijkbaar is SMA daar inderdaad mee bezig. Ze gebruiken EEbus sturing op basis van voorspellingen van de zonneschijn (voorspelde opbrengst per 5 minuten) in Sunny Home Manager 2.0. En EEbus sturing zit momenteel in... vaatwassers en wasmachines van Siemens (toprange, ik heb er ook zo 1 staan maar nog niet in gebruik genomen). Ook zou er al een EV-lader zijn met EEbus sturing. https://www.sma-sunny.com/en/connecting ... nsumption/
Laatst gewijzigd door bartgo op 23 aug 2018, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 23 aug 2018, 10:36

inderdaad het rechtse percentage is hetgeen je t.o.v. het 28% prosumenten moet afzetten, let wel hetgeen in je grafiek staat is de effectieve productie en hetgeen je aan prosumententaks betaalt is tov van max vermogen van de omvormer.

Om nu te sturen moet je kijken naar de verbruikers die netafname produceren op het ogenblik dat er PV productie is, kan je enkel in daggrafieken terugvinden (bv grafieken met verbruik/injectie kleur).
Indien je deze kunt sturen zodat er geen netafname meer is dan gaat je % onmiddelijk verbruik de hoogte in.
Anderzijds kan je ook kijken of er nog verbruikers zijn die buiten de PV productie netafname genereren en of die verschoven in de tijd de afname kunnen doen tijdens de PV productie.
Op een bepaald ogenblik merk je wel dat je aan normaal comfort gaat inboeten en mogelijks ook minder energie efficient bezig bent (bv warm water productie met boiler)

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 23 aug 2018, 10:48

bartgo schreef:
23 aug 2018, 10:35
@bruma
De problemen met vaatwasser enz die je aanhaalt: blijkbaar is SMA daar inderdaad mee bezig. Ze gebruiken EEbus sturing op basis van voorspellingen van de zonneschijn (voorspelde opbrengst per 5 minuten) in Sunny Home Manager 2.0. En EEbus sturing zit momenteel in... vaatwassers en wasmachines van Siemens (toprange, ik heb er ook zo 1 staan maar nog niet in gebruik genomen). Ook zou er al een EV-lader zijn met EEbus sturing. https://www.sma-sunny.com/en/connecting ... nsumption/
ik weet niet of dit DE oplossing is.
in mijn zoektocht ben ik al volgende tegen gekomen:
  • elektrische boiler met 3 warmteelementen met verschillend vermogen
  • WP boiler met top verwarmingselement PV contact aangestuurd
Dat je i.f.v. tijd nog het opwarmen van water (af)wasmachine zou kunnen verschuiven kan ik nog een beetje inkomen, echter een glazen bol bestaat niet.
Echter mijn WP voor verwarming, mijn inductiekookplaten mijn oven, e.a. worden gestuurd met andere parameters, indien dit nog afgestemd moet wordt op PV productie dan vrees ik voor mijn comfort.
Een ander punt, grillige productie en verbruik, gemeten met een digitaal toestel dat om de 6 sec zijn data naar buiten spuugt zorgt er voor dat, zelfs al ga je bijsturen met een batterijomvormer, er nog steeds een klein gedeelte verbruik/afname wordt geregistreerd. Hoe groter de PV installatie, hoe groter het aantal verbruikers hoe groter de vermogens die bijgestuurd moeten worden.
en om terug te komen op de eerste zin: DE oplossing, vanuit de industrie wel ze kunnen meer 'slimme' toestellen verkopen waarvoor ze meer geld kunnen vragen t.o.v. hun BOM kost.

Plaats reactie