Uitbreiden van bestaande pv installatie

Allerlei
Plaats reactie
pimo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Uitbreiden van bestaande pv installatie

Bericht door pimo » 24 mei 2018, 09:59

Ik stel vast dat mijn installatie 5328W met omvormer 5KW, zeer zelden tot 5000W opbrengt, alleen bij zeer koud en zonnig weer en dan nog maar zelden, ik denk nog geen 0,2% van de tijd. Bij normaal zonnig onbewolkt weer produceert mijn installatie slechts iets van 4000W, temperatuur lijkt veel grotere impact te hebben dan ik vermoedde. Daarom speelde ik met het idee om enkele panelen bij te plaatsen aangezien mijn opbrengst mijn verbruik niet dekt. Ik veronderstel dat mijn SMA dit wel aan zou kunnen, mogelijk te koste van levensduur? Ik ken installatie waar meer dan 6000W op SMA van 4800W al jaren staat te draaien en die installatie heeft ruim 5000 kWh meer opgebracht tijdens zelfde periode als deze van mij, dus lijkt niet onmiddellijk problemen te geven.
Bij mij zoektocht op de site Eandis stel ik echter vast dat het niet toegelaten is, ik begrijp dat dit misschien problemen met groencertificaten zou geven. Maar anderzijds betaal ik wel een prosumenten taks voor een omvormer van 5 KW, terwijl bijplaatsen van panelen hier niets zou aan veranderen..
Erg logisch is dit weer niet, dit is pure discriminatie, waarom mag ik niet benutten waar ik voor betaal? Volgens hen zou ik tweede omvormer moeten bij plaatsen en bijkomende prosumententaks moeten betalen.
Zou men deze "discriminatie" kunnen aanvechten?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Uitbreiden van bestaande pv installatie

Bericht door janus » 24 mei 2018, 10:12

Aanvechten kan altijd maar de kans dat je dat ook wint lijkt mij zeer klein.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bas
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Bas » 24 mei 2018, 11:04

Het is toch niet de fout van de netbeheerder dat uw omvormer te zwaar is voor de installatie? Lijkt me dus wel logisch dat u deze niet meer verder mag uitbreiden (en meer GSC zou ontvangen). U mag, denk ik, wel uw omvormer vervangen door een toestel met een lager vermogen waardoor u minder prosumententarief betaalt.

Aanvechten lijkt me zinloos.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 24 mei 2018, 12:03

Neen het is de fout van de installateur die mij deze installatie heeft verkocht, op eerste zicht niets mis mee panelen kunnen meer leveren dan Omvormer op net kan zetten bij piek.
Het is wel een schande en de fout van de netbeheerder dat hij de prosumententaks laat betalen op vermogen van de omvormer en niet op de werkelijke opbrengst en dus het gebruik van het net! Terwijl ze dat pergfect weten sinds de netbeheerders dit overgenomen hebben van de Vreg.
Misschien moet je uw ogenblikkelijke opbrengst ook eens onder de loep nemen, u zou ook kunnen verschieten............ zullen dan nog eens klappen ;-)
Als de capaciteit taks er ooit door komt zullen er nog veel meer burgers maagpijn krijgen van de oneerlijke netvergoedingen, ook mensen zonder zonnepanelen met een groot aansluitingsvermogen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 24 mei 2018, 12:13

Het is wel een schande en de fout van de netbeheerder dat hij de prosumententaks laat betalen op vermogen van de omvormer en niet op de werkelijke opbrengst en dus het gebruik van het net!
Dat is niet door de netbeheerder verzonnen maar door de politiekers.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 24 mei 2018, 12:52

De installateur kan er in principe ook niets aan doen aangezien hij de installatie gedimensioneerd heeft volgens de wetgeving die toen van kracht was. In de tijd voor het prosumententarief was er veel minder reden om een installatie te overdimensioneren.

2 gezinnen die bijvoorbeeld 5000 kWh opbrengst hebben met een installatie kunnen nog sterk verschillen op het gebied van het gebruik van het net. De 1 kan 30% zelfverbruik hebben en 70% injecteren, de ander andersom. Een afrekening op basis van opbrengst zou in dat opzicht ook niet eerlijk zijn. De digitale meter zou hier verandering in kunnen brengen, maar dat is toekomstmuziek. Net als het mogelijke capaciteitstarief.

Met mijn opbrengst is in ieder geval niks mis. De installatie produceert zelfs meer dan er beloofd is, dus laat de zon maar schijnen.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 24 mei 2018, 13:03

Met de beloofde jaaropbrengst is bij bij zeker ook niets mis, ik denk dat je mij niet echt begrepen hebt. De installateur kan wel veel verschil maken, ik heb duidelijk bewijs van verschil tussen mijn installatie en die van een vriend. Ik stel gewoon vast dat ik met 1000W meer aan panelen een veel hoger rendement zou gehad hebben van mijn installatie met dezelfde omvormer en evenveel prosumenten taks betalend........ Maar dat daar mogelijk een kortere levensduur zou kunnen tegen over staan van mijn omvormer, maar op de kern van de vragen heb ik nog niet veel antwoorden gekregen. Gezien de reglementen bij Eandis zal ik verdere moeite maar laten vallen en meer investeren in besparende maatregelen.
Ik was erg verrast dat onder stralende hemel en aangename temperatuur mijn installatie maar rond 4000W zat, dat de invloed van omgevingstemperatuur dus zeer groot lijkt te zijn. Veel groter dan ik zou verwacht hebben.
Nog prettige dag en bedankt voor je moeite om mij toch te antwoorden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 24 mei 2018, 13:28

Hoe weet je dat de temperatuur de oorzaak is?

Als je geholpen wilt worden moet je zelf wel wat meer input geven.
.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 24 mei 2018, 14:05

Ik heb sinds verleden jaar het effect van de zon goed in het oog gehouden. In de maanden maart, april, mei is het soms zeer koud maar ook zeer zonnig. Op die momenten geven mijn panelen meer dan 4500W tot 5000W met pieken. Bij wisselend bewolkt en heldere zonnige perioden gaat de opbrengst zeer frequent naar 5000W. In de zomer daartegen bij constant warm weer ligt mijn opbrengst tussen 3500 en 4000W. Ik spreek over piekopbrengst niet over dag opbrengsten, want de zon schijnt natuurlijk veel langer in de zomer maanden dan in maart, april en mei....... vandaar dat dagopbrengsten en vooral maandopbrengsten hoger zijn in de zomer ondanks het veel lager rendement van de panelen door de hogere temperatuur.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 24 mei 2018, 14:07

pimo schreef:
24 mei 2018, 13:03
Met de beloofde jaaropbrengst is bij bij zeker ook niets mis, ik denk dat je mij niet echt begrepen hebt. De installateur kan wel veel verschil maken, ik heb duidelijk bewijs van verschil tussen mijn installatie en die van een vriend. Ik stel gewoon vast dat ik met 1000W meer aan panelen een veel hoger rendement zou gehad hebben van mijn installatie met dezelfde omvormer en evenveel prosumenten taks betalend.
klopt zeker, maar is niet de fout van de installateur. van het prosumententarief was er in die tijd nog geen sprake dus is de (te) zware omvormer veel beter te verantwoorden. Soms haal je wel 5000W zeg je zelf...
Dat de installatie het verbruik niet dekt, is eerder de fout van de installateur. Of je verbruik is gestegen.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 24 mei 2018, 14:14

Mijzelf zal ik niet veel meer kunnen helpen, maar voor toekomstige eigenaars van PV installatie is het misschien een interessant item, gezien het systeem van prosumententaks, om een ruime marge te nemen bij het plaatsen van aantal W tov vermogen van de omvormer. Zeker gezien het feit dat de omvormer zeer zelden 100 belast wordt ion traditionele installatie. Moest ik herbeginnen zou ik 6000 WP plaatsen met een omvormer van 5KW ipv slechts 5328WP. Je betaalt evenveel prosumententaks en hebt een veel hogere jaaropbrengst, zeker als bijvoorbeeld 1000 WP hiervan in andere zonnerichting zouden liggen.....
Mijn dak ligt Zuid-oost, ik zou er baat bij hebben om ook klein deel 1000W Zuid-west te hebben, want eenmaal 13:00 daalt mijn piekopbrengst snel. Ik zou mijn omvormer zelfs niet overbelasten volgens mij op die wijze.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 24 mei 2018, 14:24

Hier op het forum (en ook in de praktijk) wordt sinds de invoering van het prosumententarief inderdaad de raad gegeven om de omvormer te overdimensioneren. Nog meer bij Oost-West opstellingen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 24 mei 2018, 14:54

Op die momenten geven mijn panelen meer dan 4500W tot 5000W met pieken. Bij wisselend bewolkt en heldere zonnige perioden gaat de opbrengst zeer frequent naar 5000W.
De spanning en stroom nazien op die momenten en vergelijken met de specs. van je panelen kan ook alwat meer info opleveren.
.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 24 mei 2018, 15:20

Tussen spanning en stroom is toch vaste relatie met vermogen, niet? V = W/A. Heb ik regelmatig moeten doen omdat mijn nieuwe meter regelmatig uit viel. Morgen komen ze mijn vermogen verhogen van 3*15A naar 3*25A heeft mij 2000€ gekost :-(

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 24 mei 2018, 15:31

pimo schreef:
24 mei 2018, 09:59
Ik stel vast dat mijn installatie 5328W met omvormer 5KW, zeer zelden tot 5000W opbrengt

Ik ken installatie waar meer dan 6000W op SMA van 4800W al jaren staat te draaien en die installatie heeft ruim 5000 kWh meer opgebracht tijdens zelfde periode als deze van mij, dus lijkt niet onmiddellijk problemen te geven.
Zijn het dezelfde panelen ?
Is de orientatie hetzelfde ?
Is de helling hetzelfde ?
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Plaats reactie