Percentage direct gebruik van opbrengst

Allerlei
DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Re: Percentage direct gebruik van opbrengst

Bericht door DosD » 13 okt 2017, 12:31

Dit is gewoon goed te berekenen volgens methode TS
Ook met 3-fase omvormer.
Praat wel over Nederland, weet niet hoe meters in Belgie zijn.
In nederland staat op een slimme en op een niet al te oude normale digitale meter kWh verbruik en kWh teruglevering.
als je dan weet wat de omvormer heeft geleverd kun je direkt verbruikpercentage gewoon goed berekenen.
Zoals Janus opmerkte, wat je op omvormer afleest is niet geijkt dus dat zou je wel eigenlijk moeten narekenen.

Wat je eraan hebt, nu weinig denk ik, alleen mocht het onbeperkt salderen teruggaan naar bijvoorbeeld maximaal 2500 kWh per jaar dan wordt het getal wel interessant.

peter55
lid

Bericht door peter55 » 14 okt 2017, 12:31

ok, dank voor alle reacties, even een summary:

peter55 - 16% - (periode 6 mnd zomer)
spirou - 23% (3 mnd zomer)
DosD - 20% (gem)
bartgo - 23% (over slechts 1 dag)

en reactie op de commentaren:
1) Heb je omvormer geijkt tegen slimme meter? - nee, ik weet niet hoe dat moet, wil dat graag doen, hoe gaat dit, electriciteit gebruik uitzetten over bepaalde periode? (doe ik liever niet)
2) in winter zal % oplopen. Ja, logisch, maar aan de andere kant zis de opbrengst (zoals JRC ons leert) ook veel lager, dus relatief weinig invloed op gemiddeld jaar %
3) Is het met 3 fasen anders? Ik denk het niet, nog steeds is er een totale opbrengst en een totale teruglevering te meten
4) Overheid Belgie hanteert 27-30%; is hiervan een bron? Het lijkt mij aan de hoge kant, maar we zullen zien wat mijn % over een heel jaar gemeten zal zijn.
5) Wat is het nut hiervan? Ik wil graag meer inzicht, het kan mijn beslissingen beinvloeden, bijv welke provider ik kies, en idd als het salderen niet meer gebeurt (in NL is dit gegarandeerd tot 2023) wordt dit een belangrijke parameter, je krijgt nu al in NL verschillende bedragen terug voor overproduktie van stroom bij verschillende providers. Je kan ook beter inschatten wat het in euro oplevert als je bijv meer overdag gaat wassen etc.

bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Percentage direct gebruik van opbrengst

Bericht door bartgo » 14 okt 2017, 12:37

Over de maand september was het bij mij 28%, sinds juli tot nu 21%. Dus ondanks dat we energiezuinig wonen toch nog minder dan de overheid theoretisch verwacht (30%?)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 14 okt 2017, 14:13

1) Heb je omvormer geijkt tegen slimme meter? - nee, ik weet niet hoe dat moet, wil dat graag doen, hoe gaat dit, electriciteit gebruik uitzetten over bepaalde periode? (doe ik liever niet)
Een kWh meter tussen zetten lijkt mij het eenvoudigst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 16 okt 2017, 10:59

peter55 schreef:
14 okt 2017, 12:31

4) Overheid Belgie hanteert 27-30%; is hiervan een bron? Het lijkt mij aan de hoge kant, maar we zullen zien wat mijn % over een heel jaar gemeten zal zijn.
Bij het bepalen van het prosumententarief heeft de VREG deze aanname gedaan op basis van een studie.
http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf pagina 4
De globale gelijktijdigheid tussen productie en verbruik wordt bepaald op 28% (gebaseerd op een
externe studie : “Invloed van opslag op netbelasting en bepalen van de optimale opslagcapaciteit
van PV-batterijsystemen”, door Prof. Dr. Ir. Jan Desmet, Universiteit Gent, onderzoeksgroep
Lemcko). Het aantal uren (benuttiging) wordt bepaald op 900 uur. Dit betekent dat erin 72% van de
gevallen elektriciteit wordt opgewekt die niet op hetzelfdemoment wordt verbruikt. Deze elektriciteit
wordt op het distributienet geïnjecteerd en er op een later moment weer van afgenomen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 16 okt 2017, 12:02

Van die 27-30 % geloof ik niet veel, het zal eerder een cijfer zijn omtrent de periodes van opwekking en verbruik (ongeveer) samenvallen, niet van de zogezegde directe consumptie. Ik ben er niet in geslaagd die fameuze studie te vinden.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 16 okt 2017, 13:57

PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 20 okt 2017, 14:50

Tot nu toe voor dit jaar heb ik 32,5% direct lokaal verbruik gemeten op 5-minuutbasis. Onze bidirectionele meter die vermoedelijk een korter interval hanteert, komt 5% lager uit, dus 30,9% tot nu toe voor dit jaar. De voorgaande jaren (sinds 2015) zitten in dezelfde lijn, namelijk rond de 30%.

Wij verwarmen met een warmtepomp, dus vooral in de winter, maar proberen ook zoveel mogelijk de (af)wasmachine op te zetten als de zon schijnt. Waarschijnlijk zou zonder warmtepomp het directe lokale verbruik hoger zijn in ons geval. Misschien dat ik dat eens probeer te berekenen als ik eens goesting heb.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

DosD
Senior lid

Bericht door DosD » 24 okt 2017, 18:35

Zat er nog eens over te denken,
wat natuurlijk ook meespeelt is de grootte van je installatie.
Hoe kleiner je je installatie kiest hoe hoger het direkte verbruikpercentage.

peter55
lid

Bericht door peter55 » 24 okt 2017, 18:54

Ja, goed punt.

Als je een mini PV installatie zou hebben, en een relatief groot verbruik overdag, wordt alles direct thuis opgeslurpt natuurlijk.

Dus om te vergelijken tussen verschillende situaties moet de verhouding tussen jaarverbruik en jaar PV opbrengst redelijk gelijk zijn.

In mijn geval is die verhouding naar verwachting ongeveer 1.3 (8.5 / 6.5).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 okt 2017, 20:23

Die stelling begrijp ik niet goed.
Mijn jaarverbruik en mijn jaarproductie zijn nagenoeg 1:1.
Maar een groot deel van het jaar is mijn eigen direct verbruik zeer laag.
Het eigen direct verbruik hangt van zoveel persoonlijke factoren af dat je er bijna geen algemene
uitspraken over kan doen.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 25 okt 2017, 08:32

Ik heb hier nu de cijfers voor dit jaar tot nu toe bij me. Met warmtepomp komt het neer op 32,3% op 5-minuutbasis, na correctie van 5% wordt dit 30,7%.

Ik heb nu alle verbruik terwijl de warmtepomp draaide eruit gehaald, en kom dan aan 29,7% op 5-minuutbasis, en na correctie van 5% is dit 28,2%.

Die correctie van 5% doe ik omdat dit de afwijking is die ik meet tussen mijn eigen 5-minuut metingen en de ogenblikkelijke metingen via onze bidirectionele meter.

PV productie tot nu toe is 3331 kWh, verbruik 3752 kWh. Zonder warmtepomp is het verbruik tot nu toe 2317 kWh.

Blijkbaar is het ogenblikkelijk verbruik dus hoger met de warmtepomp, vermoedelijk omdat die soms ook overdag draait als het erg koud is, of als we overdag in de badkamer zijn.

peter55
lid

Bericht door peter55 » 25 okt 2017, 08:57

Naar ivob:
Sorry, ik was niet duidelijk. Met redelijk gelijk bedoelde ik tussen verschillende gebruikers om te vergelijken, niet dat verbruik en opbrengst gelijk hoeven te zijn (zoals bij jou toevallig het geval is).

Maar ik ben het er ook wel mee eens dat veel andere factoren een rol spelen, ik bedacht bijvoorbeeld dat ook de ligging van de panelen een invloed heeft. Als je bijvoorbeeld op zuid-west ligt, en je gebruikt 's middags (veel) meer electriciteit dan 's ochtends dan is dat relatief gunstig voor direct gebruik (vergeleken met een ligging op zuid-oost).

Dus eigenlijk is de conclusie dat het lastig is willekeurige gebruikers te vergelijken op % direct verbruik. Bij grote aantallen data (big data) wordt het natuurlijk wel mogelijk om te vergelijken, afwijkingen vast te stellen en hieruit aanbevelingen voor beslissingen te deduceren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 okt 2017, 09:00

@ Rubanov: Nogal logisch dat als uw verbruik hoger is als de productie en je bent een sturend verbruiker zoals jij dat daar uit volgt
dat je onmiddellijk verbruik hoger is dan gemiddeld.
@Peter55: mijn verbruik is niet toevallig gelijk dan aan mijn productie. Normaliter is mijn verbruik lager dan mijn productie. Maar ik stuur dat bewust omdat alle
overproductie, in het huidige systeem, anders verloren gaat.
Gezien ik een L/W WP heb en er door de dag niemand in huis is zal ik in de zomer een enorme overproductie hebben met een kwasi nihil verbruik door de dag
(het enige dat we dan kunnen sturen is de SWW boiler via de WP maar die verbruikt door de dag dan net erg weinig). Tijdens de winter is er dan weer zeer weinig
eigen productie en het meeste verbruik zal zich situeren na zonsondergang tot zonsopgang (die in die periode valt tussen 17:00 - 08:00 uur, uren van hoog eigen verbruik=> CV op een hoger pitje, koken, verlichting, multimedia in gebruik,verbruik SWW,...). Door de dag zal er overwegend dan wel een procentueel hoog eigen verbruik zijn (frigo, sluimerverbruik stand by toestellen, SWW boiler) maar in kWh (waar de prijs op berekend zal worden) is dit peanuts in verhouding tot de totaliteit van een jaar.
Uw factuur zal berekend worden in verbruikte/geïnjecteerde kWh, niet in dagprocenten.
Het is een mooie statistische oefening maar met weinig praktisch nut.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 29 okt 2017, 15:43

Wat is dat dan het 'gemiddelde' onmiddellijk verbruik? Volgens mij zijn daar momenteel weinig tot geen cijfers van, en dus zeker geen gemiddelde.

Je kan ook zeggen dat wat wij 'sturend' verbruiken, slechts een klein aandeel heeft in het totale onmiddellijk verbruik. En dat ons onmiddellijk verbruik lager zou zijn dan 'gemiddeld' omdat wij met elektriciteit verwarmen en dus in de winter een stuk meer elektriciteit verbruiken.

Intussen kan ik de cijfers eens updaten. Die 5% afwijking is gebaseerd op cijfers van 10/2016 tot en met 3/2017 (4,3%). Ik heb deze periode uitgebreid tot heden, en kom dan aan een afwijking van slecht 2,5% tussen het ogenblikkelijk gemeten onmiddellijk verbruik en dit gemeten met 5-minuut intervallen.

Die 32,3% op 5-minuutbasis is dus na correctie van 2,5% eerder een 31,5%.

En die 29,7% op 5-minuutbasis zonder warmtepomp is na correctie van 2,5% een 29,0%.

Plaats reactie