PID box Ilumen

Allerlei
Plaats reactie
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: PID box Ilumen

Bericht door ErikDD » 10 jun 2017, 19:41

PID is een reeel verschijnsel. Om het op te lossen is er niet veel nodig : de panelen loskoppelen van de omvormer en een hoge inverse spanning aanleggen tussen cellen en kader (grond).
Het is wel een feit dat niet alle panelen en/of installaties daar last van hebben. Er wordt beweerd dat de PIDbox gemiddeld 7,5% winst zou opleveren, maar als je installatie geen merkbare minderopbrengst heeft, dan heeft een PIDbox weinig nut. Die 7.5% gemiddeld wordt als verkoopsargument gebruikt, maar met gemiddelden geraak je echt niet verder. (in een beek met gemiddeld 1 cm water kan je ook verdrinken).
Een zwaar aangetaste installatie kan weliswaar gemakkelijk 20% verlies ondervinden en dan is die PIDbox wel een goede oplossing.

Dat SMA gestopt is met hun Offsetbox zou te maken hebben met het feit dat deze box mogelijk de omvormer zou kunnen beschadigen omdat de panelen niet afgescheiden zouden worden van de omvormer op het moment dat de inverse spanning wordt aangelegd.
Dat is zeker iets waar je op moet letten als je zelf gaat knutselen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

cuypersk
junior lid

Bericht door cuypersk » 04 okt 2017, 14:30

PIDbox
Hier nog zo'n box om de degradatie van zonnepanelen te voorkomen en te herstellen.
Er worden dagelijks tientallen (en meer) van deze apparaten verkocht en geplaatst en dit al jaren na mekaar.
Het is toch niet te begrijpen dat er op dit moment nog steeds geen duidelijk bestaat of dit nu werkt of niet :vraag:
$* 1 STRING 3450WP 15 x ATERSA A230P - SMA SB3300TL HC $*

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 04 okt 2017, 15:14

Een PID box kost snel 800 € en proberen ze altijd reinigingen en/of smappee mee te verkopen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

cuypersk
junior lid

Bericht door cuypersk » 04 okt 2017, 20:16

Ja, dat ze hun overige producten mee proberen aan te smeren is nu eenmaal verkooptactiek.
Iedereen is vrij om hier op in te gaan of niet.
Wat die PID zelf betreft vind ik wel een interessant gegeven.
Vanaf het begin van de zonnepanelen was dat fenomeen al bekend.
Het is enkel de vraag of deze apparaten wel degelijk deze degradatie kunnen voorkomen en/of zodoende genezen.
Als men het basisprincipe van deze toestellen kent kan het toch zo niet zo moeilijk om te weten te komen of dit wel degelijk werkt of niet?
Op zich zou het wel kunnen, kijk maar naar het regenereren destijds van NiMH cellen d.m.v. reflexlading (laden met afwisselend een
positieve -en negatieve puls). Hiermee kon men halfdode cellen ook terug tot leven brengen.
Mijn panelen liggen nu iets meer dan 8 jaar en zou willen dat deze nog een tijdje mee gaan op volle vermogen :D
$* 1 STRING 3450WP 15 x ATERSA A230P - SMA SB3300TL HC $*

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 okt 2017, 20:34

Ik twijfel er niet aan dat het werkt ALS je last hebt van PID.
Vraag is alleen of je daar last van hebt, en dat kan je alleen maar te weten komen door systematisch en jarenlang uw systeem te loggen en te vergelijken bvb op pvlogging :

http://www.pvlogging.be/12monthpv.asp?e ... 0&pan=Alle

Ik heb duidelijk geen noemenswaardige PID problemen, maar de grote meerderheid van PV-eigenaars hebben daar geen benul van en zijn dus gemakkelijk te overtuigen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Serjo

Bericht door Serjo » 13 dec 2017, 12:29

Beste,

Bij mijn aanwezigheid op de vergadering over de pidbox, had ik een aantal bedenkingen’, hoe vergelijken jullie:

- soort fotovoltaïsche cellen
- soort omvormer
- ligging van de panelen, die vergeleken worden.
Jammer dat de info vrij verkoopsgericht wordt voorgesteld.
Gedurende al de jaren heb ik mijn installatie opgevolgd via de gegevens, welke ik inbracht in excel.
Het gemiddelde komt op 3600 kWh per jaar na 9 jaren van metingen.
Dit is nog altijd de oorspronkelijke waarde, die ik aangekocht heb.

Een andere bedenking:
Mijn installatie wil ik uitbreiden naar bv. 5000 kWh.
Mijn installateur meldde me dat dit mocht, als mijn bestaande omvormer behouden blijft, anders ben ik mijn groenstroomcertificaten kwijt.( dus niet boven 5000 gaan, de éénfasige omvormer behouden, een andere toevoegen)
Probleem is echter dat er geen betrouwbare omvormers van klein vermogen op de markt zijn.

Kloptdeze technische uitleg ?
Verder zit ook nog met een dag- en nachtteller.

Alvast bedankt voor een nuttige reactie!

Mvg
Jos

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 dec 2017, 13:29

[mention]Serjo[/mention] Aan wie is je vraag gericht, aan Ilumen of aan ons in het algemeen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Serjo

Bericht door Serjo » 13 dec 2017, 13:40

Beste,

Slecht geformuleerd: twee items in 1 bericht. :oops:
Het verhaal over de pidbox is mijn bedenking en ervaring.

De vraag over de uitbreiding van de bestaande installatie en de technische benadering is aan het forum gericht.

Mvg
Jos

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 dec 2017, 13:52

Of je hier antwoord gaar krijgen van Ilumen weet ik niet.
Voor het tweede gedeelte van je vraag zie:
viewtopic.php?f=35&t=20845
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

iLumen BVBA

Bericht door iLumen BVBA » 15 dec 2017, 17:14

Serjo schreef:
13 dec 2017, 12:29
Beste,

Bij mijn aanwezigheid op de vergadering over de pidbox, had ik een aantal bedenkingen’, hoe vergelijken jullie:

- soort fotovoltaïsche cellen
- soort omvormer
- ligging van de panelen, die vergeleken worden.
Jammer dat de info vrij verkoopsgericht wordt voorgesteld.
Gedurende al de jaren heb ik mijn installatie opgevolgd via de gegevens, welke ik inbracht in excel.
Het gemiddelde komt op 3600 kWh per jaar na 9 jaren van metingen.
Dit is nog altijd de oorspronkelijke waarde, die ik aangekocht heb.

Beste Jos,

Allereerst bedankt voor uw aanwezigheid tijdens één van onze infosessies.

Ik veronderstel dat u het heeft over het onderzoek van Thomas More Hogeschool? De keuze van de onderzochte installaties gebeurde volledig 'ad random', dus zonder rekening te houden met soort fotovoltaÏsche cellen, soort omvormer, ligging panelen en soortgelijke factoren.

Zeer interessant dat u uw installatie van kortbij opvolgt. Brengt u in de berekeningen het aantal zonne-uren in rekening, want dit is uiteraard wel een belangrijke factor. Eventueel kan u gebruik maken van onze gratis PV Perfomantie tool, waarmee u een indicatie krijgt van de mate uw zonnepanelen rendementsverliezen lijden. Let op: deze tool geeft enkel een indicatie, aangezien er in de praktijk nog andere factoren een rol spelen.

Aarzel niet om ons in de toekomst te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

Alvast bedankt

Plaats reactie