Groenstroomteller defect?

Allerlei
Plaats reactie
finchy
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Groenstroomteller defect?

Bericht door finchy » 14 apr 2016, 20:59

Hoi iedereen,

Mijn zonnepanelen liggen nu bijna 4 jaar en tot hier toe nooit problemen gehad. Ik was momenteel aan het wachten tot ik weer 1000 kWh bij elkaar had om een nieuw GSC aan te vragen. Normaal is de laatste aanvraag steeds eind september en heb ik de volgende rond februari. Vandaag merkte ik echter dat ik op dit moment (14 april!) nog 100 kWh bij elkaar moet sprokkelen voor mijn volgende GSC. Ik heb een sunnyboy omvormer en kan dus alle standen rechtstreeks via bluetooth eruit halen en in mijn laptop verwerken.

Je zou dus kunnen verwachten dat de zon gewoon minder geschenen heeft, maar volgens mijn omvormer zou ik sinds eind september al 1400 kWh opgebracht hebben. Ik mis dus ergens een goeie 500 kWh.
Nu heb ik ook al her en der gelezen dat enkel de groenstroomteller geijkt is en de omvormer niet en dat daardoor er een verschil kan ontstaan, maar dit lijkt me toch overdreven.

Ik durf dus te denken dat mijn groenstroomteller defect is. Ik heb het vandaag, tijdens het schijnen van de zon, wat in de gaten gehouden en merk dat het ledje wel degelijk pinkt. Ook was de teller vooruit gegaan van 's middags tot 's avonds. Helemaal defect lijkt hij mij dus niet maar wel wat "traag" als je dat al kan zeggen.

Ik heb op dit moment op de omvormer in totaal 22.792 kWh opgebracht en op de groenstroomteller 20.946 kWh. Er zit dus wel een verschil in, maar ik weet niet of dat verschil te wijten is aan de defecte groenstroomteller. Ik merkte dit verschil al van in de beginjaren dus ben er nooit zo op gefocust geweest, enkel over de laatste maanden lijkt het mij dat er iets mis is.

Verder heb ik ook al iets gelezen over het "verwisselen van de draadjes van de teller" en dat die actie bij een aantal mensen soelaas bracht, ik begrijp echter niet wat hier achter steekt.

Alvast bedankt voor de input!

YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Groenstroomteller defect?

Bericht door YveST3 » 15 apr 2016, 00:17

Bijna 2000 kW verlies op 22000 dat is bijna 10 %, dat is vrij veel
Eens in de rubriek "Omvormers" gaan zoeken
Eind maart op mijn omvormer (SMA Sunnyboy 3000 HF) 17964 en 17827 op GSC teller 10 meter lager en op 5 jaar dus minder dan 1% verlies (0.99238 % om exact te zijn)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 15 apr 2016, 00:22

Ik durf dus te denken dat mijn groenstroomteller defect is. Ik heb het vandaag, tijdens het schijnen van de zon, wat in de gaten gehouden en merk dat het ledje wel degelijk pinkt. Ook was de teller vooruit gegaan van 's middags tot 's avonds. Helemaal defect lijkt hij mij dus niet maar wel wat "traag" als je dat al kan zeggen.
Wat was het verschil in opbrengst vandaag dan?
En misschien merk en type gsc teller even geven?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

finchy
junior lid

Bericht door finchy » 15 apr 2016, 08:11

Het gaat hier om de volgende gsc-teller: Finder 7E.13.8.230.0010, een analoge meter.

Ik ben gisteren in de namiddag pas gaan kijken en kan dus voor gisteren geen vergelijking meer maken. Ik ga wel de volgende dagen de standen op het einde van de dag in de gaten houden om te kijken hoeveel het verschil in dagopbrengst is.

Zou het kunnen dat deze meter defect is, alhoewel hij wel vooruit gaat (maar te traag)?
Kan ik dat op een onafhankelijke manier controleren?
Kan ik controleren of de meter juist is aangesloten en zo nee, maakt het iets uit als ik "de draadjes verwissel"?

Alvast bedankt allen!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 apr 2016, 08:28

Verder heb ik ook al iets gelezen over het "verwisselen van de draadjes van de teller" en dat die actie bij een aantal mensen soelaas bracht, ik begrijp echter niet wat hier achter steekt.
In één stand loopt de GSC teller iets trager dan de teller van de omvormer en als je de draden draait iets sneller.
Maar een plotse verandering in verschil zal daar niets aan veranderen (of ze zouden altijd al verkeerd moeten gestoken hebben).

finchy
junior lid

Bericht door finchy » 15 apr 2016, 08:31

Ik heb nooit iets veranderd aan mijn zekeringkast, dus als ze effectief fout steken, zal dit inderdaad vanaf het begin geweest zijn. Hoe controleer ik of ze verkeerd zitten?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 apr 2016, 08:39

Van die teller weet ik niet of draadjes wisselen helpt, maar kijk alvast eens of ze goed zitten zou ik zeggen:
schema
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

finchy
junior lid

Bericht door finchy » 15 apr 2016, 10:03

Ik ben een leek in elektriciteit dus ik heb een schema getekend van de draden die ik zie in de kast.

Kan iemand zeggen of deze correct zijn aangesloten? Met "weg" bedoel ik dat die draden naar de zekering in mijn hoofdzekeringkast gaan (mijn zonnepanelen staan op een aparte kast in de garage). En ik schrijf "Diff", omdat ik denk dat dat een differentieelschakelaar is, kan ook een automaat zijn, of is dat hetzelfde beestje?
Dank.

https://www.dropbox.com/s/c1y7wfjwp3yq6qg/IMAG0004.jpg

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 apr 2016, 10:29

Een diff of automaat maakt nu even niet uit.
Ik denk dat het juist is aangesloten, dus hou het een paar dagen in de gaten.
Anders 1L en 2L eens wisselen.
.

finchy
junior lid

Bericht door finchy » 15 apr 2016, 10:33

Dat is toch al goed nieuws denk ik. Ik zal het in de gaten houden.

Ik dacht dat de diff misschien achter de gsc-teller moest zitten of zo...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 apr 2016, 10:37

Waar de diff of automaat zit maakt voor de kWh teller niet uit.
.

finchy
junior lid

Bericht door finchy » 15 apr 2016, 10:40

Ah ok, ook niet dat die 30mA is terwijl ik gelezen heb dat die bij sommige omvormers (ik heb een sma sunnyboy 5000TL) 100mA moet zijn?

finchy
junior lid

Bericht door finchy » 15 apr 2016, 20:55

Ik heb vandaag de opbrengst tov gisteren in het oog gehouden en zelfs een paar keren een cyclus van 200 pulsen geteld (200 pulsen komt overeen met 0,1 kWh oftewel het verspringen van 1 cijfertje op het laatste wieltje).

Ik denk dat ik uit mijn droom ben: omvormer +18 kWh, gsc-teller +10 kWh een enorm verschil dus. Het verwisselen van de draadjes gaat dit verschil volgens mij niet echt meer rechttrekken.

Enig idee welke gsc-meter ik best plaats? Ik heb al wat prijzen gezien waar ik stijl van achterover val, dus een basic modelletje is voor mij al genoeg (ik heb nu ook maar een analoge...). Mag ik die meter zelf vervangen of moet dat via een electricien/keurder?

Thx voor de input!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 apr 2016, 21:59

.

finchy
junior lid

Bericht door finchy » 16 apr 2016, 00:42

Heb een Nederlandse website gevonden waar ze met MID goedkeuring vrij goedkoop zijn (+-30€).

Nog twee vraagjes:

* Momenteel heb ik een 32A teller, mag ik ook een 45A of 50A teller gebruiken?

* Ik kan voor ongeveer dezelfde prijsklasse kiezen tussen een analoge en digitale. Wat kies ik best?

Heel veel bedankt om te willen helpen!

Plaats reactie