Ik heb zonnepanelen geïnstalleerd toen de kinderen nog inwoonden. Ondertussen hebben ze het huis verlaten met oa als gevolg een jaarlijkse PV-overproductie van 1000 à 1500 kWh. Na andere ingrepen verricht te hebben , zou ik nu mijn gasverbruik willen doen dalen door beroep te doen op deze overproductie voor het (gedeeltelijk) produceren van warm sanitair water. Mijn huidige boiler is evenwel een klassieke boiler gekoppeld op een gascondensatieketel.
Ik weet dat er zuiver ecologische bedenkingen te maken zijn bij de vaststelling van een PV-overproductie maar mijn bedoeling is hier het zuiver technisch/economisch aspect te benaderen. Volgende opties worden me voorgesteld :
1. weghalen van de huidige boiler en vervanging door een combiboiler elektriciteit-gas (merk REGULUS - zie
http://www.regulus.eu/en/rdc-160-storage-water-heater) Prijs : 1700 EUR . De installateur beweert dat deze oplossing volgende voordelen biedt :
- de stilstand verliezen worden beperkt ;
- plaatsbesparing (is niet primordiaal in mijn geval) ;
- er zijn minder koppelingen nodig die op hun beurt energieverlies veroorzaken ;
- eenvoudige omschakeling van elektrisch naar gas via de instelling van de elektrische weerstand ;
2. een andere installateur beweert dat het spijtig zou zijn de bestaande boiler (2011) te verwijderen en stelt me voor (ik er de plaats voor) een gewone elektrische boiler SIEMENS SF 1017 (100 liter) of 1517 (150 liter) bij de bestaande boiler te voegen met parallel aansluiting van het koud water inclusief 2 afsluitkranen om de omschakeling tussen de elektrische en de gasboiler te doen (ook natuurlijk aansluiting warm water en veiligheidsgroep). Een schakelaar zou bij opwarming van de elektrische boiler de opwarming van de gasboiler uitschakelen. Prijs : 1530 EUR (100 liter).
Mijn vragen zijn de volgende :
a) Welke van beide voorstellen is technisch gezien te weerhouden ook rekening houdend met een mogelijk gezondheidsrisico (bv. legionellose ; zie daarover o.a.
http://www.livios.be/nl/techniek/hernie ... triciteit/ ) ?
b) Ik vermoed dat 1 kWh gas een andere energieproductie oplevert dan 1 kWh elektriciteit maar hoe bepaal ik hoeveel gas ik jaarlijks zou uitsparen als ik bv. 1000 elektrische kWh overproductie aanspreek ?
Volledigheidshalve hierna enkele andere mogelijk nuttige gegevens :
- inhoud van de reeds aanwezige klassieke boiler : 130 liter (waarvan 99 liter reële inhoud) ;
- gascondensatieketel nieuwe generatie ( 2011) ;
- jaarlijks geschat gasverbruik voor de warm waterproductie : 900 à 1.000 m³ (9.000 à 10.000 kWh gas) .
- jaarlijks totaal gasverbruik (inclusief dus boiler) : 2.200 à 2.500 m³ = 22.000 à 25.000 kWh.
Alvast dank bij voorbaat .