PV-OVERPRODUCTIE:COMBIBOILER (elektr./gas) OF BIJKOMENDE ELEKTRISCHE BOILER ?

Allerlei
Plaats reactie
Tiago
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

PV-OVERPRODUCTIE:COMBIBOILER (elektr./gas) OF BIJKOMENDE ELEKTRISCHE BOILER ?

Bericht door Tiago » 19 dec 2014, 12:22

Ik heb zonnepanelen geïnstalleerd toen de kinderen nog inwoonden. Ondertussen hebben ze het huis verlaten met oa als gevolg een jaarlijkse PV-overproductie van 1000 à 1500 kWh. Na andere ingrepen verricht te hebben , zou ik nu mijn gasverbruik willen doen dalen door beroep te doen op deze overproductie voor het (gedeeltelijk) produceren van warm sanitair water. Mijn huidige boiler is evenwel een klassieke boiler gekoppeld op een gascondensatieketel.

Ik weet dat er zuiver ecologische bedenkingen te maken zijn bij de vaststelling van een PV-overproductie maar mijn bedoeling is hier het zuiver technisch/economisch aspect te benaderen. Volgende opties worden me voorgesteld :

1. weghalen van de huidige boiler en vervanging door een combiboiler elektriciteit-gas (merk REGULUS - zie http://www.regulus.eu/en/rdc-160-storage-water-heater) Prijs : 1700 EUR . De installateur beweert dat deze oplossing volgende voordelen biedt :
- de stilstand verliezen worden beperkt ;
- plaatsbesparing (is niet primordiaal in mijn geval) ;
- er zijn minder koppelingen nodig die op hun beurt energieverlies veroorzaken ;
- eenvoudige omschakeling van elektrisch naar gas via de instelling van de elektrische weerstand ;

2. een andere installateur beweert dat het spijtig zou zijn de bestaande boiler (2011) te verwijderen en stelt me voor (ik er de plaats voor) een gewone elektrische boiler SIEMENS SF 1017 (100 liter) of 1517 (150 liter) bij de bestaande boiler te voegen met parallel aansluiting van het koud water inclusief 2 afsluitkranen om de omschakeling tussen de elektrische en de gasboiler te doen (ook natuurlijk aansluiting warm water en veiligheidsgroep). Een schakelaar zou bij opwarming van de elektrische boiler de opwarming van de gasboiler uitschakelen. Prijs : 1530 EUR (100 liter).

Mijn vragen zijn de volgende :
a) Welke van beide voorstellen is technisch gezien te weerhouden ook rekening houdend met een mogelijk gezondheidsrisico (bv. legionellose ; zie daarover o.a. http://www.livios.be/nl/techniek/hernie ... triciteit/ ) ?
b) Ik vermoed dat 1 kWh gas een andere energieproductie oplevert dan 1 kWh elektriciteit maar hoe bepaal ik hoeveel gas ik jaarlijks zou uitsparen als ik bv. 1000 elektrische kWh overproductie aanspreek ?

Volledigheidshalve hierna enkele andere mogelijk nuttige gegevens :
- inhoud van de reeds aanwezige klassieke boiler : 130 liter (waarvan 99 liter reële inhoud) ;
- gascondensatieketel nieuwe generatie ( 2011) ;
- jaarlijks geschat gasverbruik voor de warm waterproductie : 900 à 1.000 m³ (9.000 à 10.000 kWh gas) .
- jaarlijks totaal gasverbruik (inclusief dus boiler) : 2.200 à 2.500 m³ = 22.000 à 25.000 kWh.

Alvast dank bij voorbaat .

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: PV-OVERPRODUCTIE:COMBIBOILER (elektr./gas) OF BIJKOMENDE ELEKTRISCHE BOILER ?

Bericht door janus » 19 dec 2014, 13:01

b) Ik vermoed dat 1 kWh gas een andere energieproductie oplevert dan 1 kWh elektriciteit maar hoe bepaal ik hoeveel gas ik jaarlijks zou uitsparen als ik bv. 1000 elektrische kWh overproductie aanspreek ?
Gelukkig is een kWh een kWh :D
Als je dus over 1000kWh spreekt is dat een gas besparing van +/- 1100*0.06€=66€
(ik reken even 1100 omdat je cv ketel een rendement zal halen van >90% zuiver op elektriek is het 100%)

Persoonlijk zou ik die 1000kWh op een andere manier gebruiken,bv vuurtje in de badkamer (investering 25€)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: PV-OVERPRODUCTIE:COMBIBOILER (elektr./gas) OF BIJKOMENDE ELEKTRISCHE BOILER ?

Bericht door japio » 19 dec 2014, 18:17

Daar heeft Janus zeker een punt, met een veel kleinere investering is het snel verdiend http://www.laurens-radiatoren.eu/electr ... ementen-nl, T stuk er tussen en je hebt een stukje comfort voor nop.
SolarEdge gecertificeerd dealer

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 dec 2014, 18:33

[mod]verplaatst naar allerlei[/mod]
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Tiago
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Tiago » 19 dec 2014, 21:04

Dank Janus : je voorstel is zeker het overwegen waard en ik ga dat eens grondig bekijken.
Het voorstel van Japio begrijp ik evenwel niet. Ik heb nl. overal Jaga convectoren als CV-elementen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 dec 2014, 21:39

Het voorstel van Japio begrijp ik evenwel niet. Ik heb nl. overal Jaga convectoren als CV-elementen.
Dat wist japio natuurlijk niet :lol:
Ik denk ook niet dat die elementen daar in passen.
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 19 dec 2014, 21:59

Het is in NL inderdaad niet gewoonlijk om een convector in de badkamer te plaatsen :roll:
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 20 dec 2014, 00:10

In B ook niet hoor :D
Heb ook overal Jaga DNB convectoren, behalve in de badkamer.
En zo'n elektrisch element past idd niet in een Jaga LT convector

Surfdude82
Installatie Land: België

Bericht door Surfdude82 » 28 sep 2017, 09:47

Hallo iedereen,

even mijn situatie schetsen

Ik ben van plan om zonnepanelen op mijn dak te leggen. Mijn jaarlijks verbruik ligt ergens rond de 2.300 kWh.
Voor de vloerverwarming en sanitair water heb ik momenteel een niet-condensatieketel op gas (Viessman) met geïntegreerde boiler.

Mag ik jullie mening vragen over verwarmen van sanitair water met stroom van zonnepanelen? (helaas geen plaats voor zonneboiler)
Kan ik dit implementeren zonder mijn huidige installatie te moeten vervangen bv. met bijkomende elektrische boiler?
Is deze oplossing dan goedkoper dan met gas verwarmen (extra zonnepanelen hiervoor moeten ook in rekening gebracht worden natuurlijk).

Alvast dikke merci voor jullie advies :tu: :tu: :tu:

Johan

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 sep 2017, 10:34

De energie die je verbruikt om sanitair warm water op te warmen is op jaar basis erg weinig (bij gemiddeld gezin).
Om daar op te besparend loont dus niet echt als je eerst allerlei zaken (extra) moet aanschaffen)

Met een spaarkop op je douche bespaar je bv wel en de aanschaf kost is verwaarloosbaar.
.

Plaats reactie