Wpiek panelen vs. Vermogen omvormer

Allerlei
Plaats reactie
Vicky
Installatie Land: België

Re: Wpiek panelen vs. Vermogen omvormer

Bericht door Vicky » 17 feb 2018, 13:39

Beste Janus

Bedankt voor je snelle reactie!

Baseer je je stelling dan op het feit dat PVCalc aangeeft dat het maximum clear sky vermogen 4376 Watt is? (Ik probeer het technisch te begrijpen...)

Blijf je dezelfde mening behouden als ik de temp coeff verander naar 0,30 zoals in de technische fiche van de X22-360 panelen staat? Dan geeft PV Calc een max clear sky vermogen van 4615 Watt. Als ik alles goed kan interpreteren, denk ik van wel, want volgens mij is dat max clear sky vermogen dan 115,4% dimensionering van een 4,0, perfect binnen de veilige marges dus.

(Excuses als ik hier zwaar de mist in ga, zoals gezegd: ik heb niet echt de technische bagage, maar heb me al serieus ingelezen de laatste weken :D)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 feb 2018, 13:49

Baseer je je stelling dan op het feit dat PVCalc aangeeft dat het maximum clear sky vermogen 4376 Watt is? (Ik probeer het technisch te begrijpen...)
Ja
Blijf je dezelfde mening behouden als ik de temp coeff verander naar 0,30 zoals in de technische fiche van de X22-360 panelen staat? Dan geeft PV Calc een max clear sky vermogen van 4615 Watt. Als ik alles goed kan interpreteren, denk ik van wel, want volgens mij is dat max clear sky vermogen dan 115,4% dimensionering van een 4,0, perfect binnen de veilige marges dus.
Inderdaad al kun je je natuurlijk afvragen als de prosumentenvergoeding over 1 of 2 jaar wegvalt je niet beter voor een zwaardere omvormer kiest die niet aftopt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Vicky

Bericht door Vicky » 17 feb 2018, 13:52

'Probleem' is dat momenteel nog niet duidelijk is hoe alles zal geregeld worden eens er geen prosumententarief meer is...

Ik heb ergens wel gelezen dat PV-installaties van voor 2020 nog 15 jaar (vanaf installatie) gegarandeerd aan het oude systeem mogen werken, tenzij ze vrijwillig willen overstappen op het nieuwe. Maar ja, wat zal het nieuwe zijn?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 17 feb 2018, 14:32

Met het oude systeem doelen ze mogelijks op het feit van salderen / terug draaiende teller.

Het capaciteitstarief dat men er wil doorduwen staat hier totaal los van.
Als men het capaciteitstarief erdoor duwt, zal iedereen ongeacht je nog maar 1 kWh verbruik hebt een vaste aansluitingskost per jaar moeten betalen.
Hierin zal ook wel deels het ODV verwerkt worden (dus een stuk proconsumententarief).

Wat uw verkoper u probeert wijs te maken is onjuist.
De omvormer kan een bepaalde spanning & amperage aan en binnen deze grenzen moet je blijven voor je garantie.
SMA heeft zelf verkondigd (webinar & webpagina) dat je tot 200% wp vermogen tov het nominale omvormer vermogen mag aansluiten.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bert-nevelsteen
junior lid

Bericht door bert-nevelsteen » 18 feb 2018, 18:46

Ga er maar van uit dat het 'systeem' zodanig veranderd wordt dat je méér moet betalen. De mooie woorden die ze er aan geven, dat is het enige gratische dat we krijgen. Een voorbeeldje : de 'bandingsfactor'...men had dat beter de bandietenfactor genoemd.

Plaats reactie