Smappee verbruiksmeter

Allerlei
Plaats reactie
Joske_
lid
Installatie Land: België

Re: Smappee verbruiksmeter

Bericht door Joske_ » 02 dec 2018, 18:26

bartgo schreef:
02 dec 2018, 10:32
Juist. Dan heb je eigenlijk zelf geprogrammeerd wat Sma aanbiedt met zijn home manager 2.0.
Dat zou kunnen, ik ken de home manager niet. Maar bij mij regelt en/of monitort de controller ook het licht, de garagepoort, de ventilatie ifv aanwezigheid, regenwaterverbruik, leidingwaterverbruik (incl alarmmail als er "teveel" leidingwater verbruikt wordt), stand regenwaterput,...

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 02 dec 2018, 18:31

Welke controller gebruik je nu weer? Iets als home Assistant?

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 02 dec 2018, 18:33

Volledig off-topic, maar ik lees dat er hier mensen zitten met kennis van zaken:

Ik heb een Eastron SDM120 modbus meter en wil de baudrate aanpassen. Hoe communiceer ik via modbus met mijn pc naar de Eastron? Ik heb uiteraard een USB naar serieel converter waarop de twee draadjes zijn aangesloten.
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 03 dec 2018, 09:21

bartgo schreef:
02 dec 2018, 18:31
Welke controller gebruik je nu weer? Iets als home Assistant?
Ik gebruik een Beckhoff Building Automation systeem. Als ik veel data moet verzamelen een CX9020 (te zien als demo thuis), of als het minder data gaat worden een eenvoudigere CX8090.
Wel altijd een CX. Klinkt 'absurd' maar de windows die daar op draait maakt data verzamelen en opslaan dat tikkeltje eenvoudiger.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 03 dec 2018, 09:26

Om via modbus met uw pc te communiceren hebt ge ook een stukje software nodig wat uw pc ook modbus laat 'babbelen'. Zijn er tig gratis te vinden op t www.
bruma schreef:
02 dec 2018, 13:34
Ik heb even in hun productcategorie gedoken
[Url/]http://www.eastrongroup.com/products/23.html[/URL]
Ik kan de modbus gekheid vinden 9600baud (voor een fusie zitten er tussen tot 38400)
Alle parameters doorsturen zal wat tijd vergen.
Dus de meetfrequentie zal toch niet zo hoog liggen waardoor het regelen (HO) altijd achter hinkt.

Hoe werken die batterij omvormers eigenlijk, digitaal of analoog.
Waarom zou je een hoge meetfrequentie willen? De meeste systemen in een gebouw zijn relatief trage systemen waardoor zelfs refreshrates van seconden of zelfs minuten meestal geen grote problemen voorkomen.

Wat ik tot nu toe ervaar is dat ge een klein beetje uw verbruik kunt sturen, maar nooit genoeg om het procent eigen verbruik significant omhoog te halen.
De meeste toestellen beslissen zelf wanneer t nodig is om 'aan' te springen. Ik denk maar aan koelkast, diepvries,... Die slaan aan als hun temperatuur te hard wijzigt, daar kunt ge zelf niet veel aan 'sturen'.

En "het probleem" doet zich zoals ik uit mijn metingen tot nu toe zie, enkel in de zomer voor. Daar haal ik een eigen verbruik van +/-18%. November is dit gestegen naar 33%. Met dagen van 100%.

Ik ben zelf al een tijdje studies aan het maken voor een batterij thuis ofzo. Ook een elektrische auto is geen optie. Tenzij ge voor een aziatisch model kiest kunt ge een auto nog niet gebruiken als batterij voor thuis.
In Japan heeft de overheid de autofabrikanten verplicht om hun auto zo te kunnen gebruiken. En volgens de laatste berichten wordt die functie voorlopig nog niet uitgerold naar de rest van de wereld, omdat ze eerst in eigen land een bepaald percentage moeten halen.

Op zich zou dat een kleine oplossing kunnen zijn, auto op t werk opladen met "gratis" stroom, en thuis gebruiken. Maar zo ver zijn we nog lang niet.
Ze zoeken naar mijn gevoel de oplossing weer bij de kleine verbruikers, terwijl er volgens mij bij de grote verbruikers meer winst te halen is. Smart-grid is op dit moment nog echt een holle term, en digitale meters gaan dat niet oplossen. (maar dat is mijn persoonlijke mening, en die ligt mijlenver van de realiteit af)

mysteryliner
junior lid

Bericht door mysteryliner » 03 dec 2018, 19:49

Joske_ schreef:
03 dec 2018, 09:26

Wat ik tot nu toe ervaar is dat ge een klein beetje uw verbruik kunt sturen, maar nooit genoeg om het procent eigen verbruik significant omhoog te halen.
De meeste toestellen beslissen zelf wanneer t nodig is om 'aan' te springen. Ik denk maar aan koelkast, diepvries,... Die slaan aan als hun temperatuur te hard wijzigt, daar kunt ge zelf niet veel aan 'sturen'.

En "het probleem" doet zich zoals ik uit mijn metingen tot nu toe zie, enkel in de zomer voor. Daar haal ik een eigen verbruik van +/-18%. November is dit gestegen naar 33%. Met dagen van 100%.
"eigen verbruik" net als andere noemers zegt eigenlijk weinig, (zeker over een hele maand. omdat zowel bij teveel als te weinig zonnestroom mengt, en het percentage veel veranderd.

Voorbeeld gisteren:

Toen hadden we een eigen verbruik van de eigen gemaakte zonne energie 80 procent!
Super!? Maar 100Wh geëxporteerd.

Hoewel...

De zelfvoorziening was amper 10%, waardoor bijna alles geïmporteerd werd.

Met batterijen thuis... Had je dus zelf 100Wh op je batterij kunnen laden!

....

In de zomer zal je eigen verbruik "maar" 8%.

Terwijl je niveau zelf voorziening boven de 50% zit.

Met batterijen zou je dus met 1 zonnige dag meerdere dagen op batterijen level.

Per maand of jaar zijn deze statistieken naar mijn mening niet meer relevant.

Maar zou je zonnepanelen en batterijen thuis hebben, denk ik dat je een redelijk deel van het jaar zelfvoorziening kan zijn, en zolang je zonnepanelen gestuurd kunnen worden (strings uitschakelen)
Zou je de export ook kunnen verminderen zodra je batterijen vol zitten. Of er gewoon teveel zon is.

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 03 dec 2018, 21:32

Joske_ schreef:
Om via modbus met uw pc te communiceren hebt ge ook een stukje software nodig wat uw pc ook modbus laat 'babbelen'. Zijn er tig gratis te vinden op t www.
Uiteraard, de vraag is eerder welke software. Ik heb er al tientallen geprobeerd zonder succes.
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 04 dec 2018, 08:14

mysteryliner schreef:
03 dec 2018, 19:49

"eigen verbruik" net als andere noemers zegt eigenlijk weinig, (zeker over een hele maand. omdat zowel bij teveel als te weinig zonnestroom mengt, en het percentage veel veranderd.

Voorbeeld gisteren:

Toen hadden we een eigen verbruik van de eigen gemaakte zonne energie 80 procent!
Super!? Maar 100Wh geëxporteerd.

Hoewel...

De zelfvoorziening was amper 10%, waardoor bijna alles geïmporteerd werd.

Met batterijen thuis... Had je dus zelf 100Wh op je batterij kunnen laden!

....

In de zomer zal je eigen verbruik "maar" 8%.

Terwijl je niveau zelf voorziening boven de 50% zit.

Met batterijen zou je dus met 1 zonnige dag meerdere dagen op batterijen level.

Per maand of jaar zijn deze statistieken naar mijn mening niet meer relevant.

Maar zou je zonnepanelen en batterijen thuis hebben, denk ik dat je een redelijk deel van het jaar zelfvoorziening kan zijn, en zolang je zonnepanelen gestuurd kunnen worden (strings uitschakelen)
Zou je de export ook kunnen verminderen zodra je batterijen vol zitten. Of er gewoon teveel zon is.
Klopt. Zegt idd niets.
Ik zou met batterijen niet ver geraken. Ik zit met een warmtepomp, dus batterij zou in de herfst/begin winter leeg geraken en niet meer bijgeladen geraken. Zou een paar dagen kunnen uitsparen. Zou daar eens wat excel-simulatiekes mee moeten maken.

En export verminderen is een beetje t zelfde als extra verbruikers inschakelen naar mijn gevoel.
Uiteindelijk gaan ze vanuit een hoger niveau een deftige oplossing moeten vinden.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 04 dec 2018, 08:32

Joske_ schreef:
Ze zoeken naar mijn gevoel de oplossing weer bij de kleine verbruikers, terwijl er volgens mij bij de grote verbruikers meer winst te halen is.
Ze zoeken geen oplossing bij de kleine verbruikers. Ze zoeken geen oplossing tout court. Ze willen gewoon de kleine verbruikers laten betalen voor hun eigen falen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 04 dec 2018, 08:35

Joske_ schreef:
04 dec 2018, 08:14
Uiteindelijk gaan ze vanuit een hoger niveau een deftige oplossing moeten vinden.
Ik zou er mijn adem niet voor inhouden.

Ze willen gewoon dat je betaalt. Beste bewijs hiervoor is dat ze nu al aan het morrelen en lobbyen zijn aan de regelgeving voor opslagsystemen.

mysteryliner
junior lid

Bericht door mysteryliner » 04 dec 2018, 10:39

Joske_ schreef:
04 dec 2018, 08:14
Klopt. Zegt idd niets.
Ik zou met batterijen niet ver geraken. Ik zit met een warmtepomp, dus batterij zou in de herfst/begin winter leeg geraken en niet meer bijgeladen geraken. Zou een paar dagen kunnen uitsparen. Zou daar eens wat excel-simulatiekes mee moeten maken.

En export verminderen is een beetje t zelfde als extra verbruikers inschakelen naar mijn gevoel.
Om een correct beeld te krijgen, (in lijn met mogelijk toekomstige regelgeving)
denk ik dat je in je excel een dagelijkse afrekening zal moeten maken, en een kost bij elke import, en elke export. (zodat ook je netvergoeding correct meegeteld zal worden) en de toekomstige variabele prijs

Vb 1 juli.
Export: 33 kWh @ €0.29 /kWh (kost netvergoeding)
Import: 2.9 kWh @ €0.20 / kWh (kost energieprijs)
Eigen solar verbruik: 2.4kWh @ 0.20 / KWh (uitgespaard/ fictieve winst/ niet verrekenen in eindrekening)

21 Nov.
Export: 1.9 kWh @ €0.20 /kWh
Import: 6.8 kWh @ €0.29 /kWh
Eigen solar verbruik: 3.7 kWh @ 0.29 / kWh

Zo zou je, bij een rekensom van alle dagtotalen op een heel jaar... kunnen berekenen wat voordeel batterijen voor u kan hebben.

Export kun je per dag namelijk verminderen met een maximum van je batterij capaciteit. En de import per dag kun je verminderen met hoeveel er op die dag in je batterij steekt.
lennie schreef:
04 dec 2018, 08:32
Joske_ schreef:
Ze zoeken naar mijn gevoel de oplossing weer bij de kleine verbruikers, terwijl er volgens mij bij de grote verbruikers meer winst te halen is.
Ze zoeken geen oplossing bij de kleine verbruikers. Ze zoeken geen oplossing tout court. Ze willen gewoon de kleine verbruikers laten betalen voor hun eigen falen.
Zoals altijd. En waarom stoppen ze?
Ze hebben geen enkel verplichting. Het dreigen te falen van ons stroomnet geeft wat woede, maar uiteindelijk kunnen ze een meerprijs aanrekenen aan hun klanten.

En ze zijn ook al jaren het beeld aan het vormen van de gewone man/vrouw die subsidie krijgt voor elke 1000 kWh opgewekte stroom, en met hun 3-7 KWhpiek dakje het net en elektriciteitsprijs onder druk zet.

Terwijl er vandaag nog steeds grote zonnepark en worden gebouwd die jaarlijks miljoenen euro's subsidie en nog groenestroom certificaten zullen krijgen.
En hierbij is nooit sprake van problemen voor het net, of invloed van de subsidies op de elektriciteitsprijs.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 apr 2019, 10:48

Geen idee of volgende vraag hier al beantwoord is ( ben nogal lui om 29 bladzijden door te haspelen ), en omdat mijn vraag in een andere thread ^¨ is , stel ik ze hier maar even :

Wat die SMAPPEE betreft ....

1° wat als ik geen smartphone heb ?
2° wat als ik geen WiFi heb ?

In hun manual(s) lees ik niets over alternatieven.

Ik hou trouwens ook niet van IoT , nog niet zo veilig geprogammeerd tegen hackers ...

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 08 apr 2019, 11:04

Christiaan schreef:
08 apr 2019, 10:48
1° wat als ik geen smartphone heb ?
Er is ook een web app waarop je alles kan uitlezen.
Christiaan schreef:
2° wat als ik geen WiFi heb ?
Dan kan je Smappee niet gebruiken. Toch alleszins niet het toestel van Smappee dat ik heb. Maar op hun website kan ik dat toestel niet meer terugvinden. Dit toestel was volledig op dhz installatie gebaseerd maar nu verkopen ze een nieuw toestel enkel nog via installateurs lijkt me. Misschien dat dit toestel ook via utp verbonden kan worden maar dat weet ik niet.
Christiaan schreef:
Ik hou trouwens ook niet van IoT , nog niet zo veilig geprogammeerd tegen hackers ... [/i]
Dan is Smappee niets voor jou en zal je iets anders moeten zoeken. Alle data van Smappee gaat sowieso naar de Cloud.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 apr 2019, 11:41

lennie schreef:
08 apr 2019, 11:04
....
Dan is Smappee niets voor jou en zal je iets anders moeten zoeken. Alle data van Smappee gaat sowieso naar de Cloud.
Nogal big brother achtig. En wat als ze binnen een paar jaar dan een abonnementsprijs vragen voor dat cloud gebruik .... Marketeers zijn gewetensloos de dag van vandaag.

Ik kan ook mijn eigen cloud maken op een 4 Terrabyte schijf :-) Mijn Wifi staat nooit aan om de levensduur van mijn modem te sparen ( wordt overdreven warm en verbruikt dan ook een pak energie ). Alle ethernet communicatie tussen mijn ( veelvoud aan ) PC's binnenshuis gebeurt bij mij via het electriciteitsnet ( met behulp van Devolo's ) en met een vast IP adres , dus geen DHCP. Alle, maar dan ook alle inbound traffic ( toegang van buitenaf naar de modem ) is afgeblokt, in zoverre zelfs dat Proximus zelf niet aan mijn BBOX2 modem kan of updates kan sturen.

De Smappee heeft blijkbaar wel een Ethernet UTP kabel aansluiting , maar ik vind nergens terug waarvoor die gebruikt kan worden.

En uiteraard , ik heb geen Smartphone :D , waarvoor zou ik dat nu nodig kunnen hebben. :roll:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 apr 2019, 11:52

En je Devolo's kosten niets en gebruiken ook geen stroom ?

Maar we wijken weer af, Smappee is niets voor jouw, zo simpel is het.
Koop een Raspberry en een kWh meter. veilig en goedkoop.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie