Smappee verbruiksmeter

Allerlei
Plaats reactie
wim
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Smappee verbruiksmeter

Bericht door wim » 29 nov 2013, 19:27

http://www.smappee.com
https://twitter.com/_Smappee
https://www.facebook.com/Smappee
In de pers:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 3-3088.art
http://bit.ly/1jUw53k

In het kort: "Smappee is het allereerste toestel dat het exacte energieverbruik van je elektrische apparaten monitort met één sensor, vlakbij de zekeringkast. De sensor wordt om de hoofdkabel geklemd en registreert het energieverkeer. De verschillende apparaten worden herkend aan hun energiehandtekening of de elektrische sporen die ze nalaten. Een innovatieve manier om je energieverbruik in kaart te brengen!"
Ter info: optioneel (+30 euro) kan de opbrengst van zonnepanelen ook gemeten worden (op voorwaarde dat je enkele fase hebt, bij 3-fase zal toestelherkenning niet correct werken), dit maakt het wel zeer handig om op dag/maand/jaarbasis één en ander automatisch in kaart te brengen in 1 overlappende grafiek. Momenteel vereist dit product een smartphone/tablet en er is enkel voor iOS en Android een app uit.

Dit topic is een afsplitsing van een eerder gestart topic over Sluimerverbruik: http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 24&t=10788
Men had toen een paar vragen waar ik op geantwoord heb:

- volgens Smappee zelf (via Twitter): "Smappee is heel nauwkeurig, want stroom EN spanning worden gemeten, maw het actieve vermogen. (ipv blind vermogen)"
- ivm met blindvermogen: ik heb altijd gedacht dat blindvermogen bij een Ferraris kWh meter (draaischijf) NIET wordt gemeten (en betaal je dus ook niet) en WEL bij een digitale kWh meter zoals een budgetmeter of slimme meter. Vond een bron die dit ook zegt maar betrouwbaar?: http://retecool.com/post/blindvermogen-dubbel-berekenen
- vragen over nauwkeurigheid Smappee: kon het vandaag enkel controleren via Solarlog500 die vandaag 0,789kWh opbrengst gemeten heeft en de Smappee 0,757kWh: lijkt mij wel erg nauwkeurig, verschil waarschijnlijk ook door kabel 10 meter tussen omvormer op zolder en smappee die 10 meter verder meet in de elektriciteitskast. Later bij beter weer en dus grotere vermogens nog eens controleren want het was vandaag maar een erg flauwe dag. Ipad lader is 10W, ik zie mooi 10W bijgeteld worden als ik die in m'n ipad steek, terug uit: -10W, metingen komen in de app met een vertraging van enkele seconden op het scherm door.
- ik heb ook een Energy Monitor 4000F, is handig om eens een los toestel uit te meten en vooral de cos phi te zien maar ik gebruik de logfunctie niet (software is een ramp!).

De Smappee is handig omdat je op basis van dag/maand/jaar handige grafiekjes krijgt en zeker met de opbrengst van zonnepanelen erbij is het zeer compleet. De app laat toe om automatisch meldingen te sturen als een bepaald toestel aan gaat en ik denk dat dit in de toekomst ook te koppelen is aan gps locatie van je smartphone waardoor je bv automatisch een melding krijgt als je het huis verlaat en Smappee merkt dat de koffiezet nog aan staat of het licht op de zolder nog aan staat. Zo'n dingen doen ze nu al met de intelligente thermostaat Tado die aan je smartphone locatie merkt dat je onderweg naar huis bent en de chauffage al aan zet indien nodig: http://www.energiebusiness.nl/2013/09/1 ... uropa-uit/

Smappee grafiekje van vandaag:

Afbeelding

Eerste piek vrijdagochtend is veroorzaakt door:
- warmtepomp, plasma tv, koffiezet, led verlichting keuken en living, regenwaterpomp (wc's doortrekken)

Tweede piek iets later:
- badkamer infraroodstralertje aan (3x600W), warmtepomp was ook nog aan maar al naar minder verbruik gezakt want wordt snel warm, tv was uit, haardroger is ook snel 1700W, warm water via Bulex doorstromer (gas maar verbruikt ook iets van stroom)

Piek 's avonds: terug thuis en warmtepomp, plasma tv, verlichting aan.

(Ik verwarm in tussenseizoen met warmtepomp lucht/lucht de living/woonkamer/keuken, 6kW en COP is natuurlijk variabel naargelang buitentemperatuur.)

Toen ik weg was even op iphone gekeken en het algemeen overzicht laat de sensor voor de zonnepanelen zien, het werkt dus wel degelijk!
Afbeelding

En dit is de solarlog z'n meting van vandaag:
Afbeelding

We zijn ondertussen juist 24 uur verder sinds de installatie en heb nog geen meldingen gekregen over de toesteldetectie, zeer benieuwd of dit goed gaat werken.

mvg,
wim
Laatst gewijzigd door wim op 30 nov 2013, 15:39, 5 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Smappee verbruiksmeter

Bericht door janus » 29 nov 2013, 22:05

Moet zeggen dat het er heel mooi uit ziet.

Maar hoe betrouwbaar zijn de getallen ?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 nov 2013, 22:06

Ik ben onder de indruk :o
http://www.smappee.com/be_nl/support

Het bewijst wel dat er inderdaad een 'privacy issue' is met (echt) slimme meters.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 nov 2013, 22:08

Maar hoe betrouwbaar zijn de getallen ?
Dat kan je snel controleren door de resultaten te vergelijken met uw Ferraris meter.

Wel jammer dat er (nog) geen applicatie is voor PC of volledig lokaal kunt werken?
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

hdelabie
lid

Bericht door hdelabie » 29 nov 2013, 23:06

Beste Wim,
Wat zie je in "Mijn Toestellen" of "Mijn Gebeurtenissen"?
mvg,
Hans

wim
lid
Contacteer:

Bericht door wim » 29 nov 2013, 23:36

Nu staat er eentje: zoek mij -1, 55W verbruiker gemiddeld...

hdelabie
lid

Bericht door hdelabie » 29 nov 2013, 23:47

wellicht je koelkast?

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 30 nov 2013, 06:54

wat zijn die 3 getallen op je iPhone?
Zijn dat actuele waarden of gemiddelde waarden?
Hoe kan die sluimerverbruik meten? Dat zit toch in het gewone verbruik?

wim
lid
Contacteer:

Bericht door wim » 30 nov 2013, 07:25

3 getallen zijn idd bijna realtime waarden, sluimerverbruik is het laagst gemeten verbruik over een bepaalde periode gemeten vermoed ik.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 30 nov 2013, 07:29

dan is sluimerverbruik niet realtime hé. Dat kan ook niet realtime weergegeven worden.

wim
lid
Contacteer:

Bericht door wim » 30 nov 2013, 07:32

Juist. Allé, verbruik en zonnepanelen zijn realtime. Sluimerverbruik zal de laagst gemeten waarde zijn van de laatste xx uur.

peter_f

Bericht door peter_f » 30 nov 2013, 08:30

Zelf hou ik dit toestel met meer dan buitengewone belangstelling in de gaten. ;) Dank alvast voor je uitgebreide posting en informatie.

Wie weet kan de Smappee producent (ze zijn tenslotte Vlaams) ook nog aantal vragen verduidelijken als dat mag hier?

Ik zit toch nog met wat vragen welk zo bij me opkomen.

- Wat met de verzamelde data. Alle informatie zal historisch opgeslagen worden in het toestel? Zullen we binnen 3 jaar nog een trendlijn kunnen zien van de afgelopen periode? Is hiervoor voldoende geheugen beschikbaar? Ik hoop alvast dat de levensduur van het toestel langer is dan een paar jaar.
- Hierop aansluitend, rond levensduur zullen de Apps dan ook meegroeien en geupdate worden? Denk maar aan diverse (andere) apps welk nog niet geupdate zijn voor het iPhone5 schermformaat.
- De Smappee ziet de kenmerken van een toestel, of liever je moet de gedetecteerde kenmerken van een verbruiker een benaming geven. Correct? Maar zal hij echt zo in detail gaan? Er staat hier bijvoorbeeld een Babyfoon continue in het stopcontact, en daarnaast de oplader van ons draagbaar telefoontoestel. Ik gok dat ze alletwee een vergelijkbaar verbruik hebben. Zal hij die 2 uit elkaar kunnen halen?

Benieuwd naar andere gebruikerservaringen na enkele weken.

P.

honk
Senior lid
Contacteer:

Bericht door honk » 30 nov 2013, 11:35

Het product is nog maar pas gelanceerd en zit nog in de groeifase. Ze hebben veel ervaring met energy metingen in de industriële sector die nu voor huis en keuken gebruikt word.
Vragen kan je steeds stellen op de Facebook pagina (https://www.facebook.com/Smappee).
16 panelen IBC PolySol 230TE
Sunny Boy SB3300TL omvormer
oriëntatie :195° ,dakhelling 30° te Poperinge ,nov 2009

hdelabie
lid

Bericht door hdelabie » 30 nov 2013, 20:07

Voor vragen aan smappee kan je best terecht op [email protected]

wim
lid
Contacteer:

Bericht door wim » 01 dec 2013, 13:21

Tot nu toe 7 toestellen ontdekt (na 3 dagen) maar ik vind het zeer moeilijk om exact te bepalen welke het juist zijn en de kans is ook groot dat bepaalde toestellen samengevoegd moeten worden. Ik vermoed dat ik de condensatiedroogkast en wasmachine gevonden heb omdat het grotere vermogens zijn en we beter weten wanneer die aan staan. Vandaag een zonnige dag, Smappee meet momenteel 2613W en de solarlog 2650W, afwijking lijkt mee te vallen, er zit ook iets van een 10-12 meter kabel tussen deze 2 meetpunten, het is een 6mm2 kabel maar geen idee hoe je kabelverliezen moet berekenen, netspanning is 240,7V momenteel. Installatie:
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=12&t=275
Zal vanavond eens de grafiek posten, nu is het aandeel zonnepanelen goed zichtbaar.

Plaats reactie