Electriciteit onmiddellijk verbruiken

Allerlei
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Electriciteit onmiddellijk verbruiken

Bericht door ivob »

Telesmurf schreef: 23 jan 2021, 15:36 Zoals ik dus schreef, ieder heeft zijn eigen situatie en leefwijze. Oplossingen zijn dus steeds maatwerk, en jouw oplossing is niet noodzakelijk de ideale voor anderen. Door creatief te werken met alle beschikbare technologie en de steeds beperkte financiële middelen zullen we samen het verst geraken.
Als dat het uitganspunt is dan is er uiteraard geen kunst aan.
Ik zet gewoon in de winter mijn warmtepomp af en ga in die periode terug volop hout stoken. Individueel probleem 100% opgelost.

Ik noem dat wel geen oplossing maar wat geklooi in de marge.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2013 Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh (CV + SWW 300 l gelaagd vat).
2019: General L/L WP
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

django schreef: 27 jan 2021, 20:49 Iedereen heeft er zijn mond van vol en dikwijls lees je : "ik zal er voor zorgen dat er niks geïnjecteerd wordt, van mij krijgen ze niks". Voor mij geldt hetzelfde en ik ga dus proberen om mijn teveel aan stroom zeker niet op het net te sturen.
Maar, hoe gaan jullie dit doen? Omvormer uitschakelen...zero export controller etc...volgens mij zijn het lapmiddelen. Je moet een systeem hebben dat op een slimme manier je stroom gaat gebruiken.
Ik heb momenteel nog geen slimme meter, doch ben me al aan het voorbereiden. Ik ben van plan de P1 poort met mijn Zwave controller te verbinden en alzo te detecteren of ik stroom naar het net stuur. Als dat het geval is, dan zal de controller ofwel mijn airco, wasmachine, vaatwas etc...aanschakelen. Dit is echter niet zo simpel. Zo is er een soort van management systeem nodig...een systeem dat rekening houdt met prioriteiten, een systeem dat zorgt voor het moduleren van de toesten etc...
Als jullie de stroom ook niet op het net willen zetten...wat is jullie (geplande ) aanpak?
Ik hoor het graag, alle ideeën zijn welkom :-) .
Al zeker geen lapmiddelen gebruiken. Ik nogal redelijk lui van aard. Ik ga dus me niet suf piekeren en wat zitten te klooien in de marge om hier en daar een eurootje terug te winnen.

Het is ook niet zo dat ik voor de injectie "niets krijg". Ik krijg er minstens 4.4 c€ voor. Dat is al een vergoeding die iedereen kan krijgen.

Dan is er nog een deel dat, net zoals mij, nog jaren GSC krijgt. Iedere injectie levert per kWh meer op dan de stroom incl. netvergoeding bij afname kost. Dat deel zal al zeker niets gaan stilleggen of uitschakelen want ze slachten hun eigen kip met goeden eieren.

En mijn laatste maatregel is individueel en niet van toepassing op de overgrote meerderheid. Ik heb nl. een EV met eigen laadpaal.
Dat wordt in de zomer zoveel mogelijk injecteren in de batterij van de EV. Omdat ik geen km's wil maken voor de lol al afgesproken met de kinderen om bij zonnig weer hun EV bij ons te komen laden. Dan heb je wel een loadbalancer nodig. Maar die zit al in de laadpaal en heeft alleen nog een UTP verbinding met de p1 poort van de digitale meter nodig.
Maar dat lost zich vanzelf op. De geplande maatregelen zijn ook alleen maar nodig als de analoge terugdraaiende meter wordt vervangen door een digitale meter zonder saldering.

GSC + afnamevergoeding EV + eventueel terugleververgoeding leverancier. Injectie levert voor mij nog altijd meer op dan een dertiende maand.

Als laatste uitweg kan ik nog altijd in de winter de warmtepomp afzetten zodat ik in de winter niet meer moet afnemen van het net dan in de zomer.

De meeste van deze maatregelen vragen wel al een voorbereiding vanaf de implementatie van een PV-installatie en niet reageren als het kalf al verdronken is.

De meeste ideeën die ik nu al gelezen heb noem ik wat gerommel in de marge dat weinig tot niets opbrengt. Eerder te plaats onder de noemer "wraak nemen" dan een doordacht plan van aanpak.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2013 Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh (CV + SWW 300 l gelaagd vat).
2019: General L/L WP
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

janus schreef: 23 jan 2021, 14:30 Hotfill is prachtig als je voldoende warm water hebt maar in de winter zal je weer moeten overschakelen naar koudwater.
Heb jij 2 leidingen naar de machines? en ga je die echt omschakelen?
Hotfill systeem koelt enkel het water af als dit bij instroom te warm zou zijn voor het was/afwasprogramma. Bij een te lage t° van het binnentredend water, zal de was/afwasmachine nog steeds op de klassieke manier (verwarmingsweerstand) bijverwarmen tot de t° die nodig is/bereikt wordt voor het programma. Dus hoef je zeker geen leidingen te veranderen en is hotfill gewoon een bescherming tegen te hoge t°n. De 2de koude aansluiting dient om (1) het hiervoor beschreven proces van afkoelen te realiseren en (2) te gebruiken bij spoelvoorgangen waar er geen t° vereiste is.

Iedere bijkomende °C dat het water binnenkomt in je was/afwasmachine is dus minder energie die je was/afwasmachine nodig heeft om de programma t° te bereiken. Dus zelfs in de winter als de zonnethermie maar heeft geleid tot bvb. 26°C buffer t° en de SWW maar op 25°C uittreedt, is deze hotfill nog steeds energiebesparend want als het intredend stadswater bvb. 10°C zou zijn, is reeds de energie van al 15°C (25°C -10°C) door uw zonneboiler geleverd en moet voor een was aan 30°C maar 5°C extra worden verwarmd, of deze hotfill aansluiting op lage t° is een energiebesparing van 15°C/(30°C- 10°C) = 75%.

Omgekeerd in de zomer als je zonnethermie zorgt voor intrede t°n van 55°C en meer, dan zal de hotfill installatie koud water bijvoegen tot dat de programma t° (bvb. 30°C) wordt gegarandeerd vanaf zijn intrede in het was/afwasmachine. Ik heb installaties gezien waar de hotfill werd gegarandeerd door een eenvoudige thermostatisch mengkraan boven de wasmachine. Het eniige nadeel is dat je zelf de t° niet mag vergeten manueel in te stellen in functie van het programma. Daarom blijven deze thermostatische mengkranen dan ook meestal staan (worden zelfs geblokkeerd) op 30°C tot 35°C. De spoelvoorgang is dan ook met deze t°. Dit verandert niets voor het spoelproces, want tot 35°C heeft deze t° geen invloed op de stoffen wat beteft kleurvastheid of elasticieit. Dan is er altijd een energiebesparing t.o.v. geen hotfill, maar niet altijd de maximale energiebesparing die mogelijk is met zonnethermie of met overschotladen van een boiler uit een PV installatie.

Alle was/afwasmachines met hotfill installaties moeten op zeer korte afstand staan van de warmtebron (buffer/boiler), anders zal het warmwater niet snel genoeg de hotfill + wasmachine bereiken en is er geen energiebesparing. De kunst om te besparen met Hotfill is dus eerst en vooral de planning van je wasmachine en/of je afwasmachine zo dicht mogelijk bij je buffer of boiler te plaatsen of anders gezegd je architect moet de de buffer/boiler strategisch plaatsen (korte leidingafstanden) in je woning om maximaal energie te kunnen besparen.

Dit type van toepassing waar je zonnethermie gebruikt om minder elektrische energie te gebruiken, is een typisch voorbeeld van sektorenkoppeling die bij de energietransitie wordt aangeraden. Het verwarmen van het water in was/afwasmachines is meer dan 65% van het totale verbruik van deze toestellen en is verantwoordelijk voor 80% van het capaciteitsgebruik van dit toestel op de netwerkaansluiting. Met zonnethermie kan men dus rustig en comfortabel wassen, zelfs als de zon niet schijnt en kan men dit doen zonder dat er ergens een extra programmatie nodig is. Ook beperk je hiermee je capaciteitsgebruik van je netaansluiting.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Mijn ervaring met hotfill is eerder negatief, dure kraan en zat na 2 jaar vast door kalk.
En je hebt dus wel degelijk 2 leidingen nodig in de buurt van de afnemer.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Kalkafzetting is een gevolg van een te warme toevoer van SWW, Kalk ontbindt in water vanaf 55°C. Dus jouw probleem kan je vermeiden met een goed SWW t° beheer.

Ik heb bvb geen kalkafzetting en dit zonder ontkalker, enkel door goed t° beheer (max. 50°C, normaal 43°C) met warmte aanmaak via het doorstroomprincipe.
Laatst gewijzigd door LvA op 29 jan 2021, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Bij mij betreft het een zonneboiler, en op de zon zit geen dimmer ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

LvA
Master lid

Bericht door LvA »

janus schreef: 29 jan 2021, 20:51 Bij mij betreft het een zonneboiler, en op de zon zit geen dimmer ;-)
Ik ook met zonneboiler/buffer, maar begrens mijn zonnethermie bij max. 53°C. Dus is er wel een stop geprogrammeerd en is er dus geen dimmer nodig op de zon. Je moet niet naar de moeilijkste of onmogelijke oplossing zoeken, maar eenvoudig kan ook. Trouwens een te warme boiler/buffer zorgt voor veel energetische bufferverliezen. Mijn SWW wordt aangemaakt door het stromen van mijn SWW door een spiraalwarmtewisselaar in de buffer.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Het enigste wat ik kan doen is een doek over mijn zonnepaneel plaatsen in de zomer om te voorkomen dat hij gaat koken, ik heb nu eenmaal een thermosifon systeem zoals je op mijn avatar ziet.
.

LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Dus is er ook geen (over)kookbeveiliging?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Als de glycol begint te koken duwt de stoom de vloeistof uit de buizen in het paneel en op die manier valt de warmteoverdracht weg.
Dat proces gaat wel met veel lawaai gepaard vandaar dat ik in de zomer het paneel voor de helft afdekt, dan voorkom je dat.
.

kdevoecht
junior lid

Bericht door kdevoecht »

Eind vorig jaar hebben ze de digitale meter komen plaatsen, spijtig genoeg wist ik toen nog niet wat er boven ons hoofd hing. Dus vandaag alle injectie van elektriciteit weg.....
Ik dacht toen, hoe maak ik deze nuttig op? Ik was al bezig via de P1monitor en raspi te mijn verbruik te monitoren en via iemand die, ah kan ook MQTT zei, ben ik gaan zoeken.
En nu 3 maand later kan ik al een deel nuttig opgebruiken van de injectie door te verwarmen en zo terug gas uit te sparen.
Filmpje te zien, mijn zelfgemaakt zonneboiler heb ik dan ook gelijk mee via node-red erbij opgezet (links onderaan).

Iemand nog suggesties voor de komende zomer want het gaat warm worden hier....😂

Groeten kris
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Zonder uitleg zijn de beelden nogal "nietszeggend" :-(
.

kdevoecht
junior lid

Bericht door kdevoecht »

Onderaan links is de sturing van de zonneboiler, heeft er niets mee te maken.
Bovenaan injectie en verbruik, rechts de 3 verwarmingen (verbruikers) die aangaan bij injectie.
Verbruikers in te stellen volgens wattages en een delta zodat je iets hogere injectie dan de wattage van de verbruiker moet hebben vooraleer er een verbruiker ingaat.
Verbruiker 1 gaat in bij 1kw + 0,2 kw injectie, na 10 sec kan verbruiker 2 ingaan bij meer dan 1kw +0,2kw injectie enz.... De 10 sec zijn nodig door de vertraging van de meting die binnenkomt en de injectie te laten terugvallen van de vorige verbruiker.
Niet zo simpel om uit te leggen.
Komt er op neer dat er telkens verbruikers ingeschakeld worden met vertraging na elkaar zolang de injectie er is en afhankelijk van de wattage van de verbruikers. Een verbruiker van 1kw zal moeten wachten tot er 1,2kw injectie is vooraleer in te gaan.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Oke, bedankt voor de extra uitleg, ziet er goed uit :tu:
.

Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”