Oplossing gezocht digitale meter, warmtepomp, zonnepanelen & EV

Allerlei
Plaats reactie
TeslaSam
lid
Installatie Land: België

Re: Oplossing gezocht digitale meter, warmtepomp, zonnepanelen & EV

Bericht door TeslaSam »

ivob schreef: 06 feb 2021, 18:57 Hoeveel vermogen produceert je PV installatie in de winter en in de zomer. Wat is de max. en minima van je productie in deze seizoenen?
Hoeveel % van dat verbruik situeert zich tussen zonsopgang en zonsondergang en omgekeerd? Enz.

Als je een thuisbatterij hebt met een werkelijk bruikbare capaciteit an 9.5 kWh (hoogstens), die bovendien een eigen verbruik heeft van 500W tot 1200W/24 Hr, bij een huishoudelijk verbruik van 20-35 kWh zal je PV-produktie hoog genoeg moeten zijn om in de winter de batterij telkens te kunnen aanvullen. En dit met genoeg capaciteit om na zonsondergang in je huishoudelijke behoeften te voorzirn. In de zomer zal de batterijcapaciteit hoog genoeg moeten zijn om de overproduktie (bij een verminderd verbruik) van je PV telkens op te slaan. En dan moet je ze 's nachts ook nog eens telkens verbruiken of in je EV kunnen opslaan (rekening houdende met de opeenvolgende omzetverliezen).
De PV produceerd gemiddeld 12 kWh en ik injecteer daarvan 5 kWh in de winter.
In de zomer is dat gemiddeld 36 kWh maar daar zijn heel veel dagen van 40 bij en ik injecteer gemiddeld 18 kWh.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Er zijn erg veel mensen die hun installaties serieus overdimensioneren. Die injecteren enorm veel in de zomer. Hoeveel mensen zijn nu niet aan het zeggen dat ze hun panelen weg zullen doen sinds de digitale meter aangekondig is? Ik denk dat mijn veronderstelling niet zo ver gezocht is.
Echt?
Baseer jij je echt op het getoeter op sociale media om veronderstellingen te maken?
Denk je nu echt dat al die toeters eerst gaan investeren in een PV-installatie, vervolgens een terugleververgoeding - hoe laag ook - gaan weigeren, en vervolgens hun PV-installatie gaan afbreken en voor een prijsje tweedehands gaan verkopen? Echt?
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

TeslaSam schreef: 06 feb 2021, 19:00
ivob schreef: 06 feb 2021, 18:41 En als hij dan stilstaat met welke energie en met hoeveel energie verwarmt de batterij dan voor?
Ik vind in je link nergens iets dat mijn eerdere conclusie tegenspreekt.
Het staat wel degelijk op die pagina maar ik heb het voor u even gegoogled

Afbeelding
Ja en?
Nee dat is hij niet. Dat is een misvatting.
Hij heeft alleen meer range omdat je een deel van de energie rechtstreeks van het net haalt en niet verbruikt tijdens het rijden zelf.
Waar spreekt je gegoogel mijn conclusie tegen?
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
TeslaSam
lid

Bericht door TeslaSam »

ivob schreef: 06 feb 2021, 19:12
TeslaSam schreef: 06 feb 2021, 19:00
ivob schreef: 06 feb 2021, 18:41 En als hij dan stilstaat met welke energie en met hoeveel energie verwarmt de batterij dan voor?
Ik vind in je link nergens iets dat mijn eerdere conclusie tegenspreekt.
Het staat wel degelijk op die pagina maar ik heb het voor u even gegoogled

Afbeelding
Ja en?
Nee dat is hij niet. Dat is een misvatting.
Hij heeft alleen meer range omdat je een deel van de energie rechtstreeks van het net haalt en niet verbruikt tijdens het rijden zelf.
Waar spreekt je gegoogel mijn conclusie tegen?
Het is algemene kennis dat een koude batterij een slechter verbruik geeft. Als je dat niet begrijpt moet je dat maar weten
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

Ik heb uw gegevens ingevuld op tabblad 3 van volgende sheet.
Je kan de prijs die je per jaar moet betalen in 2021 en in 2022 (geschat) als je een batterij van 11.6 kW installeeert.
Als je de waarde 11.6 kW vervangt door 0 weet je hoeveel het verschil bedraagt zonder batterij.
Ik gebruik hierbij wel mijn leverancier en mijn distributienetbeheerder maar ook dat kan je aanpassen.
simulatiePV2021ZSupdate27jan.xlsx
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TeslaSam
lid

Bericht door TeslaSam »

zonvoorelk schreef: 06 feb 2021, 20:09 Ik heb uw gegevens ingevuld op tabblad 3 van volgende sheet.
Je kan de prijs die je per jaar moet betalen in 2021 en in 2022 (geschat) als je een batterij van 11.6 kW installeeert.
Als je de waarde 11.6 kW vervangt door 0 weet je hoeveel het verschil bedraagt zonder batterij.
Ik gebruik hierbij wel mijn leverancier en mijn distributienetbeheerder maar ook dat kan je aanpassen.simulatiePV2021ZSupdate27jan.xlsx
Amai die excel is de moeite. Ik ga het eens helemaal uitpluizen. Bedankt
speedingdevil
lid

Bericht door speedingdevil »

zonvoorelk schreef: 06 feb 2021, 20:09 Ik heb uw gegevens ingevuld op tabblad 3 van volgende sheet.
Ik gebruik hierbij wel mijn leverancier en mijn distributienetbeheerder maar ook dat kan je aanpassen.simulatiePV2021ZSupdate27jan.xlsx
Een van de vertegenwoordigers zei mij vorige week dat voor 2022 bij afschaffing van het nacht tarief, het cap. Tarief standaard voor allen met DM 0,20€ zal zijn. Morgen de excel eens in die zin aanpassen als ik een gaatje « me time »vind.
Thx hiervoor
dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

TeslaSam schreef: 06 feb 2021, 19:04
ivob schreef: 06 feb 2021, 18:57 Hoeveel vermogen produceert je PV installatie in de winter en in de zomer. Wat is de max. en minima van je productie in deze seizoenen?
Hoeveel % van dat verbruik situeert zich tussen zonsopgang en zonsondergang en omgekeerd? Enz.

Als je een thuisbatterij hebt met een werkelijk bruikbare capaciteit an 9.5 kWh (hoogstens), die bovendien een eigen verbruik heeft van 500W tot 1200W/24 Hr, bij een huishoudelijk verbruik van 20-35 kWh zal je PV-produktie hoog genoeg moeten zijn om in de winter de batterij telkens te kunnen aanvullen. En dit met genoeg capaciteit om na zonsondergang in je huishoudelijke behoeften te voorzirn. In de zomer zal de batterijcapaciteit hoog genoeg moeten zijn om de overproduktie (bij een verminderd verbruik) van je PV telkens op te slaan. En dan moet je ze 's nachts ook nog eens telkens verbruiken of in je EV kunnen opslaan (rekening houdende met de opeenvolgende omzetverliezen).
De PV produceerd gemiddeld 12 kWh en ik injecteer daarvan 5 kWh in de winter.
In de zomer is dat gemiddeld 36 kWh maar daar zijn heel veel dagen van 40 bij en ik injecteer gemiddeld 18 kWh.
U zegt dat u pv installatie in de winter 12kWh gemiddeld opbrengt maar elke dag is verschillend dus er zullen ook dagen zijn van 2 a 3 kWh per dag wat heeft dan het nut om batterijen te installeren voor in de winter periode als je in de winter het meeste verbruikt per dag nl 35 kW aan u warmtepomp en u EV en de rest van elektrischetoestellen. En dan nog maar te zwijgen van u airco die ge in de zomer wilt installeren om zelf u energie die je te veel opwekt om zelf te verbruiken ipv op het net te zetten en er 0.04 euro voor te krijgen. Deze 0.04 euro kun je in de winter aftrekken van de stroom die je dan het meeste van het net afneemt. Met een batterij te installeren en een airco te plaatsen om de stroom in de zomer zelf op te gebruiken en in de winter nog altijd stroom van het net te gebruiken omdat er dan minder opbrengst is en u batterijen rapper leeg gaan zijn door meer te verbruiken zul je u energiefactuur alleen maar duurder maken. Je moet eens naar de realiteit kijken en de overschot van de opbrengsten op het net te plaatsen in de zomermaanden en er geld voor krijgen met de mindere opbrengsten in de wintermaanden en het hogere verbruik waardoor u batterijen in de wintermaanden niet rendabel zijn en u meer en duurdere stroom hierdoor van het net moet halen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

TeslaSam schreef: 06 feb 2021, 19:14 Het is algemene kennis dat een koude batterij een slechter verbruik geeft. Als je dat niet begrijpt moet je dat maar weten
Dat is inderdaad algemene kennis.
Maar dat heeft niets met mijn opmerking te maken.
Je wil het niet begrijpen of je doet alsof.
Het verbruik dat je Tesla op de boordcomputer opgeeft heeft niets te maken met de kWh die je uit de laadpaal moet halen om dat cijfer te behalen.
Om de kostprijs en de nodige produktie te berekenen telt alleen het aaantal kWh die de laadpaal (of je stekker) levert. Niet wat de auto uit de aandrijfaccu trekt.
Als je een aandrijfaccu opwarmt verhoogt de range van je EV (wat je links en ikzelf je proberen duidelijk te maken) maar dat verlaagt niet de zuinigheid van je EV. De energie die de accu nodig heeft om op te warmen is immers ook verbruikte energie.
Of je ze nu afneemt aan de AC zijde van de laadpaal of al rijdend uit de aandrijfaccu maakt niets uit voor de zuinigheid. Alleen de range verhoogt omdat je een deel van de energie, nodig voor de opwarming, niet uit de accu trekt maar uit je net.
Het reeële verbruik van je EV is ook niet het aantal kWh dat je Tesla aangeeft op de boordcomputer maar het aantal kWh dat de laadpaal levert en waarmee de EV vervolgens 100 km kan afleggen (of één km als je het in Wh wil uitdrukken). Je moet bij het verbruik dan het laadverlies optellen (dat tot 20% kan bedragen) en in jouw geval ook nog eens de energie nodig vootr het voorverwarmen via het net.

Overigens is ook de laatste opmerking van Dyckie volledig terecht.

Zoals jij cijfers weergeeft en interpreteert kan je nooit tot een sluitende conclusie komen.

Zoals je nu bezig bent ga je een hoop kosten maken die je meer gaan kosten dan dat je ooit kan recupereren.
Je focust je bv. op een thuisaccu van 11.6 kWh capaciteit en gaat er gewoon vanuit dat deze iedere dag 11.6 kWh bruikbare capaciteit bevat.
Zo werkt het uiteraard niet.
Het eigenverbruik en de omvormerverliezen van het systeem dat je vernoemt neem je niet eens mee in rekening.
Je brengt premies in mindering waarvan je nu niet eens weet dat ze uitgekeerd zullen worden.
Enz.
Jij moet het weten hoor. Het is tenslotte jouw rekening.
turboke27
lid

Bericht door turboke27 »

speedingdevil schreef: 06 feb 2021, 21:49 ...

Een van de vertegenwoordigers zei mij vorige week dat voor 2022 bij afschaffing van het nacht tarief, het cap. Tarief standaard voor allen met DM 0,20€ zal zijn.
...
En waar heeft die zijn kristallen bol gekocht?
Heb je daar ergens een bron voor?
Ik verkeerde in de overtuiging dat de hoogte van het capaciteitstarief voorlopig nog volledig onbekend was, maar als je een goede bron hebt ben ik zeker geïnteresseerd.
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

TeslaSam schreef: 05 feb 2021, 19:46 Ik vond de bedragen eerder meevallen eigenlijk, als ik niets doe dan zal de terugverdientijd van mijn zonnepanelen namelijk verdubbelen want ik verbruik maar 50% van de eigen opgewekte energie. De rest moet ik injecteren.
Dat is niet juist.
Je moet ook het prosumententarief niet betalen en als dat evenveel bedraagt als uw extra kost voor werkelijke afname (met 50% zelfconsumptie) zal uw terugverdientijd niet veranderen. Als uw prosumententarief hoger is zal uw terugverdientijd zelfs verminderen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”