interface/API digitale meter

Allerlei
Plaats reactie
mabo
lid
Installatie Land: Maak keuze

interface/API digitale meter

Bericht door mabo » 05 dec 2018, 00:00

Weet iemand hoe je informatie uit de digitale meter kan halen (overzicht verbruik/produktie & aansturen schakelaars om apparaten aan en uit te schakelen) ?

Welk soort connector, welk protocol loopt er over die connector, API (Application Programming Interface)
Is zulke informatie gratis beschikbaar voor open source ontwikkelaars, of wordt het afgeschermd zodat enkel bedrijven betalende dingen mogen ontwikkelen ?
Of waar je dat moet navragen.

Er zijn diverse gratis opensource domotica systemen die allerlei apparaten kunnen aansturen, Vb Openhab, Domoticz, ...
Het zou fijn zijn om daarvoor een interface te kunnen maken, zodat iedereen met een beperkte kost (bvb aankoop Raspberry Pi en wat WiFi gestuurde schakelaars) gebruik zou kunnen maken van de mogelijkheden die de digitale meter biedt.
bvb:
- Apparaten automatisch aanzetten als er veel produktie is van de zonnepanelen om het eigen gebruik te vergroten
- Gedetailleerde gegevens hebben ivm verbruik en produktie

Joske_
lid
Installatie Land: België

Re: interface/API digitale meter

Bericht door Joske_ » 05 dec 2018, 08:36

Ik heb de vraag al aan verschillende instanties gesteld, maar telkens met hetzelfde antwoord. :mrgreen:
:td:

Dus als iemand die info heeft, ik ben daar ook zeer in geïnteresseerd. Dat is de eerste stap naar een nog "slimmer huis".

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 05 dec 2018, 08:57

Hier een document met info over de poorten op de digitale meter, maar ik ken daar niets van en weet dus ook niet of je dat verder helpt:

https://www.infrax.be/~/media/Website/F ... meters.pdf
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

pleemans

Bericht door pleemans » 05 dec 2018, 12:57

Meter zou compatibel zijn met de Nederlandse meter.
Daarover vind je meer info via google.

Deze blog geeft meer uitleg.
http://blog.videgro.net/2017/09/smart-meter/
De usb kabel kan je ook online kopen, dus zelf interfacen zou mogelijk zijn.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 05 dec 2018, 14:27

Ik zag in de documentatie van infrax/eandis al dat ze MBus gaan ondersteunen. Dat is al een stap in de goede richting.

frederik78
junior lid

Bericht door frederik78 » 05 dec 2018, 17:43

Ik hoop dan wel dat je niet extra moet betalen voor het activeren of gebruik van die P1 of S1 poort.

mabo
lid

Bericht door mabo » 05 dec 2018, 22:54

Bedankt voor de info, ik had al wat rondgekeken op de site van Fluvius, maar daar niet direkt iets gevonden, buiten dat ze een lab voor toepassingen op digitale meters hebben.

Wel interessant wat er als gegevens uitkomen.

Er is bovendien al ondersteuning voor de nederlandse meter in Domoticz en Openhab, en de Belgische meter zal dezelfde interface en dataformaat standaard gebruiken als in Nederland.
Goed nieuws dus, op voorwaarde dat je geen extra abonnement moet nemen om aan je eigen gegevens te kunnen, ik ga dat bij Infrax eens navragen.

Plaats reactie