Percentage direct gebruik van opbrengst

Allerlei
Plaats reactie
downhill
junior lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Percentage direct gebruik van opbrengst

Bericht door downhill » 03 dec 2017, 14:22

Bij mij is het jaargemiddelde 27% , vanaf 1jan - heden.
in de winter uitschieters tot ca 65%, in de zomer onder de 10%,

succes.

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 04 dec 2017, 10:04

Daaraan zie je dat dat jaargemiddelde weinig zegt.
Je kan ook stellen: 65% winst op bijna niets en slechts 10% gerecupereerd op 90% weggegeven.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 04 dec 2017, 12:21

Begin eens met een verbruiksprofiel van 1 dag te maken.
Op 24 uur verbruik je pakweg 10 tot 15 kWh. Continu heb je bijv. ongeveer 100 à 250 W verbruik dat maakt pakweg 3 à 4 kWh. Het andere verbruik zijn verbruikspieken door koken, wassen, strijken, extra lampen, enz. In de zomer heb je massaal veel stroom over op de moment dat je zelf amper iets verbruikt. En in de winter heb je bijna altijd meer verbruik dan opbrengst. Maar als de zon er dan toch eens stevig doorkomt gaat het grootste deel toch op het net.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 dec 2017, 15:50

Inderdaad. (ik ken al vijf jaar perfect mijn daggemiddelden verbruik/opbrengst).
Dat is mooi om in een excel grafiekje te gieten. Verder heb ik er in de praktijk niets aan want het zegt niets over mijn onmiddellijk eigen
verbruik op eender welke dag. Het kan dus ook niet zeggen of ik voor- of nadeel zou hebben bi j een dubbele domme meter (als die verplicht zou zijn).
Maar dat ik nadeel zal hebben (als er geen jaarlijkse 1:1 saldering meer zal zijn) heb ik niet de minste twijfel.
Ik ben nl. niet van te gaan leven volgens de tarifering opgelegd door een DNB.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 04 dec 2017, 15:58

ivob schreef:
04 dec 2017, 15:50
Inderdaad. (ik ken al vijf jaar perfect mijn daggemiddelden verbruik/opbrengst).
Dat is mooi om in een excel grafiekje te gieten. Verder heb ik er in de praktijk niets aan want het zegt niets over mijn onmiddellijk eigen
verbruik op eender welke dag. Het kan dus ook niet zeggen of ik voor- of nadeel zou hebben bi j een dubbele domme meter (als die verplicht zou zijn).
Maar dat ik nadeel zal hebben (als er geen jaarlijkse 1:1 saldering meer zal zijn) heb ik niet de minste twijfel.
Ik ben nl. niet van te gaan leven volgens de tarifering opgelegd door een DNB.
Het aanpassen aan deze tarifering is een aanslag op uw leven.
Ik zie enkel het nut ervan in om vb warmtepompen / diepvriezers / enz... te sturen
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

peter55
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door peter55 » 01 aug 2018, 09:54

Nog even ter volledigheid, ik heb nu na 1 jaar mijn precieze opbrengst (7020 kWh) en totaal verbruik (7460 kWh) bepaald.

Het blijkt ook dat ik over het gehele jaar 22.9% van mijn opbrengst direct in huis heb gebruikt. Uiteraard in de winter maandelijks een veel hoger percentage, tot 61% (ook door de warmtepomp), en in de zomer veel lager, tot 17%.

Ik kan nu ook beter inschatten wat het einde van de saldering (in NL) voor mij tot gevolg zou hebben. Overigens is de gemiddelde 30% direct gebruik, waarmee overheden blijkbaar rekenen, in mijn geval dus veel te hoog.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 aug 2018, 10:47

Mijn direct verbruik ligt nog veel lager (zowel in de zomer als winter).
Maar zolang men (hier in België) met een hoger geschat direct verbruik rekent (en daar het prosumententrief op baseert is dat
eigenlijk in het voordeel van de prosument.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 01 aug 2018, 14:38

Ik heb mijn cijfers nog eens geüpdatet:
Sinds de installatie van onze bidirectionele meter in oktober 2016 hebben we 10 201 kWh verbruikt, 6 514 kWh geproduceerd, 7 988 kWh van het net gehaald en 4 301 kWh naar het net gestuurd.

Het percentage onmiddellijk verbruik is dan 34,0%, met de 5-minuut-cijfers kom ik op 34,7%, een verschil van maar 2,2% meer.

Maar het is natuurlijk zo dat onze installatie minder opbrengt dan wij verbruiken, en dat wij proberen om zo veel mogelijk onmiddellijk te verbruiken (is financieel voordeliger door onze bidirectionele meter).

Het financiële voordeel van onze bidirectionele meter komt ook voor een deel door onze overgedimensioneerde omvormer (5,5kW met 3,27kWp).
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

ctphilippi

Bericht door ctphilippi » 09 sep 2018, 17:48

ivob schreef:
01 aug 2018, 10:47
Mijn direct verbruik ligt nog veel lager (zowel in de zomer als winter).
Maar zolang men (hier in België) met een hoger geschat direct verbruik rekent (en daar het prosumententrief op baseert is dat
eigenlijk in het voordeel van de prosument.
Inderdaad. En nu dit voordeel dreigt te gaan verdwijnen door de digitale meter is het kot te klein... ;-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 09 sep 2018, 21:42

Ik begrijp uw berekening van uw 5 min niet.
Je hebt een meter die afname meet, eentje die uw injectie meet en eentje die uw op opbrengst meet.
Waarom heb je dan nog een berekening met een 5 min gemiddelde, uw bidirectionele meters registreren toch het ogenblikkelijke en niet het gemiddelde?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 07 okt 2018, 09:55

@bruma
Ik heb een bidirectionele meter die inderdaad ogenblikkelijk meet sinds eind 2016 en een eigen systeem met twee gewone meters dat al van eind 2014 operationeel is. Voor dit eigen systeem heb ik één meter geplaatst op de leiding van de zonnepanelen, deze meet de productie (en ook stand-by verbruik). De andere meter staat voor alle andere verbruikers en meet dus het verbruik (zonder het kleine stand-by verbruik van de omvormer). Op deze twee meters heb ik een YouLess staan, die de puls per Wh registreert en om de 5 minuten het resultaat doorstuurt naar PVOutput. Die 5-minuut data kan ik dan verder verwerken in Excel.

In theorie kan ik ook met 1-minuut data werken, maar dan moet ik hiervoor zelf een systeem opzetten. Ik heb dit wel geprobeerd, maar kwam te veel problemen tegen en heb me dan tevreden gesteld met de eenvoudigere manier met 5-minuut data. Die dus nog behoorlijk accuraat blijkt te zijn.

Maar ik meet dus zelf niet de injectie of afname, enkel de productie en het verbruik. Op basis van de 5-minuut data kan ik dan wel een inschatting maken van de injectie en de afname. Ik blijf dit eigen systeem wel gebruiken om de bidirectionele meter te controleren, maar ook gewoon om de data te verzamelen. De bidirectionele meter geeft wel een globaal resultaat, maar geeft geen detail, bvb per 5 minuten. Als we later bvb een opslagsysteem overwegen, dan kunnen we die 5-minuut data gebruiken om een gedetailleerd model te maken om te weten wat de voordelen kunnen zijn.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Plaats reactie