Elektriciteitsmeter defect

Allerlei
Plaats reactie
evebr
Installatie Land: Maak keuze

Elektriciteitsmeter defect

Bericht door evebr » 26 mar 2018, 21:26

Dag Allemaal,

Heeft er iemand op dit forum ervaring met een defecte elektriciteitsmeter, tweevoudige, nacht en dag tarief.
Het defect is het volgende denk ik, bij de omschakeling tussen weekend (nacht) en week (dag) gaat deze compleet in de mist
vb van zondagavond 20:30 tot maandagavond 20:30 is de dag teller 41KW voort gedraaid en nacht teller 43KW terug gedraaid en een opbrengst van de zonnepanelen van 13,50KW.
Ik denk dat gedurende het jaar meer van bovenstaande feiten zijn voorgevallen en daardoor heb ik nu een dag teller verbruik van 700 KW en een negatief van +- 700KW nacht. Normaal heb ik een verbruik van ongeveer 3000KW en een opbrengst van 2200KW dag en 800KW nacht, dus geen kosten.
Dus een groot verschil met dit jaar. Onze beheerder is Eandis, en zij hebben een soort klacht template die je kan invullen.
Nu de vraag moet deze meter terug geijkt worden of vervangen worden en indien dit laatste misschien ineens een enkelvoudige meter aanvragen.
Of heb ik nu een grote kans, als de meter vervangen moet worden, dat ik een digitale krijg ?
En heeft er iemand ervaring met de klachtenbrief bij Eandis, ondertussen is er iemand de meterstand komen opmeten, dus zal ik de 700KW dag moeten betalen, en daarna zal de klacht pas behandeld worden of hoe werkt dit ?

Mvg
Eddy

freddy
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Elektriciteitsmeter defect

Bericht door freddy » 26 mar 2018, 21:39

Mijn meter is ook ooit stuk gegaan. Heb hem toen kunnen filmen terwijl hij door sloeg. Ben daarmee naar eandis geweest. Heb hun gevraagd om ipv een dag en nacht teller onmiddellijk een enkelvoudige teller (dag teller)te plaatsen. Onmogelijk meneer. Éérst zijn ze de kapotte meter komen vervangen. Daarna hebben ze prijs offerte gemaakt voor enkelvoudige meter. En daarna hebben ze nog eens terug gekomen om de enkelvoudige meter te installeren.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 mar 2018, 21:44

Inderdaad best even vastleggen op video en contact opnemen met de DNB, ze vervangen die gratis.
De verrekening zal normaal gebeuten op basis van uw historisch verbruik.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 26 mar 2018, 21:58

ps, je opbrengsten en verbruik zijn in kWh niet in KW ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

evebr

Bericht door evebr » 17 apr 2018, 21:28

Verder verloop van mijn vermoeden van een defecte meter.
Op het klachtenformulier van Eandis, veertien dagen de meterstanden ingevuld en dan dit opgestuurd.
De dag nadien al een email van Eandis en een brief, om een afspraak te maken voor een controle.
De medewerker Eandis heeft een controle gedaan, maar technisch niets gevonden, maar op basis van mijn bevindingen, en volgens hem dat deze meters daar vatbaar voor zijn, toch de meter vervangen. Ik vroeg hem of het mogelijk was een enkelvoudige meter te plaatsen, was ook geen probleem, mits betalen van 70€ zonder BTW.
Dus alles bij elkaar is dit een vlotte regeling geweest :-)

YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 18 apr 2018, 10:38

Dan heb jij geluk gehad want hier moesten ze in februari ook de meter gratis vervangen (dag en nachtteller) en op de vraag om een enkel dagteller te plaatsen was het alleen mogelijk tegen betaling van 197,27 € btw 6% incluis.
Zie : viewtopic.php?f=24&t=20762
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Plaats reactie