Percentage direct gebruik van opbrengst

Allerlei
Plaats reactie
peter55
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Percentage direct gebruik van opbrengst

Bericht door peter55 » 12 okt 2017, 09:17

Ik heb een pv installatie sinds april dit jaar. Onlangs probeerde ik op basis van de eerste half jaar opbrengsten een jaarvoorspelling te maken.
Een parameter hierbij is hoeveel % van de zonnepanelen opbrengst eigenlijk direct gebruikt wordt. Ik vind hier weinig over op het internet, en natuurlijk is dat ook heel erg afhankelijk van de situatie.
In mijn geval, over de laatste 6 (zomer) maanden, is dit percentage ongeveer 16%. Je berekent dit door het verschil tussen de opbrengst van de omvormer en de gemeten teruglevering in de meterkast (moet je dus wel een slimme meter voor hebben), hoog en laag tarief opgeteld. Dit verschil delen op de totale opbrengst.
Ik ben benieuwd hoe dit percentage bij anderen is, en ook of dit veel verschilt in zomer en winter. Nogmaals, per situatie zal dit waarschijnlijk wel wat verschillen, bijv in mijn geval heb ik een gas-loos huis dat verwarmd wordt via een warmtepomp, dus in winter extra veel electr verbruik.

Is 16% erg laag, erg hoog, of gemiddeld? Hoe ligt dit bij jullie?

ivob
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Percentage direct gebruik van opbrengst

Bericht door ivob » 12 okt 2017, 09:46

Berekent die slimme meter uw onmiddellijk verbruik dan of is dat gekoppeld aan een geautomatiserde excel (of dergelijke)
sheet die de berekeningen doet?
Ik kan me niet voorstellen dat je al die parameters voortdurend handmatig zit in te brengen en uit te tellen om een werkelijk
overzicht van uw onmiddellijk verbruik te bekomen.

Foroa
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Foroa » 12 okt 2017, 09:57

Als ik het goed begrijp, wat je berekent is de totale energie die je gebruikt over de volledige dag (of per maand ?) ten opzichte van de zonne-energie die je vooral in de paar piek zonne-uren ontvangt. Dit zogenaamde directe verbruik, die ik dikwijls misbruikt zie in publicaties, is eigenlijk een verkeerde term; het overgrote deel wordt in het de piek-uren in het net opgeslagen en later teruggevraagd, dus er is weinig directs aan. Het echte directe verbruik (zelfconsumptie) zal daar maar een fractie van zijn.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 12 okt 2017, 10:00

wat is de interval tussen de metingen van je slimme meter?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 12 okt 2017, 10:35

Foroa schreef:
12 okt 2017, 09:57
Het echte directe verbruik (zelfconsumptie) zal daar maar een fractie van zijn.
Vandaar mijn vraag, hoe hij dat denkt te berekenen of berekend heeft. Aan de andere cijfers heb je in de praktijk niets.
Het is wel een NL installatie. Geen idee welke bruikbare parameters de slimme meters daar bevatten.
Met de standaard Belgische "slimme meter" (dubbele domme meter) zou dat in elk geval niet direct mogelijk zijn voor de gebruiker.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 12 okt 2017, 11:46

Wel als je er een bi-dir meter tussen hangt of een SMA Energy meter
Die geven wel percentages aan.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 12 okt 2017, 12:07

Maar daar spreekt hij niet over. Vandaar, nogmaals, mijn vraag tot verduidelijking hoe hij aan dat cijfer komt.

peter55
lid
Contacteer:

Bericht door peter55 » 12 okt 2017, 18:17

Wat maken jullie het ingewikkeld.
Heel simpel: de slimme meter (althans in NL) geeft aan de ene kant hoeveel je gebruikt hebt aan stroom, en aan de andere kant hoeveel je hebt teruggeleverd, wat dus NIET direct gebruikt is.
De meter ziet NIET wat je direct hebt verbruikt, doet ie helemaal niets mee, blijft binnenshuis.

Om te weten hoeveel dat is moet je dus het wel gemeten teruggeleverde aftrekken van de totale opbrengst uit de omvormer.

En de periode: die moet in beide gevallen natuurlijk gelijk zijn, dus in mijn geval precies 6 maanden: bijv omvormer geeft 4000 kWh, de slimme meter ziet dat je 3360 kWh hebt teruggeleverd. Dus 16% is "verdwenen"in het directe gebruik.

De verder gebruikte energie (bijv 1500 kWh) doet hier niet ter zake.

Spirou
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Spirou » 12 okt 2017, 18:22

Van half juli tot nu: 23,05 %
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 12 okt 2017, 18:25

Oke er was even een misverstand over de meetmethode.

Heb je je omvormer weleens "geijkt" met de slimme met?
In het verleden waren er wel verschillen tussen omvormer en een kWh teller van 10%
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

DosD
Senior lid
Contacteer:

Bericht door DosD » 12 okt 2017, 19:07

Ik zit gemiddeld op zo'n 20 %
schat dat bij meesten maar vooral in jouw situatie in de winter sterk op zal lopen

Foroa
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Foroa » 13 okt 2017, 06:56

Sorry, we hebben inderdaad de initiële post te snel gelezen.
Theoretisch gaat het verhaal op maar enkel indien het een net is van twee fasen.
Indien er echter drie fazen zijn, dan kunnen er mogelijks zware berekeningsafwijkingen zijn.
Stel dat de PV energie op één fase toekomt en het verbruik enkel of een andere fase.
In principe injecteer je op die ene fase op het net en verbruik je op de andere fase en is het direct verbruik zero.
Meter-technisch gezien is het meest logische en gemakkelijkst gewoon die vermogens afzonderlijk te meten en te accumuleren in de beide tellers.
Het onmiddellijk verrekenen van het zogenaamde direct verbruik is een complicatie en feitelijk ook een politieke keuze. Daarvan hebben wij geen enkele informatie.
Voor een 3-fase omvormer op een 3-fase net is het nog moeilijker te bepalen in hoeverre de methode precies gaat zijn.

bartgo
Senior lid
Contacteer:

Bericht door bartgo » 13 okt 2017, 09:02

De Sma sunny home manager 2.0 geeft mij die info dagelijks. Of voor andere periodes. Maar geeft telkens twee waardes. Welke is hier dan bedoeld? [IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201710 ... 8eb714.jpg[/IMG][IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201710 ... bc9b66.jpg[/IMG]

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door DaanW » 13 okt 2017, 11:23

Het aandeel direct verbruik zal in de winter stijgen omdat de PV-opbrengts lager is maar het continue verbruik (vriezer, koelkast, sluipverbruik) blijft afgedekt en in de winter heb je sowieso al meer stroom verbruikt als in de zomer.
Maar daarover vooraf een prognose maken lijkt me onmogelijk. Iedereen heeft een ander verbruiksprofiel.
Wie overdag thuis is verbruikt dan ook meer elektriciteit (koken, bakken, wassen, strijken, stofzuigen, vaatwasmaschine) dat verbruik gaat niet via de teller.
Doordat de digitale meter in België nog niet algemeen verspreid is zijn er ook amper ervaringen met aparte meting van injectie en afname. De overheid gaat hier uit van gemiddeld 27 tot 30 % direct verbruik op jaarbasis.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 13 okt 2017, 11:58

Dus laat die eigen gebruikservaringen maar achterwege voor je ze op ideeën brengt. :-)
Wat is trouwens het nut van die cijfers?
Een dagelijkse opbrengst van 1-5 kwh in de winter met een onmiddellijk eigen verbruik van 50-100% tov
een dagelijkse opbrengst van 20-35 kWh met een onmiddellijk verbruik van 5-30%
Over een jaar geeft dat een mooi gemiddelde maar in de praktijk heb je er niets aan gezien het grote
overschot in de zomer (in kWh) en tekort in de winter.
Hoz groter uw eigen verbruik in %, hoe groter uw tekort (en waarschijnlijk duur in te kopen) in kWh.

Plaats reactie