power to gas

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
jeankeE
Senior lid
Installatie Land: België

power to gas

Bericht door jeankeE » 27 jun 2013, 21:41

Audi start een 6MW power to gas plant op.(van elektriciteit naar aardgas)
Ik vraag me wel af wat het rendement zou zijn van dat proces?

Zij kunnen wel de warmte die vrijkomt nuttig gebruiken.Alleszins een interessante ontwikkeling.

http://www.pv-magazine.com/news/details ... z2XPTJ3DiX

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: power to gas

Bericht door janus » 27 jun 2013, 22:22

Zeker interessant, ik dacht eerst dat je het verkeerd had geschreven :D
=> Gas to power dat is iets bekender. :lol:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ghia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door ghia » 28 jun 2013, 12:33

Audi en Volkswagen hebben al een aantal aardgasauto's in hun programma. Naast LPG gaan tankstations ook aardgas gaan aanbieden. Met een geschikte kompressor kan je zelfs thuis tanken.
De koolwaterstoffen blijven als energiedrager voor transport nog steeds de meest efficiënte oplossing. Het is nog steeds wachten op een batterij met hoge energie-inhoud en lange levensduur. In de tussentijd zet VAG in op metaan.
Als dergelijke power2gas installaties op miniformaat voor partikulieren uitkomen, krijgen we binnenkort de problematiek van de terugdraaiende gasmeters. :lol:

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 jun 2013, 18:24

ghia schreef:Audi en Volkswagen hebben al een aantal aardgasauto's in hun programma. Naast LPG gaan tankstations ook aardgas gaan aanbieden. Met een geschikte kompressor kan je zelfs thuis tanken.
De koolwaterstoffen blijven als energiedrager voor transport nog steeds de meest efficiënte oplossing. Het is nog steeds wachten op een batterij met hoge energie-inhoud en lange levensduur. In de tussentijd zet VAG in op metaan.
Als dergelijke power2gas installaties op miniformaat voor partikulieren uitkomen, krijgen we binnenkort de problematiek van de terugdraaiende gasmeters. :lol:
Fiat heeft nog meer modellen, maar daar rijden er al 760.000 van rond in italie.
of we gaan dan toch elektrisch rijden met een PEM als range extender (fuel cell)
gisteren was er een bericht mee dat men in engeland een model 10.000u aan de praat heeft weten houden (model zonder edelmetalen)
de waterstof: die zullen we met stroom en aardgas zelf maken (proefproject lopende)

aardgas zelf comprimeren? ja met veel tijd en boterhammen, ik herinner me dat 15kg iets van 8u tijd kost. Die Audi's en VW's hebben 20 of 26kg aan boord voor 300-400km. Prijs compressor +/- 5.000€
het tanken zelf gebeurt met de compressorlang continue gekoppeld aan de wagen. Erg veilig (bij nacht) zal dat wel niet zijn vrees ik, zeker niet als je wagen buiten geparkeerd staat.

ghia
Senior lid

Bericht door ghia » 28 jun 2013, 19:16

In dit document wordt rijden met aardgas belicht en hebben ze het over een prijs voor aardgas + komprimatie : <€1.00/kg CNG (aan de pomp €1.05/kg CNG) en een tankduur van 1 tot 7 u.

Voordeel van thuistanken is wel dat je iedere nacht kan tanken en 's morgens altijd met een volle tank vertrekken. Je hoeft dan alleen het verbruik van die dag bij te vullen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 29 jun 2013, 19:07

ghia schreef:In dit document wordt rijden met aardgas belicht en hebben ze het over een prijs voor aardgas + komprimatie : <€1.00/kg CNG (aan de pomp €1.05/kg CNG) en een tankduur van 1 tot 7 u.

Voordeel van thuistanken is wel dat je iedere nacht kan tanken en 's morgens altijd met een volle tank vertrekken. Je hoeft dan alleen het verbruik van die dag bij te vullen.
We spreken dus inderdaad over dezelfde bron, laatst nog gehoord in de streek van Hooglede in een voordracht ivm aardgasvoertuigen.
Hetgeen op papier staat is toch wel enigzinds anders dan het verhaal in de voordracht en met wat zoekwerk kan je de correcte info terugvinden.
Het kleinste toestel welke je in je garage kan installeren kan je terugvinden op volgende url bovenaan (zonder technische vulgegevens):
http://www.ecofillco.be/nl/aardgasvulinstallaties

het eerste toestel met vulgegevens is de FMQ-2.5 (maar die kost merkelijk meer dan de 5.000€) en dan duurt het 8u voor 20kg. Naast je gasverbruik ben je ook 12KWh aan elektriciteit kwijt.
En inderdaad thuis misschien <1€/kg en in W-VL 1,05€/kg maar in de streek van Brussel en Antwerpen tank je al aan 0,9€/kg wat volgens de spreker in de buurt kwam van die <1€/kg waar je thuis nog zelf voor de installatie moet instaan en je de vulslang continue moet koppelen met het voertuig (op een einddruk van 200 bar). OK het risico is 'maar' de slanginhoud op 200bar

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 30 jun 2013, 08:04

Die 200 bar voor CNG is nog heel wat anders dan de 8 bar die bij LPG toegepast wordt.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jun 2013, 09:19

DaanW schreef:Die 200 bar voor CNG is nog heel wat anders dan de 8 bar die bij LPG toegepast wordt.
Technisch gezien is dat verschil zeer miniem.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

JoG
lid

Bericht door JoG » 30 jun 2013, 12:15

Persoonlijk vind ik de power2gas technieken een van de meest belovende technieken om overschot aan hernieuwbare electriciteit massaal op te slaan (gigawatts). JVDL zou beter daar op inzetten ipv een geldverslindend energieatol te willen bouwen in de noordzee die als alles goed gaat misschien een paar gigawattuur zal kunnen bufferen. Beter lijkt me om een P2G installatie bouwen in de haven van zeebrugge en het overschot aan electriciteit van de windparken omzetten in gas en opslaan in het het aardgas netwerk. Dit gas kan men dan op gebruiken om mee te rijden , te verwarmen , electriciteit te maken ... Op die manier kunnen we op termijn ons eigen C02 neutraal aardgas maken...

http://www.northseapowertogas.com/

http://ecosummit.net/uploads/eco12_2303 ... arfuel.pdf

ghia
Senior lid

Bericht door ghia » 30 jun 2013, 16:49

JoG schreef:Persoonlijk vind ik de power2gas technieken een van de meest belovende technieken om overschot aan hernieuwbare electriciteit massaal op te slaan (gigawatts).
Ik zit me wel af te vragen met welk rendement men die methaan kan vormen. Of hoeveel energie je er moet instoppen?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 jun 2013, 17:39

JoG schreef:Persoonlijk vind ik de power2gas technieken een van de meest belovende technieken om overschot aan hernieuwbare electriciteit massaal op te slaan (gigawatts). JVDL zou beter daar op inzetten ipv een geldverslindend energieatol te willen bouwen in de noordzee die als alles goed gaat misschien een paar gigawattuur zal kunnen bufferen. Beter lijkt me om een P2G installatie bouwen in de haven van zeebrugge en het overschot aan electriciteit van de windparken omzetten in gas en opslaan in het het aardgas netwerk. Dit gas kan men dan op gebruiken om mee te rijden , te verwarmen , electriciteit te maken ... Op die manier kunnen we op termijn ons eigen C02 neutraal aardgas maken...

http://www.northseapowertogas.com/

http://ecosummit.net/uploads/eco12_2303 ... arfuel.pdf
Je bedoeld dus dat men om pieken op te vangen beter een gascentrale (stoom) continue op temperatuur moet houden voor in t geval van. Dan zal dat atol zijn werk wel (energetisch)efficienter doen.
In flevoland werkt de gascentrale met een rendement van 60%, dit moet je vermenigvuldigen met het rendement van de P2G. Het atol zou een rendement halen boven de 70%. Dus zou de P2G een rendement moeten halen van 90% om gelijkwaardig te zijn.
Let wel dit is bij continue gebruik, niet bij standby-stand want dan verbruik je maar haal je 0% rendement

JoG
lid

Bericht door JoG » 03 jul 2013, 23:16

Je mag niet enkel naar het energetisch rendement kijken want dan neem je beter supercaps die een energetisch rendement van bijna 100% halen.
Je moet ook het economisch rendement in rekening brengen en de hoeveelheid energie die kan gebufferd worden. De energieinhoud van de pompcentrale van Coo is +- 6GWh. Ik vermoed dat het energieatol een gelijkaardige energieinhoud zal hebben. Het aardgas netwerk daarentegen kan honderden keer meer energie opslaan. Dit is voor zover ik weet de enige manier om een teveel aan groene energie (zon ,wind) op grote schaal en voor langere termijn op te slaan. (bufferen in de zomer , verbruiken in de winter).Daarnaast kan de gebufferde energie ook gebruikt worden om te verwarmen.

STEG centrales zijn ideaal om het net te balanceren. Die kunnen op heel korte termijn opgestart worden en zijn eenvoudig regelbaar. (Die hoeven niet constant op temperatuur gehouden te worden)

De efficiëntie van het electrolyse proces is +-75%. Tot op een zeker hoogte (5%) kan men zonder problemen de geproduceerde waterstof rechtstreeks in het aardgasnet pompen.
Als de tweede stap ook in rekening wordt gebracht (H2 combineren met C02 om methaan te maken) ligt de efficiëntie rond de 65%.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 10 jul 2013, 11:45

JoG schreef:Je mag niet enkel naar het energetisch rendement kijken ...
Je moet ook het economisch rendement in rekening brengen en de hoeveelheid energie die kan gebufferd worden. De energieinhoud van de pompcentrale van Coo is +- 6GWh...
Het aardgas netwerk daarentegen kan honderden keer meer energie opslaan. Dit is voor zover ik weet de enige manier om een teveel aan groene energie (zon ,wind) op grote schaal en voor langere termijn op te slaan.
Jij stelt het economisch rendement aan de energieinhoud?
Wel om economisch rendabel te zijn moet je juist genoeg energie opslaan. De centrale van COO heeft die energievoorraad bijna elke dag volledig nodig.
Lange tijd stockage is niet nodig (op grootschalig vlak), prive zou het wenselijk zijn (geen netvergoeding meer), er is verbruik genoeg over een etmaal heen.
Het probleem is dat de huidige centrales niet flexibel genoeg zijn en energetisch niet goed genoeg en te duur om rendabel te zijn voor piekbelastingen. Een atol lijkt momenteel het enige haalbare, de rest staat in de kinderschoenen.

perwijs

Bericht door perwijs » 15 nov 2014, 16:22

De centrale van Coo wordt gebruikt om 1 en ander te bufferen, maar dient eigenlijk om in geval van een volledige black-out de kerncentrales terug aan het net te krijgen... :geek:

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 15 nov 2014, 16:41

perwijs schreef:De centrale van Coo wordt gebruikt om 1 en ander te bufferen, maar dient eigenlijk om in geval van een volledige black-out de kerncentrales terug aan het net te krijgen... :geek:
T is daarom dat elke kerncentrale(unit) in Belgie uitgerust is met nooddieselgroepen, nodig voor de heropstart van blackout.

Wat energieopslag betreft juist volgende site gelezen:
http://www.davdata.nl/energie.html

Plaats reactie