VRT nieuws :"Belgische wetenschappers kraken de code voor betaalbare groene waterstof"

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Yes
Master lid
Installatie Land: België

Re: VRT nieuws :"Belgische wetenschappers kraken de code voor betaalbare groene waterstof"

Bericht door Yes » 27 feb 2019, 12:21

Christiaan schreef:
26 feb 2019, 19:55

Nog eens mijn rekenmachine bovengehaald .... :roll:
Een echt zonnepaneel van 330 Wp produceert nog steeds ongeveer 30 % van zijn Wp bij een vol wolkendek.
Op 21 december met 8 uur licht produceert datzelfde zonnepaneel 330 x 30/100 x 8 = 790 Wh per dag.

Eén modern zonnepaneel kan op 21 december met een potdicht wolkendek ook reeds 790 Wh per dag genereren.
1. Sorry mijn eigen rekenmachine eens gebruikt ! ( misschien fout ? omdat het een fake exemplaar is ? )
2. Ik wist niet dat er echte en onechte zonnepanelen bestonden.
3. Als uw echt modern paneel van 330 W. , 790 Wh. opbrengt op 21/12/2018 :roll: dan is dat 2.39 kWh/kWp !!! :roll:
Bij mij en vele anderen op dit forum was dit op 21/12/2018 : +/- 0.18 kWh/kWp !!! En de volgende dagen : 0.21 - 0.13 - 0.19 !!!
Besluit :
- ofwel hebt u super fantastische panelen ? , ofwel hebt u een slechte rekenmachine ? ofwel hebt u zich fantastisch vergist in uw redenering ?
- indien het 1ste : graag het merk van uw panelen + kWh/kWp voor 2018.
Misschien ook een rechtzetting (indien ik mis ben ) op https://www.wattisduurzaam.nl/17870/ene ... ImncWJ1x_s

Christiaan
Master lid

Re: VRT nieuws :"Belgische wetenschappers kraken de code voor betaalbare groene waterstof"

Bericht door Christiaan » 27 feb 2019, 12:49

ivob schreef:
27 feb 2019, 11:39
...
Lijkt me eerder te pleiten voor de realiteitszin en eerlijkheid van die mevrouw om toe te geven dat ze niet in haar eigen e-energievoorziening kan voorzien gedurende het stookseizoen.
Heb ikzelf ooit iets anders beweerd ? In mijn off-grid concept topic spreek ik van "net ondersteund" en dat is uitsluitend voor het electriciteitsvebruik op zich ( dus zonder stookkosten ). Ik beweer dan wel dat je jezelf van het net kunt afschakelen als je een microWKK + WP erbij sleurt en nog eens de helft aan "import" brandstof kunt uitsparen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 feb 2019, 12:58

Yes schreef:
27 feb 2019, 12:21
Christiaan schreef:

Een echt zonnepaneel van 330 Wp produceert nog steeds ongeveer 30 % van zijn Wp bij een vol wolkendek.
Op 21 december met 8 uur licht produceert datzelfde zonnepaneel 330 x 30/100 x 8 = 790 Wh per dag.

Eén modern zonnepaneel kan op 21 december met een potdicht wolkendek ook reeds 790 Wh per dag genereren.
1. Sorry mijn eigen rekenmachine eens gebruikt ! ( misschien fout ? omdat het een fake exemplaar is ..
Ik geef toe dat ik te hard van stapel ben gelopen met die 30 %. Een Benq zonnepaneel van 330 Wp produceert nog steeds 55 Watt bij een lichtsterkte van 200 Watt/m2 . Met 8 uur licht op 21 december is dit 440 Wh per dag. Hoe je die 200 Watt/m2 kunt ervaren en met wat te vergelijken, is me ook niet bekend. Iemand met een lichtmeter op zak ? :-) De rechtzetting op "...nl" is al gebeurd.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: VRT nieuws :

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 13:00

bruma schreef:
27 feb 2019, 11:57
Dat de man in de straat die de nodige investeringen gedaan heeft, resultaten ervan op tafel legt OOK recht heeft op zijn deel van de koek en niet als een citroen om de haverklap nog verder uitgewrongen wordt.
Een beetje zoals met de premies voor EV, hoe duurder uw project hoe minder steun want je zal er financieel iets beter tegen kunnen.
Nou ik woon ook al mijn heel leven in een straat hoor (de ene keer al wat beter onderhouden en aangelegd dan de andere) en voel me alles behalve een uitgewrongen citroën. Het kan uiteraard altijd beter (en daar kan je dan maar best zelf mee beginnen in plaats van misnoegd over de draad te staan turen) maar als je al eens regelmatig een kijkje om de hoek van je straat neemt besef te des te meer dat "aan de andere kant van de draad het gras niet altijd groener is". In veel gevallen groeit er zelfs geen gras*. En moeten of denken te leven als een uitgewrongen citroën bezorgt je vooral zelf zure oprispingen.
Ik ben, om het bij PV te houden, de gebroken beloften nog niet vergeten. Maar ook niet dat ik , zeker waar het specifiek PV betreft, een groot deel van de koek gekregen heb (nu ja gekregen, gewoon de opportuniteiten genomen toen ze zich aanboden**). Velen herinneren zich blijkbaar alleen de bijdragen die ze moeten betalen (en die zijn best hoog) maar vergeten maar al te gemakkelijk de vele bijdragen die ze zelf ontvangen vanuit het geheel. Ze beleven blijkbaar steeds weer eigen mini-brexit. Hoe dat in je eigen gezicht kan ontploffen weten we nu wel.

* Nu ja, mijn gras wordt dit jaar ook omgeploegd. :D
** En kom nu niet af dat PV leggen iets voor de "rijke buur" was en niet voor de "Calimero met de pet". Ik heb er exact geteld 500 € eigen geld in geïnvesteerd (dat niet alleen al heel lang terug betaald is maar zich tig maal heeft vermenigvuldigd, tot op de dag van vandaag). Een Calimero die dat niet kan/kon dragen heeft idd andere problemen dan het al dan niet plaatsen van PV maar is zeker in dit land niet in de meerderheid. Zal eerder de uitzondering zijn dan zij die zich PV konden (kunnen) permiteren. Die boot (en andere) missen lijkt me eerder voort te komen uit de angst voor het onbekende dan uit onvermogen.

Mijn EV is besteld en den uwen?
Ha, geeft al een antwoordop mijn vraag in een ander topic. Blijkbaar ook nog niet verder dan testfases en geen langdurige praktijkervaring? ;-)
Levering normaal in de maand april 2019. Ben er alleen nog niet uit of het een Kona of e-Niro moet worden. Aanstaand WE de e-Niro eens gaan testen.
Dat het de Leaf niet gaat worden (zie topic ter zake) ligt al bijna vast. Valt de defenitieve keuze op de Niro zal het toch eerst een jaar Kona rijden worden. Is de enige die dit voorjaar* leverbaar is. Niro is 11 maand wachten.
* beloften van derden, pin me daar dus niet op vast. Maar is effectief al een aantal keren uitgeleverd (van de 200 in bestelling). De Leaf blijft vooralsnog steken in de 2018 versie. Tesla 3 is voorlopig afgevoerd wegens niet kunnen nakomen van leveringstermijnen voor 2019.
Laatst gewijzigd door ivob op 27 feb 2019, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 13:02

Yes schreef:
- ofwel hebt u super fantastische panelen ?
euh, ik dacht dat hij al meermaals zelf gesteld heeft dat hij helemaal geen eigen PV installatie heeft?
Al zijn redeneringen en berekeningen blijven blijkbaar steken in de "conceptfase".
Waarschijnklijk te druk met het be(af)rekenen en bekritiseren van anderen hun werk om tot de uitvoering van eigen projecten te kunnen komen?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 feb 2019, 13:46

ivob schreef:
27 feb 2019, 13:02
...
Waarschijnklijk te druk met het be(af)rekenen en bekritiseren van anderen hun werk om tot de uitvoering van eigen projecten te kunnen komen?
Ik heb om 10:44 op de vorige blz. het antwoord aan u al neergeschreven.

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 27 feb 2019, 14:20

Christiaan schreef:
27 feb 2019, 12:58
Yes schreef:
Christiaan schreef:

1. Sorry mijn eigen rekenmachine eens gebruikt ! ( misschien fout ? omdat het een fake exemplaar is ? )
2. Ik wist niet dat er echte en onechte zonnepanelen bestonden.
3. Als uw echt modern paneel van 330 W. , 790 Wh. opbrengt op 21/12/2018 :roll: dan is dat 2.39 kWh/kWp !!! :roll:
Bij mij en vele anderen op dit forum was dit op 21/12/2018 : +/- 0.18 kWh/kWp !!! En de volgende dagen : 0.21 - 0.13 - 0.19 !!!
Besluit :
- ofwel hebt u super fantastische panelen ? , ofwel hebt u een slechte rekenmachine ? ofwel hebt u zich fantastisch vergist in uw redenering ?
- indien het 1ste : graag het merk van uw panelen + kWh/kWp voor 2018.
Misschien ook een rechtzetting (indien ik mis ben ) op https://www.wattisduurzaam.nl/17870/ene ... ImncWJ1x_s
Ik geef toe dat ik te hard van stapel ben gelopen met die 30 %. Een Benq zonnepaneel van 330 Wp produceert nog steeds 55 Watt bij een lichtsterkte van 200 Watt/m2 . Met 8 uur licht op 21 december is dit 440 Wh per dag. Hoe je die 200 Watt/m2 kunt ervaren en met wat te vergelijken, is me ook niet bekend. Iemand met een lichtmeter op zak ? :-) De rechtzetting op "...nl" is al gebeurd.

Te hard van stapel ??? :lol:
U beweert nog altijd (nà herziening van uw eerdere flater) dat u op 21/12/2018 een opbrengst zou hebben van 440 Wh. voor 1 paneel van 330 Wp !!
Dit zou dan 1333 Wh/Wp zijn oftewel 1.333 Kwh/kWp !!!
Waar haalt u het ??

Begin eerst eens met zelf PV-panelen te plaatsen vooraleer je dergelijke formidastische resultaten uit uw hoed tovert !

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 feb 2019, 15:11

Yes schreef:
27 feb 2019, 14:20
...
Begin eerst eens met zelf PV-panelen te plaatsen vooraleer je dergelijke formidastische resultaten uit uw hoed tovert !
Laat jij misschien wat deftige zonnepanelen plaatsen door een deftige installateur en met een deftige omvormer. :-) Heb jij wel de lichtinstraling in Watt/m2 gemeten bij wat jij als getallen opgeeft ? Ik heb het over de SunForte PM096B00 die een vermogen afgeeft van 55 Watt bij 200 Watt/m2. Als die dat 8 uur lang doet heb je 440 Wh van dat paneel binnengehaald. En denk je echt dat wat de omvormer toont, ook daadwerkelijk het vermogen is dat het zonnepaneel had kunnen afgeven ?

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 27 feb 2019, 16:01

Christiaan schreef:
27 feb 2019, 15:11
Yes schreef:
...
.
Laat jij misschien wat deftige zonnepanelen plaatsen door een deftige installateur en met een deftige omvormer. :-)
Heb jij wel de lichtinstraling in Watt/m2 gemeten bij wat jij als getallen opgeeft ?
Ik heb het over de SunForte PM096B00 die een vermogen afgeeft van 55 Watt bij 200 Watt/m2.
Als die dat 8 uur lang doet heb je 440 Wh van dat paneel binnengehaald.
En denk je echt dat wat de omvormer toont, ook daadwerkelijk het vermogen is dat het zonnepaneel had kunnen afgeven ?
.
Er is hier waarschijnlijk nog nooit iemand op het forum geweest die de lichtinstraling heeft gemeten !
U blijkbaar ook nog niet !!
En als dat al het geval zou geweest zijn is dat van generlei waarde om de opbrengst te berekenen !
Waar haal jij het uit : 8 u. à 55 W. = 440 Wh per paneel van 330 W. in december ?? ---> = 1333 Wh/Wp. !!
Het gemiddelde van dec 2018 was bij mij 670 Wh/Wp.

Iemand die wel panelen heeft en die er een beetje meer verstand van heeft dan jij kijkt naar zijn opbrengst in kWh/kWp op jaarbasis geregistreerd door de GSC teller !!!
En moest je twijfelen aan mijn installatie die vlgs. u niet deftig genoeg zou zijn :roll:
Mijn opbrengst voor 2017 was 1163.4 kWh/kWp. ---> Dit is 116.3% van het nominaal vermogen.
Tenslotte nog altijd 1163.4 keer meer dan uw gebakken lucht installatie :lol: ( eigenlijk oneindig x meer :lol: )

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 feb 2019, 18:34

Yes schreef:
27 feb 2019, 16:01
Christiaan schreef:
27 feb 2019, 15:11
Yes schreef:
...
.
Laat jij misschien wat deftige zonnepanelen plaatsen door een deftige installateur en met een deftige omvormer. :-)
Heb jij wel de lichtinstraling in Watt/m2 gemeten bij wat jij als getallen opgeeft ?
Ik heb het over de SunForte PM096B00 die een vermogen afgeeft van 55 Watt bij 200 Watt/m2.
Als die dat 8 uur lang doet heb je 440 Wh van dat paneel binnengehaald.
En denk je echt dat wat de omvormer toont, ook daadwerkelijk het vermogen is dat het zonnepaneel had kunnen afgeven ?
.
Er is hier waarschijnlijk nog nooit iemand op het forum geweest die de lichtinstraling heeft gemeten !
U blijkbaar ook nog niet !!
En als dat al het geval zou geweest zijn is dat van generlei waarde om de opbrengst te berekenen !
Waar haal jij het uit : 8 u. à 55 W. = 440 Wh per paneel van 330 W. in december ?? ---> = 1333 Wh/Wp. !!
Het gemiddelde van dec 2018 was bij mij 670 Wh/Wp.
't Is wel 1,333 Wh/Wp en geen 1333 . Dus jij had in december een gemiddelde lichtdensiteit inval die veel hoger lag dan 200 Watt/m2

Iemand die wel panelen heeft en die er een beetje meer verstand van heeft dan jij kijkt naar zijn opbrengst in kWh/kWp op jaarbasis geregistreerd door de GSC teller !!!
En moest je twijfelen aan mijn installatie die vlgs. u niet deftig genoeg zou zijn :roll:
Mijn opbrengst voor 2017 was 1163.4 kWh/kWp. ---> Dit is 116.3% van het nominaal vermogen.
Tenslotte nog altijd 1163.4 keer meer dan uw gebakken lucht installatie :lol: ( eigenlijk oneindig x meer :lol: )
Jij bekijkt het vanuit het praktische standpunt en je vaststellingen. Hoe ga je nu bewijzen dat je installatie optimaal werkt zonder de karakteristieken van je zonnepanelen en omvormer eens ernstig te bestuderen. Je redeneert als een moeder in de stijl van "mijn kind , schoonste kind" , maar verre van objectief en wetenschappelijk. Volgens PVGIS zou ik met 48 panelen van 330 Wp ( tezamen 15,84 kWp ) , pal zuid gericht en onder een hoek van 37 ° een jaarlijkse opbrengst genereren van 18400 kWh of 1161,6 kWh/kWp. Nu content ? Dit is gesteund op de PVGIS-CMSAF database. Volgens de PVGIS-ERA5 database is de jaarlijkse opbrengst zelfs 20500 kWh - en dit alles op exact 51° noorderbreedte - 7 meter boven de zeespiegel. Denk er het uwe over.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 27 feb 2019, 19:01

@ivob
Kwestie van hoe je je uitdrukt: jij als gebroken belofte, ik eerder hoe mijn financiën eruit zien een uitgewrongen citroen.
Na de turteltaks, het prosumententarief, de slimme meter, het capaciteitstarief, het niet kunnen diwngraden van je aansluiting beneden de 9,2kW, ... Allemaal dingen die snijden in de portefeuille voor diegene die bijdragen tot de groene opwekking van stroom.
Wie weet wat er ons nogal te wachten staat.

Wel vreemd dat de levering nu plots 11 maand is voor de Niro. Er waren 2 leveringstijd stippen voor 2019, mei/juni en najaar september/oktober.
2 weken terug was het eerste productie slot van maart nog niet volgeboekt in BE. Jij dient via de lease te gaan in NL denk ik.
Ik kocht als particulier in december.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2019, 22:09

Loop je niet wat voor op de feiten?
Van al wat je opnoemt is alleen het prosumententarief thans van toepassing.
Turteltaks is al afgevoerd en al de rest zijn veronderstellingen waar momenteel niemand het fijne van weet.
De prosumententaks snijdt uiteraard in de winst. Lees goed, de winst. Minder winst is nog altijd iets anders dan verlies laat staan eindigen als een
uitgekenepen citroën. Zij die het PV verhaal destijds aan zich voorbij hebben laten gaan hebben pas geen enkele winst. En zullen even goed de eventuele nadelen van slimme meter en capaciteitstarief ondervinden zonder er iets tegen kunnen te beginnen.
Ik zie het als een belegging die eerst 100% winst oplevert en nadien nog 50%. En waar een risico bestaat dat de winst nog verder afkalft. Maar je hebt wel mooie winsten gemaakt en blijft nog steeds winsten genereren uit je belegging. Deed je geen belegging => geen risico maar totaal geen winst.
En als een belegging meer verliezen begint te maken dan er winst uit te halen valt (wat nog niet het geval is) doe je ze best (tijdig) van de hand of je stapt over naar een andere investering. Niet waar ik (we?) nu mee bezig ben.
Ieder denkt er uiteraard het zijne over en maakt zijn eigen rekening. Ik heb in elk geval nog geen seconde spijt gehad van mijn investering in PV en WP Waar ik, om in beleggingstermen te blijven, van bij de start de nodige puts en calls als onderpand heb ingebouwd.
Ik vermoed dat in mijn geval (ik val in herhaling, een ander zijn rekening kan ik niet maken) het bij een EV niet veel anders zal lopen.
En zo dient ieder voor zichzelf uit te maken wat voor hem de beste rekening is. Zitten mopperen op wat een ander heeft of doet zal echter niemand iets bijbrengen. Niets houdt Calimero tegen (of het zou zijn ingesteldheid moeten zijn) net hetzelfde te doen als de buur.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 28 feb 2019, 10:02

ivo: het financiële plaatje van je buurman kan wel anders zijn dan het jouwe, en dan heb je niet dezelfde mogelijkheden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2019, 10:28

Ja, dat verhaal ken ik en heb ik al meermaals gehoord.
De dooddoener om zelf geen initiatief te moeten nemen en vooral je prioriteiten niet te moeten verschuiven.

Om het letterlijk te nemen: ben de enige in een doodlopende straat met 30-tal woningen die PV op zijn dak heeft liggen.
Binnen enkele weken waarschijnlijk de enige met een EV op de oprit.
"Toevallig" kleinste en oudste woning in de straat en (nog) de goedkoopste auto op de oprit (zelfs met maar één auto per woonunit).
Misschien leg ik gewoon andere prioriteiten en besteed ik mijn tijd aan creatieve oplossingen ipv me neer te leggen bij mijn beperkte mogelijkheden?
Na decennia levenservaring ben ik er zelfs van overtuigd dat voor de meeste mensen die "beperkingen" zich eerder afspelen tussen hun twee oren dan in de mogelijkheden en ze zelf de voornaamste oorzaak zijn van het niet grijpen van kansen. Uitzonderingen met uitzonderlijke tegenslagen (= situaties die je zelf niet in de hand hebt of zelf, ondanks alle inspanningen, niet kan voorkomen zijn er uiteraard altijd).
Dat er uitzonderingen zijn die geen 500€ konden investeren heb ik al aangehaald. Maar dat zal in Vlaanderen eerder de uitzondering dan de regel zijn.
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat er meer zijn die deze 500 € opsouperen aan rook en alcohol dan in energiebesparende maatregelen.
ps. zelf ben ik heel bewust, met alle financiële (ingecalculeerde) gevolgen eind 2018 huisman geworden. Gewoon door prioriteiten te verschuiven.
Gewoon de klik maken tussen je twee oren en er naar gaan leven. Zelf ook "spijt" dat ik die klik niet veel eerder gemaakt heb. ;-)
Nu ervaar ik dagdagelijks letterlijk de betekenis van L.E.V.E.N. ipv je laten leven (gewoon omdat je denkt dat het zo "moet" en "niet anders kan"). :tu:
In se poepsimpel hoor.
Spaart ook nog eens tijd uit aan sessies "mindfulness" of, bespaar me het, terugbetaalde sessies bij de psycholoog wegens "burnouts" en andere voornamelijk zelf veroorzaakte onzin aan lijf en leden.
Lijkt een simplistische uitleg. Nou, in se kan het leven heel simpel zijn. De meeste mensen maken het zichzelf onnodig moeilijk omdat ze voortdurend derden voor zich laten beslissen en blijkbaar de moed niet kunnen opbrengen om dat zelf te doen. Als je zelf beslist moet je nl. ook zelf de gevolgen dragen en kan je moeilijker de "schuld" van je situatie op een ander afschuiven.
Maar we kunnen deze discussie(s) beter verder voeren op een filosofisch of economisch forum. ;-)

Plaats reactie