Thuisbatterij bij SMA sunnyboy.

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Sandman79
lid
Installatie Land: Maak keuze

Thuisbatterij bij SMA sunnyboy.

Bericht door Sandman79 » 12 nov 2018, 16:15

Allen,

Wij staan op het punt om zeer binnenkort een mobilhome aan te kopen, en daar komt ook een redelijke hoeveelheid aan 'woonbatterij' in.

Nu dacht ik om eventueel dezelfde batterijen te kunnen gebruiken voor opslag van de zonnepanelen thuis. Welke apparatuur zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

bruma
Master lid

Re: Thuisbatterij bij SMA sunnyboy.

Bericht door bruma » 12 nov 2018, 16:25

Hoe bedoel je?
-) een off-grid in de mobile home, eenmaal thuis dat je enkel de accu's hergebruikt voor PV stockage
-) een offerte(on)-grid waarbij je bij thuiskomst de mobile home on-grid aansluit maar waar die V2H speelt (laden/ontladen volgens verbruik woning)

Hoeveel WP zijn de PV's en hoeveel kVA is de huidige omvormer.

Aan welke kWh en welk type woonaccu's denk je?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 12 nov 2018, 16:40

Hi Bruma,

In principe enkel de batterijen herbruiken uit de mobilhome op het moment dat we er niet mee op weg zijn. Eventueel aangevuld met batterijen die niet in de mobilhome passen om extra opslagcapaciteit thuis te hebben.

In de mobilhome zat ik te denken aan 2 batterijen van 100Ah op 12 volt, LiFePO4 , deze hebben een redelijk gewichtsvoordeel in een mobilhome tov gelbatterijen.

Momenteel heb ik thuis een installatie staan van 20 panelen van 240Wp, dus 4800 Wattpiek in totaal, en een omvormer van SMA, de SB4000TL21.

Ik moet nog even kijken hoe groot ik de thuisbatterij zou willen inschalen, we zitten momenteel met een gezin van 4 met een jaarverbruik van rond de 4000kWh, en dat zal wellicht daarrond blijven of nog licht dalen, (kookvuur vervangen door inductie of eventueel gas staat op programma, en droogkast door energiezuiniger exemplaar of droogkamer) , Maar sowieso geldt bij het bepalen van zo een batterij natuurlijk de wet van de afnemende meeropbrengsten vermoed ik.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 nov 2018, 17:11

Maar hoe zie je dat dan zitten?
Kleinere omvormer nemen?
Of alleen batterijen opladen als de zon er is en in de avond ontladen.
Of ......
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 12 nov 2018, 17:32

Kleinschaliger opzet van een tesla batterij, waarbij ik (een deel van) de batterijen terug in de mobilhome stop als ik daar mee ga toeren, en die voor de rest thuis dienen als batterijopslag, dit om de distributiekosten van mijn stroom die ik terug van het net neem te verminderen.

Ik wil best die batterijen fysiek uit de mobilhome nemen en in huis zetten, en vice versa.

Maar ik zie dat bvb SMA ook hiervoor oplossingen heeft als ik niet mis ben, de Sunny Boy Storage:

Afbeelding

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 12 nov 2018, 21:54

Als je 1 fasig bent aangesloten dan heb je geen ruimte gezien het totaal vermogen van inverters beperkt is tot 5kW.
De enige mogelijkheid dan is een nieuwe inverter met accu aansluiting én dan liefst een op lage spanning. Echter de standaard is dan eerder 48V dan 12V.
Wat rest is een off-grid inverter in de mobile home waar je toestellen op zou kunnen aansluiten. Een acculader die altijd thuis blijft en de mobile home accu kan opladen of de thuisaccu en een DC koppeling tussen thuisaccu en mobile home accu.
Je blijft wel met een beperkte en los gekoppelde off-grid zitten wat niet handig is.

Een optie, zelf nog niet verder bedacht qua impact, zou kunnen zijn dat een deel van de binneninstallatie niet meer rechtstreeks in een zekeringenkast is aangesloten maar op een industriële stekker. Waar die vroeger in de zekeringkast was aangesloten wordt ook weer een industriële stekker aansluiting voorzien.
Een kabel met beide zeiden industriële stekkers kan de 2 met elkaar verbinden en je hebt de originele situatie wel lopend over een stekker aansluiting.
Indien de mobile home thuis is kan er een deel van het huis off-grid werken. Dan liefst op die kring iets hogere verbruikers installeren (Hoog in kWh maar laag in kW om de kosten van de inverter te beperken)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Sandman79
lid

Bericht door Sandman79 » 12 nov 2018, 22:35

Eventjes deftig laten bezinken, ben een redelijke elektronica leek, maar mijn omvormer is op 1 fase aangeslote, maar thuis heb ik wel een driefasige aansluiting met het net. 400 volt is aanwezig.

Plaats reactie