Thuisbatterij !

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Thuisbatterij !

Bericht door Christiaan » 16 okt 2018, 17:41

Mercier schreef:
16 okt 2018, 17:37
@Christiaan
Sorry voor de humoristisch bedoelde opmerking.
( ik snap de humor niet echt goed , maar dat zal wel aan mij liggen :oops: )

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 18 okt 2018, 12:21

Christiaan schreef:
15 okt 2018, 23:24
bob83 schreef:
14 okt 2018, 22:11
...... Ik vermoed dat als ieder huidig actief lid hier op het forum een accu zou bestellen de levertijd (net als courante EV's) op 12 maanden na order zou komen te liggen.
Vandaag besteld , 19/10/18 verzonden :-)

https://smartenergyshop.be/index.php/ba ... 200ah.html

Het veiliger type zonder cobalt , nikkel , mangaan

3 tot 5 dagen levertijd

https://www.solutions-energies.fr/en/li ... 20639.html
Wat is nu de totaalprijs van zo'n systeem want op die website is het nogal onduidelijk? En waar vind je die aansluitschema?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 okt 2018, 13:08

Roeboe schreef:
18 okt 2018, 12:21
Christiaan schreef:
15 okt 2018, 23:24
bob83 schreef:
14 okt 2018, 22:11
...... Ik vermoed dat als ieder huidig actief lid hier op het forum een accu zou bestellen de levertijd (net als courante EV's) op 12 maanden na order zou komen te liggen.
Vandaag besteld , 19/10/18 verzonden :-)

https://smartenergyshop.be/index.php/ba ... 200ah.html

Het veiliger type zonder cobalt , nikkel , mangaan

3 tot 5 dagen levertijd

https://www.solutions-energies.fr/en/li ... 20639.html
Wat is nu de totaalprijs van zo'n systeem want op die website is het nogal onduidelijk? En waar vind je die aansluitschema?
Voor de aansluitingen moet de je blokschema's bekijken in de "spec's" via de links in één van mijn vorige posts. Ze geven daar telkens het voorbeeld van een aansluiting met een "Multiplus" , maar dat kan evengoed iets van een ander merk worden zolang je het laden en ontladen ( dus spanning en stroom ) onder controle kunt houden. De blokschema's tonen een mogelijke configuratie voor een 48 Volt systeem. Voor een 48 Volt systeem heb je uiteraard minstens 2 batterijen nodig maar meer kWh is zondermeer mogelijk. Zonder een Lynx-ion werkt het zaakje niet. De prijslijst van Victronenergy vind je hier : https://www.victronenergy.com/upload/do ... 018_Q4.pdf ( of via https://www.victronenergy.com/information/pricelist )

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 okt 2018, 13:20

Roeboe schreef:
18 okt 2018, 12:21

Je kan ter info eens mijn "concept" document doornemen dat je hier viewtopic.php?f=48&t=19556 kan vinden. Daarin beschrijf ik zo goed als volledig de nodige bedrading van de batterijen en al wat er rond komt kijken. Geschatte kostprijs van gans dit "concept" incluis zonnepanelen en plaatsing : 120.000 Euro ! :cry:

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 18 okt 2018, 13:58

Hoe ziet de samenstelling van dit systeem er dan wel uit dat je aan dit bedrag komt ?

Lijkt mij nogal aan de hoge kant. Misschien een 0 teveel ?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 18 okt 2018, 14:11

Mercier schreef:
18 okt 2018, 13:58
Hoe ziet de samenstelling van dit systeem er dan wel uit dat je aan dit bedrag komt ?

Lijkt mij nogal aan de hoge kant. Misschien een 0 teveel ?
Daarvoor moet ge mijn "concept" document via de topic link hiervoor doornemen. Geen nul te veel. Ik reken hierbij ook de graafwerken aan , de buizenleggerij , .... kortom het volledige plaatje. De 8 batterijen kosten nu nog steeds na 2 jaar ( concept uit 2016 ) per stuk ongeveer 5000 Euro - dus 40.000 Euro in totaal.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 21 okt 2018, 12:51

Totale kost kan wellicht gedrukt worden door charger/inverter te combineren in éénzelfde toestel. In dit voorbeeld de MultiPlus-II.
Screenshot at 2018-10-21 12-39-56.png
Dat is - denk ik - in lijn met het oorspronkelijk design met de nieuwe MultiPlus-II.
Screenshot at 2018-10-21 12-44-28.png
@Christiaan
€ 40.000 batterij
€ 10.000 inverter + charger
€ 20.000 PV installatie + MPPT DC/DC converter
de rest zijn graafwerken/werkuren e.d. (circa € 50.000)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 okt 2018, 13:59

Bj0rn schreef:
21 okt 2018, 12:51
Totale kost kan wellicht gedrukt worden door charger/inverter te combineren in éénzelfde toestel. In dit voorbeeld de MultiPlus-II.
Screenshot at 2018-10-21 12-39-56.png
Dat is - denk ik - in lijn met het oorspronkelijk design met de nieuwe MultiPlus-II.
Screenshot at 2018-10-21 12-44-28.png

@Christiaan
€ 40.000 batterij
€ 10.000 inverter + charger
€ 20.000 PV installatie + MPPT DC/DC converter
de rest zijn graafwerken/werkuren e.d. (circa € 50.000)?
Je zou die MPPT DC/DC converter afzonderlijk kunnen oplijsten als 4 x 650 Euro = 2600 Euro. Ik heb eigelijk geen idee , maar zou ik 48 panelen SunForte PM096B00 voor 20.000 Euro kunnen laten installeren ? Er moeten hierbij ook puttekes gegraven worden om de panelen met een cylindervormige ballast in de grond te verankeren.

Bij die 50.000 Euro hoort ook de prijs van een pak snik-snak zoals alle verbindingskabels , de Ion-control , de Lynx-ion BMS en de distributors , mijn zelfgemaakte dozen met meters op pagina 30 van mijn beschrijving.

Ik heb die MultiPlus-II nog niet goed bekeken , maar het zijn eigelijk de "Current sensor" en de "AC distribution box" in je figuur links onder , die van die figuur een systeem maken dat ongeveer werkt zoals mijn UPS "concept".

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 okt 2018, 19:38

Ik heb me wat vergist. Die AC Distributor box blijkt een passief ding te zijn , niets dat de netstroom en de stroom uit de Multiplus kan "mengen" , en dus is de werking van het geheel ook niet dezelfde als bij een "double conversion" UPS zoals in mijn "concept". De Multiplus zelf schakelt effectief tussen het net en de DC/AC converter binnen de Multiplus als de batterij leeg dreigt te komen , iets wat bij een double conversion UPS niet gebeurt.

Ik zie trouwens weinig verschll tussen de Multiplus en de Multiplus-II . De belangrijkste verschillen t.o.v. de klassieke Multiplus zijn :
- het lagere nullastverbruik
- een hoger vermogen van de tweede AC output. Ik denk niet dat die tweede output in een installatie voor een woning veel nut kan hebben.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 16:12

Christiaan schreef:
21 okt 2018, 19:38
Ik heb me wat vergist. Die AC Distributor box blijkt een passief ding te zijn , niets dat de netstroom en de stroom uit de Multiplus kan "mengen" , en dus is de werking van het geheel ook niet dezelfde als bij een "double conversion" UPS zoals in mijn "concept". De Multiplus zelf schakelt effectief tussen het net en de DC/AC converter binnen de Multiplus als de batterij leeg dreigt te komen , iets wat bij een double conversion UPS niet gebeurt.

Ik zie trouwens weinig verschll tussen de Multiplus en de Multiplus-II . De belangrijkste verschillen t.o.v. de klassieke Multiplus zijn :
- het lagere nullastverbruik
- een hoger vermogen van de tweede AC output. Ik denk niet dat die tweede output in een installatie voor een woning veel nut kan hebben.
Die tweede AC output heeft in een klassieke installatie weinig nut. Kan je evengoed een kabel rechtstreeks vanaf de tellerkast gebruiken.
Mogelijk kunnen de Multiplus en Multiplus-II het vermogen over die tweede AC output uitlezen. Dan heeft die tweede aansluiting nog enige meerwaarde.

Verder verschil:
- Synergrid gekeurd!!!
Dus geen afzonderlijke anti-islanding schakelaar van circa € 500 nodig
Synergrid (lijst C10/26)
- PowerAssist (bij Studer Innotec noemen ze deze functie Smart-Boost)
- LAN aansluiting
Een web interface is doorgaans ook een interface om te koppelen aan bestaande systemen. Geen idee in welke mate de Multiplus 1 dat ook al had.
- UPS functie, had de Multiplus 1 ook al dacht ik
Screenshot at 2018-10-27 15-56-42.png

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 okt 2018, 17:40

Blijkbaar is alleen de Multiplus-II ( voordien Multigrid genoemd ) Synergrid gekeurd. Het kost hen te veel geld om de bvb. de Quattro ook te laten keuren , dat is wat men mij toch heeft verteld.

Nu , de Multiplus is geen "double conversion" UPS. Het schakelt ( als ik me niet vergis tussen ) tussen net en batterij ( + zonnepanelen ) als de batterijspanning te laag zou worden. Op dat moment wordt alle zonnepaneelstroom rechtstreeks naar de batterij via de externe MPPT DC/DC omvormer gevoerd , en gaat het binnenhuisnetwerk aan het net hangen. Wanneer er dan terug naar een opgeladen batterij wordt omgeschakeld is mij niet bekend , en daarom heb ik zo het gevoel dat de zonnepanelenstroom niet optimaal gebruikt gaat worden.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 okt 2018, 19:03

@Bj0rn ¨

Heb je dit https://www.victronenergy.com/live/ess: ... ion-manual als eens doorgenomen ? Hetgeen ik hierboven schreef klopt dus niet als het een "ESS" systeem is ( met een nieuwe "ESS assistant" software plug-in ). Mijn concept is vééééél eenvoudiger :D ... omdat het zich voor 100 % baseert op het gedrag en de spanning van de batterijen als regeling. Het is echter ook maar alleen geschikt om met Lithium batterijen te werken - en dan nog eens met een actieve BMS.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 19:44

Christiaan schreef:
27 okt 2018, 17:40
Blijkbaar is alleen de Multiplus-II ( voordien Multigrid genoemd ) Synergrid gekeurd. Het kost hen te veel geld om de bvb. de Quattro ook te laten keuren , dat is wat men mij toch heeft verteld.
Bijna helemaal juist:
Screenshot at 2018-10-27 19-43-22.png

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 20:02

Christiaan schreef:
27 okt 2018, 19:03
@Bj0rn ¨

Heb je dit https://www.victronenergy.com/live/ess: ... ion-manual als eens doorgenomen ? Hetgeen ik hierboven schreef klopt dus niet als het een "ESS" systeem is ( met een nieuwe "ESS assistant" software plug-in ). Mijn concept is vééééél eenvoudiger :D ... omdat het zich voor 100 % baseert op het gedrag en de spanning van de batterijen als regeling. Het is echter ook maar alleen geschikt om met Lithium batterijen te werken - en dan nog eens met een actieve BMS.
Yes. Ik loop doorgaans niet warm van proprietaire technologiën. Deze is daarop geen uitzondering. Ik hoop dat ik via communicatie met de Multigrid-II zelf kan sturen waar de energie naar toe gaat (bij netto productie) of vandaan komt (bij netto consumptie).

Ik wil het wel eens proberen, maar ik integreer het liever zelf. Als op een zomeravond de batterijen op 90% staan, dan wil ik graag die energie "verspillen" door bvb. water op te warmen. Hierdoor staan de batterijen de volgende morgen aan bvb. 40% om overdag terug op te laden.
Is de voorspelde zoninstraling de volgende dag minder goed. Dan kan ik ervoor opteren om de batterijen op 90% te laten. Je snapt het idee wel.

Zoiets kan ESS niet. Het kijkt daarvoor naar een te beperkt aantal parameters.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 okt 2018, 20:51

Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 19:44
Christiaan schreef:
27 okt 2018, 17:40
Bijna helemaal juist:Screenshot at 2018-10-27 19-43-22.png
Ja , dat heb ik ook gezien , maar ik denk dat die Multigrid's een "tussendoortje" zijn. Die waren pas in November 2016 beschikbaar , en nu spreekt men over MUltiplus-II die de Multigrid kan vervangen.
Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 20:02
Zoiets kan ESS niet. Het kijkt daarvoor naar een te beperkt aantal parameters.
ESS kan dat eigelijk wel , daarvoor is die "ESS assistant" eigelijk ontwikkeld geweest.

Wat jij wilt bereiken is precies wat mijn "concept" doet. Pas als de batterijen 's nachts tot 20 % gedaald zijn , wordt er uit het net stroom gehaald , en dan nog in stappen van 10 Ampere. Als 10 Ampere voldoende is om ze boven die 20 % te houden , dan wordt er geen extra 10 Ampere bijgeschakeld. Dit is het enige moment waarbij stroom uit het net gehaald wordt. Je kan er ook nog 't één en 't ander via hun bussen aan hangen zodat je op afstand laadstoestand , e.d. kunt uitlezen. ( Victron Ethernet Remote , VE.Direct LoRaWAN EU863-870 ... https://www.victronenergy.com/live/vedirect_lorawan )
Probleem is dat je een pak hardware nodig hebt om 40 Ampere te halen , net omdat er niet vanuit het net naar het binnenhuisnetwerk kan doorgeschakeld worden , iets wat die Multiplus wel kan. Met 3/4 van mijn concept geraak je ook wel aan 40 Ampere als je de Phoenix 48/3000 DC/AC converters vervangt door de 48/5000 types. Je moet je dan ook wel beperken tot 36 panelen , zoniet gaat ge de 6 ( ipv 8 ) batterijen bij het laden overbelasten.

Plaats reactie