Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door bruma » 08 apr 2019, 15:33

Een beginpunt zou de eMUC's kunnen zijn maar met de verdwijning van de Eandis site is het me een raadsel waar het recentste DOC te vinden is.

lennie
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door lennie » 08 apr 2019, 15:47

Christiaan schreef:
08 apr 2019, 11:48
lennie schreef:
08 apr 2019, 11:24
De digitale meter zal sowieso voorzien zijn van een eigen ingebouwde communicatiemodule via het gsm netwerk.
Uit oude documenten blijkt toch dat dit niet steeds geval zal zijn ( of hoeft te zijn ). Zoals Janus hierboven schreef, las ik dat communicatie via het netwerk ook tot de mogelijkheden behoort.
Pagina 7 van dit document: https://www.infrax.be/~/media/website/f ... gemeen.pdf
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 apr 2019, 15:49

bruma schreef:
08 apr 2019, 15:33
Een beginpunt zou de eMUC's kunnen zijn maar met de verdwijning van de Eandis site is het me een raadsel waar het recentste DOC te vinden is.
Fluvius verwijst naar deze NL site in hun document (Link )
https://www.energieverbruiksmanagers.nl/
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 apr 2019, 16:21

DaanW schreef:
08 apr 2019, 15:03
Christiaan schreef:
08 apr 2019, 11:48
lennie schreef:
08 apr 2019, 11:24
De digitale meter zal sowieso voorzien zijn van een eigen ingebouwde communicatiemodule via het gsm netwerk.
Uit oude documenten blijkt toch dat dit niet steeds geval zal zijn ( of hoeft te zijn ). Zoals Janus hierboven schreef, las ik dat communicatie via het netwerk ook tot de mogelijkheden behoort.
Christiaan zoek jij voor ons eens uit wat de defintieve digitale teller met P1 en S1-poort allemaal kan en niet kan?
Fluvius kan je daarover alle relevante info bezorgen. Jij hebt daarvoor genoeg kennis en ervaring om dit tot in de puntje 'uit te vlooien.
Je zou ons en vele anderen er een grote dienst mee bewijzen. Want ook over de functies en mogelijkheden van de digitale teller hangt nog heel wat waas.
Ik vond dit, zou voldoende moeten zijn voor de "gebruiker" : https://www.infrax.be/~/media/Website/F ... meters.pdf

De volgende stap is het uitpluizen van de communicatie protocollen, en dat is iets wat iemand die hard en software wil ontwikkelen zal moeten doen.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 08 apr 2019, 16:34

Alez... dan hebben we met 3 hetzelfde document gevonden.

Ahnee toch niet helemaal...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 apr 2019, 18:09

lennie schreef:
08 apr 2019, 16:34
Alez... dan hebben we met 3 hetzelfde document gevonden.

Ahnee toch niet helemaal...
Nee, niet helemaal .... Met wat in "4.2 Ter beschikking gestelde gegevens" geschreven staat, ga je het moeten doen. Ik laat het aan de lezer over of die meter dan echt wel zo "slim" is of niet. :D

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 09 apr 2019, 10:56

Ik denk dat het ondertussen wel genoeg bekend is dat er aan de digitale meter in de basis niets slim is. Wil je hem slim maken dan zal je deze via de p1 en/of s1 poort moeten uitbreiden met extra functionaliteit. En daar ook zelf voor betalen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 apr 2019, 11:36

lennie schreef:
09 apr 2019, 10:56
Ik denk dat het ondertussen wel genoeg bekend is dat er aan de digitale meter in de basis niets slim is. Wil je hem slim maken dan zal je deze via de p1 en/of s1 poort moeten uitbreiden met extra functionaliteit. En daar ook zelf voor betalen.
Er voor betalen als zo'n CEMS al bestaat tenminste. De gegevens uit de S1 uitlezen en interpreteren om de "slimme wasmachine" aan te sturen is geen lacheding.

En wat me nog allemaal niet bevalt ....

(4.4) De ter beschikking gestelde gegevens op de gebruikerspoort wijken licht af van die in Nederland (e.g. afsluitstatus). Dit komt door markt verschillen tussen Nederland en Vlaanderen. Hierdoor zijn de mogelijkheden van de digitale meter dus licht anders.

(5.4.1)Eandis en Infrax hebben de intentie om de gebruikerspoort op de agenda van de bevoegde
standaardisatiewerkgroepen te zetten in Europees verband om zo een breder draagvlak te krijgen dan enkel Vlaanderen.
(5.4.2)De specificatie laat open welke sample-frequentie er gebruikt wordt. De sample frequentie is afhankelijk van het metertype en kan dus veranderen bij toekomstige digitale meters. De bus-snelheid (RS-422) zal wel steeds 1,5 Mbps zijn.
Bij ontwikkeling van de applicatie moet hiermee rekening gehouden worden. De eerste generatie digitale meters die geplaatst worden vanaf 2019 zullen een samplefrequentie van 2600Hz hebben

Het ding is nog niet in gebruik, en men weet al op voorhand dat er nadien aanpassingen aan de CEMS en wat nog allemaal gaan moeten plaatsvinden. Herlees nog eens wat ik in de eerste alinea op 08 apr 2019, 11:20 van deze topic schreef ( vorige blz ). Ik peins dat ge met een onafhankelijk werkende Smappee nu al veel meer kunt aanvangen dat wat je ooit met die domme slimme meter gaat kunnen aanvangen. :-)

Was er ook geen sprake om de dagtarieven door te sturen zodat je kon weten wanneer, op welk tijdstip van de dag, je goedkoper de stroom kon krijgen ?

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 09 apr 2019, 12:10

Christiaan schreef:
09 apr 2019, 11:36
Er voor betalen als zo'n CEMS al bestaat tenminste.
Dat zal nu nog niet bestaan nee. Meteen ook een van mijn grootste bezwaren tegen de digitale meter: van de functionaliteit waar de burger zijn voordeel mee zou kunnen doen is feitelijk nog helemaal niets in orde. Maar toch wil men per se de meter aan ieders strot inrammen. Die bezorgdheid lees ik ook in veel reacties tijdens de plenaire vergadering vorige week.
Christiaan schreef:
De gegevens uit de S1 uitlezen en interpreteren om de "slimme wasmachine" aan te sturen is geen lacheding.
Als Smappee het kan met stroomklemmen zal een ander het ook wel kunnen met de s1 en p1 poort.
Het zou me zelfs niet verbazen als Smappee in hun nieuw modulair systeem op termijn een module zal uitbrengen die inplugt in deze poorten.
Christiaan schreef:
Ik peins dat ge met een onafhankelijk werkende Smappee nu al veel meer kunt aanvangen dat wat je ooit met die domme slimme meter gaat kunnen aanvangen. :-)
Ben ik niet zeker van. Uiteindelijk zullen die nieuwe toepassingen door onafhankelijken ontwikkeld worden.
Op dit ogenblik heb je wellicht gelijk, in de toekomst kan dat behoorlijk gaan veranderen. En Smappee gaat volgens mij ook op die kar springen. Ik meen ergens daar al iets over gezien te hebben maar kan dat nu niet meer terugvinden.
Christiaan schreef:
Was er ook geen sprake om de dagtarieven door te sturen zodat je kon weten wanneer, op welk tijdstip van de dag, je goedkoper de stroom kon krijgen ?
Ja maar dat is helemaal toekomstmuziek. Daar hebben ze dat beruchte Atrias project voor nodig wat helemaal op z’n gat ligt. Dus nogmaals alles waar de burger z’n voordeel mee zou kunnen doen is duidelijk niet prioritair.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 apr 2019, 12:38

lennie schreef:
09 apr 2019, 12:10
..... Maar toch wil men per se de meter aan ieders strot inrammen.
Het is hen puur te doen om de injectie te kunnen meten, en iedereen weet al min of meer waarom ze dat willen meten !
Als Smappee het kan met stroomklemmen zal een ander het ook wel kunnen met de s1 en p1 poort.
Het zou me zelfs niet verbazen als Smappee in hun nieuw modulair systeem op termijn een module zal uitbrengen die inplugt in deze poorten.
Het princiepe is verschillend. Die stroomklemmen leveren een analoog signaal af dat de ze zelf op hun eigen manier digitaliseren. De S1 poort levert een "stream" van bit's met een aantal herkenningsbytes ertussen in. Je kan het vergelijken met het signaal van je digitale TV of van je radio via het internet ( of DAB ). Als Smappee de S1 poort wil interpreten moeten ze een decoder voor dat signaal erbij ontwikkelen ( of "kopieren" van de CEMS ontwikkeling ... )
Christiaan schreef:
Ik peins dat ge met een onafhankelijk werkende Smappee nu al veel meer kunt aanvangen dat wat je ooit met die domme slimme meter gaat kunnen aanvangen. :-)
Ben ik niet zeker van. Uiteindelijk zullen die nieuwe toepassingen door onafhankelijken ontwikkeld worden.
Op dit ogenblik heb je wellicht gelijk, in de toekomst kan dat behoorlijk gaan veranderen. En Smappee gaat volgens mij ook op die kar springen. Ik meen ergens daar al iets over gezien te hebben maar kan dat nu niet meer terugvinden.
Wat Smappee eigelijk moet ontwikkelen is een soort CEMS waarmee je met hun gegevens bvb. een "slimme wasmachine" kan aansturen ( of bestaat dat al ? ) . Bedenk dat de slimme meter je eigen zonnepaneelproductie niet kan meten, dat kan een Smappee wel. In combinatie met de metingen van het netverbruik en de injectie beschikken ze over meer gegevens om "slim" de boiler of wasmachine aan te sturen. En zoals ik al schreef, meer onafhankelijkheid betekent meer stabiliteit. Koppel je de Smappee aan de S1 poort, dan ga je de Smappee moeten aanpassen na eventueel een "update/upgrade" van de slimme meter. Met een stroomklem heb je dat probleem niet.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 09 apr 2019, 13:49

Christiaan schreef:

Dat is één van de functies die de energieleveranciers graag hebben. Maar deze functies zullen pas beschikbaar zijn als ATRIAS 100% operationeel is.
Ik heb ergens gehoord dat dit pas vanaf 2023 mogelijk zou worden. In de kamercommissie energie werd over dergelijke mogelijkheden toch gesproken.
Volg of lees de debatten maar eens dan weet je wat de visie van de diverse actoren is.
Verslag van de hoorzittingen http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1431902
Hoorzitting 17 oktober 2018 https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... en/1276072
Hoorzitting 24 oktober 2018 https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... en/1276074
Iedereen zou echt eens de tijd moeten nemen om deze hoorzittingen te bekijken. Je moet er wel bijna een hele werkdag voor uittrekken ;-) :vraag:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 09 apr 2019, 14:10

De s1 poort is een verbetering van de P1 poort.
De P1 spuwt om de x seconden alle tellerstanden uit, maar ook per fase de spanning, stroom, vermogen zelfs temperaturen en tijdsindicaties.
Dit soort meters zijn in gebruik in NL en DE. DE gebruikte (verleden tijd) het SML protocol (smart meter protocol), de NL een ander. Voor beiden is er voldoende open source code te vinden om dit uit de meter te halen en de meeste home automation systemen ondersteunen dit.
Echter je loopt telkens achter de feiten aan minstens x seconden.
Vandaar dat onze slimme meters afwijken en door de bijkomende snellere sampelingspoort S1 hebben die korter op de bal kunnen spelen ALS de achterliggende infrastructuur kan volgen, lees elektronisch aanstuurbaar is.
Een relais gestuurd iets zal vertragend werken.
Een opslagmogelijkheid zal mogelijks sneller reageren.
Het zal niet zolang duren vooraleer er open source code zal zijn en DIY kits om zelf een en ander aan te pakken. De echte DIY zal wel alle componenten aan elkaar kunnen flansen voor een appel en een ei.

En het opmeten van je eigen PV productie is in wezen niet (meer) nodig, je dient enkel ervoor te zorgen dat er geen injectie is en als je enkel op PV stroom uw EV wilt laden dat er ook geen verbruik is en net dat meet die digitale meter: injectie of verbruik

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 apr 2019, 14:31

bruma schreef:
09 apr 2019, 14:10
De s1 poort is een verbetering van de P1 poort.
De P1 spuwt om de x seconden alle tellerstanden uit, maar ook per fase de spanning, stroom, vermogen zelfs temperaturen en tijdsindicaties.
Ik denk dat ge u vergist. Lees nog eens https://www.infrax.be/~/media/Website/F ... meters.pdf . Dat is een versie van 24-04-2018. S1 is totaal iets anders dan P1. Vergelijk Kapitel 4.2 met 5.2. Het faseverschil ga je bvb. moeten berekenen uit de gegevens die de S1 poort uitstuurt ( vergelijken van de spannings-en stroom-samples )
En het opmeten van je eigen PV productie is in wezen niet (meer) nodig, je dient enkel ervoor te zorgen dat er geen injectie is en als je enkel op PV stroom uw EV wilt laden dat er ook geen verbruik is en net dat meet die digitale meter: injectie of verbruik
Je meet het vebruik dat je netto van het net haalt, maar niet je echt verbruik, nl. dus niet de som van de stroom die je van net haalt tezamen met wat je zonnepanelen op datzelfde moment aan stroom genereren. Ik vind persoonlijk dat die som ook interessant is om te weten te komen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 09 apr 2019, 14:41

Je meet het vebruik dat je netto van het net haalt
Dat is wat je nodig hebt om te sturen netto verbruik of netto injectie.

Al de rest (som, PV productie ...) is nice to know en zeker indien het gaat indien je het om de 6 seconden zou willen weten, laat staan nog sneller.
De meeste loggingssystemen die het al om de 6 seconden zouden loggen, hebben een dB clean up functie om het maar op een 5min basis bij te houden.

Je kunt het perfect bijhouden maar dan heb je een historical database nodig in plaats van een gebruikelijke relationele database.

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 12 apr 2019, 18:44

Op mijn vraag hoe ik de digitale meter zelf kan uitlezen via de P en S poorten, bvb met een raspberry pi computertje,
heb ik de volgende specificaties gek

P: tellerstanden om de paar seconden + nog wat bijkomende info zoals serienummer enz ...
je kan deze data gebruiken om bvb via een domotica applicatie zoals openhab of home assistant,
apparaten aan en uit te schakelen als je zonnepanelen meer produceren dan wat je op dat moment verbruikt

S: ruwe sampling data van de digitalisering van spanning en stroom (= real time data)
waarmee je software kan schrijven die ongeveer hetzelfde resultaat geeft als wat smapee doet.

En volgens Fluvius kan je aanvragen om de poorten gratis te aktiveren.

De interfaces zijn bovendien gelijk aan die van de Nederlandse digitale meter,
en daar zijn al applicaties en toestelletjes voor ontwikkeld, alsook software interfaces voor domotica systemen (Google is your friend).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie