Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
ivanacke
Master lid
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door ivanacke » 30 mar 2019, 20:21

Op afstand bestuurbare stopcontacten bestaan. Dit via een AP ( SMAPPEE )
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 mar 2019, 20:34

Is er aan een omvormer geen uitgang te ontfutseling die aangeeft wanneer je injecteert ?
Een omvormer kan nooit weten of er geïnjecteerd wordt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 mar 2019, 20:46

ivanacke schreef:
30 mar 2019, 19:42
dat alles is een beetje ingewikkeld voor het aansturen van een elektrische boiler :roll: :shock:
Bwa, 'k weet niet zo. Iets met een fotocel zal wel ergens bestaan, zoiets waarmee men de tuinverlichting ( op 230 V ) automatisch laat aangaan ( die de boiler afschakelt uiteraard ). Eventjes google'n met "tuinverlichting 230v fotocel" en ik vond al meteen dit https://www.verlichtingkopen.nl/schemer ... ouw-sensor . Je moet in elk geval iets vinden waar de gevoeligheid van te regelen is, en dat ook omgekeerd werk ( "aanschakelt" bij veel licht i.p.v. uitschakelen , hoewel met een extra relais is dat ook te bereiken )
Laatst gewijzigd door Christiaan op 30 mar 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 mar 2019, 20:52

janus schreef:
30 mar 2019, 20:34
Is er aan een omvormer geen uitgang te ontfutseling die aangeeft wanneer je injecteert ?
Een omvormer kan nooit weten of er geïnjecteerd wordt.
@lennie zou hier eens moeten inspringen en ons eens vertellen hoe hij aan de getallen kwam die hij hier gepost heeft op "26 mar 2019, 16:52" . Ik persoonlijk ga er me niet over uitspreken.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 30 mar 2019, 21:24

Christiaan schreef:
30 mar 2019, 20:52
@lennie zou hier eens moeten inspringen en ons eens vertellen hoe hij aan de getallen kwam die hij hier gepost heeft op "26 mar 2019, 16:52" . Ik persoonlijk ga er me niet over uitspreken.
Smappee
Flukso
Youless
SMA home manager
etc etc ...
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 mar 2019, 23:12

Niet uit zijn omvormer in ieder geval, daar heb je andere meetinstrumenten voor nodig zoals YveST3 ook al schrijft.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 01 apr 2019, 09:10

Ik haal die gegeven inderdaad uit mijn Smappee.

Om even mee te geven: aan die Smappee kan je inderdaad op afstand bestuurbare stopcontacten koppelen. Je kan die smappee zelfs zo programmeren dat een bepaald stopcontact aan gaat als -bijvoorbeeld- de zonnepanelen boven een bepaalde opbrengstdrempel gaan en terug uit als de opbrengst terug onder een bepaalde drempel zakt.
Daarmee zou je dus in theorie perfect een elektrische boiler kunnen sturen. Al weet ik niet precies welk vermogen die stopcontacten aankunnen.

Bij mij is dat echter zinloos want ik heb ook een zonneboiler op mijn dak liggen die mijn boiler van 300l op een zonnige dag sowieso vlot op 90 graden krijgt.

Ook het sturen van een vaatwasser of wasmachine gaat hiermee niet want die moderne elektronica laat dat niet toe. Spanningsloos verliezen die hun geheugen en is het gekozen programma weg. Ik zou dus al terug een oude machine met draai of drukknoppen in huis moeten halen om zoiets te laten werken.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 apr 2019, 11:00

Prima ! Dus prima doenbaar om bij eigen overproductie iets eenvoudigs automatisch aan te schakelen ( boilers , ook die onder de gootsteen , pompen , EV laden ... ). Als de stopcontacten te weinig stroom mogen voeren, kan er nog altijd een contactor tussen geschakeld worden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 01 apr 2019, 11:35

Christiaan schreef:
01 apr 2019, 11:00
Prima ! Dus prima doenbaar om bij eigen overproductie iets eenvoudigs automatisch aan te schakelen ( boilers , ook die onder de gootsteen , pompen , EV laden ... ). Als de stopcontacten te weinig stroom mogen voeren, kan er nog altijd een contactor tussen geschakeld worden.
Het is mogelijk, dat weten we al jaren, of het doenbaar is in je woning is weer een geheel andere vraag.
Of het iets oplevert is dan weer de volgende vraag.
.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 apr 2019, 11:52

Dit noem ik passief schakelen, zelfs mijn sma heeft zo'n schakel contact. Je bent niet zeker dat je hierdoor enkel injectie voorkomt.
Andere oplossingen zijn traag (seconden) waardoor je ook niet zeker bent en net dit hebben ze bij de DNB begrepen: een bijkomende poort (P2) die 2000 keer per seconde doorgeeft wat de status is van verbruik/productie. Echter met (draadloze) contacteren via (web)aansturing zal men wel weer achter de feiten aanhollen op niet clearsky dagen.
janus schreef:
Christiaan schreef:
Het is mogelijk, dat weten we al jaren, of het doenbaar is in je woning is weer een geheel andere vraag.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 01 apr 2019, 16:17

janus schreef:
01 apr 2019, 11:35
Christiaan schreef:
is wel gemakkelijk als je de nacht Verlichting automatsch wil inschakelen en afschakelen of bv de verlichting van je aquarium wilt sturen.
ik heb ze.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 06 apr 2019, 22:24

EricG schreef:
29 mar 2019, 18:40
Iets is nog altijd beter dan niets...
Als je rekening houdt met je investeringskost zal het negatief zijn. Maar aftrekken kennen sommigen hier niet blijkbaar.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 06 apr 2019, 22:32

YveST3 schreef:
30 mar 2019, 17:33
Christiaan schreef:
30 mar 2019, 08:17
Voor diegenen die hun SWW met gas aanmaken wordt het misschien terug interessant om hiervoor een 150 liter electrische boiler te installeren. De boiler kan met een klokje overdag de overproductie van de zonnepanelen opsouperen.
Met een timer ben je ook niets, je zou dat met een afstandsbediening en als er zon is aanzetten en afzetten als de zon weg is
Heb het thuis ook geprobeerd, lukt ni alle dagen :?
B is de boiler
Boiler goed.pngBoiler slecht.pngBoiler heel slecht.png
Het heeft ook geen zin een boiler uit en aan te zetten afhankelijk van je beschikbaarheid aan zonne-energie. Dit gaat er alleen voor zorgen dat je ook een onregelmatig aanbod aan warm water hebt.

Een elektrische boiler is wel interessant als je bijvoorbeeld een gasgestookte of mazoutgestookte boiler hebt waarbij je de ketel in de zomer volledig kan uitzetten en dan enkel nog elektrisch het water verwarmt.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 apr 2019, 23:22

blsq1970 schreef:
Het heeft ook geen zin een boiler uit en aan te zetten afhankelijk van je beschikbaarheid aan zonne-energie. Dit gaat er alleen voor zorgen dat je ook een onregelmatig aanbod aan warm water hebt.
Een elektrische boiler aansturen werkt dus niet
Een elektrische boiler is wel interessant als je bijvoorbeeld een gasgestookte of mazoutgestookte boiler hebt waarbij je de ketel in de zomer volledig kan uitzetten en dan enkel nog elektrisch het water verwarmt.
Oei een elektrische boiler werkt dus wel of toch ... maar enkel als je een niet werkende mazout- of gasketel hebt?

Nu snap ik het niet meer?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 apr 2019, 01:03

bruma schreef:
06 apr 2019, 23:22

Oei een elektrische boiler werkt dus wel of toch ... maar enkel als je een niet werkende mazout- of gasketel hebt?

Nu snap ik het niet meer?
Ik snap het wel. Eigelijk komt het eenvoudig erop aan dat je de boiler overdag tussen bvb. 10 uur en 14 uur aanschakelt. In de zomer gaat je overproductie naar de boiler , en als de thermostaat ervan afslaat, dan ga je inderdaad je overproductie nadien injecteren. Daar is geen speld tussen te krijgen. In de winter kan het voorkomen dat je geen overproductie hebt of zelfs te weinig stroom voor de boiler hebt, en dat gaat die met netstroom moeten opwarmen. Daar is ook geen speld tussen te krijgen. Diegenen die met tweevoudig tarief werken zullen dan best het tijdstip waarop de boiler opwarmt tijdens de winter van dag naar nacht omschakelen. Kan ook geen probleem zijn.

Je kan dit dan verfijnen door te detecteren wanneer er overdag injectie optreedt en dan pas de boiler aanschakelen. Lukt het om het water volledig op temperatuur te krijgen, dan gaat de boiler geen extra stroom meer vragen , en dat is een goed uitgangspunt om die na zonsondergang continu voor een aantal uren aan het net te schakelen om het water toch maar op max. temperatuur te brengen als dit niet het geval zou zijn geweest.

In elk geval , een electrische boiler is een eenvoudig ding , en kan gerust spanningsonderbrekingen verwerken. En uiteraard is dat interessant omdat je in de zomer je complete CV op gas of stookolie stroomloos kan uitzetten.

Plaats reactie