Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
stegero
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door stegero » 20 jan 2019, 13:39

Dat is wat ik wil zeggen. Voorlopig ben ik beter af met de prosumentenvergoeding, want ik weet wat ik moet betalen. Met de distributietarieven is het koffiedik kijken wat betreft je onmiddellijk verbruik en je verbruik na zonsondergang 🌇ongeacht of ze nu gaan stijgen of, utopisch, gaan dalen.
Injectietarieven komen er mijn inziens en ook het gedacht van slimmere mensen als ik, er niet.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 20 jan 2019, 20:53

stegero schreef:
20 jan 2019, 13:24
Dat de politiek nu hopelijk eens ballen aan hun lijf heeft en gewoon beslist om de slimme meter uit te stellen voor prosumenten tot na de 15 jaar gegarandeerde periode van een terug draaiende teller of de vrije keuze, maar daarna niet komen wenen als het negatief uitdraait voor de portemonnee.
Wat voordeel heeft de politiek daarbij?
Heel het verhaal van de digitale meter was kosten/baten enkel positief door het positieve verschil dat de prosumenten gaan maken.

Als je gelooft dat je gaat mogen kiezen, of je nog 15jaar terugdraaiende teller in zijn huidige vorm gaat behouden, geloof je ook nog in Sinterklaas zeker?

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 20 jan 2019, 22:39

Altijd positief blijven hopen.
Er zijn nu al veel minder PV-installaties gezet in 2018 dan de vorige jaren en dit dankzij de onduidelijkheden over de slimme meter.
En er zijn de objectieven 2020 die moeten gehaald worden, opgelegd door Europa.
Als ze nu nog gaan rommelen met hun eerder gemaakte afspraken en beloften, gaan er zeker geen meer gelegd worden.
En nee, ik geloof enkel in Zwarte Piet.
Power to the people!

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 20 jan 2019, 22:49

Ze moeten zeker gaan kijken hoe ze de mensen nog kunnen motiveren, maar dat kan ook door een vergoeding voor teruggeleverde stroom.
Op die manier loont zuinig omspringen met energie, want je kan meer terugleveren.
De digitale meter komt er, daar kan je niet meer onderuit.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 20 jan 2019, 22:58

11221 schreef:
20 jan 2019, 22:49
Ze moeten zeker gaan kijken hoe ze de mensen nog kunnen motiveren, maar dat kan ook door een vergoeding voor teruggeleverde stroom.
Op die manier loont zuinig omspringen met energie, want je kan meer terugleveren.
De digitale meter komt er, daar kan je niet meer onderuit.
Als je een vergoeding gaat krijgen voor terug geleverde stroom ben je verkoper en kunnen ze daar nog eens belastingen op heffen. En dan komt het nog duurder uit want dan betaal je voor afname en ook de nettarieven en dan nog eens belastingen op het bedrag wat je krijgt voor terug geleverde stroom.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 20 jan 2019, 22:59

Dat hij er komt, weet ik ook. Maar hoe, dat weet niemand. Als we de Vreg laten doen, betalen we vanaf 2020 distributietarief op iedere afgenomen kw. En krijgen we niets of quasi niets voor onze geïnjecteerd stroom.
Daarom stel ik mijn hoop op de politiek, misschien tegen beter weten in.
We mogen niet vergeten dat de Vreg gecontroleerd wordt door de politiek. En een wet is snel gemaakt, maar zeker niet voor 26/5.
Power to the people!

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 20 jan 2019, 23:24

maar zeker niet voor 26/5
Het zal een beslissing zijn van de Vlaamse regering, niet de federale. Het kan in principe nog wel voor de 26e mei.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 20 jan 2019, 23:34

Inderdaad een Vlaamse bevoegdheid, maar iedereen is al in verkiezingsmodus, dus ... het kan maar heb mijn twijfels.
Power to the people!

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 21 jan 2019, 16:34

Inderdaad, na de verkiezingen kunnen ze ons rustig verder pluimen, dan zijn hun postje en bijhorende dikbetaalde mandaten weer verzekerd voor enkele jaren.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 21 jan 2019, 16:57

dyckie schreef:
20 jan 2019, 22:58

Als je een vergoeding gaat krijgen voor terug geleverde stroom ben je verkoper en kunnen ze daar nog eens belastingen op heffen. En dan komt het nog duurder uit want dan betaal je voor afname en ook de nettarieven en dan nog eens belastingen op het bedrag wat je krijgt voor terug geleverde stroom.
Hoe kun je 2 tarieven vergelijken wanneer er over beide opties nog niets definitief bekend is? Alles is speculatie...

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef » 22 jan 2019, 15:25

Plaatsing digitale meters - wie is eerst aan de beurt?

De levering en plaatsing van de digitale meter liep de afgelopen maanden forse vertragingen op. De Vlaamse regering pint zich nu vast op 1 juli 2019 als deadline voor de eerste installaties. Die gebeuren eerst bij nieuwe woningen, grondige renovaties, op aanvraag en bij huishoudens met een budgetmeter. Zonnepaneeleigenaars behoren niet langer tot het prioritaire lijstje. De Vlaamse regering hoopt wel dat ze de slimme energiemeters tegen eind 2022 bij elke eigenaar van zonnepanelen kan plaatsen

https://www.demorgen.be/economie/wat-be ... -b0f640b5/

johan001
lid

Bericht door johan001 » 22 jan 2019, 18:16

Wat gaat de digitale meter kosten, het valt wel op dat bij de bezitters van een pv installatie de dnb de meter betaald, er moet dan toch wel veel geld te stelen zijn. We hebben een hele tijd gehoord dat er geen discriminatie mag zijn tussen de mensen met en zonder zonnepanellen. Wat is dit dan ?

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 22 jan 2019, 18:42

jef schreef:
22 jan 2019, 15:25
Plaatsing digitale meters - wie is eerst aan de beurt?

De levering en plaatsing van de digitale meter liep de afgelopen maanden forse vertragingen op. De Vlaamse regering pint zich nu vast op 1 juli 2019 als deadline voor de eerste installaties. Die gebeuren eerst bij nieuwe woningen, grondige renovaties, op aanvraag en bij huishoudens met een budgetmeter. Zonnepaneeleigenaars behoren niet langer tot het prioritaire lijstje. De Vlaamse regering hoopt wel dat ze de slimme energiemeters tegen eind 2022 bij elke eigenaar van zonnepanelen kan plaatsen

https://www.demorgen.be/economie/wat-be ... -b0f640b5/
Zijt maar zeker dat de dnb's de zonnepaneel eigenaars ook prioritaire lijst zullen zetten zonder dat de Vlaamse regering het gaat weten want anders halen ze eind 2022 niet. Ofwel is dit een manier van de Vlaamse regering om de zonnepaneel eigenaars te sussen door te zeggen dat ze niet tot de prioritaire lijst horen zonder dat die weten dat ze wel tot die lijst behoren.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 23 jan 2019, 08:14

johan001 schreef:
22 jan 2019, 18:16
Wat gaat de digitale meter kosten, het valt wel op dat bij de bezitters van een pv installatie de dnb de meter betaald, er moet dan toch wel veel geld te stelen zijn.
Ik denk niet dat de DNB de meter zal betalen. Dat wordt gewoon verrekend via de nettarieven.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 23 jan 2019, 10:37

lennie schreef:
23 jan 2019, 08:14
johan001 schreef:
22 jan 2019, 18:16
Wat gaat de digitale meter kosten, het valt wel op dat bij de bezitters van een pv installatie de dnb de meter betaald, er moet dan toch wel veel geld te stelen zijn.
Ik denk niet dat de DNB de meter zal betalen. Dat wordt gewoon verrekend via de nettarieven.
staat er ook:
"Bij een nieuwbouw en grondige renovatie betaalt u enkel de plaatsing en de indienststelling. Bij nieuwe zonnepanelen en andere decentrale energieproductie en bij bestaande eigenaars van zonnepanelen betaalt de distributienetbeheerder de digitale meter. Energieregulator VREG becijferde dat de digitale energiemeter een gemiddeld gezin jaarlijks 16,36 euro méér zal kosten voor elektriciteit en 11,59 euro méér voor aardgas, bij een uitrol over twintig jaar."

Plaats reactie