Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door ivob » 20 feb 2018, 19:53

Ik denk niet dat iemand de digitale meter an sich vreest.
Ik denk ook niet dat iemand er iets op tegen heeft zijn piek- en daluren zelf te kunnen kiezen.

In België bestaat nu eenmaal de vrees, uit jarenlange ervaring gegroeid, dat alles wat de overheid je opdringt (al dan niet in samenspraak met
zelf gecreëerde monopolisten) in het begin nogal rooskleurig wordt voorgeteld maar uiteindelijk uitmondt in een platte bijkomende belasting.
En daar hebben de meeste mensen er ondertussen (al) genoeg van. Zeker omdat die belastingen soms zelfs de gemeenschap niet eens ten goede komen maar slechts enkelen. Je kan je ook nergens op baseren om zus of zo te investeren want het beleid wijzigt om de haverklap haar koers (als die er al was).

Het is dus eerder een gebrek aan vertrouwen in de mensen achter zo'n toestel dan in het toestel zelf.
Dat ze de consumenten gaan (of willen) opdelen in groepen die ze als eerste moeten krijgen (ipv economisch rationalisme dat men werkt per regio/straat) doet ook al niet veel goeds vermoeden.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 20 feb 2018, 21:11

ivob schreef:
20 feb 2018, 19:53
Ik denk ook niet dat iemand er iets op tegen heeft zijn piek- en daluren zelf te kunnen kiezen.

In België bestaat nu eenmaal de vrees, uit jarenlange ervaring gegroeid, dat alles wat de overheid je opdringt (al dan niet in samenspraak met
zelf gecreëerde monopolisten) in het begin nogal rooskleurig wordt voorgeteld maar uiteindelijk uitmondt in een platte bijkomende belasting.
En daar hebben de meeste mensen er ondertussen (al) genoeg van. Zeker omdat die belastingen soms zelfs de gemeenschap niet eens ten goede komen maar slechts enkelen. Je kan je ook nergens op baseren om zus of zo te investeren want het beleid wijzigt om de haverklap haar koers (als die er al was).

Het is dus eerder een gebrek aan vertrouwen in de mensen achter zo'n toestel dan in het toestel zelf.
Dat ze de consumenten gaan (of willen) opdelen in groepen die ze als eerste moeten krijgen (ipv economisch rationalisme dat men werkt per regio/straat) doet ook al niet veel goeds vermoeden.
Ivo,
ik ben duidelijk niet zo taalvaardig als jij. Dat je er dan dikwijls in slaagt te posten wat ik juist bedoel blijkt daar dan weer uit! :tu:

Janus,
Dat wij niet in een positie zijn om de plaatsing van die digitale meter tegen te houden is mij wel duidelijk.
Dat die meters dan in Spanje(in een land waar particuliere zonnepanelen minder worden ondersteund ?) eerder welkom zijn, probeer ik nog te begrijpen.
Maar dat je dan, op een zonnepaneelforum, die meters in België dan noodzakelijk wil gaan verdedigen is mij toch minder duidelijk.
Dat er dan waarschijnlijk voordelen aan kunnen hangen kan ik weer wel verstaan.
Laat ons niet naïef zijn, aangepaste tarieven ZULLEN er komen. Dat dan de nadelen(voor particuliere zonnepaneelbezitters met een huidige 0-factuur) veel groter zijn dan de voordelen, hoop ik dat jij mij, als minder taalvaardige forumgebruiker begrijpt?
Dus wanneer jij dan toch die digitale meters blijft verdedigen, ook voor onze situatie, moet je toch nog wat meer moeite doen om mij dit te laten begrijpen....
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 20 feb 2018, 21:32

De meters verdedigen is een groot woord, maar dat de verouderde ferrarismeters met hun manuele uitlezing hopeloos veroudert zijn is toch duidelijk.
Waarom is dan iedereen zo tegen een moderne meter?
Ik doe een poging om ook de andere kant te laten zien, dat er dus ook voordelen aan de meter "kunnen" zitten.
Dat er andere tarieven mogelijk zijn met de digitale meter hoeft niet per se in het nadeel te zijn.

Van de andere kant snap ik ook dat jullie wantrouwend zijn en de invoer liever nog wat uitstellen.

peace
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 20 feb 2018, 22:57

Waarom we tegen een moderne meter zijn, vooral dan als ze ons als zonnepaneeleigenaars eerst focussen?
Omdat het ons meer dan waarschijnlijk centjes gaat kosten, zie Ivo's laatste post.
Dat je een poging doet om ons ook de voordelen te laten zien begrijpen we. Dat ze er ook zijn ga ik zelfs in mee. Maar vooralsnog zie ik meer nadelen. En de optelsom slaagt voor mij, met een 0-factuur, zwaar negatief uit om deze meter te wensen.
Dat er mogelijks (maar waarschijnlijk enkel in het beginperiode van de introductie!) ander tarieven zonder nadelen mogelijk zijn geloof ik, maar uiteindelijk zal het aan een grote zekerheid grenzend zo zijn dat het in ons nadeel uitdraait.
Dus, ja, zeer wantrouwend, en als ik mogelijkheden zie om die plaatsing uit te stellen, zonder andere negatieve consequenties zal ik deze zeker nader bekijken!

Ik begrijp ;-) uit jouw laatste post nu wel dat je ook begrip hebt voor ons wantrouwend standpunt. :-)
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

Van Assche Patrick
junior lid

Bericht door Van Assche Patrick » 21 feb 2018, 01:04

We weten ondertussen hoe betrouwbaar de overheid is.
1) de subsidies die eerst jarenlang gepromoot werden, werden zomaar op redelijke korte termijn afgebouwd, BEHALVE voor de vriendjes-industrielen, die blijven tot op vandaag van de volle pot genieten
2) dan eisen ze een consumentenvergoeding, zelfs al houdt dit in dat talrijke zelfstandigen eronderdoor gaan; het vlugge geldgewin is echter belangrijker.
3) dan komen ze nog eens met een turteltax op de proppen. Daar hebben ze echter sinds dit jaar een peulschil van afgetrokken.

En nu komen ze met veel bombarie af met een slimme meter. Je moet geen kernfysicus zijn om te begrijpen waarom!
Dat ze die nog zouden plaatsen ter vervanging van oude defekte ferrarismeters, of in nieuwbouw, tot daar aan toe, maar nee, wederom zien ze het vlugge geldgewin bij de pv-eigenaars.

Onbegrijpelijk dat er hier mensen zijn die dat staan te verdedigen, tenzij ze er zélf baat bij hebben.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 feb 2018, 07:57

Wian? :-)

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 21 feb 2018, 10:21

janus schreef:
20 feb 2018, 19:14
genoeg is.
Ik wist niet dat jij dat moet beoordelen.
Als ik mijn 'gebruiksdata' met de Albert Heijn deel (door mijn bonuskaart te tonen) dan staat daar een aanbiedingen tegenover en als ik mijn gebruiksdata met mijn energieleverancier deel dan levert mij dit niets op.
Bij de super kan ik telkens zelf de afweging maken wat ik wil delen, waarom kan dit niet in energieland??
SolarEdge gecertificeerd dealer

Van Assche Patrick
junior lid

Bericht door Van Assche Patrick » 21 feb 2018, 12:29

ivob schreef:
20 feb 2018, 19:53
Nogal logisch, die meter kan niet bijten. :mrgreen:

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 22 feb 2018, 12:53

ik ben niet persé tegen die digitale meter, maar wel tegen feit dat je op voorhand al weet dat ze het tegen jou zullen gebruiken. En gaan ze dat doen? natuurlijk.
Een digitale meter is nodig, dan kunnen ze minder mensen op pad sturen. Dat bespaart zogezegd... maar dan zou je verwachten dat ze de digitale meter uitrollen per straat, gemeente etc.
Geen idee hoeveel zonnepaneelbezitters er zijn in Vlaanderen. Neem nu 250.000. Als ze die over gans het land als eerste gaan vervangen... dan moet de persoon die meteropname doet nog steeds iedere straat gaan bezoeken, want niet de ganse straat heeft zonnepanelen. Hij verliest misschien zelfs nog meer tijd, want nu moet hij bij iedere woning aanbellen, dan moet hij opzoeken of er panelen liggen om al dan niet aan te bellen, of digitaal op afstand in te lezen? dus geen winst.

Als ze nu gegroepeerd 250.000 woningen pakken, dat is ongeveer de grootte van Gent. Dan pas kan je echt besparen. In Gent alles digitaal, erbuiten nog via meteropname. Dat is pas besparen en gecoördineerd aanpakken. Maar neen, eerst de paneelbezitters. Er zit iets anders achter...
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

Van Assche Patrick
junior lid

Bericht door Van Assche Patrick » 22 feb 2018, 13:14

Die slimme meter heeft nog talrijke andere potentiele nadelen. Naast het feit dat men je verbruik gaat tariferen per uur of per minuut zelfs, bestaat er een grote reele kans op privacy-inbreuken, juist zoals men telefoons kan aftappen, kan men ook zien wanneer je thuis bent, welke apparaten ingeschakeld zijn, en dit zowel voor electriciteit als voor gas. Gerechterlijke diensten zouden daar ook handig gebruik van kunnen maken.

Waarschijnlijk zullen de verbindingen met de DNB gebeuren via 4G of 5G. Er zal vlug een kooi van faraday rond mijn meterkast staan. maar de mogelijkheid bestaat ook via het electriciteitsnet zelf.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 feb 2018, 14:21

Van Assche Patrick schreef:
22 feb 2018, 13:14
Die slimme meter heeft nog talrijke andere potentiele nadelen. Naast het feit dat men je verbruik gaat tariferen per uur of per minuut zelfs, bestaat er een grote reele kans op privacy-inbreuken, juist zoals men telefoons kan aftappen, kan men ook zien wanneer je thuis bent, welke apparaten ingeschakeld zijn, en dit zowel voor electriciteit als voor gas. Gerechterlijke diensten zouden daar ook handig gebruik van kunnen maken.

Waarschijnlijk zullen de verbindingen met de DNB gebeuren via 4G of 5G. Er zal vlug een kooi van faraday rond mijn meterkast staan. maar de mogelijkheid bestaat ook via het electriciteitsnet zelf.
Dan heb je dus iets te verbergen?
Een eerlijke burger heeft dat niet en daar telt jouw "nadeel" dus niet voor.
Voor eerlijke burgers is het juist een voordeel omdat criminelen sneller gepakt worden :lol:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 feb 2018, 15:22

lanius schreef:
22 feb 2018, 12:53
... maar dan zou je verwachten dat ze de digitale meter uitrollen per straat, gemeente etc.
Dat is ook de zienswijze van de DNB. De andere visie is deze van de VREG.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 feb 2018, 15:27

janus schreef:
22 feb 2018, 14:21
Nee hij weigert ook al jaren een telefoon- of gsm verbinding want die worden afgetapt. :mrgreen:
Maar een internetaansluiting kan er dan wel weer af. Bizar. :D

Waar is de tijd dat de apostelen niet meer dan een goed paar sandalen nodig hadden en een boek om hun (blijde) boodschap overal te gaan verkondigen.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 22 feb 2018, 16:00

janus schreef:
22 feb 2018, 14:21
Een eerlijke burger heeft dat niet en daar telt jouw "nadeel" dus niet voor.
Iedere burger is schuldig tenzij? Is Franco soms weer aan de macht in Spanje?
SolarEdge gecertificeerd dealer

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 feb 2018, 16:02

Als ik zie hoeveel onze apostel van IP en e-mailadres verandert moet hij wel veel te verbergen hebben. :lol:
.

Plaats reactie