Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door DaRkMaN_FX » 19 feb 2018, 13:39

Op 1 januari 2018 introduceert Eandis een nieuwe kast voor je elektriciteitsmeter (de ‘25D60’-kast). Vanaf dan kan die worden geplaatst bij nieuwbouw of renovatie van gezinswoningen of kleine bedrijven. Na de overgangsperiode, die loopt tot 31 maart 2018, wordt de plaatsing van de 25D60-kast verplicht. Voor aansluitingen zwaarder dan 56 kilovolt-ampère (kVA), zoals bij grotere of industriële bedrijven, blijft de oude kast bestaan.

De nieuwe meterkast heeft dezelfde afmetingen en bodem als de vorige kast (die heette in het jargon: ‘25S60-kast’). Enkel het deksel is volledig nieuw, met een open meetgedeelte bovenaan. Uiteraard voldoet ze aan alle veiligheidsvoorwaarden, en zijn alle elektrische onderdelen volledig afgeschermd.

http://fedelec.be/nl/actueel/2017/02/ea ... -meterkast
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... eandis.pdf
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 19 feb 2018, 14:29

DaRkMaN_FX schreef:
19 feb 2018, 13:39
Op 1 januari 2018 introduceert Eandis een nieuwe kast voor je elektriciteitsmeter (de ‘25D60’-kast). Vanaf dan kan die worden geplaatst bij nieuwbouw of renovatie van gezinswoningen of kleine bedrijven. Na de overgangsperiode, die loopt tot 31 maart 2018, wordt de plaatsing van de 25D60-kast verplicht. Voor aansluitingen zwaarder dan 56 kilovolt-ampère (kVA), zoals bij grotere of industriële bedrijven, blijft de oude kast bestaan.

De nieuwe meterkast heeft dezelfde afmetingen en bodem als de vorige kast (die heette in het jargon: ‘25S60-kast’). Enkel het deksel is volledig nieuw, met een open meetgedeelte bovenaan. Uiteraard voldoet ze aan alle veiligheidsvoorwaarden, en zijn alle elektrische onderdelen volledig afgeschermd.

http://fedelec.be/nl/actueel/2017/02/ea ... -meterkast
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... eandis.pdf
ja akkoord , maar mijn kast is van datum voor de kast (die heette in het jargon: ‘25S60-kast ) wat daarmee, deze kast is breder en minder hoog
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 feb 2018, 16:30

DaRkMaN_FX schreef:
19 feb 2018, 13:39
En past de slimme meter dan niet meer in recente kasten en/of volstaat het alleen het deksel te vervangen?
Heb pas vorig jaar een nieuwe kast gehangen (naar aanleiding van de vernieuwing van het binnennet werd de plaats van de elektriciteitsmeter gewijzigd van buiten naar binnen) maar heb de nieuwe meter nog niet laten (her)plaatsen omdat ik gewoon wou wachten op de komst van de digitale meter.
edit: stond in de faq, gekeurde installaties moeten hun meterkast niet laten vervangen.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 19 feb 2018, 18:03

janus schreef:
17 feb 2018, 22:32
Je kan perfect je verbruik en teruglevering opvolgen ;-)
Benny schreef:
17 feb 2018, 22:01
zonder op één of ander (financieel)domein ook minder goed uit te komen?
@Janus, graag ook nog even bevestiging op mijn tweede deel van mijn vraag dan...
Men zal misschien voor zonnepaneelbezitters wat tijdelijke uitzonderingsmaatregelingen treffen, maar na verloop van tijd zal je toch je verbruik moeten betalen.
Dan kies ik er toch liever voor om mijn verbruik en teruglevering op een alternatieve manier op te volgen, met behoud van mijn 0-factuur.
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 19 feb 2018, 18:13

Sorry maar ik vindt het geen enkel nut hebben om over regelingen te discuteren die er misschien komen, of juist niet.

Ik hou mij liever bij de feiten.
De digitale meter gaat er komen, of je dat nu leuk vindt of niet.
België loopt zelfs achter met de plaatsing ervan.

Ik ben blij met mijn digitale teller, die mij overigens 25€ koste en na een half jaar al was terugverdiend.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 19 feb 2018, 18:20

Ik ben blij met mijn digitale teller, die mij overigens 25€ koste en na een half jaar al was terugverdiend.

Janus , hoe ben je tot die besparing gekomen , dit t.o.v. de ferassie meter.
Als je zelf je meterstanden regelmatig controleert en in een XEL file bijhoud maakt dat toch niet veel uit ?
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

johan001
lid

Bericht door johan001 » 19 feb 2018, 18:24

Ik heb een keer de vraag gesteld aan het kabinet van Bart Tommelein , waarom wordt de slimme meter eerst geplaats bij nieuwbouw en de bezitters van zonnepanelen . Dit was het antwoord.

Deze meter zal niet terugdraaien in de letterlijke betekenis van het woord daar er geen draaiende schijf in de meter zit. Deze zal wel twee metingen uitvoeren: één voor injectie en één voor consumptie. Op jaarbasis kunnen deze twee tegenover elkaar worden berekend waardoor u wel het terugdraai effect behoudt.

Dit effect wordt u gegarandeerd voor 15 jaar vanaf de keuring van de installatie. Bovendien treedt vanaf 2021 ook de compensatiemaatregel in werking. Hierdoor zal het mogelijk worden om uw verbruikte energie te factureren en uw geïnjecteerde energie te vermarkten. Op dit moment is het namelijk nog niet mogelijk om een vergoeding te krijgen voor de energie die u op jaarbasis te veel produceerde.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 feb 2018, 20:11

Als je zelf je meterstanden regelmatig controleert en in een XEL file bijhoud maakt dat toch niet veel uit ?
Doordat ik nu zelf dal en piek uren kan kiezen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 19 feb 2018, 21:12

janus schreef:
19 feb 2018, 18:13
Sorry maar ik vindt het geen enkel nut hebben om over regelingen te discuteren die er misschien komen, of juist niet.

Ik hou mij liever bij de feiten.
De digitale meter gaat er komen, of je dat nu leuk vindt of niet.
België loopt zelfs achter met de plaatsing ervan.

Vind je het niet (een beetje) naief om te denken dat de DNB geen geld willen halen uit de zonnepaneelbezitters in combinatie met hun digitale(slimme) meter?
janus schreef:
19 feb 2018, 20:11
Doordat ik nu zelf dal en piek uren kan kiezen.
Ik probeer even te begrijpen...
Voor je verbruik 's nachts heb je kosten: X
Voor je overschotten overdag krijg je centjes: Y
Je slimme meter kostte je: Z
Dus na een half jaar had je: X-Y+Z= 0(meter was terugverdiend), waarna je dus winst begon te maken aan je digitale(slimme..) meter, want vanaf dan had je geen (aankoop)kost meer...
Zie ik jou financiële plaatje zo correct?
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 feb 2018, 22:20

Ik probeer alleen wat tegengas te geven aan iedereen die alleen maar negatief denkt over de digitale meter.

Je kan ze toch niet tegenhouden dus kun je beter nadenken wat voor voordeel ze geven.

1) energiebesparing. (landelijk)
2) kosten reductie (voor de netbeheerder)
3) meer mogelijkheden voor de consument.
4) enz. enz.

Daarom heb ik direct voor de digitale meter gekozen, oa. omdat ik er zelf voordeel aan had.

Ps, hier in Spanje loont het echt de moeite niet om PV te plaatsen, die heb ik dus niet.
Mijn voordeel is specifiek het dal en piek tarief en als aardigheidje het bijna realtime aflezen van je verbruik online.
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 19 feb 2018, 23:19

janus schreef:
19 feb 2018, 22:20
1) energiebesparing. (landelijk)
2) kosten reductie (voor de netbeheerder)
3) meer mogelijkheden voor de consument.
4) enz. enz.
Van punt 1 is al vastgesteld dat de slimme meter geen noemenswaardig resultaat heeft https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/19/en ... n-a1532652
Een kostenreductie voor de netbeheerder daar kan ik geen uitspraak over doen, maar dat de uitrol van de slimme meter een ongekende investering vergt (NL 3,3 miljard) en daar gaan vele vele jaren overheen om dit bedrag terug te verdienen.
Punt 3 ? De slimme meter an sich geeft niet meer mogelijkheden en piek en dal tarief zijn bedacht om het verbruik tijdens de piekafname te verleggen naar de overschot uren en niet om voordeeltjes mee weg te geven.
Punt 4, je weet zelf ook niets beters meer in te brengen?
SolarEdge gecertificeerd dealer

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 feb 2018, 08:34

punt 1 en 2 al die meteropnemers gaan ook op hun fiets alle adressen af dan?
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 feb 2018, 12:04

japio schreef:
19 feb 2018, 23:19
Van punt 1 is al vastgesteld dat de slimme meter geen noemenswaardig resultaat heeft https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/19/en ... n-a1532652
Een kostenreductie voor de netbeheerder daar kan ik geen uitspraak over doen, maar dat de uitrol van de slimme meter een ongekende investering vergt (NL 3,3 miljard) en daar gaan vele vele jaren overheen om dit bedrag terug te verdienen.
Punt 3 ? De slimme meter an sich geeft niet meer mogelijkheden en piek en dal tarief zijn bedacht om het verbruik tijdens de piekafname te verleggen naar de overschot uren en niet om voordeeltjes mee weg te geven.
Punt 4, je weet zelf ook niets beters meer in te brengen?
Janus had beter hier een punt van gemaakt:
Je kan ze toch niet tegenhouden dus kun je beter nadenken wat voor voordeel ze geven.
Als prosument is dat nl. het enige wat je er tegen kan beginnen. Al het overige is verloren energie. ;-)
(ik ga wel eerder van het standpunt uit eventueel nadeel zoveel mogelijk te beperken en terug te dringen)

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 20 feb 2018, 18:45

Ik heb geen enkel probleem met digitale meters want ik plaats ze zelf ook al jaren ( ik kan me de dag niet meer heugen dat ik voor het laatst een draaischijfmeter heb aangesloten)
Voor het monitoren van de netkwaliteit is de slimme meter niet geschikt, hij geeft daarvoor veel te weinig informatie door.
Bij kleinverbruikers is monitoring op gebruikersniveau in de huidige vorm volkomen nutteloos.
De mogelijkheid om meerdere stoomtarieven te kunnen toepassen? Kom maar op met een regeling en ik oordeel wel of dit interessant genoeg is.
Met een drukknop op de meter de tellerstand door laten zenden was voor het doel goed genoeg geweest.
Meest kwalijke vind ik de mogelijkheid om de meter remote te kunnen voorzien van updates want daarmee is het mogelijk om de meter op afstand te beïnvloeden.
SolarEdge gecertificeerd dealer

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 feb 2018, 19:14

De mogelijkheid om meerdere stoomtarieven te kunnen toepassen? Kom maar op met een regeling en ik oordeel wel of dit interessant genoeg is.
:lol: Ik wist niet dat jij dat moet beoordelen.

Maar nogmaals, wij kunnen hier zelf de uren van dal en piek tarief bepalen, waarom zou jij dat niet interessant vinden?
.

Plaats reactie