Regenwater recupereren

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Regenwater recupereren

Bericht door YveST3 » 23 jul 2015, 13:20

Nu nog een waterzuiveringstation in uw hof en het spel is compleet, ook als hobby hé ;-)
En dat water kan je ook recupereren en de cyclus is rond :tu:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

PeterTondeleirs
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 13:27

Ja, ik zou me eigenlijk eens moeten gaan bezighouden met die waterput vanachter in den hof. Die stond er al toen ik dit huis bouwde, en er staat altijd water in, zij het op grote diepte. Ik heb er eens met een emmer water uitgehaald, maar het is een vieze drek. Dus ik hou het maar bij mijn SPA-monopole (zie eerder in deze draad).

Als ik ooit eens iemand ken met een vuilwaterpomp, ga ik die put eens leegpompen, maar ik ga daarvoor niet speciaal een pomp kopen he...versta je?

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 23 jul 2015, 13:31

@ Peter :
Goe bezig :-)
Alleen zou ik toch aanraden om eerst dat regenwater degelijk te laten controleren door een professioneel labo om te zien of het 100% drinkbaar is. En dit dan ook regelmatig te doen als je gezondheid en dat van je familie je lief is !! ( Heb zelf slechte ervaring gehad met een e-colli bacterie uit een waterput. En dat was niet om te lachen.)
Is het niet voor u , dan wel voor uw halven trouwboek en kinderen als je die hebt.
En niet te vergeten ook voor familie , vrienden , schoonma ! (tenzij je er vanaf wilt :lol: ) , enz.. die mogelijks eens op bezoek zouden komen. :lol:
Die eventuele besparing (?) weegt immers niet op tegen de risico's om een (levensbedreigende) besmetting op te lopen. !!!

PS. : het enige leidingwater die wij gebruiken is om koffie te zetten en patatten te koken ! Drinken van de kraan doen we zelfs niet !

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 23 jul 2015, 13:38

Mijn keldervloer is 20cm dik gewapend beton, als dat geen -gespreid gewicht kan dragen van 5000kg...?
Ik ben geen architect of ingenieur maar een vloer wordt normaal berekend op +/- 450/kg/m2

En over de risico's, vraag in Hemiksem maar eens rond, daar heeft de brandweer jaren terug ook eens urenlang slootwater in het leidingnet staan pompen.
Dat kon ook niet was de verklaring maar het gebeurde wel, dus koppel vandaag die leiding nog af en ze er een flexibel op!
En laat het uiteinde ook niet in een vat hangen, want dan ben je nog niet in regel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 13:41

Dat zal ik zeker doen, dat staat op mijn to-do lijstje!

Mensen worden ten onrechte bang gemaakt voor virussen en besmettingen enz. Op elke deurklink, wc-bril en snijplank zitten méér bacterien dan in 10.000L regenwater.

Natuurlijk, PIDPA, AWW, en de gemeentbesturen, verdienen DIKKE poen aan regen-en grondwater : gratis te verkrijgen in de natuur, en zo duur mogelijk verkopen!

Ni mier mé den deze!

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 23 jul 2015, 13:44

PeterTondeleirs schreef:Ja, ik zou me eigenlijk eens moeten gaan bezighouden met die waterput vanachter in den hof. Die stond er al toen ik dit huis bouwde, en er staat altijd water in, zij het op grote diepte. Ik heb er eens met een emmer water uitgehaald, maar het is een vieze drek. Dus ik hou het maar bij mijn SPA-monopole (zie eerder in deze draad).

Als ik ooit eens iemand ken met een vuilwaterpomp, ga ik die put eens leegpompen, maar ik ga daarvoor niet speciaal een pomp kopen he...versta je?
Peter ,
jij als DHZ ? draait je hand toch niet om , om een dompelpomp van een +/- 40€ aan te kopen (of als 2de-hands te kopen voor veel minder !) en die put eens leeg te pompen ?
Dat die bovenste laag stinkt is maar normaal als die daar al 5-10 jaar stilstaat.

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 13:46

janus schreef:
Mijn keldervloer is 20cm dik gewapend beton, als dat geen -gespreid gewicht kan dragen van 5000kg...?
Janus zegt : Ik ben geen architect of ingenieur maar een vloer wordt normaal berekend op +/- 450/kg/m2

antwoord : een keldervloer kan gemakkelijk 5000kg/m² dragen. Buiten de eigen sterkte van het beton -dat ruimschoots voldoende is- heb je ook nog de opwaarts stuwende kracht van het omringende zand en grondwater.

Ik ken zelfs mensen die een opblaaszwembad in hun ruime kelder hebben staan, en dat weegt TONNEN.

Er zijn bij overstromingen, kelders die onder water lopen, en tot aan het plafond vol water staan...welke druk denk je dat er dàn op de vloer staat???

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 23 jul 2015, 13:52

Ik kan alleen een algemene waarschuwing geven omdat ik de opbouw van jouw vloer niet weet.

Als jij weet dat je je vloer wel kan belasten, vind ik het prima, maar ik wil voorkomen dat leden jouw voorbeeld volgen zonder daar over na te denken!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 23 jul 2015, 13:58

PeterTondeleirs schreef: Ik ken zelfs mensen die een opblaaszwembad in hun ruime kelder hebben staan, en dat weegt TONNEN.
Wie heeft er nu een opblaaszwembad in zijne kelder staan ?? vraag ik mij af.

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 23 jul 2015, 14:00

Yes schreef:
PeterTondeleirs schreef:Ja, ik zou me eigenlijk eens moeten gaan bezighouden met die waterput vanachter in den hof. Die stond er al toen ik dit huis bouwde, en er staat altijd water in, zij het op grote diepte. Ik heb er eens met een emmer water uitgehaald, maar het is een vieze drek. Dus ik hou het maar bij mijn SPA-monopole (zie eerder in deze draad).

Peter ,
jij als DHZ ? draait je hand toch niet om , om een dompelpomp van een +/- 40€ aan te kopen (of als 2de-hands te kopen voor veel minder !) en die put eens leeg te pompen ?
Dat die bovenste laag stinkt is maar normaal als die daar al 5-10 jaar stilstaat.
Doen !!!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2015, 15:08

slootwater in het leidingnet staan pompen.
ù%

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2015, 15:10

En is je hele entourage opgezet met je hobby?
(je verplicht hen wel wetend of onwetend er aan mee te doen).

Onyx
Senior lid

Bericht door Onyx » 23 jul 2015, 15:23

Peter, Vergeet ook niet aan een overloop van je vaten te denken. Niet evident in een bestaande kelder. Pompen kan ook maar als je zonder stroom valt of die pomp gaat defect op het verkeerde moment staat je kelder vol water.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 23 jul 2015, 15:30

ivob schreef:
slootwater in het leidingnet staan pompen.
ù%
Zal wat meer uitleg geven.

Bij zware brand stonden er diversen brandweerwagen, een paar waren aan het leidingnet aangesloten en een paar haalden water uit de beek.
Al die wagens/slangen zijn wel aan elkaar gekoppeld.
Maar als de druk wat minder werdt op het leidingnet stonden ze het water uit de beek in het leidingnet te pompen.

Zijn toen erg veel mensen ziek geweest, en de dokters maar voorschrijven dat ze veel moesten drinken ;-)
Pas na een week ofzo kwamen ze er achter wat de oorzaak was en zijn ze dagen bezig geweest om alle leidingen te spoelen.
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2015, 15:54

Ah, alles meteen duidelijk. :tu:

Plaats reactie