Regenwater recupereren

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
PeterTondeleirs
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Regenwater recupereren

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 07:45

Mijn installatie is volledig klaar, de leiding, komende van de pompen en filters, heb ik direkt via een T-verbinding aangesloten na de watermeter en afsluitkraan van pidpa, uiteraard via een een keerklep en bijkomende afsluitkraan. Héél de binnenhuisinstallatie is dus aangesloten op het regenwater, dus ook keuken, douche, toiletten enz, àlles! Bij een gebrek aan regenwater -zoals nu - blijf ik gewoonweg op pidpa aangesloten, juist een kwestie van kranen open-of dicht.

Uiteraard ga ik, vooraleer ik omschakel, enkele waterstalen laten ontleden in een labo, hier in de buurt. Het is geenszins mijn bedoeling om pidpa op te zeggen. Bij periodes van lange droogte moet je wel een aansluiting hebben.

Vorige week gelezen in de krant : in navolging van de forse verhoging van de electriciteitsfactuur, zal de waterfaktuur volgen. De prijzen gaan exponentieel de hoogte in, na een 'standaard' levering van 25m³/jaar, en wie heeft dat niet? Dus praktisch iédereen zal die prijsstijging voelen, degenen die hun zwemdok vullen met leidingwater....
Het belangrijkste wat iedereen kan doen is zijn toiletten bevoorraden met regenwater, zelfs ongezuiverd, want toiletten zijn de grote slokops van water.
Ook al is het technisch niet mogelijk, qua leidingen, kan je nog altijd regenwater opvangen in een emmer, en alzo je toilet vullen. Belachelijk? Wacht tot de waterfaktuur in 2016.

bertus400
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door bertus400 » 23 jul 2015, 08:04

Goed dat er meer mensen zijn die letten op de besparing van ons fantastische drinkwater. Bovendien ben je al heel bewust met water bezig als je met een meerpersoons huishouden toe kunt met minder dan 1m3 per week.

Zelf in mijn nieuwbouw 2014 complete grijs water circuit aangelegd. Ik denk de investering van een paarduizend Euro nooit terug te verdienen, dat zal ook in het feit zitten dat alles gewoon door de aannemer is uitgevoerd.

Ik heb 7500 l opslag buiten in de grond. Pomp hangt in de kelder en regelt volautomatisch de omschakeling. Zuivering behalve een filter voor grovere verontreiniging heb ik niet. Dat filter verdiend al geregeld onderhoud vanwege pollen en ander organisch materiaal.

De 7500l blijkt binnen een jaar al te weinig te zijn, wij gebruiken voor de was, toiletspoelingen en voor de dieren buiten kennelijk al meer dan dat er in een lange droge periode valt (van begin mei tot eind juni hadden wij slechts enkele mm neerslag).
Naast de 120m2 dak zal ik ook de 80m2 dak van de schuur aan gaan sluiten, maar ja als er geen regen valt....

Zure regen heb ik al vijftien jaar niets meer van gehoord, dat is misschien nog naast een bruinkoolcentrale in Roemenië, maar toch niet bij ons?

Wat ik mij afvraag is hoeveel buffer je hydrofoor heeft; slaat de pomp aan zodra je naar de kraan wijst, of kun je gewoon je handen wassen zonder stroom?

groet en hou ons op de hoogte;-)

ps wij gebruiken nog 45 m3 water van het waterbedrijf en ik denk daar weinig meer op te besparen

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 08:46

Ik heb een hydrofoorpomp in inox, met een buffervat van 20L. Ook met droogloopbeveiliging en spanningslooskontakt voor sturing externe verbruiker (lees UVC-lamp)

Ik lees dat je slechts één groffe filter hebt, dan is je water goed voor àlles, behalve : persoonlijke hygiene (douchen, tandenpoetsen, handenwassen enz), drinkwater.
Ik heb volgende filters : 1) in de afvoer van het dak, zit al een blad-en zandfilter, af en toe te reinigen, ttz even uit de regenbuis schuiven en afspoelen
2) een voorfilter voor de pomp, filtert nogmaal groffe deeltjes, zoals zandkorrels, onderhoud : af en toe openvijzen en filterbuis afspoelen 3) 100µ filter, voor fijne zwevende deeltjes. 2x per jaar vernieuwen, kost 5€ 4) 5µ-filter -koolstoffilter- neemt chemicalien weg (chloor, zwavel, en andere giftige stoffen) dus het water is hierdoor geurloos geworden en geschikt voor persoonlijke hygiene, kost 12€, eenmaal jaarlijks 5) UVC-filter, doodt alle bacterien, virussen enz. het water is drinkbaar nu.jaarlijks te vernieuwen, lampje kost tussen 10-20€.
Ipv een UVC-filter kan men ook een omgekeerde-osmosefilter plaatsen, veel duurder maar bijna geen onderhoud.

Ik heb bijna alles in okkazie op internet gevonden, tot in nederland toe, namelijk mijn opslagvaten van 500L voor 10€/stuk, en hydrofoorpomp bij een sterfgeval. De belangrijkste filter (set van 3 van Honeywell) heb ik nieuw gekocht.

Totaal ongeveer 500€.

Nu moet er nog één ding gebeuren : regenen, stormen, hagelen of sneeuwen. Lallehuya...praise the lord : vrijdag-zaterdag-zondag is het zover!

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 23 jul 2015, 09:06

Het is geenszins mijn bedoeling om pidpa op te zeggen
Als het louter om te besparen is en geen principiële strijd versta ik je toch niet goed hoor.
Waar zit dan de besparing? Heb je in je tuin een goedgekeurde autonome zuiveringsinstallatie?
Zo neen blij je de vaste aansluitkost en de heffing op de zuivering van je afvalwater betalen.
Net zoals bij de E-factuur zal je waterfactuur (en dus ook de stijgingen) vooral gebaseerd zijn op alle
kosten buiten het product zelf. En jij, als ik je uitleg kan volgen, bespaart net alleen op de productkost.
na een 'standaard' levering van 25m³/jaar, en wie heeft dat niet?
Dat is toch het verbruik per persoon op één adres? Daar kom ik belange niet aan.
heb ik direkt via een T-verbinding aangesloten na de watermeter en afsluitkraan van pidpa
Mag dat wel? Mij staat iets bij (maar kan mis zijn is enkele jaren geleden dat ik me in de materie verdiept heb) dat
de leidingen voor regenwater en drinkwater volledig gescheiden moeten zijn.
altijd regenwater opvangen in een emmer, en alzo je toilet vullen. Belachelijk?
Neen, maar er gaan er niet veel zijn die dat lang gaan volhouden. Idd je spoelt je toilet meermaals per dag door =
meermaals per dag met emmers water door je huis lopen zeulen. Enhet hele huishouden moet het plan dan consequent
volgen want als jij er niet bent moeten ze zelf met de emmers lopen zeulen. En dat voor een paar cent?
Dan zijn er eenvoudiger (en gezonder) besparingen met veel minder moeite.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2015, 09:18

De 7500l blijkt binnen een jaar al te weinig te zijn,
Dat is de hoeveelheid die ik op 90 min. over mijn gazon sproei.

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 09:23

Als je alle posts leest, zal je ook gelezen hebben dat ik heel die regenwaterinstallatie niet voornamelijk plaats uit kostenbesparend oogpunt, doch veeleer als hobby die zichzelf terugverdient. Ook is het ecologisch zeer verantwoord. Langs alle zijden wordt je bestookt met adviezen dat je zuiniger moet zijn met energie en drinkwater, dus op dat vlak ben ik volledig mee. Ik heb al jaren zonnepanelen, betaal 0€ elek, en 35€/maand gas.

Heel die regenwaterrecuperatie was voor mij een uitdaging, en iedereen die wat handig is en de plaats heeft kan dat eigenlijk doen.
In Nederland zijn ze daar blijkbaar véél intenser mee bezig, er zijn diverse fora over, en je kan daar ruilen en aankopenvan vanalles. In belgie bots je precies op een muur als je je daar mee bezighoudt, je krijgt de perceptie van gierigaard.

Ik had op dit forum eigenlijk om eerlijk te zijn, haast alléén positieve reacties verwacht, niet dus, eerder afbrekerij! Arme vlaming!

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 09:28

Vervolg :

Als je je nek boven de maaihoogte uitsteekt, wordt je kop eraf gereden.

Met het zonnepanelenverhaal is 'men' er ook ingeslaagd om mensen-zonder-zonnepanelen op te stoken tegen de bezitters ervan. Dit is typisch een oervlaamse reflex! Walen, fransen, nederlanders, duitsers terkken aan één zeel, en zijn véél moeilijker tegen elkaar op te stoken.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 23 jul 2015, 09:33

Ik had op dit forum eigenlijk om eerlijk te zijn, haast alléén positieve reacties verwacht, niet dus, eerder afbrekerij! Arme vlaming!
Afbreken is een groot woord natuurlijk, maar je bent erg makkelijk over de voorschriften en gezond verstand gestapt.
Zoals Ivob al schreef is het ilegaal om met een T stuk aan te sluiten
De extra belasting van je keldervloer hoor ik je ook niet over.

Kortom je ideeën zijn loffelijk maar de uitvoering is in mijn ogen gevaarlijk en kan je zeer veel geld gaan kosten.

Ps, de onweersbui van gisteren heeft 10 druppels gebracht, ben bang dat we het daar de komende 3 maanden mee moeten doen :cry:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 09:47

Mijn keldervloer is 20cm dik gewapend beton, als dat geen -gespreid gewicht kan dragen van 5000kg...?

Ik zou natuurlijk véél liever een vat in de grond hebben, MAAR dat maakt het véél duurder en moeilijker voor een doe-het-zelver. Zo'n vat kost makkelijk 2000 euro, het moet met een kraan over het dak in de tuin gebracht worden, en dan moet ik mijn halve tuin vernielen. Nee, daar begin ik niet aan.

Dat je geen verbinding mag maken met de bestaande waterleiding, weet ik ook. (ik denk dat ik er zowat àlles over weet, vermits ik er màànden mee bezig ben, en àlles wat je er over kan lezen en leren op het internet, héb ik ook gelezen.)

Maar ik treedt sommige regeltjes met de voeten, want in mijn ogen is hetgeen ik gedaan heb 100% veilig, er staan keerkleppen in alle richtingen, er kan NOOIT regenwater terugstromen naar de straat. En mijn water is zuiverder dan flessenwater van Evian!
Wie onder ons -als PV eigenaar- treedt sommige regeltjes niet met de voeten, of ligt te foefelen met meterstanden, of maakt verbindingen met buren enz...dat mag ook allemaal niet.
En door het rode licht wandelen terwijl er kilometers ver geen auto aankomt, mag ook niet, en toch is het superveilig.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2015, 11:37

Langs alle zijden wordt je bestookt met adviezen dat je zuiniger moet zijn met energie en drinkwater
En jij gelooft dat ze dat echt menen? Heb je nu nog niet ondervonden dat als er meer mensen op een bepaalde kar springen en het verbruik
effectief daalt de prijs gewoon omhoog gaat per eenheid? Zo zal het ook gebeuren met je drinkwater.
Als je je nek boven de maaihoogte uitsteekt, wordt je kop eraf gereden.
Dat heeft er toch niets mee te maken?
Je promoot een systeem dat illegaal is (en dat leg je gewoon naast je neer) en je redenering van besparing klopt ook al niet.
Ik had het wel begrepen als het gewoon een principiële zaak was (zoals je ook nu weer aangeeft) maar dat klopt dan weer niet
want je hebt het voortdurend over terugverdientijd en minimale investeringskosten.

Blijft over dat het een hobby is. Maar iedereen heeft andere hobby's. Niks mis mee maar om dat te promoten (zeker zoals jij het voorstel)
is toch wel een brug te ver. Als Pidpa hier achter komt (je post dit onomwonden op een openbaar forum) hang je en zijn de kosten
niet te overzien. Die gaan daar niet mee lachen als je het over een hobby hebt en het 'kan geen kwaad'.
Als ik mijn auto op stookolie zou laten rijden is dat ook 100% veilig en kostenbesparend ;-)

Dat is de essentie van de kritiek. Het zou erger zijn als iedereen gewoon kritiekloos zou meelopen.
Laatst gewijzigd door ivob op 23 jul 2015, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 11:43

ivob schreef:
Langs alle zijden wordt je bestookt met adviezen dat je zuiniger moet zijn met energie en drinkwater
En jij gelooft dat ze dat echt menen? Heb je nu nog niet ondervonden dat als er meer mensen op een bepaalde kar springen en het verbruik
effectief daalt de prijs gewoon omhoog gaat per eenheid? Zo zal het ook gebeuren met je drinkwater.
daarom dat ik het zélf wil recupereren, gratis.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2015, 11:48

Zoals ik al zei: je recupereert alleen de prijs van het drinkwater niet de andere heffingen (die doorslaggevender zijn).
Je loopt dan nog eens het risico op een serieuze boete als ze er achter komen.
Wat niet eens zo moeilijk is. Iedere meteropnemer met ogen in zijn hoofd wordt daar jaarlijks met zijn neus op gedrukt.
Je hebt er niet op geantwoord maar na lezing over je tuin neem ik aan dat je geen autonome zuiveringsinstallatie hebt?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2015, 11:50

Dit is typisch een oervlaamse reflex!
Denk dat je daar zelf een beetje aan meedoet? :D
Voor een klein gewin de kantjes eraf lopen en de 'regeltjes' zijn voor iedereen behalve mij, als ik daar voordeel mee heb. ;-)

YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 23 jul 2015, 12:24

PeterTondeleirs schreef: Maar ik treedt sommige regeltjes met de voeten, want in mijn ogen is hetgeen ik gedaan heb 100% veilig
100% veilig maar is het wel 100% wettig ?
Betaal je je belastingen op het afvalwater ?
Of moeten wij voor jou bijpassen ?
https://www.vmm.be/data/waterprijs-eige ... terwinners
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 23 jul 2015, 13:06

Binnenkort -als het regenseizoen weer aanbreekt, en mijn regenvaten goed gevuld zijn - doe ik het volgende : ik koppel de toevoerleiding van Pidpa af, dus na de meter en afsluitkraan, en zet er een losse darm aan dewelke door een gat in de vloer 2m dieper in de kelder gaat, en enkel nog dient om de regentonnen op te vullen, in geval ze leeg zouden geraken.

Heel het leidingnetwerk in huis is dan enkel en alleen nog aangesloten op de regenwaterinstallatie, en zodoende voor 100% gescheiden van pidpa, er is geen enkele fysieke verbinding meer!

Pidpa mag dan zelfs komen controleren. Echter blijf ik natuurlijk wel het pidpa abonnement betalen, zodoende ben ik altijd in regel met milieuwetten enz., in verband met rioolafvoer. Mijn factuur zal echter drastisch dalen, niet alleen door het verminderde waterverbruik, maar ook door geen schade meer door kalkaanslag, minder wasmiddelen nodig, minder zeep enz enz.

De groenen zullen mij dankbaar zijn.

Ik heb mijn regenwater-installatie ook een andere naam gegeven : SPA-MONOPOLE

Plaats reactie