Lokale opslag is NIET de oplossing voor netproblemen

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Lokale opslag is NIET de oplossing voor netproblemen

Bericht door janus » 02 aug 2016, 19:16

alfa schreef:3 fase heeft voor DNB ook voordelen betreft injectie met vele PV's achteréén zal het voltage beter gespreid zijn .
Het maakt voor de netbeheerder niet uit of er 100 huizen op één fase terugsteken of 100 huizen op 3 fase tegelijk, het resultaat is hetzelfde.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: RE: Re: Lokale opslag is NIET de oplossing voor netproblemen

Bericht door bruma » 02 aug 2016, 19:50

Rerdvr46 schreef:Ik zie het al gebeuren. Zodra de tarieven bekend gemaakt worden zal iedereen tegelijk zijn capaciteit willen verlagen. Dat zal een lange wachtlijst worden en de netbeheerders zullen dat zeker niet gratis doen. Reken maar dat het meer zal kosten dan de winst die je op een jaar kan maken.
Ik denk dat ze dat al ingecalculeerd hebben. Normaal moeten niet elektronische tellers om de 30j vervangen worden en dit wordt blijkbaar uitgesteld.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk

alfa
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door alfa » 02 aug 2016, 20:07

janus schreef:
alfa schreef:3 fase heeft voor DNB ook voordelen betreft injectie met vele PV's achteréén zal het voltage beter gespreid zijn .
Het maakt voor de netbeheerder niet uit of er 100 huizen op één fase terugsteken of 100 huizen op 3 fase tegelijk, het resultaat is hetzelfde.
Er is wel verschil in spanning en buren ondervonden dit ook aan apparaten net zoals wij aan onze omvormers.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2016, 20:18

Er is wel verschil in spanning en buren ondervonden dit ook aan apparaten net zoals wij aan onze omvormers.
Hoe kun je nu ondervinden dat er verschil is?
Je hebt immers maar één situatie in de straat of heb je alle aansluitingen even verandert?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Rerdvr46
lid

Re: RE: Re: Lokale opslag is NIET de oplossing voor netproblemen

Bericht door Rerdvr46 » 02 aug 2016, 20:25

bruma schreef:
Rerdvr46 schreef:Ik zie het al gebeuren. Zodra de tarieven bekend gemaakt worden zal iedereen tegelijk zijn capaciteit willen verlagen. Dat zal een lange wachtlijst worden en de netbeheerders zullen dat zeker niet gratis doen. Reken maar dat het meer zal kosten dan de winst die je op een jaar kan maken.
Ik denk dat ze dat al ingecalculeerd hebben. Normaal moeten niet elektronische tellers om de 30j vervangen worden en dit wordt blijkbaar uitgesteld.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
In werkelijkheid zijn de netbeheerders niet zo goed op de hoogte van de capaciteit van de aansluitingen (van 25% van de aansluitingen is de capacaiteit onbekend) en al helemaal niet hoeveel er feitelijk met een lagere capacateit zouden toekomen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 03 aug 2016, 17:43

janus schreef:
Je hebt immers maar één situatie in de straat of heb je alle aansluitingen even verandert?
Bij ons in straat zitten 5 pv eigenaars met 3 fase , 2 ervan hebben dit nog maar recent omdat er problemen waren op het einde van straat.
Daar sprong regelmatig iets kapot en dat waren niet enkel ballonnetjes.
Zelfs brandverzekering is tussen gekomen met de melding te veel spanning op net bij laatste woningen bij volle zon.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 aug 2016, 14:42

alfa schreef:
janus schreef:
Bij ons in straat zitten 5 pv eigenaars met 3 fase , 2 ervan hebben dit nog maar recent omdat er problemen waren op het einde van straat.
Daar sprong regelmatig iets kapot en dat waren niet enkel ballonnetjes.
Zelfs brandverzekering is tussen gekomen met de melding te veel spanning op net bij laatste woningen bij volle zon.
Dat is een gekend probleem , en "men kan er niets aan doen" .

Er bestaat hierbij een verband met de vraag van Eandis om de zonnepanelen af te schakelen als er een stroomonderbreking gepland wordt. Er moet immers maar één "dominante" omvormer op de leiding zitten die zijn eigenfrequentie niet graag naar 60 Hz wil verschuiven opdat alle andere omvormers op die leiding zich met die welbepaalde omvormer synchroniseren ( anti-islanding electronica reageert niet ). Ondertussen kan de spanning oplopen to 250 V~ .

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 28 aug 2016, 20:40

Zitten hier Verg of DNB infiltranten ?

[mod]laten we nu wel een beetje serieus discuteren hier aub[/mod]

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 aug 2016, 21:08

Er bestaat hierbij een verband met de vraag van Eandis om de zonnepanelen af te schakelen als er een stroomonderbreking gepland wordt. Er moet immers maar één "dominante" omvormer op de leiding zitten die zijn eigenfrequentie niet graag naar 60 Hz wil verschuiven opdat alle andere omvormers op die leiding zich met die welbepaalde omvormer synchroniseren ( anti-islanding electronica reageert niet ). Ondertussen kan de spanning oplopen to 250 V~ .
Een omvormer synchroniseert met het net, anders heb je direct een kortsluiting, dus ik snap je verhaal niet helemaal?
.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 aug 2016, 23:16

janus schreef:
Een omvormer synchroniseert met het net, anders heb je direct een kortsluiting, dus ik snap je verhaal niet helemaal?
Misschien moet je je eens wat verdiepen in hoe omvormers in detail werken en hoe de anti-islanding electronica hiermee samenwerkt ( zit in iedere omvormer of is apart te verkrijgen ). Ik zuig dit alles niet uit mijn duim. Tijdens een vergadering in het hoofdkantoor van Eandis ( Merelbeke ) werd me zelfs verteld dat techiekers on the field "eventjes wachten" om aan een leiding beginnen te werken nadat ze bvb. de stroom in de laagsspanningscabine hebben afgeschakeld. Ze wachten tot "de spanning in mekaar zakt" . En als de zon vollop schijnt zoals vandaag beginnen ze er zelfs niet aan :D

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 aug 2016, 08:15

Misschien moet je je eens wat verdiepen in hoe omvormers in detail werken en hoe de anti-islanding electronica hiermee samenwerkt
Ik denk dat ik vrij goed op de hoogte ben van de werking van het stroomnet en omvormers maar voorlopig kan ik je niet volgen.
Dus graag meer details hoe 1 dominante omvormer op 50Hz kan blijven draaien terwijl het net op 60Hz zit?
.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 aug 2016, 09:07

janus schreef:.... hoe 1 dominante omvormer op 50Hz kan blijven draaien terwijl het net op 60Hz zit?
Ik zou dit ook eens graag weten , want er zou dan toch iets opwarmen.
Ik kan er een beetje naast zijn ,zou de eerste omvormer met iets hogere frequentie en spanning al de achterliggende omvormers beïnvloeden op de lijn.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 aug 2016, 09:53

Ik kan er een beetje naast zijn ,zou de eerste omvormer met iets hogere frequentie en spanning al de achterliggende omvormers beïnvloeden op de lijn.
Verschil in frequentie en of spanning geeft kortsluiting, dus onmogelijk.
.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 29 aug 2016, 10:21

janus schreef:
Verschil in frequentie en of spanning geeft kortsluiting, dus onmogelijk.
Je zou kunnen beginnen met te bestuderen hoe de fazecomparator binnen de omvormer werkt en hoe die de vrijloopfrequentie ( 60 Hz ) van de oscillator naar beneden haalt. Ik zou niet graag opnieuw iets "onleesbaar" willen neerpennen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 29 aug 2016, 11:08

alfa schreef:
janus schreef:.... hoe 1 dominante omvormer op 50Hz kan blijven draaien terwijl het net op 60Hz zit?
Ik zou dit ook eens graag weten , want er zou dan toch iets opwarmen.
De anti-islanding electronica schakelt de omvormer af als die merkt dat de frequentie te veel afwijkt van 50 Hz. Het kan dus principieel niet gebeuren dat de netfrequentie 60 Hz wordt. Let wel , de netfrequentie vanuit de centrale op zichzelf kan schommelen tussen bvb. 48 Hz en 52 Hz . De omvormers moeten dit detecteren en zich hiermee synchronizeren.

Plaats reactie