Lokale opslag is NIET de oplossing voor netproblemen

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Lokale opslag is NIET de oplossing voor netproblemen

Bericht door ErikDD » 07 mei 2015, 16:04

Lokale opslag bij particulieren is NIET zinvol en helpt niet om het net te stabiliseren :

http://www.renewablesinternational.net/ ... 452/87401/

http://cf01.erneuerbareenergien.schluet ... JW5115.pdf
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Lokale opslag is NIET de oplossing voor netproblemen

Bericht door bruma » 07 mei 2015, 16:13

Zoals ik al aanhaalde dus, in plaats van slimme meters lokale opslag dat gestuurd word volgens productie noden

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 07 mei 2015, 16:39

http://www.smartgridsflanders.be/nieuws ... eschikbaar
Dit Belgisch Europees rapport sluit hier ook hierop aan.Dit onderzoek had plaats in Limburg mmv oa INFRAX.
http://www.metapv.eu/sites/default/file ... ations.pdf

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 jul 2016, 12:41

Netinjectie is een technisch hoogstandje , maar men had dat nooit mogen toepassen op het laagspannings net. Lokale opslag is WEL de oplossing zolang men NIET injecteert. Als men niet injecteert bespaart men in de toekomst zich de ingewikkelde centrale sturingen naar de lokale gebruiker. Dit is iets wat niet alleen ontzaglijk fout kan lopen , maar schept ook een afhankelijkheid van netwerkbeheerders waar de consument terug geen controle over zal hebben. KISS betekent "keep it simple stupid". Bekijk misschien dit eens : http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 48&t=19556

[mod]verwijzingen naar topics en documenten die je bewust onleesbaar hebt gemaakt hebben weinig zin denk ik zo[/mod]

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 31 jul 2016, 10:25

ErikDD schreef:Lokale opslag bij particulieren is NIET zinvol en helpt niet om het net te stabiliseren :

http://www.renewablesinternational.net/ ... 452/87401/

http://cf01.erneuerbareenergien.schluet ... JW5115.pdf
Een opslagsysteem met een beperkte opslagcapaciteit (het verbruik van een halve dag bijvoorbeeld - dus minder dan 7 kWh voor de meeste mensen) maar met een piekvermogen van je huidige aansluiting zou wel nuttig zijn voor de netbeheerder. Wie nu een aansluiting heeft van 40A (dus een piekvermogen van 9,2 kW) met een gemiddeld verbruik van 15 kWh zou alle pieken kunnen opvangen met zijn opslagsysteem en toekomen met een aansluiting van nog geen 3A. De stroomafname zou dag en nacht practisch constant op hetzelfde laag niveau kunnen liggen van minder dan 1 kW. Als alle huishoudens dit zouden hebben dan zou netbeheer toch een stuk eenvoudiger worden en dat zou financieel kunnen aangemoedigd worden door die netbeheerder.

Met de huidige batterijen lukt dat helaas niet. Die hebben in verhouding tot hun opslagcapacaiteit een veel te klein piekvermogen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 aug 2016, 09:24

En hoe doen ze dat bij offgrid systemen die hun generator maar 2 uur laten draaien en alles opslaat(stroom/SWW)
Wat werkt op boot offgrid systemen werkt toch ook voor woningen?

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 01 aug 2016, 09:49

alfa schreef:En hoe doen ze dat bij offgrid systemen die hun generator maar 2 uur laten draaien en alles opslaat(stroom/SWW)
Op de boot hebben ze geen elektrisch kookfornuis dat, wanneer twee of drie platen in gebruik zijn, meerdere kW vraagt, en een waterverwarmer van 6 kW zal er ook al niet zijn.

Bovendien, een dieselgenerator is niet geschikt om in een woonwijk te worden gebruikt en de elektriciteit daarmee gegenereerd is duurder dan bij je leverancier van elektriciteit. Als je 2,5 kWh uit 1 liter diesel haalt zal het al mooi zijn.

Je gaat off-grid als het niet anders kan.

In de toekomst zal het misschien kunnen. Ik kan op mijn dak zonnepanelen leggen die, zelfs met mijn elektrische verwarming, twee keer zoveel elektriciteit zouden opwekken als ik verbruik. Maar ik kan, met de huidige technologieên, het zomeroverschot niet op een betaalbare wijze opslaan om in de winter te gebruiken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 aug 2016, 09:59

Ik kan op mijn dak zonnepanelen leggen die, zelfs met mijn elektrische verwarming, twee keer zoveel elektriciteit zouden opwekken als ik verbruik. Maar ik kan, met de huidige technologieên, het zomeroverschot niet op een betaalbare wijze opslaan om in de winter te gebruiken.
Nou hier lukt dat wel, maar uiteraard wel ongrid.
Alles volledig elektrisch. PV dekt volledig verbruik met overschot. Zomeroverschot wordt, tegen een goedkoper tarief dan off grid, in de winter terug afgenomen van het net.
Overigens ben ik er van overtuigd dat de huidige technologie niet de grens is om betaalbaar off grid te kunnen gaan. Energie is de voornaamste belastingsdrager geworden.
Welke energie de toekomst dus ook zal brengen, het zal altijd (veel) geld kosten omdat het tot een belastingsbron verworden is.
En als men toch iets vindt om dit te ontlopen verschuift gewoon de bron naar iets anders. Finaal maakt het dus niet zoveel uit.
Je ziet nu al een duidelijke verschuiving bij de nutsvoorzieningen van betaling volgens verbruik (dat je dus kan ontlopen) naar forfaitaire vaste betaling (waar je in de meeste gevallen niet buiten kan).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 aug 2016, 12:20

Rerdvr46 schreef:
Met de huidige batterijen lukt dat helaas niet. Die hebben in verhouding tot hun opslagcapacaiteit een veel te klein piekvermogen.
Met twee Lithium ion batterijen van 24V/200Ah in serie zou wat jij voorstelt in theorie ( nipt ) wel lukken. Dit soort batterijen zijn zonder probleem te verkrijgen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 aug 2016, 12:56

De batterijen an sich zijn het probleem niet.
Je moet genoeg batterijcapaciteit hebben om dagdagelijks 7-10 kWh verbruik te overbruggen.
In de winter (en dan moet je CV/SWW al niet op elektriciteit lopen) lukt dat niet.
Bijgevolg moet je on grid blijven. En dan heeft een batterijopstelling geen nut want je ontloopt het prosumententarief/capaciteitstarief niet.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 01 aug 2016, 13:25

ivob schreef:De batterijen an sich zijn het probleem niet.
Je moet genoeg batterijcapaciteit hebben om dagdagelijks 7-10 kWh verbruik te overbruggen.
In de winter (en dan moet je CV/SWW al niet op elektriciteit lopen) lukt dat niet.
Bijgevolg moet je on grid blijven. En dan heeft een batterijopstelling geen nut want je ontloopt het prosumententarief/capaciteitstarief niet.
Batterijcapaciteit voor het overbruggen van één dag verbruik is inderdaad niet zo moeilijk. Maar om je capaciteitstarief (vanaf 2019 wellicht in voege) zo laag mogelijk te houden (door bijvoorbeeld een aansluiting van 3A te nemen in plaats van 40A) moet je opslagsysteem het piekvermogen kunnen leveren dat je met je 40A aansluiting had. Een batterijpak dat 48V levert moet dan wel 192A kunnen ophoesten. De capaciteit in kWh die je nodig hebt is inderdaad niet indrukwekkend maar het vermogen is iets anders. Gesteld dat het kan, een dergelijke klant is wel interessant voor de netbeheerder. De vraag blijft laag en is constant over de ganse dag. Een dergelijke klant zou dus in principe recht hebben op een zeer gunstig tarief.

Voor het overbruggen van de jaarcyclus is het probleem uiteraard anders. Daarvoor moet je veel kWh gedurende een langere tijd opslaan: het gaat over duizenden in plaats van enkele kWh en dat gedurende maanden in plaats van uren en batterijen lekken nu eenmaal. Dat is zo een massa batterijen dat het vermogen geen probleem is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 aug 2016, 14:03

Rerdvr46 schreef:... Een batterijpak dat 48V levert moet dan wel 192A kunnen ophoesten.
200Ah Lithium Ion batterijen kunnen dat , zij het beperkt in de tijd omdat de temperatuur ervan te hoog kan oplopen. De ontlaadstroom wordt uitgedrukt in "C" en dat is een fractie van de Ah capaciteit. Bij Li-Ion batterijen is de aanbevolen continue ontlaadstroom max. 0,3C , in dit geval 0,3 x 200 of 60 Ampere. Met een 200 Ah Li-ion batterijen van het type LiFePO4 kan men zonder gevaar op brand tot zelfs to 1,5 C ( 300 A ) piekstroom afnemen. In theorie kan men dus continu , en gemoedelijk gedurende een aantal uur , over 60A x 48V ~= 2,9 kW of 12,5 A bij 230 V~ beschikken , en dat uitsluitend met de batterijen. Voeg je hieraan nog wat stroom toe die je op dat moment uit de 10A netaansluiting betrekt , dan beschik je toch al over en goeie 20 A tijdens "jouw" piekuren. En dit kan je bereiken zonder maar één PV paneel op je dak :).

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: RE: Re: Lokale opslag is NIET de oplossing voor netproblemen

Bericht door bruma » 01 aug 2016, 14:55

Rerdvr46 schreef:
alfa schreef:En hoe doen ze dat bij offgrid systemen die hun generator maar 2 uur laten draaien en alles opslaat(stroom/SWW)
Op de boot hebben ze geen elektrisch kookfornuis dat, wanneer twee of drie platen in gebruik zijn, meerdere kW vraagt, en een waterverwarmer van 6 kW zal er ook al niet zijn.

Bovendien, een dieselgenerator is niet geschikt om in een woonwijk te worden gebruikt en de elektriciteit daarmee gegenereerd is duurder dan bij je leverancier van elektriciteit. Als je 2,5 kWh uit 1 liter diesel haalt zal het al mooi zijn.

Je gaat off-grid als het niet anders kan.

In de toekomst zal het misschien kunnen. Ik kan op mijn dak zonnepanelen leggen die, zelfs met mijn elektrische verwarming, twee keer zoveel elektriciteit zouden opwekken als ik verbruik. Maar ik kan, met de huidige technologieên, het zomeroverschot niet op een betaalbare wijze opslaan om in de winter te gebruiken.
Zou toch kunnen lukken denk ik
Misschien niet op diesel maar op mazout of goedkoper nog op LPG.
Met warmterecup op motor en uitlaat voor SWW en s winters wat ruimtevoorverwarming.
Of nog, maar dan onbetaalbaar ipv LPG, de s somers gemaakte E85. Biomassa + water + warmte (overschot van uw PV).
Onbetaalbaar omdat de automatische installatie ondertussen 27k$ kost.
Je moet de E85 wel luchtdicht afsluiten anders slurpt die water en krijg je slierten (biovuil) in je brandstof

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 aug 2016, 18:15

Christiaan schreef:
Rerdvr46 schreef:... Een batterijpak dat 48V levert moet dan wel 192A kunnen ophoesten.
200Ah Lithium Ion batterijen kunnen dat , zij het beperkt in de tijd omdat de temperatuur ervan te hoog kan oplopen. De ontlaadstroom wordt uitgedrukt in "C" en dat is een fractie van de Ah capaciteit. Bij Li-Ion batterijen is de aanbevolen continue ontlaadstroom max. 0,3C , in dit geval 0,3 x 200 of 60 Ampere. Met een 200 Ah Li-ion batterijen van het type LiFePO4 kan men zonder gevaar op brand tot zelfs to 1,5 C ( 300 A ) piekstroom afnemen. In theorie kan men dus continu , en gemoedelijk gedurende een aantal uur , over 60A x 48V ~= 2,9 kW of 12,5 A bij 230 V~ beschikken , en dat uitsluitend met de batterijen. Voeg je hieraan nog wat stroom toe die je op dat moment uit de 10A netaansluiting betrekt , dan beschik je toch al over en goeie 20 A tijdens "jouw" piekuren. En dit kan je bereiken zonder maar één PV paneel op je dak :).
Bij ons op werk(eli.bussen) worden die batterijen gekoeld

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 aug 2016, 18:41

Batterijcapaciteit voor het overbruggen van één dag verbruik is inderdaad niet zo moeilijk
De capaciteit van de batterij op zich niet maar om ze geladen te krijgen voor huishoudelijk gebruik is een heel ander paar mouwen of je zou een
massa PV panelen moeten hebben liggen met een laadcapaciteit (overschot) waar je in de zomer dan weer geen blijf mee weet.

Plaats reactie