Capaciteitstarief, omvormer en thuisbatterij

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Eclipse
Installatie Land: België

Capaciteitstarief, omvormer en thuisbatterij

Bericht door Eclipse »

Hallo,

Met het oog op de stijgende energieprijzen heb ik vorige maand zonnepanelen laten plaatsen in combinatie met een thuisbatterij.
Volgens de verkooppraatjes zou ik de investering op pakweg 7 jaar terug verdienen. Zoiets moet je altijd met het nodige korreltje zout nemen, dus ga ik zelf eerder uit van 10 jaar.

Die installatie heeft er wel voor gezorgd dat ik nu zelf meer bezig ben met mijn verbruiksprofiel, misschien omdat het allemaal nieuw is, maar uiteindelijk draait het toch om de centen. Ik had al halvelings gehoord over een nieuw systeem van factureren, het zogenaamde capaciteitstarief, maar wist daar het fijne niet van. En dus heb ik mij daar een klein beetje in verdiept. Het capaciteitstarief is enkel een andere wijze waarop de netwerkkosten gaan worden berekend, en dit op basis van piekverbruik.

Met zonnepanelen in combinatie met een thuisbatterij, en zonnig weer uiteraard, is de kans groot dat je piekverbruik steeds onder de minimumgrens kan blijven, waardoor je per maand niet meer dan het minimum wordt aangerekend. Helaas is het niet altijd zonnig, en dan is er ook nog de winterperiode, waardoor dit in de praktijk niet haalbaar is, tenzij...

Voor wat ik van mijn installatie begrijp, wordt het deel dat je niet verbruikt geleverd door de zonnepanelen naar de batterij gestuurd zolang die niet vol is. Is de batterij vol wordt dat niet benutte deel in het net geïnjecteerd. Andersom, als je meer verbruikt dan je zonnepanelen leveren, wordt dit tekort aangeleverd door de batterij zolang die niet "leeg" is. Is de batterij leeg, dan neem je het tekort uit het net, en daar komt dat piekverbruik om de hoek kijken. En dus dacht ik dat het handig zou zijn, mocht de omvormer in staat zijn om de batterij langzaam op te laden vanuit het net, wanneer de weersomstandigheden het niet toelaten om dit met de opbrengst van de zonnepanelen te verwezenlijken. Op één of andere manier moet het toch mogelijk zijn om enige intelligentie in de omvormer in te calculeren, om rekening houdend met het seizoen, of zelfs de dag aan dag weersomstandigheden, de batterij langzaam op te laden uit het net, om dan je piekmomenten door je batterij te laten opvangen, zodat je het hele jaar door nabij of onder die minimumgrens blijft qua piekverbruik. Bestaan er zulke intelligente omvormers?
Everything under the Sun is in tune, but the Sun is eclipsed by the Moon
LvA
Master lid

Re: Capaciteitstarief, omvormer en thuisbatterij

Bericht door LvA »

De meeste omvormers hebben die mogelijkheden om ook op te laden via het net. Het is enkele de vraag of dit goedkoper is.

Je moet rekening houden met je batterij- en omvormerverliezen. De omvormerverliezen zijn in dit geval dubbel omdat je eerst van AC naar DC gaat en daarna terug van DC naar AC. Dit proces alleen al vertegenwoordigt tussen 6% en 15% verliezen. Hoe trager je oplaadt, hoe langer je omvormer moet werken en dus zijn de verliezen het grootst bij een traag oplaadproces via AC (*). Bij zonnepanelen laden wordt meestal direct in DC geladen (bij hybride omvormers) en zijn er veel minder verliezen.

(*) dit is ook geldig voor traag AC laden bij elektrische voertuigen. Dus ook daar is sneller laden met grotere capaciteit voordeliger (minder verliezen) als je regelmatig je BEV laadt (vanaf 100 laadbeurten per jaar). Natuurlijk is overschotladen van BEV’s hier ook aan onderhevig, maar je hebt dan het voordeel dat je geen netdistributietarieven moet betalen.

Ook is het niet raadzaam om uw batterij volledig vol te laden via het net, want dan is er geen plaats meer over om bij zonnige daggedeeltes nog energie in op te slaan. Je zal dan injecteren i.p.v. je energie zelf te kunnen gebruiken.

Aan u om jouw rendabiliteit te bekijken.
Eclipse

Bericht door Eclipse »

Dag LvA,

Bedankt voor uw antwoord. Het is inderdaad de vraag of dit goedkoper is, en daar is waarschijnlijk geen algemene regel voor omdat dit van geval tot geval zal afhangen. Daarom dat het geen uniform beleid kan zijn voor de omvormer om de batterij vanuit het net te laden, maar intelligenter moet worden aangepakt. De omvormer zou in staat moeten zijn om automatisch je dagelijks/wekelijks verbruiksprofiel aan te leren, om op basis daarvan je batterij vanuit het net te laden ALS deze merkt dat de actuele opbrengst van je zonnepanelen ontoereikend zullen zijn om je batterij vol te krijgen tegen je komende verbruikspiek. Uiteindelijk zal de omvormer dit overwegend doen tijdens de donkere dagen in de winterperiode.

Marc.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Beste,

Veel omvormers kunnen dit al en kunnen in verbinding staan met een weervoorspelings app op het internet, sommigen kunnen zelfs nog preciezer werken met een eigen weerstationneke bij aan te koppelen die met de app informatie de lokale correcties en voorspellingen kan ”tunen”.

Het probleem van Vlaanderen is dat we nog te weinig digitale tellers hebben om een tariefstructuur in te voeren die deze vorm van netonlasting (kunstmatige vraag, batterij) kan ondersteunen. In het verleden bestonden zulke ondersteunende distributietarieven, maar ze waren helemaal niet precies meer om dit doel te bereiken en waren ook niet gericht op deze nieuwe technieken. Dus worden de dubbeluurtarieven en nachttarief afgeschaft en wordt later vervangen door een netondersteuningstarief op afroep door de netbeheerder. Daarom is er een communicatiemiddel /protocol met de netbeheerder reeds standaard ingebouwd in je huidige omvormer. Dit wordt al toegepast op batterijsystemen in verschillende andere landen in de EU.

Maar zoals gezegd, moeten er daarvoor veel meer mensen uitgerust zijn met een digitale meter. Het debacle van de communicatie hierover, zorgt ervoor dat dit gedeelte van de tariefstructuur uitgesteld wordt naar 2025, maar het andere gedeelte met capaciteitstarief kan doorgang vinden met 6 maanden vertraging in juli 2022.
Eclipse

Bericht door Eclipse »

Beste,

Niets nieuws onder de zon dus. Ik denk dat mijn omvormer dat helemaal niet kan. Ben ook niet zo tevreden met de App op mijn smartphone om de info van de omvormer te bekijken, had dit liever met de PC kunnen doen. Heb dit gevraagd aan de technieker van het bedrijf die de installatie heeft geplaatst, en die stuurde mij een link, maar ik begrijp er niets van. Het lijkt mij eerder een pagina voor installateurs en niet voor gebruikers. Maar goed, dat is dan weer een heel ander verhaal, misschien dat ik daar nog eens een vraag over stel in een daarvoor meer geschikte rubriek. Dank voor je toelichtingen.

Marc.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Eclipse schreef: 13 sep 2021, 23:35Met zonnepanelen in combinatie met een thuisbatterij, en zonnig weer uiteraard, is de kans groot dat je piekverbruik steeds onder de minimumgrens kan blijven, waardoor je per maand niet meer dan het minimum wordt aangerekend. Helaas is het niet altijd zonnig, en dan is er ook nog de winterperiode, waardoor dit in de praktijk niet haalbaar is, tenzij...
Persoonlijk zou ik eerst eens kijken bij het portaal van Fluvius hoe het momenteel zit met jouw pieken. Wie weet valt het allemaal mee, zonder al te ingewikkelde zaken met de batterijomvormer. De effectieve kwartierpieken hangen sterk af van huishouden tot huishouden. Als je je wat wil inlezen en je hebt de tijd, dan kan deze pagina interessant zijn.
Eclipse

Bericht door Eclipse »

m2ts schreef: 14 sep 2021, 21:49 Persoonlijk zou ik eerst eens kijken bij het portaal van Fluvius hoe het momenteel zit met jouw pieken. Wie weet valt het allemaal mee, zonder al te ingewikkelde zaken met de batterijomvormer. De effectieve kwartierpieken hangen sterk af van huishouden tot huishouden. Als je je wat wil inlezen en je hebt de tijd, dan kan deze pagina interessant zijn.
Bedankt voor de tips, maar wat fluvius betreft zit ik nog te wachten op het plaatsen van de digitale meter.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

m2ts schreef: 14 sep 2021, 21:49
Eclipse schreef: 13 sep 2021, 23:35Met zonnepanelen in combinatie met een thuisbatterij, en zonnig weer uiteraard, is de kans groot dat je piekverbruik steeds onder de minimumgrens kan blijven, waardoor je per maand niet meer dan het minimum wordt aangerekend. Helaas is het niet altijd zonnig, en dan is er ook nog de winterperiode, waardoor dit in de praktijk niet haalbaar is, tenzij...
Persoonlijk zou ik eerst eens kijken bij het portaal van Fluvius hoe het momenteel zit met jouw pieken. Wie weet valt het allemaal mee, zonder al te ingewikkelde zaken met de batterijomvormer. De effectieve kwartierpieken hangen sterk af van huishouden tot huishouden. Als je je wat wil inlezen en je hebt de tijd, dan kan deze pagina interessant zijn.
Beste m2ts,

Jij gaat er nog steeds van uit in je wikipedia pagina en in al je communicatie dat je minder capaciteit moet gebruiken dan je huidig capaciteitsgebruik.

Dit is volgens mij, het verkeerde vertrekstandpunt. De VREG wil juist dat de tarieven gelijk blijven, dus als je vandaag met 4 kW capaciteit (is ook het Vlaams gemiddelde) voldoende hebt, zal dat morgen niet veranderen en je zal ook niet meer betalen. De VREG neemt dit Vlaams gemiddelde van 4 kW om het capaciteitstarief te bepalen en de neutraliteit ervan te bewijzen.

Al het getrouwtrek en gedoe om naar 2.5 kW capaciteit te gaan in alle discussies, is in feite zinloos want dan mag je maximaal 16 A gelijktijdig in je woning verbruiken ... ik geloof zelfs niet dat je een elektriciteitsaansluiting kan krijgen die maar maximum 2.5 kW kan verdragen ... of je moet werkelijk 100 jaar terug gaan waar elektriciteit nog maar heel beperkt beschikbaar was. De meesten onder ons zouden zelfs geen zonnepanelen kunnen aansluiten....

Trouwens meer effectief capaciteitsgebruik op je aansluiting kan ook voordelen hebben ... hoe sneller je een batterij kan laden met AC, hoe minder verliezen er zijn bij de omvormer. Bij mijn auto liggen deze verliezen zelfs tussen 21% bij 2.5 kW AC laden en 13% bij 7.2 kW AC laden (max. voor mijn BEV, 2 fazen van 3.6 kW of 16A). Bij veel gebruik van mobiliteit zijn de kosten van de verliezen dus groter dan de capaciteitskost.

Ik zie ook niet gebeuren dat bij 2.5 kW capaciteitsdoel en inductiekookplaten, dat de kok in huis moet wachten met zijn vlees te bakken omdat de aardappelen en de boontjes op het vuur staan en dan mogen er nog geen kaaskroketten in frietvet of in de oven als voorgerecht geserveerd worden want dan zal de maaltijd een stukje in de namiddag verder lopen en in fasen de smaken leren appreciëren. Zelfs als dit scenario enkel geldig is bij bewolkte dagen en dat dit geoptimaliseerd wordt bij zonnige dagen (meer capaciteit beschikbaar via de zonnepanelen of een volle batterij), zie ik nog steeds niet in dat we daarmee gaan rekening houden om ons het leven moeilijk te maken.

Dus deze discussie van 2.5 kW capaciteit is niet nodig en is zelfs vernietigend voor de motivatie van de energiebewuste consument. Men is beter om te kijken welke echte capaciteit er nodig is en in functie daarvan te optimaliseren. Vb de zwaarste capacitietsverbruiker zal richtinggevend zijn en bepalen wat uw thuiscapaciteit maximaal zal zijn. Als je een inductiekookplaat heb van 5.7 kW (5 kookplaten) en je die ook af en toe alle 5 wenst te gebruiken, dan heeft het geen zin om minder dan 5 kW capaciteit na te streven (je gebruikt niet alle kookplaten op max. afgifte). Als je een laadpaal hebt voor een elektrisch voertuig en die laadpaal heeft een capaciteit van 11 kW (3 fazen van 3.6 kW of 16 A) is het misschien wel mogelijk om een capaiteit van 9 kW in je woning na te streven, want je kan ook werken met overschotladen en met een home management die bvb ook de laadprioriteit verandert in functie van andere meer priotaire verbruikers. Hoe minder je benodigde capaciteit in huis, hoe minder je kan sturen (zeuren) om je capaciteit te beperken, dus zullen het de grotere capaciteitsconsumenten (de boven gemiddelde of anders gezegd die van 5 kW en veel meer) zijn die zich het meeste voordeel doen met de capaciteit te beheren.

Denk hierover eens goed na, bespreek het met anderen (meer professionele mensen) en pas dan eventueel je wikipedia pagina aan. Dit helpt dan echt de energiebewuste bezoeker van je pagina.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

LvA schreef: 15 sep 2021, 22:49Jij gaat er nog steeds van uit in je wikipedia pagina en in al je communicatie dat je minder capaciteit moet gebruiken dan je huidig capaciteitsgebruik. Dit is volgens mij, het verkeerde vertrekstandpunt. (...) Al het getrouwtrek en gedoe om naar 2.5 kW capaciteit te gaan in alle discussies.
"Moet" is een sterk woord. En zeggen dat ik net een post deed "Bekijk het en wie weet valt het mee". Ook "getouwtrek en gedoe" vind ik sterke woorden. In andere posts gebruikte ik de vergelijking "Als je naar het centrum van een stad gaat en je wil het gemak: kies een parking in dat centrum. Wil je liever wat minder betalen: kies een randparking en een andere oplossing om in het centrum te geraken". Als je het nuttig vind om een grote auto te kopen om éénmaal op reis te gaan: doe gerust. Als je denkt dat je die andere ca. 300 dagen eigenlijk met een kleinere auto weg kan en je vindt een oplossing voor die reis: het kan fincancieel en op andere vlakken de moeite waard zijn.
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

m2ts schreef: 15 sep 2021, 23:16
LvA schreef: 15 sep 2021, 22:49Jij gaat er nog steeds van uit in je wikipedia pagina en in al je communicatie dat je minder capaciteit moet gebruiken dan je huidig capaciteitsgebruik. Dit is volgens mij, het verkeerde vertrekstandpunt. (...) Al het getrouwtrek en gedoe om naar 2.5 kW capaciteit te gaan in alle discussies.
"Moet" is een sterk woord. En zeggen dat ik net een post deed "Bekijk het en wie weet valt het mee". Ook "getouwtrek en gedoe" vind ik sterke woorden. In andere posts gebruikte ik de vergelijking "Als je naar het centrum van een stad gaat en je wil het gemak: kies een parking in dat centrum. Wil je liever wat minder betalen: kies een randparking en een andere oplossing om in het centrum te geraken". Als je het nuttig vind om een grote auto te kopen om éénmaal op reis te gaan: doe gerust. Als je denkt dat je die andere ca. 300 dagen eigenlijk met een kleinere auto weg kan en je vindt een oplossing voor die reis: het kan fincancieel en op andere vlakken de moeite waard zijn.
Of nog beter: dat de VREG inziet dat het capaciteitstarief eigenlijk contraproductief is om de energie-omslag te faciliteren.
Want dat is eigenlijk wat tarifiëring beoogt te doen: bepaalde dingen (extra) betalend maken om het te ontmoedigen.

Om het voorbeeld van een inductiekookplaat te nemen: de gebruiker wordt met dit tarief eigenlijk aangemoedigd om zolang mogelijk met gas te blijven koken, wat volgens mij niet de bedoeling is, maar iemand die rekent kan niet anders dan deze conclusie trekken.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Ik ga akkoord dat fossiele brandstoffen (bv. koken op gas) te voordelig zijn t.o.v. elektrificatie, wat uiteraard de energietransitie niet helpt. Maar dat het capaciteitstarief (in één of andere vorm) daarom een slecht idee is, lijkt me niet noodzakelijk een gevolg. Als iemand hoge pieken op het netwerk veroorzaakt, dan mag die persoon daar m.i. gerust in verhouding voor betalen.

Mijn gevolg zou zijn dat ze de fossiele brandstoffen maar minder interessant moeten maken. Dat zou kunnen met een CO2-taks, met flankerende maatregelen voor diegene met energiearmoede.

Wat ze zeker niet moeten doen is elektriciteit aan 6% BTW rekenen, wat Minister Vincent Van Peteghem gelukkig niet zal doen. Het kan namelijk idd de bedoeling niet zijn dat iemand die zijn zwembad elektrisch verwarmt zo'n grote belastingsverlaging krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Wetenschap-Toekomst-Onderzoek”