Wetenschapsproject

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
BruceVDH
Installatie Land: België

Wetenschapsproject

Bericht door BruceVDH »

Hey iedereen!

Ik ben een 21-jarige student die dit semester een project moet uitvoeren in verband met zonnepanelen. Bij 1 van de opdrachten ben ik echter een probleempje tegengekomen. Ik moet de output-voltage gaan meten van een zonnepaneel onder verschillende hoeken terwijl er een artificiële lamp op schijnt. Dit om te gaan bepalen welke hoek optimaal zou zijn voor mijn zonne-paneel. Wanneer ik echter mijn multimeter aansluit en het licht aanzet, meet ik geen voltage. Ik dacht dat ik misschien verkeerd meette, of er misschien iets mis was met het paneel, maar wanneer ik dit op een zonnige dag buiten eens probeerde, meette ik wel de correcte output-voltage. Is er iemand die weet hoe ik er voor kan zorgen dat ik dit experiment wel degelijk binnen kan uitvoeren? Moet ik een bepaald soort lamp aanschaffen, een sterkere lamp,... of is dit gewoon niet mogelijk om binnen te doen? Alvast bedankt! :-)
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Wetenschapsproject

Bericht door janus »

Hoeveel Watt is je paneel en hoeveel Watt is je lamp?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Op zonnepanelen staat bij de technische specificaties meestal onderstaande bemerking http://www.schoutenzonneenergie.nl/uplo ... 60c-nl.pdf
"De elektrische gegevens gelden onder standaard testomstandigheden (STC): instraling 1.000 W/m² met lichtspectrum AM 1,5 bij een cel
temperatuur van 25°C . Het afgegeven vermogen is onderhevig aan een productietolerantie van -5% tot +5%"

Probeer eens uit te zoeken wat die "standaard testomstandigheden (STC)" juist betekenen.
https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/ ... /flashtest
Het is in ieder geval een gelijkmatige lichtinval over de volledige oppervlakte aan 1000W/m² en met lampen met het juiste lichtspectrum ;-)

Ook op dit forum viewtopic.php?t=19142
Misschien kan je hier ook eens informeren https://www.secondsol.com/nl/services/testenmodule.htm
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Mercier
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier »

Bij Imec in Leuven hebben (hadden?) ze een apparaat waar zonnepanelen per stuk getest worden bij instelbare lichtsterktes.
Misschien willen ze je wel helpen. Daar zitten meer studenten die aan een eindwerk of project werken
Ik herinner me dat zogezegd identieke modules resultaten gaven die ver uit elkaar lagen.
Maar de prijs voor de modules waren gelijk, niettegenstaande de opbrengst tot 15% kon afwijken van de opgegeven Wp
Later zijn de fabrikanten de cellen gaan sorteren op vermogen, alvorens ze te assembleren in modules.
Derhalve hebben modules met identieke afmetingen, nu verschillende vermogens.
BruceVDH

Bericht door BruceVDH »

Hey iedereen, bedankt voor de reacties!
Sorry voor het wat latere antwoord, maar ik moest eerst eens naar de campus gaan om de waardes van de lamp op te zoeken. De lamp is 2 keer 100 Watt en het zonnepaneel heeft 190 Wp! Ik heb eens rondgevraagd op andere fora en daar lieten ze mij weten dat ik ging sukkelen met een schaduwprobleem. Wanneer sommige cellen geen licht krijgen door de schaduw gaat er geen elektriciteit vloeien. Zij raadden mij aan om gewoon 1 kleine cell te gebruiken naast een gloeilamp, geen LED. Wat denken jullie hierover? Is dit correct of is er een ander probleem? En kan ik het niet oplossen met een andere lamp te gebruiken? Dankjewel alvast voor de hulp :-)
BruceVDH

Bericht door BruceVDH »

De modelnaam van het zonnepaneel: Mage Powertec Plus255/5MR
Het Wp is dus 255! Er is dus een foutje in bovenstaand bericht
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Probeer het eens met een andere lamp, jij bent de wetenschapper ;-)

Maar ik heb hier een klein paneeltje en dat werkt gewoon onder een ledlamp.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
BruceVDH

Bericht door BruceVDH »

Ik probeer eens met een gloeilamp! Ik denk dat het paneel misschien gewoon te groot/zwaar is om de proef mee uit te voeren. Allemaal bedankt voor de reacties!! Ik laat jullie nog iets weten wanneer het lukt/mislukt ;-)
Mercier
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier »

Ik denk ook dat het paneel te veel licht nodig heeft om spanning te genereren.
Zoek de technische info er even van op.
Je zou kunnen proberen om een ander type paneel te gebruiken voor je proef. Een amorf paneel heeft minder licht nodig dan silicium cellen.
Dat is waarschijnlijk het type wat Janus onder zijn LED lamp legt.
Die zie je ook in rekenmachientjes bijvoorbeeld.
Voor grote systemen worden die niet zo vaak gebruikt wegens te snelle slijtage en te lage opbrengst vs oppervlakte.
Even nog dit : Ik ' mat' is de juiste vervoeging van het werkwoord meten in de OVT.
Mogelijk ben ik van de oude stempel en is correcte taal in een scriptie niet meer nodig.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

Cellen worden al lang gesorteerd op vermogen alvorens ze in het paneel verwerkt worden, althans, dat was in 2009 al zo toen ik enkele erg grote solar fabrikanten en hun productie processen ben gaan reviewen in China.
De modules die ik heb van LG liggen allessinds vrij dicht bij elkaar wat betreft opbrengst.

Voor de TS : de lampen die je nu gebruikt zijn veel te zwak voor een volledig paneel. Het testen van 1 cel met daar een sterke gloeilamp op gaat realistischer zijn. Die cel kan je monteren op een servo met instelbare hoek.

Bij IMEC, of hun solar spin-off, kan je mogelijks aan meer info geraken.
Ook kan dit rapport je mogelijks verder helpen. De grafieken/tabellen zijn zichtbaar als je er op klikt.
Klik hier
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
timverhoeven
lid

Bericht door timverhoeven »

2 punten die eigenlijk ook in de post van @DaanW stonden.

1. De zonnepanelen zijn gemaakt voor het opvangen van zonlicht, welk een bepaald spectrum heeft. Verder zal een PV paneel ook maar gevoelig zijn voor bepaalde stukken van het licht/EM spectrum. Dus je moet eens opzoeken welk spectrum jouw specifiek paneel verwachten.

Dan ga je moeten zorgen dat de lamp die je gebruikt om te testen dit verwachte spectrum kan leveren. Dat kan invloed hebben in welk type lamp je gaat gebruiken om het PV paneel te testen.

2. De PV panelen hebben geen rendement van 100%. De panelen om mijn dak hebben een rendement van 21,4%. Dus je gaat veel meer lichtvermogen moeten voorzien dan het maximum vermogen van het PV paneel om werkelijk dat vermogen te kunnen opwekken. Met een lamp van 2x 100W ga je er zeker niet komen.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

Hier kan je alvast meer info vinden over het soort lamp dat het meest geschikt is :

klik
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

In dit filmpje zie je hoe de PV-cellen middels een flashtest worden gesorteerd op rendement/piekvermogen.
Let op de zeer intense lichtflits, dat is geen gewoon gloeilampje ;-)

Hier zie je een grotere 'lichtbak' waar ook panelen op getest kunnen worden.

Het meeste opbrengst heb je als de lichtinstraling loodrecht op de cellen valt. Als je een heel paneel wil testen moet je lichtbron 1000W/m² kunnen leveren. Een gloeilamp van bijv. 1000W geeft geen 1000W licht want het grootste deel gaat verloren als warmte...
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Plaats reactie

Terug naar “Wetenschap-Toekomst-Onderzoek”