Meer opbrengst PV panelen witte dakbedekking ??

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
philtjens
lid
Installatie Land: België

Meer opbrengst PV panelen witte dakbedekking ??

Bericht door philtjens »

Hallo beste zonstralers.

Na het verduurzaam verbouwen van onze woning hebben we vorige week nieuwe ramen geplaatst HR++ beglazing met shuco kozijnen en ook een nieuwe isolatielaag met 20cm pir platen en nieuwe bitumen roofing.

Na wat opzoek werk uitgekomen op een rubberen roaf coating (wit).
Dit zou de UV stralen in de zomer beter weghouden en kan tot 5/6° verschil binnen oplopen en volgens marketing temperatuur van roofing van 55° verlagen naar een 30°.

Vervolgens claimen ze ook dat door de witte verf/coating zonnepanelen ook meer rendement gaan krijgen door meer licht inval ?

Zijn er mensen wat hier ervaring mee hebben of dit getest hebben als de panelen effectief extra opbrengen door een weerspiegeling te creeeren door middel van een weerkaatsend oppervlakte.

Ik overweeg trouwens ook geen verflaag want mijn dakwerker zegt dat dit na 5 jaar en alle weersomstandigheden heel lelijk bruin gaat worden en als er nadien een herstelling moet plaats vinden dit ook veel problemen gaat geven met de coating laag.

heb zelf meer een pop up idee in gedachten wat ik alleen in de zomer kan of ga toepassen met een houten kader en daarop een wit zeil of iets dergelijks wat boven op mijn dak komt waardoor ik een nieuwe luchtspouw ga creeeren voor natuurlijke trek en alsnog een goede isolerende werking zal hebben + een extra winstvermogen in rendement zal ook zeker fijn meegenomen zijn.

Nu wil ik weten is dit effectief zo of is dit marketing verkoopspraat / fabeltjes ?

Weet trouwens ook niet goed waar ik zoiets hoor te plaatsen ?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Meer opbrengst PV panelen witte dakbedekking ??

Bericht door janus »

Ik herinner mij een verhaal van een Duitser die alu. folie rond zijn zonnepanelen had geplakt, het resultaat was dat de opbrengst zo hoog was dat zijn installatie defect ging.

Een witte ondergrond onder normale panelen zal echter zeer weinig invloed hebben, onder de panelen komt immers geen zon en zal er dus ook niets gereflecteerd worden.
Verder zitten er aan de onderzijde ook geen cellen die licht omzetten in elektriek.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
philtjens
lid

Bericht door philtjens »

janus schreef: 04 nov 2020, 22:41 Ik herinner mij een verhaal van een Duitser die alu. folie rond zijn zonnepanelen had geplakt, het resultaat was dat de opbrengst zo hoog was dat zijn installatie defect ging.

Een witte ondergrond onder normale panelen zal echter zeer weinig invloed hebben, onder de panelen komt immers geen zon en zal er dus ook niets gereflecteerd worden.
Verder zitten er aan de onderzijde ook geen cellen die licht omzetten in elektriek.

Mijn idee is dan ook niet om het onder de panelen te leggen maar ervoor en eventueel onder een kleine hoek.

De bovenkant van de folie ligt dan gelijk met de onderkant van de panelen zogezegd.

Ik heb ergens gelezen dat iemand dit getest had met een wit laken ervoor te leggen en dat dit effectief enkele % meer oprbengst gaf ?

Alsnog het gaat mij niet direct zozeer voor meer rendement eerder voor het isoleren / extra warmte buiten te houden, maar wat extra opbrengst is zeker welkom.

Vandaar dat ik wat meer vergelijkingsmateriaal probeer te zoeken als dit feiten zijn of fabels.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Iets zal het wel schelen maar hoeveel is moeilijk te voorspellen.
Dan zou je al met dure lichtinvalmeters moeten werken om dat te bewijzen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Techre
lid

Bericht door Techre »

Er zijn bifaciale panelen op de markt die aan de achterzijde ook 75Wp kunnen genereren.

Mooi op papier, ik de omdat je daar nooit aan raakt.
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

philtjens schreef: 04 nov 2020, 22:47
janus schreef: 04 nov 2020, 22:41 Ik herinner mij een verhaal van een Duitser die alu. folie rond zijn zonnepanelen had geplakt, het resultaat was dat de opbrengst zo hoog was dat zijn installatie defect ging.

Mijn idee is dan ook niet om het onder de panelen te leggen maar ervoor en eventueel onder een kleine hoek.

De bovenkant van de folie ligt dan gelijk met de onderkant van de panelen zogezegd.

Ik heb ergens gelezen dat iemand dit getest had met een wit laken ervoor te leggen en dat dit effectief enkele % meer oprbengst gaf ?

Alsnog het gaat mij niet direct zozeer voor meer rendement eerder voor het isoleren / extra warmte buiten te houden, maar wat extra opbrengst is zeker welkom.

Vandaar dat ik wat meer vergelijkingsmateriaal probeer te zoeken als dit feiten zijn of fabels.
Je moet er dan ook voor zorgen dat dat laken of die folie zodanig bevestigd wordt dat hij niet wegvliegt als het wat gaat waaien, anders zou het je een pak meer kunnen gaan kosten aan schade die weggewaaide frames waarop je je folie vastgemaakt hebt, veroorzaken.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Ik geloof wel dat een witte dakfolie zorgt voor meer opbrengst (een beter rendement) van de PV panelen.
Maar of dit grote verschillen zijn weten we niet. Dit kan je alleen vaststellen als je 2 identieke opstellingen maakt. Eén met en één zonder witte folie.

ALS de temperatuur op het dak door de witte folie effectief lager blijft, zullen de panelen daardoor meer gaan opbrengen. Eigenlijk moet je
zeggen : zullen de panelen minder verlies hebben dan bij een hogere temperatuur.
Door de reflectie is er ook meer indirect licht wat zeker voor een kleine meeropbrengst zal zorgen maar dit gaat hooguit over enkele procenten.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Ton_vanN
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN »

Bij oudere/conventionele panelen krijg je alleen meer output als er meer licht op de voorkant van de PV-panelen valt.

Bij mij niet onder de panelen, maar vóór de panelen een reflectie-experiment uitgevoerd.
Op het platte dak van mijn schuur staan een aantal schansen met PV-Panelen zuidgericht.
Omdat ik zag dat ook vroeg in de ochtend licht vanuit NoordOost op de opstelling valt, experimenteel in mijn opstelling een aantal schansen van een 'rugreflector' voorzien: zie http://www.vannwnhzn.nl/Reflectors.jpg
Die rugreflectors staan vrij steil (ca. 60 graden) en kaatsen het licht vanuit het Noorden terug naar de achterliggende schansen:
niet optimaal, vanwege ongewijzigde schansachterkant.

De rugreflectors zijn stalen platen, zilver geverfd.
Waarom zilver en niet wit?
De panelen zijn op Noord gericht en zullen daarom heel snel aanslag hebben van alg en/of mos:
met zilver als ondergrond blijft dat langer fatsoenlijk uitzien.
Ook valt zilver minder op dan wit ( ;-) WAF is ook belangrijk)
Resultaat: bij felle ochtendzon in voorjaar en zomer een heel klein, vroeg piekje te zien in de PV-productie.
Conclusie: niet veel moeite (behalve regelmatig schoonpoetsen) voor een heel klein resultaat.

M.i. kun je beter/voordeliger concentreren op goede koeling van de PV-panelen.
Meten = weten, dus begint met bepaling van de temperatuur van je panelen, bij mij door thermosensoren onderaan de panelen te plakken en uit te lezen:
zie http://www.vannwnhzn.nl/Paneel_temp2.jpg
Domoticz (o.i.d.) de sommetjes laten doen laat online zien dat bijv. in dit jaargetijde (= herfst) regelmatig toch wel 10% 'toegift' komt uit de effecten van lage temperatuur. ;-) Wel relativeren, want een percentage van een lage PV-productie is absoluut ook niet veel.
In het voorjaar is meestal dat effect veel sterker, want lagere temperaturen en meer zon.
Omgekeerd zie je in de zomer dat de hogere paneeltemperaturen je energievangst kosten (soms heel aanzienlijk omdat de paneeltemperatuur oploopt tot 50 graden of meer).

Heb ooit een proefje uitgevoerd met water sproeien op de panelen, maar de economische uitkomst daarvan was ongeveer dat de waterkosten niet opwogen tegen de extra verkregen energie.
Verbetering van de luchtstroming om de panelen lijkt daarom de betere invulling.
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen
Plaats reactie