Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
philtjens
lid
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door philtjens »

lennie schreef: 08 sep 2020, 11:26
philtjens schreef: 08 sep 2020, 11:05 alle installateurs hielden toch nog altijd aan zuidgerichte opstelling vast, mede ook doordat de oostwest een pak duurder uitkwam voor minder rendement. voorlopig is zuid dus nog steeds beter maar hoelang dit zal duren kan niemand zeggen helaas.
Oost west komt inderdaad meestal wat duurder uit. In aankoop. Maar je kan wel meer panelen op een lichtere omvormer hangen waardoor je minder prosumentenvergoeding betaald.
Maar of het de beste keuze is, is inderdaad niet evident om te bepalen.
Heb ook offertes gehad van oost/west en zuid het verschil was dat de oost/west vaak 1000/1500 euro duurder was en 9 van de 10 was de omvormer ook nog zwaarder gekozen dan een enkele zuidopstelling.

Snap ook niet goed waarom maar goed heb geen tijd om verder te blijven zoeken en ga nu eens praten met de vertegenwoordiger wat hij ervan vind en welke prijs zei uitkomen.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

MAV de opgewekte stroom breng ik zelf op het net in (net dient dan als batterij voor mij) dus dit kan ik ook in de donkere maanden steeds verwerken dan nog ?
Die regeling vervalt voor de installaties geplaatst na 31 dec. 2020.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 08 sep 2020, 11:20 Dat beweer ik toch ook niet?
Dan had ik dat verkeerd begrepen.
Uit je opmerking
Met als nadeel dat als er ook capaciteitstarief voor injectie zou komen dit weer een nadeel is natuurlijk
meende ik op te maken dat uit een capaciteitstarief voor injectie een nadeel zou voortkomen. Ik wou alleen aangeven dat dit zo gemakkelijk te omzeilen is dat er in de praktijk, toch als je zelf ingrijpt, nauwelijks tot geen nadeel zal blijken.
lennie schreef: 08 sep 2020, 11:20 Inderdaad, tenzij men met een capaciteitstarief op injectie op de proppen komt natuurlijk. Voorlopig lijkt dat niet het plan maar we hebben al zoveel gezien de afgelopen jaren nietwaar?
Dan zorg je er toch gewoon voor dat er geen injectie is.
Lijkt me juist een reden te meer dat er tegenover een injectietarief ook een injectievergoeding zal komen te staan waarbij de tweede tenminste de eerste opheft. Doen ze dat niet werkt dat gewoon verspilling in de hand en daar hebben ze helemaal niets aan.
Laatst gewijzigd door JefdeWit op 08 sep 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

.
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

.
philtjens
lid

Bericht door philtjens »

janus schreef: 08 sep 2020, 11:40
MAV de opgewekte stroom breng ik zelf op het net in (net dient dan als batterij voor mij) dus dit kan ik ook in de donkere maanden steeds verwerken dan nog ?
Die regeling vervalt voor de installaties geplaatst na 31 dec. 2020.
Installatie word nog geplaatst en gekeurd voor eind december 2020 dus ik zal nog een tijdje geluk hebben hopelijk :tu:

Terugverdien tijd berekend op 7 jaar hopelijk goed gegokt en de juiste keuze gemaakt nog ;-)
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

JefdeWit schreef: 08 sep 2020, 13:00 Dan zorg je er toch gewoon voor dat er geen injectie is.
Lijkt me juist een reden te meer dat er tegenover een injectietarief ook een injectievergoeding zal komen te staan waarbij de tweede tenminste de eerste opheft. Doen ze dat niet werkt dat gewoon verspilling in de hand en daar hebben ze helemaal niets aan.
Er zijn de afgelopen tijd wel meer regeltjes ingevoerd die verspilling in de hand werken en waar ze toch -schijnbaar- geen bal om geven. Beste voorbeeld is toch wel dat je het overschot van je pv productie bij elke meteropname gewoon kwijt bent. En laat nu net dàt ongeveer het laatste zijn waar ze -met die injectievergoeding- iets aan gaan doen op een manier die voor iedereen zinvol is, namelijk het vermarktbaar maken van je overschot. Dat is ergens voor 2025 zeker? Als het Atrias project tegen dan überhaupt klaar geraakt zeker?

Mijn conclusie is dan dat efficiënt energiebeheer, de energietransitie en bij uitbreiding het milieu en de te behalen doelstellingen het laatste van de zorgen zijn voor de VREG. Maar milieu en de bijhorende doelstellingen behoort dan ook niet tot hun bevoegdheid. En dat is dus jammer: eigenlijk is het energievraagstuk één grote keten die doorloopt over diverse "disciplines" maar door de overheid en hun instellingen wordt alles in stukjes geknipt en iedereen keert maar net voor zijn deur waardoor het onmogelijk is om een globale duurzame visie te ontwikkelen. Wel in tegendeel maatregelen van de ene "discipline" zijn net zo gemakkelijk contraproductief voor de andere "discipline".
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
rloncke

Bericht door rloncke »

Als de VREG gelijk krijgt is het gedaan met de terugdraaiende teller.
Er is blijkbaar een zaak aan de gang.
Zie de facebook van Zual Demir
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Daar hebben we Facebook niet voor nodig hoor ;-)
Wij volgen dat hier ook op de voet viewtopic.php?p=269541#p269541
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
zonvoorelk
Senior lid

Bericht door zonvoorelk »

Het nieuwe decreet is van kracht sedert 1 juli 2019.

Een aantal punten van het nieuwe decreet zijn echter nog niet van toepassing
(of kunnen ofwel verdwijnen ofwel eerder van toepassing worden door een uitspraak van het GWH.)

Bvb de verkoop van geïnjecteerde stroom. (overschot inbegrepen)

De reden waarom dit nog niet van toepassing is komt doordat de regering de
modaliteiten voor die verkoop nog niet heeft vastgelegd.
Normaal zou dit samen met het nieuwe tarief voor nieuwe zonnepanelen vanaf 2021
geregeld moeten worden.
Ik vermoed dat de regering dit zal uitstellen omdat er een vernietiging van het artikel
die dit moet toelaten aangevraagd werd door de ministerraad en de Creg. (Dus niet door de Vreg)
Het oordeel van het GWH is vaak met terugwerkende kracht en daarom is wachten op de uitspraak
een optie voor de regering.
Dit onderdeel heeft ook niets te maken met de distributiekosten en heeft dus ook niets te maken
met de nieuwe tariefmethodes die de Vreg voorstelt.

Het is ook niet zo dat de verkoop van geïnjecteerde stroom wil zeggen dat het terugdraaieffect verdwijnt.
Nu betaal je aan de leverancier voor uw afgenomen stroom en krijg je eenzelfde bedrag terug
voor de hoeveelheid die overeenstemt met uw geïnjecteerde stroom. Dat is 100% saldering.
Als er een prijsverschil komt tss de aangekochte en verkochte stroom van 20%
zal uw digitale meter ook nog altijd 80% saldering in rekening brengen.
Als artikel 42 die dit moet regelen vernietigd wordt en de verkoop van stroom onmogelijk wordt
blijft de oude regeling bestaan en dus ook de 100% saldering, anders gaat het naar 80% als er een prijsverschil
van 20% op zit en dit uiteraard op voorwaarde dat je geen overschot aan injectie hebt want dan zou uw terugdraaieffect wel eens tot boven de 100% kunnen uitkomen.

Besluit : het terugdraaien van de meter blijft altijd bestaan voor uw verbruik ook na 2021 of 2022 bij invoering van de
nieuwe tarieven omdat die nieuwe distributietarieven niets te maken hebben met uw verbruik bij de leverancier.
Plaats reactie