Hoe optimaliseer ik toekomst gericht mijn zonne-energieproductie?

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Hoe optimaliseer ik toekomst gericht mijn zonne-energieproductie?

Bericht door Passiefzonnen »

Ik start een nieuwe rubriek naar aanleiding van verschillende bijdragen van lVA in de rubriek "Nieuw keuze digitale teller" van DaanW.
Gezien we voor een enorme uitdagingen staan omtrent de energietransitie zal dat onvermijdelijk invloed hebben om onze wijze hoe we best reageren in onze eigen situatie. Ik deel de mening van LvA dat dit forum daar een belangrijke bijdrage kan toe leveren.
Ik hoop dat we uit de constructieve bijdrage van toekomst gericht denkende leden kunnen rekenen om deze rubriek te stofferen.
Misschien kan Janus de ter zake doende artikels als startbasis hieronder aanbrengen.
Ikzelf post hieronder de eerste opening van LvA tot dit onderwerp hieronder gericht aan DaanW. zodat we van start kunnen gaan.

Gepost door LvA in de rubriek
"NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!"
door DaanW » 13 mar 2019, 18:07 »

Beste DaanW,

Hier op deze website wordt nog steeds (en meer dan 1 jaar lang, sinds iedereen op de hoogte was volgens jou) de berekening gemaakt voor het oude systeem met prosumententarief als iemand vraagt om zijn toekomstige zonnepaneleninstallatie te dimensioneren, alhoewel dat volgens jou iedereen weet dat de 15 jaar prosumententarief zal wegvallen...

Ook worden hier door de moderatoren nog steeds de reacties beaamd en aangemoedigd die het oude systeem met prosumententarief in leven willen houden, hoewel iedereen weet dat dit (15 jaar behoud prosumententarief zoals het vandaag bestaat) sowieso niet gaat gebeuren en dat dit contraproductief is voor de sector van de hernieuwbare en conventionele energie, en uiteindelijk zelfs ook contraproductief is voor alle zonnepanelenbezitters en voor de leden van de website. Er wordt hier zelfs gesproken van een prosumententaks terwijl het eenvoudigweg gaat om een vergoeding voor het gebruik van het net voor elektriciteit dat men geleverd heeft en dat en op een later tijdstip (wanneer er geen overvloed aan hernieuwbare energie is) wordt teruggeleverd en dus waar het net wordt aangesproken en waar ook de leverancier levert aan dezelfde gratisprijs als hij de elektriciteit ontvangen heeft. Dit wordt allemaal nog niet uitgelegd door de moderatoren.

Het is juist de taak van de moderatoren en de medewerkers om dit uit te leggen en samen naar een oplossing te zoeken die voorgelegd kan worden aan de VREG. De VZW met de zelfde naam (die hier op het forum ook leest en waarvan de meeste forum moderatoren ook VZW bestuurslid zijn, zoals jij trouwens) heeft een direct contact met de VREG en de VZW wordt uitgenodigd om feedback te geven over de nieuwe ideeën die tot de reglementering leiden. De VZW wordt zelfs uitgenodigd voor bepaalde vergaderingen. Ik heb begrepen dat de VZW steeds een conservatief standpunt heeft ingenomen en nooit aan verandering heeft meegewerkt, integendeel heeft ze zelfs een proces tot vernietiging ingespannen dat ze dan ook verloren heeft.

Volgens mij zou de VZW zich moeten bezig houden met de toekomst gerichte discussies omtrent de terugleververgoedingen (injectie) en dit niet overlaten aan de leveranciers en producenten, wat nu wel het geval is door het standpunt dat de VZW heeft over het prosumententrief. Ook zou de discussie hoe het elektriciteitsnet van de toekomst wordt uitgebouwd (centraal of decentraal) een aandachtspunt kunnen zijn oor de VZW. Dit forum kan in ieder geval voor inspiratie zorgen in deze standpunten als ik zie hoe bepaalde onderwerpen meer en meer actueel worden op dit forum, zoals bvb domotica (huisautomatisatie) om het zelfverbruik te stimuleren, gecontroleerd laden van elektrische voertuigen, het opslagen van eigen energie in de woning, het intelligent aanmaken en gebruik van warmte via zonnecollectoren (zelfs hybride voor PV en warmte) en opslag in buffers met verdeelfuncties, off-grid beheer en zelfs de aandacht voor het elektriciteitsnet (GRID) via de digitale meter en de netwerkkosten, ...

Het wordt tijd om het geweer van schouder te veranderen en de mensen juist te informeren en de alternatieven nu al op te nemen in de berekeningen. Het wordt tijd om de raad die men geeft aan potentiele investeerder in zonnepanelen, te vervolledigen met lange termijn perspectief. Er zullen nu al verschillende slachtoffers vallen die vaststellen dat ze op een verkeerde manier geïnvesteerd hebben door niet op de hoogte te zijn (toch niet via deze website) van de keuzemogelijkheid die vandaag al bestaan.

Het wordt tijd om te moderniseren en uit te leggen wat de energietransitie inhoudt (huisautomatisatie, elektrisch rijden met fiets, brommer, auto, bus, tram en trein, verwarmen met warmte die op een andere manier wordt opgewekt dan vandaag, ...) en dat hernieuwbare energie daar ook deel van uit maakt, dat zonnepanelen en zonnecollectoren de juiste investering is voor de gewone mens om hieraan mee te werken. Dat een juiste manier van investeren niet alleen rendabel kan zijn, maar ook helpt de CO2 en ander milieubelastende uitstoot te verminderen en zo het effect op de klimaatverandering ten minste vertragen.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.
lennie
Master lid
Installatie Land: België

Re: Hoe optimaliseer ik toekomst gericht mijn zonne-energieproductie?

Bericht door lennie »

Zal ik een eerste aanzet geven van de plannen die ik aan het maken was om in eerste instantie mijn bestaande installatie aan te passen van kwasie pal zuid naar een oost-west installatie. Om op die manier de productie al iets beter af te stemmen op ons werkelijk verbruikspatroon. De bestaande panelen zou ik dan op één string van de omvormer plaatsen. De panelen die ik te veel zou hebben voor deze string zou ik dan als reserve houden en voor de 2e string zou ik nieuwe panelen voorzien. Iemand advies op welke richting ik best welke panelen zou leggen?
Aangezien we een plat dak installatie hebben is deze aanpassing relatief eenvoudig te verwezenlijken.
De 6m2 (3x2) grote zonneboilercollector zou dan wel moeten verhuizen naar het lager gelegen dakterras. Momenteel staat deze onder 45 graden pal zuid opgesteld op het hoge plat dak. In de nieuwe positie zou ik deze dan onder 60 graden of meer eveneens kwasie pal zuid tegen de buitenmuur plaatsen zodat in de winter de opbrengst wat verbetert en in de zomer de te grote opwarming wat getemperd wordt. Op zonnige zomerdagen staat de hele buffer van 300 L immers al tegen de middag op 90 graden.

In eerste instantie leken me dit al 2 relatief eenvoudig te verwezenlijken aanpassingen die een optimalisatie van mijn installatie verwezenlijkt zonder zeer grote investeringen.

Door deze aanpassing zou ik dan wel het recht op de (beperkte) gsc’s verliezen dat ik nog ongeveer 8 jaar heb. Nu zag ik daar in eerste instantie geen graten in aangezien de bandingfactor voor mijn installatie al sinds augustus vorig jaar op 0 staat en ik daar geen wijziging meer in verwacht had. Niets blijkt echter minder waar: per 1/8/2020 blijkt mijn installatie terug recht te hebben op 1 certificaat van 93€ per 2469 kWh.
Ik besef het, een luxe probleem, maar het bemoeilijkt wel het maken van de juiste keuze om mijn installatie te optimaliseren want als ik naar een oost west opstelling wil gaan moet ik panelen bijplaatsen om ons verbruik af te dekken.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
zonvoorelk
lid

Bericht door zonvoorelk »

Toekomstgericht zonnepaneleninstallatie afstellen is vooral een combinatie van
verbruik compenseren op jaarbasis en piekstromen vermijden op minuutbasis.
Vooral dat laatste is een uitdaging.
Ik heb een installatie die west gericht is en die op zonnige dagen om 19 u nog steeds
3kW productie genereert.
Dus koken om 19u lukt nog net zonder de piekstroom boven de 2.5 kW (het minimum dat
aangerekend zal worden) te duwen. (piekverbruik 5.5 kW basis piekverbruik inbegrepen.)
Al mijn andere toestellen blijven elk apart onder de 2.5 kW piek.
Alleen zijn mijn panelen te vlak geplaatst om nog meer productie te hebben om 19u.
Ik denk wel dat 19 u de limiet is en enkel bruikbaar vanaf mei. In april wordt het eerder 18 u en in de
wintermaanden lukt het zeker niet.
Het probleem is dat er altijd wel een dag in de maand zal voorkomen dat je geen zonneproductie
hebt op het moment dat je kookt en dan moet je een andere manier vinden om uw piek op max 2.5 kW te houden.
Dat zal enkel mogelijk zijn met een batterij die gedurende ongeveer een kwartier 3 kW kan leveren op het moment
dat die 2.5 kW overschreden wordt. Je hebt dus niet echt een grote batterij nodig maar wel 1 die ingesteld
kan worden op leveren van stroom vanaf 2.5 kW piekverbruik. Op ,die manier kan je uw capaciteitstarief
gedurende vele maanden op het minimumtarief houden.
Het zelfde principe geldt als je een EV wilt opladen. Vanaf de invoering van het capaciteitstarief zal het
opladen het best gebeuren aan 3.7 kW ipv 7.4 omdat je toch altijd wel een dag gaat hebben in de maand dat je
uw EV 's nachts of zonder zon moet opladen. Uw minimum (te betalen piekwaarde) is dan 3.7 kW.
Dan kom je zelfs toe met een batterij van 2 kW om uw hoogste piek van de dag te compenseren gedurende een kwartier koken.
Als je toch al voor 3.7 kW gaat moeten betalen heeft het geen zin om uw batterij de piek lager te sturen dan 3.7 kW.
Iemand met een EV zal dus best zijn batterij afstellen op levering van stroom vanaf 3.7 kW verbruik.
Als je 's avonds elektrisch kookt is een west gerichte installatie gecombineerd met een kleine batterij de beste
manier om het capaciteitstarief zo laag mogelijk te houden.
Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen »

Prima reacties van lennie en zonvoorelk! :tu:
Maar LvA graaft ook dieper: zie ook onder de rubriek : viewtopic.php?p=278614#p278614.
Ook op deze inbreng kan verder ingegaan worden.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

lennie schreef: 04 aug 2020, 14:03 Zal ik een eerste aanzet geven van de plannen die ik aan het maken was om in eerste instantie mijn bestaande installatie aan te passen van kwasie pal zuid naar een oost-west installatie. Om op die manier de productie al iets beter af te stemmen op ons werkelijk verbruikspatroon. De bestaande panelen zou ik dan op één string van de omvormer plaatsen. De panelen die ik te veel zou hebben voor deze string zou ik dan als reserve houden en voor de 2e string zou ik nieuwe panelen voorzien. Iemand advies op welke richting ik best welke panelen zou leggen?
Aangezien we een plat dak installatie hebben is deze aanpassing relatief eenvoudig te verwezenlijken.
De 6m2 (3x2) grote zonneboilercollector zou dan wel moeten verhuizen naar het lager gelegen dakterras. Momenteel staat deze onder 45 graden pal zuid opgesteld op het hoge plat dak. In de nieuwe positie zou ik deze dan onder 60 graden of meer eveneens kwasie pal zuid tegen de buitenmuur plaatsen zodat in de winter de opbrengst wat verbetert en in de zomer de te grote opwarming wat getemperd wordt. Op zonnige zomerdagen staat de hele buffer van 300 L immers al tegen de middag op 90 graden.

In eerste instantie leken me dit al 2 relatief eenvoudig te verwezenlijken aanpassingen die een optimalisatie van mijn installatie verwezenlijkt zonder zeer grote investeringen.

Door deze aanpassing zou ik dan wel het recht op de (beperkte) gsc’s verliezen dat ik nog ongeveer 8 jaar heb. Nu zag ik daar in eerste instantie geen graten in aangezien de bandingfactor voor mijn installatie al sinds augustus vorig jaar op 0 staat en ik daar geen wijziging meer in verwacht had. Niets blijkt echter minder waar: per 1/8/2020 blijkt mijn installatie terug recht te hebben op 1 certificaat van 93€ per 2469 kWh.
Ik besef het, een luxe probleem, maar het bemoeilijkt wel het maken van de juiste keuze om mijn installatie te optimaliseren want als ik naar een oost west opstelling wil gaan moet ik panelen bijplaatsen om ons verbruik af te dekken.
Beste Lennie,

Bedankt voor de aanzet.

Het basisprincipe van de "nieuwe" denkwijze voor de dimensionering van zonnepanelen, is dat je zoveel mogelijk produceert en zelf verbruikt. Gebeurt dit nu door een combinatie van plaatsing en overdimenionering van zonnepanelen of/en een combinatie met energieopslag, dit blijft volledig gelijk.

Met dit in het achterhoofd, geven jouw voorstellen toch wat bedenkingen en zijn ze zelfs contraproductief om het doel te bereiken.
  • je verhoogt het opgewekt vermogen niet, integendeel je vermindert de opbrengst over het hele jaar heen door de oost-west oriëntatie
  • je verhoogt ook het eigenverbruik niet in je voorstel omdat je in je voorstel geen oplossing biedt voor het vermogen dat niet onmiddellijk bruikbaar is, waardoor je nog steeds niet gevoelig afwijkt van de gemiddelde 28% zelfconsumptie
Een oost west richting zal enkel in de zomer tijdens de dag een betere verdeling geven van de energieopwekking in de ochtend en in de avond, maar in het algemeen is de energieopwekking van een zuidgerichte installatie onder een hogere hellingshoek (bvb 45°) in de zomer toch meer dan voldoende en kan een betere energieverdeling voor het energieverbruik veel beter worden opgevangen door een batterijsysteem dan door een oost-west oriëntering van de opwekking. De battterij zal uw dagoverschotten 's nachts ter beschikking stellen en zal uw energiebeschikbaarheid ook tijdens de dag in lijn brengen met de energievraag.

In de winter daarentegen is de zon zo laag en zo weinig aanwezig dat de oost-west oriëntering voor zeer weinig opbrengsten zal zorgen (nog minder dan vandaag met je zuid oriëntering en zeker onder een helling van 45°). Daarom wordt de oost-west oriëntering tegenwoordig ook meestal toegepast waar verticale oppervlaktes beschikbaar zijn, zodat met een een 15° helling afwijking t.o.v. de vertikale oppervlakte (65° absoluut) u in alle omstandigheden een redelijk rendement geeft. Daarom zien we ook dat deze oriëntering in andere landen veel wordt benut bij balkons en bij blinde muren van grote huizen en van appartementsgebouwen (afhankelijk van de oriëntering van het gebouw). Voor platte daken of hellingdaken is dit oost-west oriëntering geen voorkeurrichting, tenzij het natuurlijk niet anders kan door de plaatsomstandigheden.

Jouw huidige zuid-oriënterig en de hellingshoekvan 45° van je installatie is positief voor uw energieopwekking in de winter (niet in de zomer).Je zou zelfs de hellingshoek kunnen vergroten (tot bvb 55°) wat uw wintervermogen en opwekcapaciteit positief beïnvloedt. Je moet in dat geval wel zeker zijn dat je in voldoende overschotcapaciteit hebt geïnvesteerd (zie lager punt 3)

Jouw huidige installatie is ook nog steeds GSC conform en kan over deze weg ook voor een klein beetje extra inkomten zorgen voor nieuwe investeringen. De combinatie met het voorgaande maakt dat je geen veranderingen moet aanbrengen aan de zonnepaneleninstallatie, maar dat je moet investeren in extra capacitieit voor opwek en opslag.

Dus, wil je jouw bestaande installatie optimaliseren richting nieuwe zienswijze (en nieuwe tarificatie), zal je de zelfconsumptie moeten verhogen en dit kan je door
  • 1. het verbruik meer te positioneren binnen de opbrengstenveloppe, wat in de praktijk moeilijk realiseerbaar is want verbruikers in en uitschakelen wordt niet altijd geappreciëerd door de anderen waarmee je in huis moet leven.
    Met een huisautomatisatie zijn er wel mogelijkheden door bvb de stopcontacten voor laders allerhande (stofzuiger, smart phone, smart watch, laptop ...) enkel te voeden als de zonnepanelen actief zijn. Dit heeft meestal geen invloed op het gebruikscomfort en geeft bovendien een "high tec" imago en heeft een positieve invloed op de zelfconsumptie ... zoals ook een opwekvermogen afhankelijke laadregeling voor een elektrisch voertuig uw zelfconsumptie verhoogt, zonder dat er negatief op het comfort wordt ingespeeld. De enige gewoonte die je moet hebben is steeds de stekker van de EV in te steken als je thuis komt. De rest gebeurt automatisch., maar je moet voldoende (overvloedig) capaciteit hebben (zie punt 3 in deze lijst)
  • 2. de zelfconsumptie uit te breiden met een virtueel eigenverbruik onder de vorm van beperkte (*) een batterijopslag, dit is haalbaar en kan onmiddellijk een verdubbeling van de zelfconsumptie betekenen (van 28% naar 55% tot 60%)
    (*) beperkt: een opslagcapaciteit dat een equivalent is van het zomers nachtverbruik, is een minimum. Een andere prioriteit kan zijn dat de opslagcapaciteit moet aangepast worden aan het afgifte vermogen, bvb je hebt een inductiekookplaat/laadpaal die tot 7.2 kW vermogen kan nodig hebben, dan moet je ook voldoende vermogen van je batterij kunnen beschikbaar stellen als de zonnepanelen verminderde opbrengst hebben. Meestal wordt het aansluitvermogen van het batterijpack dan ook op dezelfde manier bepaald als het aansluitvermogen van de omvormer (zie punt 3). De batterijcapaciteit is dan meestal een gevolg (afgeleide) van dit aansluitvermogen.
  • 3. de zonnepaneleninstallatie uit te breiden. Door meer vermogen en capaciteit ter beschikking te stellen van je verbruikers verhoog je ook de zelfconsumptie. Dit kan je enkel doen door je installatie te vegroten en door de omvormer meer vermogen te laten leveren.
    • Voor 1-fasige aansluitingen is men beperkt tot 5 kW en kan men dus verbruikers tot max. 5 kW voeden met een dergelijke omvormer.
    • Voor 3-fasige aansluitingen is men beperkt tot 10 kW (evenredig verdeeld over de 3 fasen) en kan men dus verbruikers tot max. 10 kW voeden (ook evenredig verdeeld over de 3 fasen) met een dergelijke omvormer.

Door steeds te kiezen voor het maximum omvormervermogen en de grootst mogelijke bijpassende zonnepaneleninstallatie zal je steeds de grootste zelfconsuptie bereiken en dus minder gebruik moeten maken van het net om extra elektriciteit aan te kopen. Ook laat dit scenario toe dat je latere nieuwe verbruikers intelligent kan inpassen in je opbrengstprofiel of je kan in laatste instantie kijken of je energieopslagcapaciteit verder moet aangepast worden.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Een oost west richting zal enkel in de zomer tijdens de dag een betere verdeling geven van de energieopwekking in de ochtend en in de avond, maar in het algemeen is de energieopwekking van een zuidgerichte installatie onder een hogere hellingshoek (bvb 45°) in de zomer toch meer dan voldoende en kan een betere energieverdeling voor het energieverbruik veel beter worden opgevangen door een batterijsysteem dan door een oost-west oriëntering van de opwekking. De battterij zal uw dagoverschotten 's nachts ter beschikking stellen en zal uw energiebeschikbaarheid ook tijdens de dag in lijn brengen met de energievraag.
Heb je daar ook cijfers van, in mijn ogen is elke kWh die niet in een batterij hoeft worden gestoken een gewonnen kWh
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Beste @LvA

Uw reactie doet me toch een aantal keren de wenkbrauwen fronsen.
je verhoogt het opgewekt vermogen niet, integendeel je vermindert de opbrengst over het hele jaar heen door de oost-west oriëntatie
Mijn insteek is dan ook (ik heb het niet zo letterlijk geschreven geef ik toe, maar dat viel wel af te leiden uit mijn intentie om op de 2e string nieuwe panelen te plaatsen) om de jaarproductie op peil te houden door het bijplaatsen van extra panelen. Hier is -vrees ik- helaas de huidige regelgeving contraproductief want door deze ingreep zou ik mijn recht op GSC's verliezen. Een extra parameter dus om mee rekening te houden welke aanpassing voor mij economisch het meest interessant is.
je verhoogt ook het eigenverbruik niet in je voorstel omdat je in je voorstel geen oplossing biedt voor het vermogen dat niet onmiddellijk bruikbaar is, waardoor je nog steeds niet gevoelig afwijkt van de gemiddelde 28% zelfconsumptie
Het lijkt mij, dat door de productie beter in overeenstemming te brengen met het verbruikspatroon (beide overdag uit werken), de zelfconsumptie toch wel degelijk zal verbeteren. Dat dit geen wonderoplossing is besef ik wel, maar het is er wel een die met beperkte investering te realiseren is. Dit in tegenstelling tot opslagsystemen.

Als ik het goed interpreteer kies je in jou gedachtengang resoluut voor het plaatsen van het maximaal mogelijk opwekkingsvermogen, eventueel in combinatie met het plaatsen van een opslagsysteem? Hoe valt dit te rijmen met de filosofie en wens van de netbeheerders dat elke gebruiker zijn productie zo maximaal mogelijk zou moeten afstemmen op zijn verbruik om overbelasting van het net te vermijden? Immers, op zomerdagen zal er in dat geval nog steeds massaal veel stroom in het net geinjecteerd worden. Als iedereen voor deze oplossing kiest zullen er in de zomer regelmatig omvormers uitgeschakeld moeten worden lijkt me? Of lijkt het me niet onmogelijk dat er op termijn toch een injectievergoeding van de prosument zal gevraagd worden wegens hoge belasting van het net.

Daarnaast ga je er blijkbaar van uit dat mijn PV installatie net als mijn Zonneboiler onder 45° opgesteld is. Dat is echter niet zo. De hellingshoek van mij PV panelen is slechts 25°. 45° pal zuid zou onhaalbaar zware ballasten op mijn plat dat vereisen.
Met een huisautomatisatie zijn er wel mogelijkheden door bvb de stopcontacten voor laders allerhande (stofzuiger, smart phone, smart watch, laptop ...) enkel te voeden als de zonnepanelen actief zijn. Dit heeft meestal geen invloed op het gebruikscomfort en geeft bovendien een "high tec" imago en heeft een positieve invloed op de zelfconsumptie ... zoals ook een opwekvermogen afhankelijke laadregeling voor een elektrisch voertuig uw zelfconsumptie verhoogt, zonder dat er negatief op het comfort wordt ingespeeld. De enige gewoonte die je moet hebben is steeds de stekker van de EV in te steken als je thuis komt. De rest gebeurt automatisch., maar je moet voldoende (overvloedig) capaciteit hebben (zie punt 3 in deze lijst)
De opgenoemde toestellen (op de stofzuiger na) die overdag te laden zijn hebben meestal de neiging om overdag met de eigenaar mee van huis te zijn. Een EV is er niet, en als die er zou zijn zal die ook overdag van huis zijn en gaat de overvloedige capaciteit dus niet helpen, of dat zou een overvloedige dure batterij moeten zijn.
de zonnepaneleninstallatie uit te breiden. Door meer vermogen en capaciteit ter beschikking te stellen van je verbruikers verhoog je ook de zelfconsumptie. Dit kan je enkel doen door je installatie te vegroten en door de omvormer meer vermogen te laten leveren.
Ik kan gezien onze monofasige aansluiting maximaal een omvormer van 1kW bijplaatsen. Dat lijkt mij niet interessant omdat de kosten voor dergelijke kleine installaties in verhouding een stuk hoger liggen dan voor grotere installaties. Bovendien zijn er dan nog eveneens aanpassingen aan de bestaande installatie nodig omdat er zonder aanpassingen onvoldoende plaats is om de bijkomende installatie te kunnen realiseren.

Begrijp mij niet verkeerd: in het algemeen zal jou visie (een zo groot mogelijke installatie met batterij, daar komt het zo een beetje op neer) wel een valabele redenering zijn maar deze lijkt mij voornamelijk enkel haalbaar en interessant als je van een leeg blad kan vertrekken.
Dat is echter niet mijn insteek. Mijn insteek is om -in eerste instantie- met beperkte middelen (zowel economisch als ecologisch) optimalisaties te doen. Investeren in opslagsystemen, dat zou ik wel kunnen. Maar op dit ogenblik is mijn vertrouwen in deze dure, naar mijn mening nog onvoldoende doorontwikkelde, systemen nog niet voldoende groot.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

janus schreef: 06 aug 2020, 07:56 Heb je daar ook cijfers van, in mijn ogen is elke kWh die niet in een batterij hoeft worden gestoken een gewonnen kWh
Dat was mijn gedachtegang ook... maar blijkbaar zijn wij daar mis in?
Bas
Master lid

Bericht door Bas »

lennie schreef: 06 aug 2020, 09:16
janus schreef: 06 aug 2020, 07:56 Heb je daar ook cijfers van, in mijn ogen is elke kWh die niet in een batterij hoeft worden gestoken een gewonnen kWh
Dat was mijn gedachtegang ook... maar blijkbaar zijn wij daar mis in?
Inderdaad, LvA heeft hier volgens mij gelijk in. OW wordt door velen gezien als een betere dagspreiding, maar als je alles gaat doorrekenen, ben je beter af met een zuidgerichte installatie met hetzelfde vermogen. En zeker als je hier opslag aan gaat koppelen. Er zijn andere redenen om voor OW te kiezen (bv. meer vermogen per m²), maar als je voor zo een opstelling kiest owv een betere spreiding, zul je er niet veel plezier van hebben. Geef alles maar eens in PvCalc in.

Verder komt er sowiesio een injectietarief, dat is al langer bekend, maar die wordt door de Vreg geschat op slechts €1,2 à €1,5/MWh. De injectievergoeding wordt geschat op gemiddeld €30/MWh.
Omvormers zullen in de zomer wellicht teruggeschakeld worden, maar dat is niet noodzakelijk erg. Je hebt ook meer opbrengsten op andere momenten, wat jouw eigenverbruik ook verhoogt. Zeker gekoppeld met opslag. De techniek staat op punt, enkel de prijs en wetgeving niet. Het is niet de insteek van de netbeheerder om jouw productie zoveel mogelijk af te stemmen op jouw verbruik, maar om jouw verbruik zoveel mogelijk zelf te dekken. Dat is niet helemaal hetzelfde.

Ik zou persoonlijk geen aanpassing aan de installatie doen in jouw plaats. Enkel eventueel later uitbreiden met opslag.
MrD
lid

Bericht door MrD »

Een batterij is 1) duur en 2) slijtgevoelig, dus je wilt idd juist zo weinig mogelijk vermogen van en naar een batterij sturen, en deze liefst zo klein mogelijk kunnen houden.

Aan generatie zijde:
Een Oost-West opstelling is daarbij een eerste aanzet.
Mijn installatie staat op een hellingsgraad van 45° O-W. Deze opstelling heeft als nadeel een mindere totaal opbrengst van ongeveer 10-15% t.o.v. een zuid geplaatste installatie op 35° hellingsgraad.

Maar : deze matcht wel veel beter met mijn verbruik (zie verder). Niet elke werkdag werkt iemand van thuis, en komt het dus voor dat ik 's avonds wat meer vermogen nodig hebt. En dan komt de 3300Wp die ik op West heb liggen goed van pas.
Hier een vergelijk tussen mijn installatie (5960Wp O/W 45°/SE3.5) en die van een kennis (4200Wp/ZO/35°/SE3.0). De grafieken zijn van gisteren 05/08 :

Afbeelding

Opbrengst 5.96kWp O/W Installatie : 32.63kWh (5.47kWh/kWp)
Opbrengst 4.2kWp ZO Installatie : 26.48kWh (6.3kWh/kWp)

Mijn installatie leent zicht dus beter voor mijn verbruiksprofiel (soms meer vermogen 's avonds nodig als we beide uit huis gaan werken zijn, anders een gespreid verbruik, als ik en/of mijn partner thuis zijn overdag, zie verder)
We hebben beide trouwens even veel betaald (6.5K€, mijn installatie is zelf geplaatst, die van mijn kennis is geplaatst door een installateur)

Aan afname zijde:
Apparaten op timers zetten.
Hier staat bvb de boiler op timer om op te warmen vanaf 12h30 tot 16h00. Verder proberen we zoveel mogelijk de wasmachine en vaatwasser te laten draaien overdag (enkel als iemand thuis is natuurlijk). We proberen deze ook zoveel mogelijk sequentieel te laten draaien. Dus bvb eerst wasmachine in de voormiddag, dan start de boiler op vanaf de middag, en tegen 4 uur start ik de vaatwasser.
Andere kleine dingen zijn bvb de laptops opladen overdag en 's avonds gebruiken op de batterij, etc.
Thuis hebben wij ons dat eigenlijk al als gewoonte aangeleerd om zo apparaten te schakelen. Het is een automatisme geworden.

Nog enkele voorbeelden hieronder van wat bovenstaande heeft opgeleverd:

Gisteren waren we beide uit huis gaan werken. Vooral verbruik namiddag (boiler) en 's avonds (koken). Zonnige Dag.

Dag Verbruik : 8.491kWh
Direct verbruikt van PV : 7.417kWh
Netafname : 1.074kWh
Injectie : 25.213kWh
= 87.35% van het totale dagverbruik is rechtstreeks van de PV installatie afgenomen.

Een tweede voorbeeld : Afgelopen maandag was een minder zonnige dag in de namiddag, en heeft 1 persoon van thuis uit gewerkt.
Verbruik voornamelijk middag (koken) en namiddag (boiler), dus beide op de niet-zonnige periode.

Dag Verbruik : 11.464kWh
Direct verbruikt van PV : 6.168kWh
Netafname : 5.296kWh
Injectie : 9.712kWh
=53.80% van het totale dagverbruik is rechtstreeks van de PV installatie afgenomen.

Sinds de start van de meting op 10/10/2019 is van elke kWh die we thuis verbruikt hebben 0.44kWh direct van de PV installatie gebruikt.

Het loont dus om de PV opbrengst zoveel mogelijk gespreid te hebben, sequentieel apparaten te schakelen zoveel mogelijk, en indien je beide gaat werken overdag om ten minste een deel van de PV installatie op ZW of W te hebben.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Bas schreef: 06 aug 2020, 10:20 Inderdaad, LvA heeft hier volgens mij gelijk in. OW wordt door velen gezien als een betere dagspreiding, maar als je alles gaat doorrekenen, ben je beter af met een zuidgerichte installatie met hetzelfde vermogen. En zeker als je hier opslag aan gaat koppelen. Er zijn andere redenen om voor OW te kiezen (bv. meer vermogen per m²), maar als je voor zo een opstelling kiest owv een betere spreiding, zul je er niet veel plezier van hebben. Geef alles maar eens in PvCalc in.
Ik heb een beetje zitten simuleren met PV-calc. Mijn huidige installatie versus een o-w opstelling met gelijke jaaropbrengst (dat was mijn uitgangspunt). In de zomermaanden is er toch een behoorlijk verschil in de "vroege en late" uren. Om een voorbeeld te nemen op 21/6 om 7u is het clearsky vermogen 201 versus 692W. Om 18u is dit 1594 versus 2093W. Ook de theoretische totale dagopbrengst ligt o-w ca 5kWh hoger op die dag.
Maar inderdaad: in de winter (ik heb gekeken naar 21/12) is de situatie omgekeerd. Op die "piektijdstippen" is er in beide gevallen sowieso nog geen productie maar de theoretische dagopbrengst van de o-w opstelling is dan maar amper de helft van de z gerichte installatie. Met die nuance dat mijn reële opbrengstcijfers van die dag over de voorbije jaren slechts een fractie zijn van die theoretische dagopbrengst.
De vraag is dus in welke mate het voordeel van o-w in de zomer zal opwegen van het voordeel van z in de winter... Dat is een moeilijke oefening.
Bas schreef: 06 aug 2020, 10:20 Verder komt er sowiesio een injectietarief, dat is al langer bekend, maar die wordt door de Vreg geschat op slechts €1,2 à €1,5/MWh. De injectievergoeding wordt geschat op gemiddeld €30/MWh.
Met een injectietarief heb ik geen probleem als daar inderdaad een injectievergoeding tegenover zal staan. Dat is dan feitelijk gewoon een iets lagere injectievergoeding.
Bas schreef: 06 aug 2020, 10:20 Omvormers zullen in de zomer wellicht teruggeschakeld worden, maar dat is niet noodzakelijk erg.
Hoe zie jij dat gebeuren? Onder terugschakelen versta ik "moduleren", maar mijns inziens is deze functionaliteit in de meeste bestaande omvormers niet aanwezig. Als de netspanning te hoog oploopt schakelt de omvormer zich gewoon uit. Dat is niet terugschakelen.
Bas schreef: 06 aug 2020, 10:20 Je hebt ook meer opbrengsten op andere momenten, wat jouw eigenverbruik ook verhoogt.
Als een omvormer zich uitschakelt omdat de netspanning te hoog oploopt ondanks dat de eigen verbruikers gewoon blijven consumeren daalt het eigenverbuik toch? Op dat ogenblik wordt de stroom gewoon van het net gehaald.
Bas schreef: 06 aug 2020, 10:20 Zeker gekoppeld met opslag.
Dan is het een ander verhaal daar ben ik het mee eens.
Bas schreef: 06 aug 2020, 10:20 De techniek staat op punt, enkel de prijs en wetgeving niet.
Het jammere is dat men op zo kort mogelijke termijn wel mensen in een systeem wil dwingen dat op dit ogenblik voor hun onmogelijk rendabel kan zijn. Ik heb zojuist de simulator van de digitale meter nog eens laten lopen. Als ik op dit ogenblik, zonder ingrepen, overschakel op de digitale meter doe ik een nadeel van 55 €/J. Installeer ik een batterijsysteem van (volgens advies van de simulator) 4kW doe ik een voordeel van 80 €/J
Begrijp me niet verkeerd: dat er aanpassingen nodig zijn is evident en begrijp ik. Daarom dat ik ook al een aantal maanden geleden een offerte opgevraagd heb voor een batterij. En dat ik nu de wijzing van mijn installatie in overweging nam.
Het is alleen zo verdomd moeilijk om de juiste keuzes te maken.
Bas schreef: 06 aug 2020, 10:20 Het is niet de insteek van de netbeheerder om jouw productie zoveel mogelijk af te stemmen op jouw verbruik, maar om jouw verbruik zoveel mogelijk zelf te dekken. Dat is niet helemaal hetzelfde.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen of gelezen en vervalt mijn hele redenatie om over te schakelen op een o-w opstelling. Zeker omdat ik door deze aanpassing icm met het behoud van de jaaropbrengst (dus panelen bijplaatsen) mijn recht op GSC's zou verliezen.
Bas schreef: 06 aug 2020, 10:20 Ik zou persoonlijk geen aanpassing aan de installatie doen in jouw plaats. Enkel eventueel later uitbreiden met opslag.
Dat lijkt me in dat geval dan ook inderdaad de enige overblijvende piste...
Bas
Master lid

Bericht door Bas »

- Ik had het vooral over installaties met een gelijk vermogen. Dan is de investering ook ongeveer gelijk. Als je zegt dat het verschil bij een gelijke jaaropbrengst zelfs miniem is, zal het voordeel dus idd bij de zuidgerichte installatie liggen.
- Moduleren is mogelijk met extra apparatuur (Enfluri,...). Ook een vereiste als je gebruik wilt maken van de batterij premie. In Duitsland maken ze hier al langer gebruik van.
- Als iedereen meer moduleert, heb je geen (minder) netspanningsproblemen. Lokale opslag zal ook de netspanningsproblemen verminderen.
- Dat batterijen op dit moment niet rendabel zijn, ben ik mee akkoord. Maar dit zou op korte termijn kunnen veranderen door een daling van de prijs en veranderende wetgeving. Het capaciteitstarief van 2022 zal bijvoorbeeld een extra voordeel opleveren voor lokale opslag. In Duitsland kun je bijvoorbeeld ook een gedeelte van jouw opslag ter beschikking stellen van de netbeheerder, natuurlijk ook tegen een vergoeding. ... Er zijn verschillende pistes mogelijk. Variabale elektriciteitstarieven bijvoorbeeld.

- Dat een batterij slijtagegevoelig is, is natuurlijk subjectief. LG geeft bijvoorbeeld een garantie van 10 jaar of een bepaalde energiedoorvoer, afhankelijk van de batterijcapaciteit. Hierna garanderen ze nog 60% van de originele capaciteit. is dat veel, is dat weinig? idem kostprijs. Als ik de oefening maak en uitkom dat een batterij rendabel zou zijn voor mijn situatie, maken deze factoren mij eerlijk gezegd niet zoveel meer uit.
- Een kleine batterij heeft als nadeel dat er door het lagere uitgangsvermogen minder aan peakshaving gedaan kan worden. De meest geschikte batterijcapaciteit kan mits de juiste data per situatie uitgerekend worden.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Bas schreef: 06 aug 2020, 13:42 Ik had het vooral over installaties met een gelijk vermogen. Dan is de investering ook ongeveer gelijk. Als je zegt dat het verschil bij een gelijke jaaropbrengst zelfs miniem is, zal het voordeel dus idd bij de zuidgerichte installatie liggen.
Hola... dat is kort door de bocht! Ik schrijf nergens dat het verschil miniem is. In de zomer is het verschil zelfs alles behalve miniem. De productie ligt dan met o-w substantieel hoger op de tijdstippen dat wij het meeste stroom verbruiken (in de ochtend en vooral avond). De vraag is enkel of dit opweegt tegenover het verlies aan opbrengst in de winter. En dat is niet zo eenvoudig te bepalen. Ik geef grif toe dat ik geen held ben met cijfertjes en rekenbladen om dit concreet te maken.
Bas schreef: 06 aug 2020, 13:42 Moduleren is mogelijk met extra apparatuur (Enfluri,...).
Volgens mij is die Enfluri een vermogenssensor die communiceert met een energieopslagsysteem. Dus een bestaande omvormer hiermee laten moduleren lijkt mij niet de bedoeling hiervan te zijn?
Bas schreef: 06 aug 2020, 13:42 Ook een vereiste als je gebruik wilt maken van de batterij premie.
Dat is niet moduleren hé. Dat is een injectielimiet van 60% van het omvormervermogen. Met een omvormer die niet zou kunnen moduleren naar die 60% moet je omvormer op het ogenblik dat je batterij vol is en begint te injecteren in het net dus eigenlijk gewoonweg uitschakelen. Wat mij betreft eigenlijk al voldoende reden om niet te kiezen voor de premie. Een premie die tot nader order ook enkel nog loopt voor installaties tot eind 2021. Dus ik denk niet dat er aanspraak op zal kunnen maken.
Bas schreef: 06 aug 2020, 13:42 Als iedereen meer moduleert, heb je geen (minder) netspanningsproblemen. Lokale opslag zal ook de netspanningsproblemen verminderen.
Daar volg ik je in, maar dan moet het technisch ook kunnen.
Bas schreef: 06 aug 2020, 13:42 Dat batterijen op dit moment niet rendabel zijn, ben ik mee akkoord. Maar dit zou op korte termijn kunnen veranderen door een daling van de prijs en veranderende wetgeving.
Laat het ons hopen! Vooral de daling van de prijs dan toch.
Bas schreef: 06 aug 2020, 13:42 Het capaciteitstarief van 2022 zal bijvoorbeeld een extra voordeel opleveren voor lokale opslag. In Duitsland kun je bijvoorbeeld ook een gedeelte van jouw opslag ter beschikking stellen van de netbeheerder, natuurlijk ook tegen een vergoeding. ... Er zijn verschillende pistes mogelijk. Variabale elektriciteitstarieven bijvoorbeeld.
Klopt uiteraard allemaal... maar dan is het wel interessant om concreet cijfermateriaal te hebben waarmee je een gefundeerde keuze kan maken. Daaraan ontbreekt het vooralsnog in Vlaanderen. Als ik de consultaties van de VREG over de toekomstige tariefmethodieken lees blinken die helaas vooral uit in vaagheid. Daar kan je als consument die graag iets verder vooruit wil kijken om doordachte beslissingen voor de toekomst te nemen bitter weinig mee.
Nog iets gehoord over de status van het Atrias project de laatste tijd? Want als ik mij niet vergis is het net dat platform wat die geavanceerde functionaliteit moet mogelijk maken. Eind 2018 in de media dat het op zijn gat lag maar sinds dien oorverdovend stil hierrond.
MrD
lid

Bericht door MrD »

Bas schreef: 06 aug 2020, 13:42 - Dat een batterij slijtagegevoelig is, is natuurlijk subjectief. LG geeft bijvoorbeeld een garantie van 10 jaar of een bepaalde energiedoorvoer, afhankelijk van de batterijcapaciteit. Hierna garanderen ze nog 60% van de originele capaciteit. is dat veel, is dat weinig? idem kostprijs. Als ik de oefening maak en uitkom dat een batterij rendabel zou zijn voor mijn situatie, maken deze factoren mij eerlijk gezegd niet zoveel meer uit.
- Een kleine batterij heeft als nadeel dat er door het lagere uitgangsvermogen minder aan peakshaving gedaan kan worden. De meest geschikte batterijcapaciteit kan mits de juiste data per situatie uitgerekend worden.
Normaal gezien is een Li-Ion batterij "worn-out" als de rest capaciteit nog 70% is. Al zie ik de laatste tijd wel vaker 60% als drempel voorbij komen.

Als peakshaving kan je , afhankelijk van je situatie , wel een "kleine" batterij gebruiken.
Bvb een Pylontech US2000 (2.2kWh bruikbaar, 2.4kW capaciteit) kan kortstondig 4000W+ leveren (1min) of 2000W continue.
4000W+2500W (waar je zowieso gaat voor betalen) = 6.5kW aan piekvermogen beschikbaar (1min) of 4500W voor een langere tijd.
*EDIT + Wat de PV installatie op die moment produceert (bij bvb 1.5kW) = 8kW aan piekvermogen beschikbaar.
Bovenstaande tegen de "2.5kW basis"-prijs.
Als je je verbruikers wat kan spreiden in tijd moet dit wel haalbaar zijn, denk ik?

Die batterij kan je wel krijgen voor rond de 1000€, en dan nog een omvormer nodig uiteraard.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
Bas
Master lid

Bericht door Bas »

@lennie Even nagevraagd bij de meer technische personen. Met een Smart Meter kunnen omvormers (zeker degene van de laatste 5-6 jaar) moduleren op basis van vooraf bepaalde instellingen. is door Synergrid verplicht. Blijkbaar moduleren ze sowieso al in 3-4 stappen bij netproblemen voor ze volledig uitvallen. is om te vermijden dat je continu pieken en dalen hebt op het lokale elektriciteitsnet door omvormers die om de paar minuten volledig op en af schakelen.

@MrD Zoals jij het stelt, lijkt het me inderdaad ook wel haalbaar. Het zal sowieso een ingewikkelde oefening worden om te bepalen welke batterijcapaciteit het meest geschikt is voor een bepaalde klant. Alles is zeer situatie afhankelijk.
Plaats reactie