overproductie zonnepanelen opslagen in water

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Marianne
Installatie Land: België

overproductie zonnepanelen opslagen in water

Bericht door Marianne »

Beste in onze vakantiewoning hebben we 15 zonnepanelen liggen, we zijn niet altijd aanwezig, waardoor we dikwijls een overproductie aan zonne-energie hebben.
Het water van de vloerverwarming en het sanitair wordt via gas (Remeha) verwarmd.

Vraag:
we willen het water van de vloerverwarming (winter) en het sanitair (zomer) graag via de overproductie van de zonnepanelen verwarmen en zo de overproductie van onze zonnepanelen niet onmiddellijk naar het net sturen.

Hiervoor hebben we eigenlijk een soort automatische 'energiemanager' nodig en een buffervat van vb. 300 liter water, dat in de zomer als buffer van het sanitair water en in de winter als buffer van het water voor de vloerverwarming kan dienen, nodig. De na verwarming tot de gewenste temperatuur kan nog via de Remeha gasboiler. Het zou ook interessant zijn dat we vanop afstand de temperatuur van het water in het buffervat kunnen lezen om de vloerverwarming in de winter vanop afstand via de slimme thermostaat aan te sturen.

Bestaat bij jullie weten deze mogelijkheid al, en kunnen jullie ons hiermee op weg helpen ?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,

Marianne

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: overproductie zonnepanelen opslagen in water

Bericht door janus »

Welkom,
Zoiets bestaat zeker maar de vraag zal meer zijn of het ook rendabel is.

De energie die je kan opslaan in een 300L vat is ook maar zeer beperkt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Even kijken naar de sonoff module met temperatuursmodule (15€)

Met 300l zou je toch een 15kWh bruikbaar kunnen stockeren denk ik.
Je hebt meerdere aanstuurbare verwarmingselementen nodig (met sonoff) in diverse vermogens (bv 700, 1300, 3000) zodat je net wat opgewekt wordt meteen in warmte kan aansturen
Een buffer at met 2 serpentains, eentje voor SWW en eentje voor VVW). Het vat zelf heeft door water.

Ik weet niet voor hoeveel gelijktijdige gebruikers dit is maar een 500l vat kan misschien beter zijn

Als je dan de kostprijs van het geheel berekend hebt, herreken dan een keer met een WP boiler 500l met serpentain (die je niet gebruikt voor een zonnecollector maar voor je VVW)
Immers zo'n WP boiler verbruikt minder W (net goed voor de winter) en kan een interne sturing hebben om zijn eigen ohmse weerstand aan te zetten wanneer er voldoende zon is.
Indien je een sonoff zou gebruiken om een thermostaat te overbruggen dan zal je vermoedelijk een kleine truuk moeten gebruiken.
Wat erop neer komt dat je een gsm voeding moet aansluiten ipv 230V. Dan roep je maar

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Met 300l zou je toch een 15kWh bruikbaar kunnen stockeren denk ik.
Ik heb het juist uitgerekend en 66º temperatuurverhoging is +/-23kWh
In de zomer mooi natuurlijk maar voor de verwarming is dat snel weg.

Het idee van de WPboiler lijkt mij inderdaad beter, of gewoon een elektrische boiler.
Hoeveel Wp ligt er op je dak?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

66°C temperatuurverhoging?
Als het om CV vloerverwarming gaat heb je maar een aanvoertemp. van 27-35°C nodig. Dit bij een leidingwatertemp. die nooit onder de 10°C zakt (leidingwater heeft momenteel een temp. van 15.4°C).
SWW willen ze in de zomer verbruiken. Dat is een goed idee maar ze gaan nooit de overproductie van de PV in een vat van 300 liter kwijtgeraken.
De aanvoertemp zal dan eerder tegen de 20°C liggen. Een afnametemp. van 45°C is al ruim voldoende. En als ze het hoger verwarmen zal de volgende dag de opwarming ook minder moeten zijn (ik hoop toch dat ze geen 300 l SWW per dag verbruiken?).
In de winter zullen ze dus maar 15°C moeten overbruggen en in de zomer (de eerste keer) een 25/40°C).

Afhankelijk van het vermogen van hun PV installatie zullen ze in de zomer ook veel te veel productie (blijven) hebben en in de winter waarschijnlijk nooit het water op de gewenste temp. krijgen om te verwarmen (afhankelijk van de isolatiegraad van de vakantiewoning).

ps. Als vb.: De warmtepomp heeft hier en bij de huidigee buitentemperatuur (9-10°C) 1.3 kWh nodig om 150 l SWW op te warmen van 18°C naar 46°C.

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Vraag:
we willen het water van de vloerverwarming (winter) en het sanitair (zomer) graag via de overproductie van de zonnepanelen verwarmen en zo de overproductie van onze zonnepanelen niet onmiddellijk naar het net sturen.
Ik lees er nergens dat men de volle productie in de zomer wil verbruiken echter wat men kan verbruiken in de zomer voor SWW en in de winter en periodes van afwezigheid voor VVW

En dit om het gasverbruik te doen dalen

En volgens mij staat een buffer at altijd veel hoger in temperatuur dan de nodige warmte anders mag je het woord buffer schrappen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Een echte buffer van 300 liter lijkt me anderzijds toch veel te klein.
Die kan veel te weinig energie opslaan om er in overdracht nog veel aan te hebben.
Een buffervat is meestal tot een factor 10 groter.
E=(3/2)*k*T
(E = de energie, k de constante van Boltzmann en T de temperatuur)

Een kilogram water heeft bijvoorbeeld 3,34*1025 moleculen. Per per liter water is de thermische energie dus:
E=(3/2)*k*T*3,34*10^25 =691*T

Bij 80 graden Celcius (dus 353 Kelvin!) is dit 244 kJ. Voor 3000 liter is dit dus 732 MJ. Dit komt overeen met 203 kWh.

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Ik kan u echt niet meer volgen, enkele hersenkronkels heb ik vermoedelijk te kort
ik hoop toch dat ze geen 300 l SWW per dag verbruiken?
en in de winter waarschijnlijk nooit het water op de gewenste temp. krijgen om te verwarmen

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Bij de vermelde 300 liter ging ik er (blijkbaar verkeerdelijk) van uit dat TS een opslagvat ging gebruiken.
Hij wil - zoals je terecht opmerkt - dus een buffervat gebruiken van 300 liter en daar energie in opslaan om over te dragen naar een SWW opslagvat (of doorstromer?) en vloerverwarming. Mijn mening is gewoon dat een buffervat van 300 liter een te klein opslagvermogen heeft omdat rendabel te maken.
Gewoon mijn gedacht. Daarom moet dat zo nog niet zijn, alhoewel het hoogst ongebuikelijk is - zo ver mijn beperkte kennis reikt - om te werken met een buffervat van 300 liter. De buffervaten die ik ken hebben een opslagvermogen van 3000 tot 8000 liter.

mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

In een andere post had iemand het over dat hij een systeem dat een boiler aanschakelt enkel op het moment dat er injectie is van de zonnepanelen in het net gekocht had bij Ali-express.
Ik vind niet direct de forumpost, maar heb wel dat ding op ali-express teruggevonden.

https://nl.aliexpress.com/item/4000473272188.html

Plaats reactie