Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door DaanW » 14 mar 2019, 17:41

Christiaan schreef:
14 mar 2019, 17:17
Toch wel een ook een beetje promoveren naar een hoger niveau dan wat er nu bestaat aan batterijsystemen gecombineerd met netinjectie. Netinjectie is een technisch hoogstandje , maar men had het beter nooit voor particulieren toegelaten. Moest je eens weten wat voor kopzorgen dit al teweeg gebracht heeft bij Eandis. 100 % self-consumption, plus "off-grid" als het kan, is de toekomst, al zeker als er hier binnenkort een paar miljoen EV's gaan beginnen rond te rijden.
Beste Christiaan, stap met jou plannen naar de unief of hoge school, misschien zien zij er wel brood in en kan je tegelijk een aantal studenten helpen aan een interessant thesisproject.
Het vinden van sponsors is dan misschien ook gemakkelijker.
Of anders ga uw licht eens opsteken bij https://www.energyville.be/ misschien zien die wel iets in jou project.
En nu terug graag on topic zonder te blijven emmeren.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 mar 2019, 18:13

DaanW schreef:
14 mar 2019, 17:41
.... een aantal studenten helpen aan een interessant thesisproject.
....
Dat is ook gebeurd , en met mijn ondersteuning om de thesis tot een goed einde te brengen. Maar "den hollander" wou niet meewerken en de prijs om hier zelf 15.000 Euro aan te besteden was voor de hogeschool te hoog.
en nu inderdaad terug on topic

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 14 mar 2019, 18:44

Dus om echt terug on topic te komen de laatste stand van zaken over de digitale meter:
In het Vlaams Parlement is er groen licht voor het ontwerpdecreet 'Digitale meter'. Dit ontwerpdecreet van de Vlaamse regering garandeerde vorig jaar het voordeel van een terugdraaiende teller bij zonnepanelen gedurende 15 jaar. De amendementen op dit decreet verankeren nu deze garantie en zorgen ervoor dat zonnepaneleneigenaars hun rendement behouden en zelfs kunnen verbeteren.
Zonnepaneleneigenaars hebben nu de keuze tussen het huidige systeem waarbij er voor hen niks verandert en een nieuwe regeling die uitgewerkt werd door de VREG. Hierbij worden nettarieven aangerekend op wat mensen effectief van het net afnemen. Dit is voordeliger voor prosumenten die overdag meer thuis zijn en hun opgewekte energie dan ook meteen verbruiken. Mensen die kiezen voor het huidige systeem, kunnen trouwens op elk moment overgaan naar de nieuwe optie die uitgewerkt werd door de onafhankelijke regulator.
https://www.lydiapeeters.be/minister/mi ... ale-meter/

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 mar 2019, 19:10

Bas schreef:
14 mar 2019, 18:44
Dit is voordeliger voor prosumenten die overdag meer thuis zijn en hun opgewekte energie dan ook meteen verbruiken.
Ja , tarara. En wie zijn dat ? Inderdaad , de gepensioneerden die samen met de kiekens gaan slapen. Binnen 15 jaar , als het oude systeem wegvalt , kruipt iedereen na zonsondergang in bed zoals 100 jaar geleden. :D
Mensen die kiezen voor het huidige systeem, kunnen trouwens op elk moment overgaan naar de nieuwe optie die uitgewerkt werd door de onafhankelijke regulator.
Als ze het woord "onafhankelijk" erbij moeten plaatsen betekent dat voor mij al een verdediging voor de aanval die nog moet komen. Uiteraard, die moet onafhankelijk zijn, maar is dit in Vlaanderen wel mogelijk met al die mandatarissen ? Als ik me niet vergis zit er een N-VA 'er in het VREG panel.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 14 mar 2019, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 14 mar 2019, 19:19

Christiaan schreef:
14 mar 2019, 19:10
Bas schreef:
14 mar 2019, 18:44
Hierbij worden nettarieven aangerekend op wat mensen effectief van het net afnemen.
En op wat slaat dit, op het oude of het nieuwe systeem, of op beide ?
Dit is voordeliger voor prosumenten die overdag meer thuis zijn en hun opgewekte energie dan ook meteen verbruiken.
Ja , tarara. En wie zijn dat ? Inderdaad , de gepensioneerden die samen met de kiekens gaan slapen. Binnen 15 jaar , als het oude systeem wegvalt , kruipt iedereen na zonsondergang in bed zoals 100 jaar geleden. :D
Mensen die kiezen voor het huidige systeem, kunnen trouwens op elk moment overgaan naar de nieuwe optie die uitgewerkt werd door de onafhankelijke regulator.
Als ze het woord "onafhankelijk" erbij moeten plaatsen betekent dat voor mij al een verdediging voor de aanval die nog moet komen. Uiteraard, die moet onafhankelijk zijn, maar is dit in Vlaanderen wel mogelijk met al die mandatarissen ? Als ik me niet vergis zit er een N-VA 'er in het VREG pannel.
1) staat in de zin ervoor, begrijpend lezen, weet je wel ;)
2) is jouw ongefundeerde mening, geen zin om hierop door te gaan.
3) idem

op een 'technisch forum' (jouw woorden) is het wellicht beter om het bij de feiten te houden. of tenminste een gefundeerde mening. verder komt de tekst van de website van Lydia Peeters. als je hier commentaar op hebt, kun je dit best rechtstreeks melden. die mensen mogen ook eens lachen ;)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 mar 2019, 19:26

Bas schreef:
14 mar 2019, 19:19

Heb mezelf ondertussen al gecorrigeerd. Je had de vetgedrukte tekst " het voordeel van een terugdraaiende teller gedurende 15 jaar, ook voor de distributienettarieven." moeten citeren , wijsneus. :D

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 14 mar 2019, 19:28

on topic

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 mar 2019, 21:17

Ik was al terug on topic mijnheer Bas

Hoe zit dat eigelijk met dat "capaciteitstarief" dat de VREG in 2016 voorstelde in kombinatie met de "slimme" meter ? Zie https://www.vreg.be/sites/default/files ... 6_2016.pdf

Al na 3 jaar afgeblazen ? Mensen konden in het verleden 30 jaar lang met een garandeerde stabiliteit rekening houden als het op het berekenen van hun factuur op aan kwam. Wat we nu de laatste 5-10 jaar meemaken sinds de opkomst van de zonnepanelen is een zielig drama. "Prosumententarief : aan/uit" , "GSC's : aan/uit" , "Turteltaks : aan/afgevoerd" . En nu plotseling gaan praten, met een decreet dan nog wel, over een 15 jaar durende gesimuleerde achteruit draaiende teller ? Jij mag ( jullie mogen ) voor mijn part nog blijven geloven in dat soort sprookjes.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 15 mar 2019, 12:36

In dat capaciteitstarief zit wel al een groot deel van de distributiekosten verrekend.Je kan niet 2x hetzelfde factureren. Dit zou mogelijk in de plaats van de prosumenten kunnen komen maar zeker niet voor de verkiezingen. Je kan niet uitleggen dat iedereen een forfait belasting op basis van aansluitingsvermogen moet betalen 72 dagen voor ze gaan stemmen, snap je ;). Zal nog paar jaar in de diepvries zitten...

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 15 mar 2019, 12:37

Steven DCr schreef:
15 mar 2019, 12:36
In dat capaciteitstarief zit wel al een groot deel van de distributiekosten verrekend.Je kan niet 2x hetzelfde factureren. Dit zou mogelijk in de plaats van de prosumenten kunnen komen maar zeker niet voor de verkiezingen. Je kan niet uitleggen dat iedereen een forfait belasting op basis van aansluitingsvermogen moet betalen 72 dagen voor ze gaan stemmen, snap je ;). Zal nog paar jaar in de diepvries zitten...
Wellicht tot 2021 als de regeling met terugleververgoeding ingevoerd wordt.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 15 mar 2019, 13:06

Bas schreef:
15 mar 2019, 12:37
Steven DCr schreef:
15 mar 2019, 12:36
Wellicht tot 2021 als de regeling met terugleververgoeding ingevoerd wordt.

Klopt helemaal.
Ik ben benieuwd met welk voorstel ze op de proppen gaan komen.

Ik ben voorlopig “blij”met het akkoord en de 15 jaar “terugdraaiende” teller voor me.
Met combinatie ZP+ WP.

Dit geeft me de tijd om na te denken over hoe ik in de toekomst dit wil aanpakken.

Buurtbatterij, home batterij. Goedkoper, meer capaciteit.
Geeft mogelijkheden .

Jompy

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 15 mar 2019, 13:26

Akkoord, onder de huidige omstandigheden, had het veel slechter kunnen aflopen. Het koopt wat tijd naar de toekomst toe. Nieuwe of goedkopere /efficiëntere oplossingen kunnen ondertussen hopelijk ontwikkeld worden.
En intussen: laat de zon maar voor iedereen schijnen ;).

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 15 mar 2019, 19:55

Christiaan schreef:
14 mar 2019, 19:26
Bas schreef:
14 mar 2019, 19:19

Heb mezelf ondertussen al gecorrigeerd. Je had de vetgedrukte tekst " het voordeel van een terugdraaiende teller gedurende 15 jaar, ook voor de distributienettarieven." moeten citeren , wijsneus. :D
Je weet toch dat geitewollen sokken, DNB mensen, wereldverbeteraars en installateurs van zonnepanelen de enigen zijn die commentaar mogen geven op dit forum ? De rest telt niet.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 mar 2019, 20:57

Ik heb toch wel mijn twijfels of "DNB mensen" en installateurs van zonnepanelen die fameuze geitenwollen sokken dragen :-) Enfin , ik tracht me alleszins voor te doen als een wereldverbeteraar. Mag ik hier verder van katoen geven ? :D

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 15 mar 2019, 22:04

Christiaan schreef:
15 mar 2019, 20:57
Mag ik hier verder van katoen geven ? :D
Neeeeeee :lol: :lol: :lol:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Plaats reactie