Thuisbatterij !

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Thuisbatterij !

Bericht door Christiaan » 15 nov 2018, 18:21

11221 schreef:
15 nov 2018, 16:39
https://www.stromauskunft.de/blog/forsc ... -bis-2030/

Ausblick: Solar- und Speicherboom bis 2030
13. November 2018 By Björn Katz Kommentar verfassen
In Duitsland worden thuisbatterijen al een tijdje gesubsidieerd als ik me niet vergis. Hier blijft men stevig salariswagens met verbrandingsmotor subsidiëren - terwijl me dat zou kunnen beperken tot EV's. Zo halen we zeker de 2020 Europese CO2 normen niet , en hangt er een flinke boete boven ons hoofd die wij uiteraard via onze electriciteitsfactuur gaan mogen betalen. De EV rijders die 's nachts gaan moeten opladen , zullen er na een tijdje ook wel over nadenken om hun zonnepaneel sroom te stockeren i.p.v. via de "slimme meter" gratis weg te geven.

11221
lid

Bericht door 11221 » 15 nov 2018, 18:50

Christiaan schreef:
15 nov 2018, 18:21
11221 schreef:
15 nov 2018, 16:39
https://www.stromauskunft.de/blog/forsc ... -bis-2030/

Ausblick: Solar- und Speicherboom bis 2030
13. November 2018 By Björn Katz Kommentar verfassen
In Duitsland worden thuisbatterijen al een tijdje gesubsidieerd als ik me niet vergis. Hier blijft men stevig salariswagens met verbrandingsmotor subsidiëren - terwijl me dat zou kunnen beperken tot EV's. Zo halen we zeker de 2020 Europese CO2 normen niet , en hangt er een flinke boete boven ons hoofd die wij uiteraard via onze electriciteitsfactuur gaan mogen betalen. De EV rijders die 's nachts gaan moeten opladen , zullen er na een tijdje ook wel over nadenken om hun zonnepaneel sroom te stockeren i.p.v. via de "slimme meter" gratis weg te geven.
Daar loopt al enkele jaren een subsidieprogramma dat volgens mij eind 2018 afloopt.
Maar het systeem werkte halfjaarlijks degressief, en was ook een vastgelegd budget dat daarvoor uitgetrokken werd.
Was dit budget op, was het gedaan met subsidies tot het jaar erop. Ze weten daar al op voorhand, hoeveel subsidie ze maximaal moeten toekennen.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 15 nov 2018, 23:50

11221 schreef:
15 nov 2018, 18:50
Ze weten daar al op voorhand, hoeveel subsidie ze maximaal moeten toekennen.
Amai, kom dat tegen! Een overheid die z'n huiswerk gemaakt heeft. :D

Volgens mij heeft diezelfde overheid ook een lange termijn visie ontwikkeld en publiek gemaakt. Iets van Energiewende ofzo. En of je die visie nu realistisch vindt of gewoonweg je reinste geitenwollensokken onzin, dat is het punt niet. De Duitse overheid heeft tenminste een lange termijn visie. $* Iets wat ik bij onze Vlaamse/Belgische overheidsdiensten nog maar weinig van gezien heb. peace

Maar goed, misschien komt die visie er binnenkort wel. Want federaal minister voor energie Marghem is boos. Wel zeker 3 op de schaal van Richter. Omdat het weinig impressionant overkwam, voegde ze er nog haastig aan toe dat het exponentieel toeneemt. (VRT Journaal woensdag 14 november 2018).
Dat was overigens nadat ze gehekeld had dat de kerncentrales via de verkoop van Electrabel in handen van de Franse groep Engie gevallen waren. Allemaal de schuld van de politieke voorgangers.

En dat is nog wel waar ook. Maar als dat dan toch zo'n grote zorg is, dan vraag ik mezelf af, wat heeft onze federale minister daar de afgelopen 5 jaar aan gedaan? Of, wat kan de politiek daar überhaupt nog aan doen?
Als ze er iets aan kunnen doen, dan hebben ze daar de afgelopen legislatuur de kans voor gehad.
Als ze er niets aan kunnen doen, wat staan onze politici dan te kefferen tegen het grote Engie-Electrabel. In hoeverre kan de Belgische politiek (en bij uitbreiding de Vlaamse) dan bevoorradingszekerheid garanderen? De toekomst zal het misschien uitwijzen...

Zoals de zaken er nu voor staan heb ik qua bevoorradingszekerheid meer vertrouwen in een hoop metaal (lees: batterij) dan in de (on)macht van onze volksleiders.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 16 nov 2018, 00:28

Het heeft misschien 5j geduurd om tot haar besluit te komen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 nov 2018, 16:42

Het probleem van de verkoop van de Belgische kerncentrales aan een 100% Franse speler is niet zozeer de bevooradingszekerheid. Dat is maar een
relatief klein probleempje in verhouding tot de kern van het probleem.
De Belgische overheid (en dan toentertijd nog hoofdzakelijk uit Vlaamse hoek) heeft haar energiecentrales aan het buitenland verkocht om er eenmalig de begroting wat rooskleuriger mee te doen uitzien en er bij enkele verkiezingen mee uit te pakken. Gewoon om korte termijn electorale redenen dus.
Het gevolg op langere termijn was dat de Belgische overheid zijn major energiecapaciteit (kernenergie) in buitenlandse handen heeft gegeven. Deze hebben vervolgens de mega winsten (de investering was immers al afgeschreven) in eigen zak gestoken en getransfereerd naar het buitenland. Maar de eigenlijke aap moet nog uit de mouw komen. Het afbreken van de kerncentrale's en het bergen van de kernafval. Iets van een 12 tot 30 miljard euro (afhankelijk van de berekeningswijze en/of bron). Gezien alle winsten uit kernenergie uit dit land verdwenen zijn en het spaarpotje voor de financiering van de uitstap toevallig "uitgeleend" zijn aan een onderafdeling (Synatom, dochter van Electrabel => laatste volledig in handen van Suez-Engie, welke dan als bijkomende pasmunt nog eens een 11.000 Belgische werknemers heeft) van de huidige eigenaar van de kerncentrales zit het er aan te komen dat dat spaarpotje leeg zal zijn of niet meer beschikbaar en de Belgische overheid (wij dus) voor de eindafrekening mag opdraaien.
Ondertussen is de Belgische overheid (die met lege handen staat) ook vatbaar voor allerlei buitenlandse chantage (ook het recente defensiedossier voor de aankoop van jagers voor de luchtmacht is daar een onderdeel van).
Het is dan waarschijnlijk ook geen toeval dat de besprekingen over de kosten van de kernontmanteling "samenvallen" met het onbeschikbaar zijn van het merendeel van de kerncentrales. Gewoon een kleine waarschuwing van de Fransen (die al in hun gat gebeten zijn omdat de luchtmacht aankoop aan hun neus voorbij ging, dat gaan we dus twee keer mogen betalen) aan les petits Belges.
De toenmalige belofte van het politieke "konijn" (inmiddels verdwenen naar de Europese feestdis) dat bij de verkoop België sluitende rechten had gekregen (het gouden aandeel met vetorecht) blijkt nu evenveel waard te zijn als de beloften van de overheid aan de arco aandeelhouders van een andere naar het buitenland gevluchte Vlaamse politieker: nl. nihil. Of het zou moeten zijn dat het de bedoeling is dat de wind die politiekers uitkramen bedoeld is om windmolens aan te drijven. In het laatste geval zou het wel kunnen dat er dan genoeg energie voorhanden is om de kernuitstap vlotjes te laten verlopen. Spijtig genoeg is er sinds die periode (2003) geen enkele Belgische energiepolitiek meer gevoerd, die naam waardig.
Laatst gewijzigd door ivob op 16 nov 2018, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

11221
lid

Bericht door 11221 » 16 nov 2018, 16:50

Dat staat als een paal boven water, dat uiteindelijk de belastingbetaler er weer voor opdraait!

En een ander heikel punt, dat Marghem wel zelf onderhandeld heeft, is het contract met Engie, dat indien de regering zou beslissen om de centrales VROEGER te sluiten dan afgesproken, Engie schadevergoeding uitbetaald krijgt tot de voorziene sluitingsdatum van de centrales.
Waarom denk je dat er om de zoveel tijd weer in het nieuws komt dat er weer iets niet in orde is?
Om de publieke opinie zover de krijgen, dat ze roepen om een eerder sluiting, wat de Fransen dat weer juichend zullen onthalen.
Afbeelding

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 19 nov 2018, 09:35

Troost jullie , vanaf mei 2019 wordt alles beter met twee nieuwe , frisse ministers van energie. :roll: Tommelein ziet al van ver de bui hangen en gaat zich veilig aan 't zeetje neerploffen. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 nov 2018, 12:54

Bwa, van troost kan je niet leven.
Gewoon even doorgebeten en het project met de zuidelijke zonnewarmers uitgebreid door alle vrijstaande
muren toch maar ineens met 10 cm extra isolatie te bekleden. Woog nauwelijks door in het totaalplaatje van het project. ;-)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 19 nov 2018, 13:22

ivob schreef:
19 nov 2018, 12:54
Bwa, van troost kan je niet leven.
Gewoon even doorgebeten en het project met de zuidelijke zonnewarmers uitgebreid door alle vrijstaande
muren toch maar ineens met 10 cm extra isolatie te bekleden. Woog nauwelijks door in het totaalplaatje van het project. ;-)
Heb je al ooit eens de temperatuur OP een binnenmuur en terzelfdertijd OP een vensterglas ( driedubbel glas ) van een venster ernaast gemeten ?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 nov 2018, 13:58

Neen en ik ben dat om voor de hand liggende redenen ook niet van plan.

Plaats reactie