Thuisbatterij !

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Thuisbatterij !

Bericht door bruma » 27 okt 2018, 21:03

@christiaan
Waarom moet de DC/AC inverter synergrid gekeurd zijn?
De aansluiting op het net eindigt toch met de acculader?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 21:08

Christiaan schreef:
27 okt 2018, 20:51
Probleem is dat je een pak hardware nodig hebt om 40 Ampere te halen , net omdat er niet vanuit het net naar het binnenhuisnetwerk kan doorgeschakeld worden , iets wat die Multiplus wel kan. Met 3/4 van mijn concept geraak je ook wel aan 40 Ampere als je de Phoenix 48/3000 DC/AC converters vervangt door de 48/5000 types. Je moet je dan ook wel beperken tot 36 panelen , zoniet gaat ge de 6 ( ipv 8 ) batterijen bij het laden overbelasten.
Die 40A laadstroom heb je toch enkel nodig als je de batterijen quasi nooit wil belasten?

Goed ja, je hebt sporadisch piekvermogen nodig. Maar dat (kort)piekvermogen komt vooral van de batterij. Het zijn dus de DC/AC inverters die daarop voorzien moeten zijn. En natuurlijk ook de capaciteit van het batterijpak.
Als bijvoorbeeld op kerstavond de elektrische kookplaten, oven vaatwas, wasmachine, droogtrommel en strijkijzer tegelijk aan staan. Stel nu nog dat het gezin dergelijke multi-tasking scenario 1 uur volhoudt. Dan verbruik je pakweg 10 kWh. Da's een continu vermogen van 10 kVA!!!
Dat haal je geeneens met een "standaard" 230V 40A monofase aansluiting (9,2 kVA).

Met "slechts" 10A laadstroom heb je op dat uur 2 kWh van het net in de batterijen gestopt (10A*230V*90% efficientie) en dus netto 8 kWh uit de batterijen gehaald.

Als je het vanaf dan terug rustig aan doet (qua elektriciteit toch ;-) ), dan zijn de batterijen met 10A laadstroom op pakweg 4-6 uur terug op hun oorspronkelijke niveau.

En dat is - meen ik - een toch wel vrij extreem verbruiksscenario.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 okt 2018, 21:56

bruma schreef:
27 okt 2018, 21:03

Waarom moet de DC/AC inverter synergrid gekeurd zijn?
De aansluiting op het net eindigt toch met de acculader?

Dat hoeft niet , maar Eandis is paranoia. Omdat ik zonnepanelen en batterijen zou hebben , denken ze dat ik zou sjoemelen en "ooit" de acculaders zou vervangen door iets dat injecteert. En dus eisen ze dat er een aparte anti-Islanding schakeling tussen moet die dan wel Synergrid gekeurd is. Ze eisen ook dat er dan een bi-directionele teller komt om ten alle tijde te kunnen constateren dat er "niets" werd geinjecteerd , zoniet zou ik prosumenten tarief moeten betalen.
Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 21:08

....
Goed ja, je hebt sporadisch piekvermogen nodig. Maar dat (kort)piekvermogen komt vooral van de batterij. Het zijn dus de DC/AC inverters die daarop voorzien moeten zijn. En natuurlijk ook de capaciteit van het batterijpak.
Als bijvoorbeeld op kerstavond de elektrische kookplaten, oven vaatwas, wasmachine, droogtrommel en strijkijzer tegelijk aan staan. Stel nu nog dat het gezin dergelijke multi-tasking scenario 1 uur volhoudt. Dan verbruik je pakweg 10 kWh. Da's een continu vermogen van 10 kVA!!!
Dat haal je geeneens met een "standaard" 230V 40A monofase aansluiting (9,2 kVA).
...
Die 10 kVA kan ik per toeval wel halen uit die 4 DC/AC converters , maar het lag wel in mijn bedoeling om effectief die 9,2 kVA in alle omstandigheden te kunnen halen. In het geval dat de batterijen bijna leeg zouden zijn , bvb. na een sombere dag zonder zonnepaneelstroom , dan moet die 9,2 kVA spitsbelasting wel degelijk vanuit het net komen. Bijna lege batterijen hiermee belasten gaat ze eventueel snel naar een punt brengen waardoor ze in alarmtoestand komen , en waardoor de Lynx-ion ze gaat afschakelen. De prijs van zo'n batterijlader is eigelijk ook niet zwaar in vergelijk met de rest van het kostenplaatje , dus terwijl we bezig zijn met geld te strooien , kunnen een paar extra batterijladers er ook wel bij :D

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 okt 2018, 22:08

Maar indien de slimme meter er zou staan dan kunnen ze toch hun eisen niet meer hard maken, ze hebben een teller waarop ze het kunnen zien.
Daarbij ik betwijfel of ze rechtsmatig u kunnen verplichten om iets te voorzien in het geval van.
Iemand die een offerte grid PV installatie heeft kunnen ze toch ook niet verplichten zaken te installeren tegen dat hij ooit het in zijn hoofd zou halen om een grid connecties inverter te plaatsen.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 22:17

Christiaan schreef:
27 okt 2018, 21:56
De prijs van zo'n batterijlader is eigelijk ook niet zwaar in vergelijk met de rest van het kostenplaatje , dus terwijl we bezig zijn met geld te strooien , kunnen een paar extra batterijladers er ook wel bij :D
No further questions your honor :D

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 22:24

bruma schreef:
27 okt 2018, 22:08
Maar indien de slimme meter er zou staan dan kunnen ze toch hun eisen niet meer hard maken, ze hebben een teller waarop ze het kunnen zien.
Daarbij ik betwijfel of ze rechtsmatig u kunnen verplichten om iets te voorzien in het geval van.
Iemand die een offerte grid PV installatie heeft kunnen ze toch ook niet verplichten zaken te installeren tegen dat hij ooit het in zijn hoofd zou halen om een grid connecties inverter te plaatsen.

Islanding = de situatie waarin je omvormers het net van stroom blijven voorzien op een moment dat het net op z'n gat ligt.
Gevaarlijke situatie voor de techniekers die op dat moment met de kabels in hun handen staan om iets te herstellen!
Net daarvoor dient een anti-islanding switch, en die moet blijkbaar Synergrid gekeurd zijn.

Met de slimme meter moet je ongrid installatie dus nog steeds aan bepaalde vereisten voldoen. Synergrid, AREI, ... Voldoe je niet, dan zullen er wel maatregelen voorzien zijn (afsluiten van het net?).

Voor een complete offgrid installatie (bvb. de zonnepanelen en batterij die ik in mijn tuin staan heb die volledig los staan van het net), heb ik geen weet van enige normen/voorwaarden die Fluvius kan opleggen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 okt 2018, 22:29

bruma schreef:
Dat klopt allemaal. De ganse discussie met Eandis vond in 2016 plaats , en dat met het idee om dit alles in 2017 te realiseren. Toen was het nog niet mogelijk om een slimme meter te krijgen. Ik heb hen trouwens aangeboden om proefkonijn voor hun slimme meter testerij te zijn , maar dat zagen ze niet zitten. En anti-islanding schakeling zou er in elk geval wel moeten komen , ook met de slimme meter -- uit paranoiale schrik dus. Met de slimme meter stelt het probleem met het prosumententarief zich ook niet meer , dan kom ik immers in de Tommeleinse categorie van mensen die injecteren ( ondanks dat ik dat niet doe ) , maar niet meer zouden profiteren van de 15 jaar terugdraaiende teller.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 27 okt 2018, 22:34

Beste,

Ik zou dit dan ook maar eens lezen.
Gaat over SPECIFIEKE TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN VOOR DECENTRALE PRODUCTIE-INSTALLATIES DIE IN PARALLEL WERKEN MET HET DISTRIBUTIENET
https://www.dropbox.com/s/d93bfwz2i2gl0 ... 1.pdf?dl=0
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 okt 2018, 22:35

Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 22:24
...
Voor een complete offgrid installatie (bvb. de zonnepanelen en batterij die ik in mijn tuin staan heb die volledig los staan van het net), heb ik geen weet van enige normen/voorwaarden die Fluvius kan opleggen.
Die moet nog steeds AREI gekeurd worden , maar dat is dan ook alles.

P.S. Tijdens de samenkomst met Eandis wist men mij te vertellen dat het 10 minuten kan duren vooraleer de leiding achter de laagspanningscabine spanningsloos wordt. En op dat moment kan de spanning op die vanuit de cabine afgeschakelde leiding oplopen tot 260 Volt :shock:

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 okt 2018, 22:42

dyckie schreef:
27 okt 2018, 22:34
Beste,

Gaat over SPECIFIEKE TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN VOOR DECENTRALE PRODUCTIE-INSTALLATIES DIE IN PARALLEL WERKEN MET HET DISTRIBUTIENET
Een off-grid systeem , en zelfs één door het net ondersteund is GEEN PARALLEL WERKENDE DECENTRALE PRODUCTIE-INSTALLATIE MET HET DISTRIBUTIENET. Dat staat expliciet in mijn "concept" document ergens op de eerste bladzijden te lezen. Parallel werken betekent eigelijk hetzelfde als "meeproduceren" ( stroom injecteren ) en dus ook met de netspanning in faze synchroon lopen , etc ....

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 27 okt 2018, 22:48

Christiaan schreef:
27 okt 2018, 22:42
dyckie schreef:
Beste,

Een off-grid systeem , en zelfs één door het net ondersteund is GEEN PARALLEL WERKENDE DECENTRALE PRODUCTIE-INSTALLATIE MET HET DISTRIBUTIENET. Dat staat expliciet in mijn "concept" document ergens op de eerste bladzijden te lezen. Parallel werken betekent eigelijk hetzelfde als "meeproduceren" ( stroom injecteren ) en dus ook met de netspanning in faze synchroon lopen , etc ....
Beste,

Ik heb het in het algemeen over thuisbatterij zoals dit topic is genoemd en niet over off grid installatie waar gij het over hebt want daar gaat dit topic niet over dus voel u niet aangesproken he.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 okt 2018, 23:00

Bj0rn schreef:
bruma schreef:

Islanding = de situatie waarin je omvormers het net van stroom blijven voorzien op een moment dat het net op z'n gat ligt.
Gevaarlijke situatie voor de techniekers die op dat moment met de kabels in hun handen staan om iets te herstellen!
Net daarvoor dient een anti-islanding switch, en die moet blijkbaar Synergrid gekeurd zijn.

Met de slimme meter moet je ongrid installatie dus nog steeds aan bepaalde vereisten voldoen. Synergrid, AREI, ... Voldoe je niet, dan zullen er wel maatregelen voorzien zijn (afsluiten van het net?).

Het enige dat je hebt als netbelasting zijn acculaders.
Ik begrijp dan niet de commotie rond het mogelijks spanning zetten op t net als dit down is.

Op je accu staan inverter(s) die een off-grid net aanmaken dat nergens met het net gekoppeld is.
Daar heeft Eandis zelfs niks over te zeggen, toch?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 okt 2018, 23:04

dyckie schreef:
27 okt 2018, 22:48
Christiaan schreef:
27 okt 2018, 22:42
dyckie schreef:
Beste,

Beste,

Ik heb het in het algemeen over thuisbatterij zoals dit topic is genoemd en niet over off grid installatie waar gij het over hebt want daar gaat dit topic niet over dus voel u niet aangesproken he.
Het komt erop neer of je met thuisbatterijen al dan niet blijft injecteren. Injecteer je niet , zelfs al ben je nog gekoppeld , dan ben je geen decentraal parallel met het distributienetwerk werkende installatie.

Plaats reactie