VREG : Uitbreiding simulator digitale meter...

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Wally©
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

VREG : Uitbreiding simulator digitale meter...

Bericht door Wally© » 04 jul 2019, 11:17

Van de VREG...
‘Gezinnen die zonnepanelen overwegen kunnen nu ook de simulator doen. Je kan ook 4 technieken kiezen: bestaande of nieuwe warmtepomp, bestaande of nieuwe elektrische warmwaterboiler/warmtepompboiler of nieuwe batterij’

https://simulatordigitalemeter.vreg.be
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: VREG : Uitbreiding simulator digitale meter...

Bericht door DaanW » 04 jul 2019, 13:28

Bij de warmtepompen kan je alleen kiezen voor lucht/water of water/water of warmtepompboiler. Gewone lucht/lucht inverters zijn niet voorzien.
Let op
Het resultaat is een inschatting op basis van de beschikbare informatie. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden, ook niet wat de toekomstige evolutie van de nettarieven betreft. Het resultaat werd bepaald op basis van de huidig geldende tarifaire bepalingen en doet met andere woorden geen afbreuk aan de verdere uitoefening van de tarifaire bevoegdheid van de VREG.

We schatten uw zelfconsumptie in door een gemiddeld verbruiksprofiel te combineren met het productieprofiel van uw zonnepaneleninstallatie.

De inschatting is exclusief btw.

We houden bij de inschatting geen rekening met de eventuele kosten van de aanvraag van een digitale meter op initiatief van de klant of het tarief voor een wijziging van enkelvoudig naar dag/nacht of omgekeerd. In 2019 bedragen deze tarieven respectievelijk 227 euro en 8,5 euro (exclusief btw). Indien u overweegt zonnepanelen te plaatsen, moet uw distributienetbeheerder binnen de 90 dagen na aanmelding van uw installatie op zijn initiatief bij u een digitale meter plaatsen.

De simulator is bestemd voor gezinnen met een zonnepaneleninstallatie met een omvormervermogen ≤ 10 kVA, alsook voor gezinnen die een dergelijke installatie overwegen te plaatsen.

Het resultaat van de simulator is niet geschikt voor prosumenten
- die op vandaag al een thuisbatterij hebben.
- met elektrische verwarming of een elektrisch voertuig.
- met een bidirectionele meter (uitgezonderd het heel beperkt aantal prosumenten met een bidirectionele meter die op vandaag wel een prosumententarief betalen).
- met een piekgemeten aansluiting.

Voor de elektriciteitsprijs houden we rekening met een gemiddelde prijs van alle leveranciers. Het contract met uw huidige leverancier kan van dit gemiddelde afwijken.

Om de opbrengst van uw zonnepanelen te schatten, gebruiken we instralingsdata uit de Europese PVGIS database.
Zie ook https://europa.eu/european-union/aboute ... notices_en.
Ze zitten er sowieso al minsten 21% naast. BTW
De gemiddelde elektriciteitsprijs ligt minstens 5 à 10% hoger dan het gemiddelde van de 10 goedkoopste contracten. :-(
Ik hecht zeer weinig geloof aan hun inschatting. :?
Ik zou graag eens echte gedetailleerde meetresultaten zien van de studies die gedaan zijn tijdens de proefprojecten. Maar daar krijgen we niets van te zien. :-(
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 jul 2019, 14:27

Had ik ook direct opgemerkt: geen lucht-lucht WP vermeld: logisch, want dan zal blijken dat een WP met zonnepanelen heel negatief uitkomt.
De voorgestelde WP systemen gaan uit van een buffervoorraad (minstens 50 liter) aan warm water en dat je die opwarmt met de zonne-energie van uw panelen waardoor je een hoog (+/- 50%) direct verbruik haalt en de digitale meter veel goedkoper wordt dan het prosumententarief.

De VREG kunnen we er niet van beschuldigen om objectieve informatie te geven :mrgreen: :twisted:
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 04 jul 2019, 14:58

De zoveels prul waar je niets kan mee doen. Hiep hiep hoera ik kom aan een zelfgebruik van 70%, maak dat de kat wijs.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 04 jul 2019, 20:19

Ik zit met een 375L buffervat, en ze zeggen hier eigen verbruik 29%
Wel kan je niet aanduiden dat je een zonneboiler hebt, wat de WP stil doet leggen in de zomer :!:

Volgens de site mits optimalisatie zou ik aan 36% tot 44% komen.
Lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Ze focussen zich voornamelijk op SWW verwarmen tijdens veel injectie.

Met een batterij van 15kWh met een DOD van 80% zou ik volgens de calculator op 60% eigen verbruik belanden.
Grapjassen :mrgreen:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Reppiepeppie
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Reppiepeppie » 04 jul 2019, 20:45

44% zelfconsumptie nodig om voordeliger uit te komen.

En dat met excl btw en zo’n lage energieprijzen.

Het is nu al duidelijk dat de “30%” een grote hoax is en het gros vd mensen meer zal betalen dan nu

henkdee
junior lid

Bericht door henkdee » 04 jul 2019, 21:35

zelfde resultaat 27% zelfconsumptie, met een batterij erbij opeens 60% en ik betaal niks extra vraag mij af waarmee ik mijn batterij ga opladen van oktober tot maart.... mijn nieuwe teller komt pas in 2021 denk ik dus er kan nog wel wat veranderen...
15xBYD 265Wp + GW3600D-NS 3.6kVA - Oriëntatie:-25°- Helling:45 ° (Waregem W-VL, mei 2017)

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 05 jul 2019, 08:24

waldonk schreef:
04 jul 2019, 14:58
De zoveels prul waar je niets kan mee doen. Hiep hiep hoera ik kom aan een zelfgebruik van 70%, maak dat de kat wijs.
Ben je zeker dat je alles juist ingevuld hebt? Ik had het eerst ook mis. Bij je verbruik moet je je NETTO verbruik ingeven. Als je dus meer productie als verbruik hebt is dat een negatief getal.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Plaats reactie