Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Wallace
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Bericht door Wallace » 02 jul 2019, 00:38

@ mabo
Jij hebt het hierboven prima beschreven.
Dat zijn de enige dingen waar het om draait.
Wat de zet van de vreg betreft : dat is ronduit crapuleus.

DidierS
junior lid

Bericht door DidierS » 02 jul 2019, 06:53

Crapuleus? Omdat het in ons nadeel is?
Eerlijk is eerlijk: ons rechtssysteem is zo opgezet dat iedereen die denkt dat hij gelijk heeft, ook de mogelijkheid heeft om te proberen zijn gelijk te krijgen. Gelukkig maar!

Ik zou het dus niet crapuleus noemen. Ik twijfel wel nog tussen:
  1. Domheid van de politici die niet eens weten waar de grenzen van hun bevoegdheden liggen
  2. Een weldoordacht samenspel tussen de politici en de VREG om toch hun goesting te krijgen zonder dat ze de zwarte piet kunnen krijgen

Krisje
junior lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Krisje » 02 jul 2019, 10:04

ivanacke schreef:
01 jul 2019, 22:58
De productie dié je nu niet zelf verbruikt krijg je nu ook niet vergoed
Wel integendeel, wij verkrijgen een ruime vergoeding, volgens de VREG en medeplichtige politiekers zelfs een al te ruime vergoeding.
Want via de terugdraaiende meter gebruiken wij het net als een collectieve batterij. Als men bijvoorbeeld 0,26 €/kWh aan de leverancier betaalt, dan verkrijgt men -0,26 €/kWh via de terugdraaiende meter. Men krijgt die 0,26 €/kWh dan wel niet in handen, maar uiteindelijk wordt het afgetrokken van de factuur.
Terwijl de politiekers het nu reeds als een gunstmaatregel proberen voor te stellen als we 0,06 €/kWh zouden verkrijgen!

Slotsom: tel maar uit ons verlies.

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 02 jul 2019, 10:13

Het is gewoon misbruik van vertrouwen en creëren van rechtsonzekerheid.
De Roverheid gedraagt zich zoals een drugsdealer, eerst de mensen lokken met mooie beloften, en dan, als je niet meer terug kan, komt de rekening.
Alleen worden drugsdealers gearresteerd, en aan de overheid kan je niets doen, en zeker nu niet want de verkiezingen zijn net voorbij, en dat weten ze maar al te goed.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 jul 2019, 11:23

Even een korte berekening voor Limburg:
Verbruik: 3200 kWh (2000 dag, 1200 nacht)
Totaalprijs elektriciteit: €0,225 (Octa+ Energie)
Netkost: €0,136
Energiekost: €0,0083
Prosumententarief: €85,49
PV: 3200 kWh opbrengst
Omvormer: 3 kW
Direct verbruik: 30% = 960 kWh
Indirect verbruik: 70% = 2240 kWh
Kostprijs met terugdraaiende teller: 3 x 85,49 + heffingen (€5,16) = €261,62 (Ecopower)
Kostprijs met tariefstructuur Vreg 30% direct verbruik: 2240 x 0,136 = €304,64
Kostprijs met 40% direct verbruik: 1920 x 0,136 = €261,12
Kostprijs zonder PV: €721,83

Mensen met 40% direct verbruik of een overgedimensioneerde omvormer zullen dus weinig verschil merken. Anderen betalen meer/minder naargelang hun direct verbruik en omvormervermogen. Wellicht betalen de meesten meer dan nu...
ALS de netkosten/energiekosten hetzelfde blijven als je nu kan zien via de V-test. Er zijn al langer geruchten dat de netkosten zouden dalen door een verschuiving naar gas. Als dit het geval is, zal de tariefstructuur van de Vreg interessanter worden (tenzij het prosumententarief evenredig zou dalen).

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jul 2019, 12:12

Krisje schreef:
02 jul 2019, 10:04
ivanacke schreef:
Wel integendeel, wij verkrijgen een ruime vergoeding, volgens de VREG en medeplichtige politiekers zelfs een al te ruime vergoeding.
Want via de terugdraaiende meter gebruiken wij het net als een collectieve batterij. Als men bijvoorbeeld 0,26 €/kWh aan de leverancier betaalt, dan verkrijgt men -0,26 €/kWh via de terugdraaiende meter. Men krijgt die 0,26 €/kWh dan wel niet in handen, maar uiteindelijk wordt het afgetrokken van de factuur.
Terwijl de politiekers het nu reeds als een gunstmaatregel proberen voor te stellen als we 0,06 €/kWh zouden verkrijgen!

Maar alles wat niet niet verbruikt, dus meer op het net zet dan je er later weer afhaalt krijg je niets voor.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 02 jul 2019, 12:36

janus schreef:
02 jul 2019, 12:12
Krisje schreef:
02 jul 2019, 10:04
ivanacke schreef:

Maar alles wat niet niet verbruikt, dus meer op het net zet dan je er later weer afhaalt krijg je niets voor.

Los hiervan zou ik graag weten als de mannen van de Digitale meter komen en deze installeren wat we kunnen vragen, recht op hebben.

Ik heb solar edge app, en sinds kort heb ik hier:
Production
consumption
self consumption

Hoe krijg ik de data van digitale meter naar mijn solar edge app?
mijn verbruik, eigen verbruik...

vanaf 1 July installeren ze 50 000 digitale meters per maand!!!
graag met nodige uitleg voor ze die binnen gooien...

jompy

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 jul 2019, 12:44

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Fluvius dit zelf zal verzorgen. Misschien dat de omvormer fabrikanten hier wel op inspringen.
Verdere vragen: https://www.fluvius.be/nl/contact

Mercier
Senior lid

Bericht door Mercier » 02 jul 2019, 13:25

Ik ken verschillende installateurs van electrische installaties en zonnepanelen die al door Fluvius gecontacteerd zijn om de meters voor hen te plaatsen.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 02 jul 2019, 13:27

Bas schreef:
02 jul 2019, 12:44
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Fluvius dit zelf zal verzorgen. Misschien dat de omvormer fabrikanten hier wel op inspringen.
Verdere vragen: https://www.fluvius.be/nl/contact

los daarvan
de VREG spartelt nog een beetje
stuiptrekkingen, lek e kieken da de kop af is...

zou mij daar niet teveel zorgen in maken.
die gaan blijven klagen en zagen

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 02 jul 2019, 13:29

Mercier schreef:
02 jul 2019, 13:25
Ik ken verschillende installateurs van electrische installaties en zonnepanelen die al door Fluvius gecontacteerd zijn om de meters voor hen te plaatsen.
ja maar, dan krijg je 226 euro aan je been...
want dan vraag je de meter, alvoor ze bij jou aan de deur staan...

jompy

caliber_1337
lid

Bericht door caliber_1337 » 02 jul 2019, 13:39

Wat mij ook wel interesseert is wat ze precies kunnen instellen vanop afstand ook.
'Stel' dat het terugdraaiende teller principe blijft - en eigenlijk zeg ik liever 'Wanneer' - wordt dit zogezegd 'digitaal' ingesteld als terugdraaiende teller. Wat houdt hen tegen nadien om op afstand het tellerprincipe te wijzigen...Net als nu de spelregels continu gewijzigd worden. Dan heb je als burger totaal geen recht meer over een apparaat die zich in jouw eigen huis bevindt.

Vergelijk het met een PC waarop een vreemde alle rechten heeft en jij als 'Guest' inlogt en geen bal kan doen 'alleen lezen' :-).

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 jul 2019, 13:53

caliber_1337 schreef:
02 jul 2019, 13:39
Wat mij ook wel interesseert is wat ze precies kunnen instellen vanop afstand ook.
'Stel' dat het terugdraaiende teller principe blijft - en eigenlijk zeg ik liever 'Wanneer' - wordt dit zogezegd 'digitaal' ingesteld als terugdraaiende teller. Wat houdt hen tegen nadien om op afstand het tellerprincipe te wijzigen...Net als nu de spelregels continu gewijzigd worden. Dan heb je als burger totaal geen recht meer over een apparaat die zich in jouw eigen huis bevindt.

Vergelijk het met een PC waarop een vreemde alle rechten heeft en jij als 'Guest' inlogt en geen bal kan doen 'alleen lezen' :-).
Er wordt dan niets apart ingesteld. De meter meet steeds zowel verbruik als injectie, dus op basis daarvan kan de berekening gemaakt worden. Dat doet de meter zelf niet.
Ze kunnen wel van op afstand meterstanden uitlezen en hem in de modus 'budgetmeter' zetten. Misschien zelfs uitschakelen in het ergste geval.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jul 2019, 14:09

Jompy schreef:
02 jul 2019, 13:29
Mercier schreef:
02 jul 2019, 13:25
ja maar, dan krijg je 226 euro aan je been...
want dan vraag je de meter, alvoor ze bij jou aan de deur staan...

jompy
??
De installateurs zijn door Fluvius gecontacteerd om meters te gaan plaatsen, ik snap jouw antwoord niet goed.
Dat heeft er toch niets mee te maken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 02 jul 2019, 14:51

caliber_1337 schreef:
02 jul 2019, 13:39

Dat geeft onze Roverheid inderdaad de mogelijkheid om nog makkelijker de spelregels te wijzigen.
Het wordt ook mogelijk om met een druk op een knop (of door een computer of tikfoutje) je stroom af te sluiten.
Als het systeem bovendien gehackt wordt kunnen de hackers dan om het even wie zomaar even zonder stroom zetten.
De VS heeft onlangs al het Russische elektriciteitsnet gehackt, met de invoering van de digitale meter kunnen zij dat hier ook perfect doen,
en ons zonder stroom zetten als ze er zin in hebben.

Kan dat ding eventueel afgevoerd worden wegens een gevaar voor de nationale veiligheid ? :D
Dat argument wordt tegenwoordig toch door de grootste "democratie" ter wereld gebruikt om bedrijven en landen te saboteren

Plaats reactie