Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Phillesan
Installatie Land: België

Re: Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Bericht door Phillesan » 15 jul 2019, 20:43

Ok, misschien bekijk ik het dan verkeerd,

Ik ga ervan uit dat, als ik de stroom niet rechtstreeks verbruik, maar wel moet betalen om hem op het net te zetten als ik niet thuis ben.

Dan zal ik op het einde altijd meer taksen moeten betalen dan wanneer ik dit niet doe?

Er wordt gesproken van een vergoeding op de stroom die je op het net zet en niet onmiddellijk verbruikt... maar wat gaat dit zijn, op dat ogenblik is er waarschijnlijk overproductie.

Als er op het einde van het jaar een verrekening is heb je toch nog steeds het systeem vd terugdraaiende teller? Of betaal je enkel de taksen plus de eventuele taksen als je meer op het net gezet hebt, (of het eventuele extra verbruik)?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 15 jul 2019, 20:55

Voor Brussel, die zitten nog tot eind van t jaar in de toestand vóór onze prosumententaks. 1kWh gratis op net zetten is 1kWh eraf halen later zonder kosten.
Vanaf 1jan zal t zijn 1kWh gratis op t net zetten. Haal je die terug dan betaal je enkel de kosten van t net.
Voor de kost van elektriciteit is t nog altijd 1kWh gratis op t net is ook 1kWh gratis van t net.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 16 jul 2019, 09:31

Even een VREG berekening gemaakt in het Gaselwestgebied voor dag/nacht 0kWh/2000kWh jaarverbruik.

De goedkoopste variabele is groen vooraf, totaalprijs 402€, elektriciteitsprijs incl 0€ vaste vergoeding 105,67€. (+/-25% van de totaalprijs, let wel hier zit al 21% BTW in!).

3 jarig vast contract (BTW ook groen) is de totaalprijs 525€ met de eliprijs van 228€ (vaste kost van 60€ incl).

Voor beide gelden transport en distributie van 283€ en heffingen van 20€ (los van t feit dat eigenlijk hier de BTW zou moeten staan gezien het deze partij is die ze int, wie zei ook dat onze energiefactuur transparant was?)

Dus als men vertelt dat de terugdraaiende teller wordt afgeschaft maar deze enkel blijft bestaan voor de energie opponent, zijnde de elektriciteit, dan spreekt men over 105€ van de 402€ of 228-60=168€ van de 525€.

Leuk om weten is dat de elektriciteitsleverancier hier 0€ profijt aan heeft, wel de facturen mag opmaken, versturen, de bagger over zich heen krijgt voor alle aangetekende DNB kosten en de VREG zich blijkbaar onpartijdig heeft opgesteld ten opzichte van alle partijen, de DNB met uitsluiting van de leveranciers en klanten, net die partijen die voor de omzet en de centen zorgen!

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 20 jul 2019, 07:56

bruma schreef:
16 jul 2019, 09:31
Even een VREG berekening gemaakt in het Gaselwestgebied voor dag/nacht 0kWh/2000kWh jaarverbruik.

De goedkoopste variabele is groen vooraf, totaalprijs 402€, elektriciteitsprijs incl 0€ vaste vergoeding 105,67€. (+/-25% van de totaalprijs, let wel hier zit al 21% BTW in!).

3 jarig vast contract (BTW ook groen) is de totaalprijs 525€ met de eliprijs van 228€ (vaste kost van 60€ incl).

Voor beide gelden transport en distributie van 283€ en heffingen van 20€ (los van t feit dat eigenlijk hier de BTW zou moeten staan gezien het deze partij is die ze int, wie zei ook dat onze energiefactuur transparant was?)

Dus als men vertelt dat de terugdraaiende teller wordt afgeschaft maar deze enkel blijft bestaan voor de energie opponent, zijnde de elektriciteit, dan spreekt men over 105€ van de 402€ of 228-60=168€ van de 525€.

Leuk om weten is dat de elektriciteitsleverancier hier 0€ profijt aan heeft, wel de facturen mag opmaken, versturen, de bagger over zich heen krijgt voor alle aangetekende DNB kosten en de VREG zich blijkbaar onpartijdig heeft opgesteld ten opzichte van alle partijen, de DNB met uitsluiting van de leveranciers en klanten, net die partijen die voor de omzet en de centen zorgen!

Vreg dient klacht in. En dan weet je dat overal in Belgie andere regeltjes zijn...
Brussel heeft zelfs geen prosumenten tarief....

https://www.hln.be/geld/consument/de-ge ... /#comments

Vlaanderen is de melk koe/speelbal van Belgie nogmaals...
Djees schande

warbisshop
junior lid

Bericht door warbisshop » 20 jul 2019, 20:50

ik weet 1 ding. Heb enorm veel spijt in zonnepanelen geïnvesteerd te hebben. Heb geen gsc dus ga de investering nooit kunnen terug verdienen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jul 2019, 20:54

warbisshop schreef:
20 jul 2019, 20:50
ik weet 1 ding. Heb enorm veel spijt in zonnepanelen geïnvesteerd te hebben. Heb geen gsc dus ga de investering nooit kunnen terug verdienen.
Wat is er dan zo speciaal aan jouw installatie dat je hem niet terug zou verdienen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 20 jul 2019, 23:49

Natuurlijk win je met zonnepanelen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 jul 2019, 09:03

wwfje schreef:Natuurlijk win je met zonnepanelen.
Ik zou wel eens een rekenmodel willen zien voor wie nu installeert en moet rekening houden
Geen terugdraaiende teller
Capaciteitstarief, met gehalveerde DNB tarieven
Pensioen bijlange nog niet in zicht
Eventueel aangevuld met WP boiler en WP verwarming
Ik vrees.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 21 jul 2019, 09:23

bruma schreef:
21 jul 2019, 09:03
wwfje schreef:Natuurlijk win je met zonnepanelen.
Ik zou wel eens een rekenmodel willen zien voor wie nu installeert en moet rekening houden
Geen terugdraaiende teller
Capaciteitstarief, met gehalveerde DNB tarieven
Pensioen bijlange nog niet in zicht
Eventueel aangevuld met WP boiler en WP verwarming
Ik vrees.

Welk capaciteits tarief???
Zijn er cyfers/ tariefen bekend???

Neen bij de mensen binnensmijten en dan de mensen voor blok zetten uiteraard met de regels weer gaande weg te veranderen naar believen

We zouden deze eigenlijk gwn masaal moeten weigeren.
Geen info. Ok. Niet binnen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 jul 2019, 11:12

Is t dat dat je nodig hebt 1 van de vele draadjes maar wel deze die over de tarieven gaat (zoekfunctie gebruiken)
https%3A%2F%2Fwww%2Ezonstraal%2Ebe%2Ffo ... are_type=t

En je kan zeggen t is toekomst en niet zeker, staat nu gepland voor 2021, uiteindelijk zal het er van komen en wie nu investeert moet er wel degelijk rekening mee houden gezien de investering een véél langere termijnvisie is.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 21 jul 2019, 11:35

bruma schreef:
21 jul 2019, 11:12
Is t dat dat je nodig hebt 1 van de vele draadjes maar wel deze die over de tarieven gaat (zoekfunctie gebruiken)
https%3A%2F%2Fwww%2Ezonstraal%2Ebe%2Ffo ... are_type=t

En je kan zeggen t is toekomst en niet zeker, staat nu gepland voor 2021, uiteindelijk zal het er van komen en wie nu investeert moet er wel degelijk rekening mee houden gezien de investering een véél langere termijnvisie is.

GSC
Terug draaiende teller
Belastingsvoordeel...
Ze schaffen maar af... tegen alle protest in.
Mensen zien daar geen toekomst meer in...
En begrijpelijk!!

Deze week in vive le velo kwam de vraag waarom zijn er in FR geen zonnepanelen bij de mensen?
Omdat de aankoop van ZP gewoon niet rendabel is aangezien de elektrik veeel goedkoper is dan hier...
Verstaan wie verstaan kan!
Belgie: gerold worden. Is aan ons om de schade te beperken!

warbisshop
junior lid

Bericht door warbisshop » 21 jul 2019, 19:47

janus schreef:
20 jul 2019, 20:54
warbisshop schreef:
Wat is er dan zo speciaal aan jouw installatie dat je hem niet terug zou verdienen?
hey janus sorry voor de late reactie.
Wanneer enkel het gedeelte energie mag terug draaien haal ik maar een 30% van mijn rendement dan nu met volledig terug draaiende meter. 2/3 van de factuur is distributie tarief en andere kosten die per Kwh gaan. Hierdoor loopt mijn terugverdientijd van 10 naar 25+ jaar. Totaal niet rendabel dus.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 21 jul 2019, 20:08

warbisshop schreef:
21 jul 2019, 19:47
janus schreef:
20 jul 2019, 20:54
warbisshop schreef:
hey janus sorry voor de late reactie.
Wanneer enkel het gedeelte energie mag terug draaien haal ik maar een 30% van mijn rendement dan nu met volledig terug draaiende meter. 2/3 van de factuur is distributie tarief en andere kosten die per Kwh gaan. Hierdoor loopt mijn terugverdientijd van 10 naar 25+ jaar. Totaal niet rendabel dus.
Er is nog niets beslist, nu al zeggen dat je de installatie niet zal terugverdienen is dus voorbarig.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 21 jul 2019, 20:45

25 jaar terugverdientijd is wel een beetje overdreven :roll:
.
Slechtste geval 0% zelfverbruik
.
Slechtste geval 0% zelfverbruik.png
.....................................................
Beter geval 25% zelfverbruik
.
Beter geval 25% zelfverbruik.png
.
Gewoon geval 40% zelfverbruik
.
gewoon geval 40% zelfverbruik.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

warbisshop
junior lid

Bericht door warbisshop » 21 jul 2019, 21:03

De stroomprijs op de huidige factuur ligt rond de 6 cent . Als ik kijk naar de gemiddelde prijs op mijn energie.be
Die 18 cent terugnameprijs lijkt mij dus veel te optimistisch.

Plaats reactie